2024-02-29, 00:02
  #17869
Medlem
Autobahn76s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Enterprise
Jag kan se att all form av data, hur enfaldig den än är, är värdefull för en LLM-backend. Är det detta som du menar att Tesla skulle använda sin "exklusiva" Twitter-data (efter att ha köpt Twitter dyrt av Musk med finansiärer) för att träna upp en backend åt sina servicerobotar? Det går naturligtvis att skaffa motsvarande data oerhört mycket billigare, så förstår inte poängen annat än att rädda Musks skinn från en usel affär.

Jaha vart hittar du motsvarande data oerhört mycket billigare? Jag har inte påstått att Tesla kommer att använda datat. Men att den används för X.AI (Grok) är ett faktum. Och då är inte steget långt ifrån att man kan tänka sig att det kan komma att användas till Optimus också. Jag misstänker att du anser datat från X vara totalt värdelöst då tweetsen där inte korrelerar med din världsbild. Trots det så är datat uppenbarligen hett eftertraktat, vilket jag redovisat med länkar ovan. Särskilt detta stycke:

"Twitter’s data is valuable for AI companies because the user-generated content is fresh and covers a variety of topics using text that could help chatbots better mimic human speech".

Sedan huruvida människan kommer att föredra en humanoid robot med till synes "mänskliga egenskaper" eller ej återstår att se.
Citera
2024-02-29, 00:07
  #17870
Medlem
Enterprises avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Autobahn76
Jaha vart hittar du motsvarande data oerhört mycket billigare? Jag har inte påstått att Tesla kommer att använda datat. Men att den används för X.AI (Grok) är ett faktum. Och då är inte steget långt ifrån att man kan tänka sig att det kan komma att användas till Optimus också. Jag misstänker att du anser datat från X vara totalt värdelöst då tweetsen där inte korrelerar med din världsbild. Trots det så är datat uppenbarligen hett eftertraktat, vilket jag redovisat med länkar ovan. Särskilt detta stycke:

"Twitter’s data is valuable for AI companies because the user-generated content is fresh and covers a variety of topics using text that could help chatbots better mimic human speech".

Sedan huruvida människan kommer att föredra en humanoid robot med till synes "mänskliga egenskaper" eller ej återstår att se.
Google, Microsoft och Facebook har liknande färsk och användargenererad data. Mycket färsk data (Reddit, Flashback etc) går att scrapa, även om tillåtligheten i det går att diskutera (Ahem, OpenAI...)
Citera
2024-02-29, 00:13
  #17871
Medlem
Autobahn76s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Enterprise
Google, Microsoft och Facebook har liknande färsk och användargenererad data.
Är den gratis menar du?
Citera
2024-02-29, 04:00
  #17872
Medlem
Fittfittas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av raskens
Att Apple lägger ner sitt autonoma bilprojekt kan ju betyda att Apple inser att det inte går att uppnå autonomi lev5 inom överskådlig tid.
Ja troligtvis är det så. De har ju antagligen kommit fram till att det finns bättre investeringar att göra (kanske mer kopplat till mobiler och/eller datorer som de ändå sannolikt har bättre koll på) som genererar bättre nettointäkter med mindre risk.
Citera
2024-02-29, 06:25
  #17873
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av libben
Du tolkar "förstår värdet i plattformen" monetärt. Det var inte vad jag syftade på.

Okej så du säger att han gör det av välmening. Men då ska ju X aldrig gå i konkurs eller hur? Håller du med om det?
Citera
2024-02-29, 09:23
  #17874
Medlem
BästeHrMongolids avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fittfitta
Ja troligtvis är det så. De har ju antagligen kommit fram till att det finns bättre investeringar att göra (kanske mer kopplat till mobiler och/eller datorer som de ändå sannolikt har bättre koll på) som genererar bättre nettointäkter med mindre risk.

Om man redan har iPhone på smartphone marknaden så vill man inte bli Nokia av autonoma bilar.
Tesla har blivit en gigant på real world AI som inte går att komma ikapp. Om du är en liten aktör som Figure kan du få in pengar från investerare genom att visa upp demos där den kokar kaffe, för dessa investerare begriper inte att racet redan är över och Tesla leder utvecklingen, samtidigt som de har musklerna att skala upp till massproduktion (som är den svåra biten).

Retail investerare sitter dock och sover vid ratten och drömmer om att Tesla skall ner till P/E-tal om 10-15, då de helt missat att Tesla inte är en simpel biltillverkare. De flesta är inte ens medvetna om att Tesla tillverkar 80% av sina egna komponenter medan konkurrenterna köper 80% av sina komponenter av tredjepartstillverkare. Energi sektorn, som tar större och större tuggor av en gigantisk marknad, har inte ens dykt upp på investerares radar ännu fastän fabriken i Lathrop pumpar ut megapacks för fullt, och en till fabrik i Kina är på gång att byggas med en kapacitet på 40GWh/år.

När seriösa investerare har seriösa diskussioner med björnar som endast är här för att trolla men avfärdar information från investerare som fantasier så vet jag att den personen mest kastar pil när de väljer aktier och i bästa fall kollar så balansräkningen ser ok ut. I övrigt kan de knappt någonting om företagen de investerar i, och absolut ingenting om företagen de väljer bort för att de inte gjort sin research. De ramlar in först när siffrorna på sista raden talar sitt tydliga språk.
__________________
Senast redigerad av BästeHrMongolid 2024-02-29 kl. 09:26.
Citera
2024-02-29, 11:18
  #17875
Medlem
Apple kunde ha fortsatt med sitt bilprojekt men likt vad alla andra biltillverkare får göra är att låta TESLA sköta FSD. De kan tex prenumerera på Teslas FSD. Försäkringsbolagen kommer att kräva Teslas FSD i framtiden.

Givetvis begrep Musk att Apple skulle misslyckas redan för 10 år sedan. Likt de som satsade på Lidar och tex vätgas. - Han förstod redan då att det är rådatan som är närmast A och O. Apple begrep det först igår och kastade då in handduken då de insåg att Tesla är ljusår före och att de aldrig någonsin kan komma ikapp. - Lågt räknat 100 miljarder dollar i sjön. En gigantisk mega-miss av Apple som fick pågå i 10 år. Nu vill de öka intäkterna med att sätta en TV på din näsan (Apples nivå) till absurda överpriser.

Apple kommer enligt dom själva framöver att sätta kameror på deras näsTV. De kommer att samla in rådata till ev framtida AI-robotar eller samla in info om DITT liv.
__________________
Senast redigerad av Kulturmarxist 2024-02-29 kl. 11:22.
Citera
2024-02-29, 13:27
  #17876
Medlem
raskenss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BästeHrMongolid
Om man redan har iPhone på smartphone marknaden så vill man inte bli Nokia av autonoma bilar.
Tesla har blivit en gigant på real world AI som inte går att komma ikapp. Om du är en liten aktör som Figure kan du få in pengar från investerare genom att visa upp demos där den kokar kaffe, för dessa investerare begriper inte att racet redan är över och Tesla leder utvecklingen, samtidigt som de har musklerna att skala upp till massproduktion (som är den svåra biten).

Retail investerare sitter dock och sover vid ratten och drömmer om att Tesla skall ner till P/E-tal om 10-15, då de helt missat att Tesla inte är en simpel biltillverkare. De flesta är inte ens medvetna om att Tesla tillverkar 80% av sina egna komponenter medan konkurrenterna köper 80% av sina komponenter av tredjepartstillverkare. Energi sektorn, som tar större och större tuggor av en gigantisk marknad, har inte ens dykt upp på investerares radar ännu fastän fabriken i Lathrop pumpar ut megapacks för fullt, och en till fabrik i Kina är på gång att byggas med en kapacitet på 40GWh/år.

När seriösa investerare har seriösa diskussioner med björnar som endast är här för att trolla men avfärdar information från investerare som fantasier så vet jag att den personen mest kastar pil när de väljer aktier och i bästa fall kollar så balansräkningen ser ok ut. I övrigt kan de knappt någonting om företagen de investerar i, och absolut ingenting om företagen de väljer bort för att de inte gjort sin research. De ramlar in först när siffrorna på sista raden talar sitt tydliga språk.

Där är vi där igen, Nej Tesla ligger inte först när det gäller AI. Och för att få level 5 krävs att AI faktiskt fungerar och det gör det inte i dag och inte om 10 år heller, så vida man inte gör ett stort genombrott på hårdvarunivå och där finns ingenting i pipelinen. Man använder sig fortfarande av von neumannarkitektur och simulerar neurala nätverk och det är en dead end. Sen tillkommer lagstiftning och ansvarsförhållanden för autonoma fordon. Tesla måste bädda in garantin och ansvar för alla skador bilen förorsakar och allt ansvar lyfts bort från personen i fordonet. Lycka till att sådan lagstiftning ändra inom de närmaste 20 åren.

Apple vet vilka enorma problem Autonoma bilar innebär. Apple har en krigskassa som skulle få Musk att kissa på sig i sin vuxenblöja så dom har grymt mycket kapital att genomföra vad dom vill.

Optimus är en lekstuga och show of för att få klick.
Citera
2024-02-29, 14:25
  #17877
Medlem
Intressant video hur Teslas ledare redan för 30 år sedan begrep att de måste återvinna alla metaller i batterierna och tillverka egna. Andra bil-tillverkare tänker inte i dessa banor.

Meet the Tesla Co-Founder Changing the Future of Batteries (6 sevärda minuter i ämnet)
https://www.youtube.com/watch?v=KGE5fs8Cp6g
Citera
2024-02-29, 14:54
  #17878
Medlem
Oaouw. Denna 1 minuts video visar hur AI/FSD fungerar och hur viktigt det är med den rådata som ingen annan har. Teslas bilar gör U-svängar fast ingen har "programmerat" in detta beteende. AI har bara "observerat" människoapor att göra så. (rådatan) Teslas FSD fungerar nu beviserligen som den ska. Den är "självlärande".

https://www.youtube.com/shorts/80svs2w3hok

Apple hade ca 60 bilar som samlade rådata. Tesla har 5 miljoner. Det Apple samlar ihop på 1 år samlar Tesla ihop på mindre än 5 minuter. Tesla ligger alltså ljusår före närmsta konkurrent och konkurrenterna kan aldrig någonsin komma ikapp. Teslas FSD kommer att bli världsstandard helt enkelt. Vilket kommer att leda till enorma aktielyft.
Citera
2024-02-29, 15:09
  #17879
Medlem
BästeHrMongolids avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kulturmarxist
Oaouw. Denna 1 minuts video visar hur AI/FSD fungerar och hur viktigt det är med den rådata som ingen annan har. Teslas bilar gör U-svängar fast ingen har "programmerat" in detta beteende. AI har bara "observerat" människoapor att göra så. (rådatan) Teslas FSD fungerar nu beviserligen som den ska. Den är "självlärande".

https://www.youtube.com/shorts/80svs2w3hok

Apple hade ca 60 bilar som samlade rådata. Tesla har 5 miljoner. Det Apple samlar ihop på 1 år samlar Tesla ihop på mindre än 5 minuter. Tesla ligger alltså ljusår före närmsta konkurrent och konkurrenterna kan aldrig någonsin komma ikapp. Teslas FSD kommer att bli världsstandard helt enkelt. Vilket kommer att leda till enorma aktielyft.

Vad som behövs för att tillverka en kapabel humanoid robot till ett konkurrenskraftigt pris:

-Kapital
-Enorm compute power.
-Enorma mängder kvalitativ data
-Kunna välja och vraka mellan Ingenjörer med hög kompetens.

Vilka andra aktörer uppfyller dessa kriterier?
Citera
2024-02-29, 15:21
  #17880
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kulturmarxist
Intressant video hur Teslas ledare redan för 30 år sedan begrep att de måste återvinna alla metaller i batterierna och tillverka egna. Andra bil-tillverkare tänker inte i dessa banor.

Meet the Tesla Co-Founder Changing the Future of Batteries (6 sevärda minuter i ämnet)
https://www.youtube.com/watch?v=KGE5fs8Cp6g
Skrothandlare runt om i Världen har köpt gamla bilbatterier för återvinning lite längre än 30 år..knappast nåt som Tesla har uppfunnit och som påverker aktiekursen..
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in