Citat:
Ursprungligen postat av
MagisterBister
Dom jag förstått det har det blivit allt vanligare att hantverkare hyr ut sina egna verktyg och maskiner till kunderna. Dvs utöver timkostnad och resekostnad och servicebil så tillkommer det även en timkostnad för olika slags verktyg.
Specialverktyg debiteras för.
Ta t.ex. tigersågsblad för att kapa gjutjärn. "Lista" 800kr. De är klappkassa och håller 30 minuter.
Kan inte ens fantisera om att man skulle debitera för "Skruvmejsel, 5kr/h"
Så jag hoppas du förstått det helt käpprätt åt helvete
Citat:
Ursprungligen postat av
S.Jorgen
Ja, vissa hantverkare har nog haft det bra. Rabatter hos bygghandlarna, debiterar fullpris till kund, utöver det arvoden som bara jurister kan jämföra sig med.
Sen debiteras kunden såklart för både bil och körtid fram och tillbaka.
Få företag som kan briljera med noll i utlägg.
Klart kund betalar för att jag kör dit. Min tid jag arbetar ska jag ha betalt för, tiden dit, tiden hem, sophantering går på kund.
Att min grossist vill ge min rabbat ska du skita i.
I "fullpris" så ingår garanti. Är det fel på materialet så tar jag hand om att returnera defekt material, kontakta tillverkare, ordna med debitering mot dem.
Köp du din Ikea blandare så kommer jag och monterar den. Men när den står och droppar så kan du ge dig fan på att jag tar betalt av dig för att köra dit, arbeta, köra hem.
Citat:
Ursprungligen postat av
Nyans2026
Nej du har rätt, det är ännu dyrare.
Gick in på IKEAs partner (
https://hemfixarna.se/tjanster/) och kollade vad det skulle kosta att byta en vattenblandare, exklusive själva vattenblandaren.
Cirka 4000 kr innan avdrag, för ett arbete som kanske tar 5 minuter.
Då kommer någon bröla om att dom minsann ska få betalt att sitta i bilen också, men även om man är extremt givmild och inkluderar tur och retur resor för 20 + 20 minuter så kräver de fortfarande 4000 kronor i timmen.
Vem är villig att betala det egentligen?
Nej, ROT-avdraget borde avskaffas så att priserna kan stabiliseras på mer vettiga nivåer.
Kanske inte ska anlita "hemfixarna" då.