2024-02-28, 10:38
Medlem
S.Jorgens avatar
Ja, vissa hantverkare har nog haft det bra. Rabatter hos bygghandlarna, debiterar fullpris till kund, utöver det arvoden som bara jurister kan jämföra sig med.
Sen debiteras kunden såklart för både bil och körtid fram och tillbaka.
Få företag som kan briljera med noll i utlägg.
Citera
2024-02-28, 10:41
Medlem
Hardstekts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nyans2026
Dom flesta hantverkare är rejält inavlade, klarar knappt av att klä på sig själva och hamnar på dumpen.se iklädd reflexväst med texten Bosse Jönsson VVS AB på ryggen.

Den kommande lågkonjunkturen kommer bli hänsynslös för Bosse och hans gäng.
Förväntar mig att parkeringen utanför arbetsförmedlingen kommer vara fylld med vita skåpbilar.

Det är inte första gången det är lågkonjunktur i byggbranschen. De som händer är att dåligt skötta företag försvinner. Icke etablerad arbetskraft får göra något annat. Några kommer få gå i pension och några kommer gå på akassa i några månader. Tills konjunkturen vänder. Men majoriteten kommer fortsätta arbeta.

Byggnadsarbetares/hantverkares arbete är essentiellt för hela samhället. Det är inget man gör för att det är kul utan för man måste. Utan underhåll och skötsel av infrastruktur stannar hela samhället.
Citera
2024-02-28, 10:46
Medlem
Hardstekts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av S.Jorgen
Ja, vissa hantverkare har nog haft det bra. Rabatter hos bygghandlarna, debiterar fullpris till kund, utöver det arvoden som bara jurister kan jämföra sig med.
Sen debiteras kunden såklart för både bil och körtid fram och tillbaka.
Få företag som kan briljera med noll i utlägg.

En jurist debiterar 3k i timmen.

De flesta hantverkare ligger runt 500kr
Citera
2024-02-28, 10:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Oledoledoffe
Alldeles för många akademiker idag, till största del hamnar de i offentlig sektor också och ska bekostas av oss.

Javisst, ja! Att jag inte tänkte på det!
Byggarna byger, målarna målar, rörnissarna drar vatten, elektrikern installerar elen och takläggaren lägger taket. Vägbyggaren bygger vägara så att de vita skåpbilarna kan köra fram o tillbaka.
Fast sen skall fakturorna betalas. Och då blir det lite jobbigt. För om byggaren bygger åt målaren, som målar för rörnissen, som får sin el installerad av elektrikern, som får sitt tag lagt av takläggaren... Vart skall pengarna komma från? De går ju bara runt runt, men man måste ju äta också.

Det tänkte du kanske inte på? När vår son var liten trodde han pengar kom från ett hål i väggen. Det kanske du också tror?
Citera
2024-02-28, 10:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hardstekt
En jurist debiterar 3k i timmen.

De flesta hantverkare ligger runt 500kr

Var hos tandläkaren igår, kostade 2000 för tio minuter. Fattar inte vad folk gnäller över. Ska dom tjäna 130kr i timmen som mattias, 18, gör när han vänder hamburgare?
Citera
2024-02-28, 10:52
Medlem
MagisterBisters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SvenHelsing
34000 får väl ändå ses som en ganska låg lön?
För en medlem på Flashback är det en extremt låg lön, absolut. Men om man tittar på samhället utanför Flashback så är det medianlönen i Sverige.
Citera
2024-02-28, 10:52
Medlem
Barentss avatar
Jag förstår ingenting. Ska hitta en plåtslagare för ett villatak och en snickare för omsockling av lägenhet. De orkar inte ens svara när jag kontaktar dem på deras hemsida. Fick en offert på omsockling i december, han ville ha 100.000 kr... ETT svar på dorunner, invandrarfirma. Fick in min vanliga målarfirma Sandå att måla om men när jag frågade om plåten hade han inte ett enda förslag på en kollega. Detta gäller Lund och Linköping.
Senast redigerad av Barents 2024-02-28 kl. 10:55.
Citera
2024-02-28, 10:57
Medlem
RiverStyxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PastorBolognese
Jag tycker det låter otroligt märkligt. Jag har under flera år försökt få hantverkare att utföra lite olika jobb genom tjänster som offerta, ringa och maila till lokala byggföretag osv men jag har alltid fått gå genom någon bekants bekant som vill ha betalt svart för ingen vill göra de jobben som kostar 5000-20000kr.
Här finns en otroligt stor mismatch i byggbranchen för alla vill bara ha stora projekt, absolut inget underhåll. Kan inte ens få någon att underhålla min luftvatten-värmepump för där är inga pengar i det så får göra så gott jag kan själv i de flesta områden. Jag hade gärna betalat om någon ville ta betalt.

Min erfarenhet med. Jag har ett par olika mindre jobb som jag hade velat ha hjälp med hemma men ingen hantverkare är intresserad för de tycker det är för små uppdrag. Kanske kan det bli ändring på det nu om de större jobben tryter?
Citera
2024-02-28, 10:59
Medlem
Hardstekts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HenAnnan
Byggarna byger, målarna målar, rörnissarna drar vatten, elektrikern installerar elen och takläggaren lägger taket. Vägbyggaren bygger vägara så att de vita skåpbilarna kan köra fram o tillbaka.
Fast sen skall fakturorna betalas. Och då blir det lite jobbigt. För om byggaren bygger åt målaren, som målar för rörnissen, som får sin el installerad av elektrikern, som får sitt tag lagt av takläggaren... Vart skall pengarna komma från? De går ju bara runt runt, men man måste ju äta också.

Det tänkte du kanske inte på? När vår son var liten trodde han pengar kom från ett hål i väggen. Det kanske du också tror?

Alltså att bygga hus, gräva brunnar, lador osv. Det föregår pengar. Om vi avstår ifrån att bygga, renovera. Blir pengar värdelöst. Civilisationen kräver nybyggnation, underhåll. Du kan inte avstå det.

Pengar finns bara där för att underlätta handel.
Citera
2024-02-28, 11:02
Medlem
Kennethkvartings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HenAnnan

Pengar kommer från förädling av råvaror på ett eller annat sätt. Oavsett om det rör sig om att fånga vinden, klyva atomkärnor, gräva upp järnhaltig sten ur berget eller att knappa på några tangenter för att ordna några dopade kiseltransistorer enligt en matris så att det blir ett underhållande datorspel, eller för den delen forma och sammanfoga sågade trävaror man har köpt på bygghandeln.

Man köper eller plockar upp en grej, gör en handpåläggning och säljer den lite dyrare, så blir pengar till... eller får sitt värde iaf.
Citera
2024-02-28, 11:04
Medlem
MagisterBisters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hjorten16
Dodge Ram:en är momsfri, dvs man lyfter momsen vid inköp, dessutom lyfter man momsen på diesel/bensin via firman, dvs 25% billigare kör man, som hantverkare kan man även använda den privat, dvs man kör oftast direkt till kund varje morgon eller för en gratis frukost på byggvaruhusens proffsavdelning o snacka lite skit med kolleger samtidigt.

En advokat tar däremot hutlöst mycket betalt, dessa ligger runt 2500kr timme, eller bra lyfta luren för 10min konstellation. Ändå utgör dom ingen garanti för vinst även om man bara går mot en stackars hantverkare utan advokat även om advokaten själva trott och påpeka att personen har rätt, vi kommer ev vinna och det slutar i förlust får man ändå betala en fin slant för ingenting.

Sedan detta rotbidrag glömde du, äger man ex en byggnadsställning själv, utgör den ingen kostnad efter man skrivit av den och haft den ett tag, man räknar ändå in den som en arbetskostnad för man vet många måste hyra den, det utgör att man även får 25000kr per månad man använder den vid ex takbyte, rotbidraget betalar även 30% av denna del som man skrivit som arbetstid vid offert trots att den inte kostar hantverkaren längre.
Dom jag förstått det har det blivit allt vanligare att hantverkare hyr ut sina egna verktyg och maskiner till kunderna. Dvs utöver timkostnad och resekostnad och servicebil så tillkommer det även en timkostnad för olika slags verktyg.
Citera
2024-02-28, 11:13
Medlem
Deagle66s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Barents
Jag förstår ingenting. Ska hitta en plåtslagare för ett villatak och en snickare för omsockling av lägenhet. De orkar inte ens svara när jag kontaktar dem på deras hemsida. Fick en offert på omsockling i december, han ville ha 100.000 kr... ETT svar på dorunner, invandrarfirma. Fick in min vanliga målarfirma Sandå att måla om men när jag frågade om plåten hade han inte ett enda förslag på en kollega. Detta gäller Lund och Linköping.

Plåtslagerierna brukar inte bli drabbade så mycket av kriser i byggbranchen.
Ja, förrutom de som endast går efter stora byggen.

Jobbar själv som byggplåtis och vi har fullt upp hela året.
Små servicejobb man lovat får man höra på Lördagar.

Min lön?
250/timme samt fri firmabil o mobil.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in