2024-02-28, 21:19
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av poum
Ansvarsfulla företagare sparar pengar så att det finns att ta av vid sämre tider.

Precis!
Här sitter massa korkade ”stockholmare” som har blivit lurade av polacker och annat löst folk.
Och tror att de vet något, lite humor iaf
Citera
2024-02-28, 21:20
Medlem
526s avatar
Blev nästan utskälld av en hantverkare för att jag bad om en offert. Han tyckte jag "störde" honom för att det blev extrajobb. I alla andra branscher betalar företagen för att få in leads och kunna skriva offerter. Så . . det är dags att komma in i verkligheten.

Efter ROT betalar jag ca 1.100kr per timme (skattade pengar) eftersom "det är två gubbar" som ska jobba samtidigt. Jag tycker det är åt helvete för mycket. De får in ca 1500 per timme till bolaget.
Citera
2024-02-28, 21:21
Medlem
Hardstekts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Halte Harald
Hahaha.
Jag får väll göra matematiken din då
110.000 / 290 = 379.

Tror du varje kommun i Sverige snittar det med byggfirmor dom har ramavtal med?

Jag tror man kan räkna på ungefär 5 firmor i snitt per kommun = 290x5=1450.

Vi kan höja den siffran till 11 på kul.

290x11= 3190 företag som har avtal med kommuner.
Ännu lägre för regioner.

Kom upp från stenen, 110000 företag kommer inte gå runt på regioner/kommuner.

Nu särskrev han visserligen, men hur är det med läsförståelsen? Han skrev ju företagskunder. De flesta byggföretag arbetar inte mot privatkunder.

Och en kommun anlitar nog hundratals med olika firmor inom bygg och hantverkstjänster och annan fastighetsskötsel.
Citera
2024-02-28, 21:22
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av zzzirGrizzz
Min erfarenhet av hantverkare är att betalar man dom för 8 timmar så kanske (om man har tur) jobbar dom effektivt 4/5 timmar av de 8 timmarna dom tar ut ockersummor för.

En målare t.ex. tar oftast 890:- kr per påbörjad timme. Arbetsdagen är oftast mellan 7-16 med en timmes lunch. 8:00-kaffe, 10:30-kaffe, 13:30-kaffe (samt även ibland 15:00-kaffe) och med detta frukost samt oftast längre än en timmes lunch.

Har full förståelse för att folk inte vill renovera, och ska man mot all förmodan renovera se då till att vara hemma och ta tid på när dom kommer samt när dom går. Det fuskas nåt så kopiöst inom den branchen med timmar som i sin tur beställaren får pröjsa.

Enda gången jag personligen skulle anlita en hantverkare är om man ska göra om våtrum eller dylikt där det faktiskt är krav på att behörig personal utför jobbet, men då skulle jag se till att grannkärringen tar tid på när dom kommer samt när dom går. Eller rent utav vara hemma under renoveringen.

Visa 1 måleriföratag i hela Sverige som tar 890kr i timmen?
Det behövs inte alls någon behörig personal för att göra ett våtrum

Så du har NOLL rätt! Jobbar du på Samhall?
Citera
2024-02-28, 21:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Karlsson05
Vart får du/ ni alla fantasier ifrån? 450-550 kr i timmen är det normala för byggare och målare, något högre för el VVS.
Rot?
Det är husägaren som får ett skatteavdrag
Kan faktiskt tycka att pensionärer kan slippa lite av skatten som de betalar med sina skattade pengar
Men sådant fattar ju inte vänsterhjon som du
Det är firmans ägare som blir rik, blåser både anställda och kunder med extrema materialpåslag.
Citera
2024-02-28, 21:25
Medlem
BarbaDonkeys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mr1931
Inte mer än rätt. För ett par år sedan svarade inte ens alla med en offert.
Dags för hantverkare att börja svara i telefon och komma när de lovat. Sent ska syndaren vakna.

Det där känner jag väldigt väl igen. Tom. så att vissa inte svarar i telefon/SMS/mail när högkonjunkturen var som hetast. Man fick jaga folk i bästa fall.
Citera
2024-02-28, 21:26
Medlem
Halte Haralds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hardstekt
Nu särskrev han visserligen, men hur är det med läsförståelsen? Han skrev ju företagskunder. De flesta byggföretag arbetar inte mot privatkunder.

Och en kommun anlitar nog hundratals med olika firmor inom bygg och hantverkstjänster och annan fastighetsskötsel.

Haha hur många kommuner tror du är lika stora som dom största? Majoriteten av Sveriges kommuner är mindre och knappast några hundratals olika firmor.

Här kan du se ett exempel på HVB's ramavtal som de flesta kommuner använder sig av vid inköp.
https://hbv.se/vara-ramavtal/

Visst, det är inköp av tjänster/material men ser ungefär likadant ut när det kommer till byggfirmor.
Citera
2024-02-28, 21:27
Medlem
BarbaDonkeys avatar
Glad att jag tillhör medel medelklass så vi har råd att säga NEJ till hantverkare och köpa (inte hyra) de maskiner, verktyg och fordon som åtgår och göra jobbet själva. Inte lika snabbt som en hantverkare, men minst lika bra slutresultat och att kunna ta varannan Fredag ledigt är jag glad att ha råd till.

Självklart åker jag på att köpa vissa tjänster som den sista inkopplingen av el i gruppcentral och tätskiktet i våtrum.
Citera
2024-02-28, 21:31
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av SvenHelsing
34000 får väl ändå ses som en ganska låg lön?

34 000kr netto har väl minste än 10% av befolkningen så nej, det är en väldigt bra lön.
Citera
2024-02-28, 21:35
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av gorbag
Det är firmans ägare som blir rik, blåser både anställda och kunder med extrema materialpåslag.

Du de stora drakarna brukar räkna på att få en 5% vinstmarginal
Och sedan kanske något extra om/ när beställaren har missat något.

Gå in på allabolag och se vilka drömvinster de verkligen gör, det är inte som i dina drömmar.
Generellt är bygg en skitbransch
Citera
2024-02-28, 21:36
Avslutad
Hantverkare måste börja jobba mer, hårdare och ta mindre betalt. De har nästan förlorat all arbetsheder och tänker mer på pengar än kvalitet. När i världshistorien har hantverkare varit högavlönade?! De ska inte ha en hög lön. Då får de studera ekonomi eller bli läkare.

70-90% ordnar det mesta i sina hem själva med helt vanliga verktyg enbart för att det är så dyrt med hantverkare.

Reducera kosten med minst 50% så kommer en helt annan marknad att öppna upp sig, och den som är villig att jobba mycket kommer tjäna mycket pengar. Så har det alltid varit.
Citera
2024-02-28, 21:43
Medlem
Hardstekts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Halte Harald
Haha hur många kommuner tror du är lika stora som dom största? Majoriteten av Sveriges kommuner är mindre och knappast några hundratals olika firmor.

Här kan du se ett exempel på HVB's ramavtal som de flesta kommuner använder sig av vid inköp.
https://hbv.se/vara-ramavtal/

Visst, det är inköp av tjänster/material men ser ungefär likadant ut när det kommer till byggfirmor.

Men hörrö ditt spån.

Här har du hans inlägg:
Citat:
"Många har företags kunder samt avtal med region och kommun."

Hur kan du tolka det till att alla 110k bygg/hantverksföretag enbart arbetar mot kommun?

Han skrev "företags kunder" SAMT...

Och jo en större kommun köper tjänster direkt/indirekt av hundratals hantverks, fastighets och byggföretag. Om så inte direkt så indirekt via under-entreprenörer. Om en kommun ex. bygger en simhall kommer huvudentreprenören att anlita massvis med underentreprenörer för att göra del-moment i bygget. Samtidigt som det kanske är helt andra företag med UE som har hand om skötsel/underhåll av befintligt fastighetsbestånd.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in