2024-02-28, 21:59
Medlem
Halte Haralds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hardstekt
Men hörrö ditt spån.

Här har du hans inlägg:

Hur kan du tolka det till att alla 110k bygg/hantverksföretag enbart arbetar mot kommun?

Han skrev "företags kunder" SAMT...

Och jo en större kommun köper tjänster direkt/indirekt av hundratals hantverks, fastighets och byggföretag. Om så inte direkt så indirekt via under-entreprenörer. Om en kommun ex. bygger en simhall kommer huvudentreprenören att anlita massvis med underentreprenörer för att göra del-moment i bygget. Samtidigt som det kanske är helt andra företag med UE som har hand om skötsel/underhåll av befintligt fastighetsbestånd.
Självklart.
Nu diskuterar vi i tråden kring om 110.000 firmor kan gå runt på det eller inte. Svaret är NEJ.

Många mindre byggfirmor i Sverige just nu går på knä!
Citera
2024-02-28, 22:02
Medlem
bithaxs avatar
Min kusin är varslad.
Han har börjat se dåligt så arbetsgivaren vill sparka honom pga ”olycksrisken”.
Citera
2024-02-28, 22:12
Medlem
trailblasers avatar
Snickarna har plockat russinen ur kakan länge nu. Kanske kommer de svara på min förfrågan om offert nu då? Har faktiskt behövt vända mig till bekanta för ingen hantverkare har svarat på offertförfrågningar på mindre jobb jag har haft ute.
Senast redigerad av trailblaser 2024-02-28 kl. 22:31.
Citera
2024-02-28, 22:18
Medlem
Pianotangents avatar
Citat:
Ursprungligen postat av trailblaser
Snickarna har plockat russinen ur kakan länge nu. Kanske kommer de svara på min offert nu då? Har faktiskt behövt vända mig till bekanta för ingen hantverkare har svarat på de offerter på mindre jobb jag har haft ute.

Det är väl ändå hantverkare som beräknar och lämnar offert till kund (du) och inte tvärtom?
Citera
2024-02-28, 22:26
Medlem
Benshies avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MagisterBister
Dom jag förstått det har det blivit allt vanligare att hantverkare hyr ut sina egna verktyg och maskiner till kunderna. Dvs utöver timkostnad och resekostnad och servicebil så tillkommer det även en timkostnad för olika slags verktyg.

Specialverktyg debiteras för.
Ta t.ex. tigersågsblad för att kapa gjutjärn. "Lista" 800kr. De är klappkassa och håller 30 minuter.
Kan inte ens fantisera om att man skulle debitera för "Skruvmejsel, 5kr/h"
Så jag hoppas du förstått det helt käpprätt åt helvete

Citat:
Ursprungligen postat av S.Jorgen
Ja, vissa hantverkare har nog haft det bra. Rabatter hos bygghandlarna, debiterar fullpris till kund, utöver det arvoden som bara jurister kan jämföra sig med.
Sen debiteras kunden såklart för både bil och körtid fram och tillbaka.
Få företag som kan briljera med noll i utlägg.
Klart kund betalar för att jag kör dit. Min tid jag arbetar ska jag ha betalt för, tiden dit, tiden hem, sophantering går på kund.
Att min grossist vill ge min rabbat ska du skita i.
I "fullpris" så ingår garanti. Är det fel på materialet så tar jag hand om att returnera defekt material, kontakta tillverkare, ordna med debitering mot dem.
Köp du din Ikea blandare så kommer jag och monterar den. Men när den står och droppar så kan du ge dig fan på att jag tar betalt av dig för att köra dit, arbeta, köra hem.

Citat:
Ursprungligen postat av Nyans2026
Nej du har rätt, det är ännu dyrare.
Gick in på IKEAs partner (https://hemfixarna.se/tjanster/) och kollade vad det skulle kosta att byta en vattenblandare, exklusive själva vattenblandaren.
Cirka 4000 kr innan avdrag, för ett arbete som kanske tar 5 minuter.
Då kommer någon bröla om att dom minsann ska få betalt att sitta i bilen också, men även om man är extremt givmild och inkluderar tur och retur resor för 20 + 20 minuter så kräver de fortfarande 4000 kronor i timmen.
Vem är villig att betala det egentligen?

Nej, ROT-avdraget borde avskaffas så att priserna kan stabiliseras på mer vettiga nivåer.

Kanske inte ska anlita "hemfixarna" då.
Citera
2024-02-28, 22:29
Medlem
trailblasers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pianotangent
Det är väl ändå hantverkare som beräknar och lämnar offert till kund (du) och inte tvärtom?

Menade förfrågan om offert.
Citera
2024-02-28, 22:37
Medlem
Pianotangents avatar
Citat:
Ursprungligen postat av trailblaser
Menade förfrågan om offert.

Så du har frågat om en hantverkare vill ta ett jobb och du får inte svar? De har oftast inplanerade kommande arbeten många månader i förväg och tar inte småjobb/rum hur som helst.

Hur har du bett dem? Våra kunder tar kontakt och är det intressant lämnar vi offert. Annars tackar vi nej och förklarar varför.
Citera
2024-02-28, 22:48
Medlem
MagisterBisters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Benshie
Specialverktyg debiteras för.
Ta t.ex. tigersågsblad för att kapa gjutjärn. "Lista" 800kr. De är klappkassa och håller 30 minuter.
Kan inte ens fantisera om att man skulle debitera för "Skruvmejsel, 5kr/h"
Så jag hoppas du förstått det helt käpprätt åt helvete
Bra att du skäms. Men det är inte alla som gör det. Här är en elektriker som tagit betalt för slitage på ficklampsbatterier och arbetshandskar: https://www.byggahus.se/forum/threads/elektriker-som-debiterar-foer-batteriatgang-i-ficklampa.470546/

Att ta betalt för specialverktyg är en sak. Men hur kommunicerar du detta med kunden? Räknar du med att kunden vet vilka verktyg som behövs, vilka verktyg som räknas som specialverktyg och vad de olika specialverktygen kostar? Berättar du innan du börjar att nu måste du ex.vis köpa en specialklinga som kostar 1000 kr och du kommer att behöva tre sådana? Eller du säger ingenting utan sätter bara upp det på fakturan?
Senast redigerad av MagisterBister 2024-02-28 kl. 22:57.
Citera
2024-02-28, 22:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av barfotalasse
Hantverkare måste börja jobba mer, hårdare och ta mindre betalt. De har nästan förlorat all arbetsheder och tänker mer på pengar än kvalitet. När i världshistorien har hantverkare varit högavlönade?! De ska inte ha en hög lön. Då får de studera ekonomi eller bli läkare.

70-90% ordnar det mesta i sina hem själva med helt vanliga verktyg enbart för att det är så dyrt med hantverkare.

Reducera kosten med minst 50% så kommer en helt annan marknad att öppna upp sig, och den som är villig att jobba mycket kommer tjäna mycket pengar. Så har det alltid varit.

Marknaden anpassas efter utbudet på tjänster. Folk orkar/vill inte jobba som hantverkare. Så inte konstigt hantverkare kan begära högre löner (även enklare typer). Dem flesta hantverkare jobbar hårt. Jobbar själv på större nybygge som elektriker, jag hinner inte kolla telefonen överhuvudtaget under dagen. Tidspressen är hård, önskar många gånger att jag kunde gjort snyggare jobb kan jag erkänna men kunden vill att det ska gå snabbt och vara så billigt så möjligt. Tycker visst jag förtjänar lönen jag får jämnför jag min kompetens med andra så är det inte många som orkat jobba som jag gör och lösa så många moment, gör allt inom larmsystem, starkström, brand, datasystem mm.

Oftast blir det inte så bra för dem 70-90% som inte har några praktiska kunskaper. Dem får väll lösa det själv om dem vill så får dem ringa sen när dem inser att det inte funkar. Men då brukar det bli dyrare för då får man felsöka. Göra om och göra rätt tar oftast längre tid

Tror du själv att man kan reducera priset med 50%? Hade varken blivit vinst för företaget och en lön lägre än en kassörska på ica.
Citera
2024-02-28, 22:59
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Saffran33
Marknaden anpassas efter utbudet på tjänster. Folk orkar/vill inte jobba som hantverkare. Så inte konstigt hantverkare kan begära högre löner (även enklare typer). Dem flesta hantverkare jobbar hårt. Jobbar själv på större nybygge som elektriker, jag hinner inte kolla telefonen överhuvudtaget under dagen. Tidspressen är hård, önskar många gånger att jag kunde gjort snyggare jobb kan jag erkänna men kunden vill att det ska gå snabbt och vara så billigt så möjligt. Tycker visst jag förtjänar lönen jag får jämnför jag min kompetens med andra så är det inte många som orkat jobba som jag gör och lösa så många moment, gör allt inom larmsystem, starkström, brand, datasystem mm.

Oftast blir det inte så bra för dem 70-90% som inte har några praktiska kunskaper. Dem får väll lösa det själv om dem vill så får dem ringa sen när dem inser att det inte funkar. Men då brukar det bli dyrare för då får man felsöka. Göra om och göra rätt tar oftast längre tid

Tror du själv att man kan reducera priset med 50%? Hade varken blivit vinst för företaget och en lön lägre än en kassörska på ica.

Precis, det är exakt det som händer nu men det är utbudet som måste anpassa sig till marknaden.

90% klarar sug utmärkt av att utföra jobben själva. Även om det är första gången. Finns massor med instruktionsvideos och manualer. Det är inte raketforskning.

Renovera ett rum med ny isolation, ångspärr, gips och måla kostar typ 10 000 att göra själv. Kostar 100 000 med hantverkare. Vad tror du folk väljer? Hade det kostat 50 000 hade dubbelt så många köpt tjänsten. Det är mycket enkelt.
Citera
2024-02-28, 23:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ljungbacken666
Vilka är ingen annan?
Vad jämför du med? Bilverkstäder dit du kör din bil?
Tror varken en kock, jurist, butiksarbetare eller bussförare får lön under pendlingen.
Citera
2024-02-28, 23:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kennethkvarting
Var du väljer att bosätta dig i förhållande till din arbetsplats är inte någon annans problem.

Nästan alla hantverkare ägnar sig åt ambulerande verksamhet. Ska inte heller sjukvårdspersonal som ägnar sig åt ambulerande vht få betalt annat än när de lägger händerna på patienten?

Då skulle ambulanssjukvården få väldiga rekryteringsproblem.
https://www.thrustflight.com/how-much-do-pilots-make/

Piloter får bara lön för flygtimmar, inte resan till flygplatsen eller väntadet på marken. Lönen är för när man flyger. En taxi startar inte taxametern när de är på väg till kunden utan när kunden är i bilen.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in