2024-02-28, 20:11
Medlem
Enterprises avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Saltkungen
Vet inte vilken version de kör, men om det är GPT-4 så skulle detta inte vara några problem.
Jo, det skulle visst vara ett problem. Så länge svaret inte är helt trivialt (finns i förprogrammerat FAQ) måste en mänsklig resurs snarast kopplas in, för att undvika katastrof. Det finns exempel på "AI"-katastrofer när det gäller kundtjänst.
Citera
2024-02-28, 20:12
Medlem
Enterprises avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hunden007
Jag vet att deras "mänskliga chatt" sitter i Filepinnerna och svarar med hjälp översättningsbot.
Exakt. Och dessutom kan svara på svenska, norska, danska och finska. Du slog huvudet på spiken, vad LLM är användbart för.
Citera
2024-02-28, 20:13
Medlem
Hunden007s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Enterprise
Jo, det skulle visst vara ett problem. Så länge svaret inte är helt trivialt (finns i förprogrammerat FAQ) måste en mänsklig resurs snarast kopplas in, för att undvika katastrof. Det finns exempel på "AI"-katastrofer när det gäller kundtjänst.

precis finns en svensk motsvarighet när man satt billig arbetskraft på chatten så har den blivit sämre.
Citera
2024-02-28, 20:34
Medlem
Saltkungens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Enterprise

Mjo det återstår att se när den får mer tillgång. Just nu har den ju begränsningar. Antar kundtjänster får upprepade dumma frågor dagligen så det är ju bra att ha någon AI som kan lösa detta. Frågade deras kundtjänst (chatbot) vad denne kan hjälpa mig med:

Citat:
1. Ge dig information om din orderstatus och betalningshistorik.
2. Hjälpa dig att initiera en betalning eller uppdatera dina personuppgifter.
3. Ge vägledning om hur du hanterar returer, återbetalningar eller felaktiga varor.
4. Hjälpa dig att rapportera ett problem eller en obehörig transaktion.

Inte:

Citat:
Det finns dock vissa saker som jag inte kan göra, och där en människlig agent skulle vara mer lämplig. Till exempel:

1. Hantera känsliga ämnen eller komplexa problem som kräver mänsklig bedömning.
2. Hantera situationer där du uttrycker starka känslor eller missnöje.
3. Hantera ämnen som rör diskriminering eller Klarnas hantering av mångfaldsfrågor.

Egentligen borde försäkringskassan och andra myndigheter skaffa detta skit, då de lär bombarderas med dumma frågor dagligen. Kanske hade låtit telefonköerna vara till folk som måste ha mänsklig kontakt och chatbot som kan gå igenom regler i databasen och bara upprepa.
Citera
2024-02-29, 01:33
Medlem
Har inte stött på någon bra chatbot på ks än. Alla är ganska så värdelösa och skapar bara frustration. De enda de kan göra är att hänvisa till allmän information som bäst i princip.

Tror inte de botar minskar på arbetsbelastningen mer än att folk ger upp. Men klarnas nya bot är kanske bättre? Har ingen riktig fråga att ställa i nuläget så har inte testat den.

Sedan gör det nog bara att arbetsmiljön blir sämre. Då ai tar de enkla fallen och människorna får de värsta fallen. Men ja alla produktiva jobb vid en dator lär försvinna. De oproduktiva jobben som vd etc lär vara kvar.
Citera
2024-03-02, 10:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hermes88
För ett år sedan ingick Klarna ett samarbete med OpenAI och nu visar det sig att deras AI-assistent har varit globalt aktiv i en månad, och klarar av arbetsbelastningen för 700 heltidsanställda.

Klarnas VD, Sebastian Siemiatkowski, har uttalat att kraften hos AI "händer just nu", efter att ha avslöjat data som visar att Klarnas AI-drivna chattbot hanterar två tredjedelar av företagets kundservicechattar. Under de första fyra veckorna har chatten hanterat 2,3 miljoner kundservicechattar på 35 olika språk, vilket motsvarar arbetsbelastningen för 700 heltidsanställda.

Trots framgångarna meddelar Siemiatkowski en viss försiktighet och betonar att denna utveckling väcker "implikationer för samhället". Han påpekar att även om detta kan ha en positiv inverkan på samhället som helhet, är det bra att tänka på konsekvenserna för de individer som påverkas.

Trots att Klarna outsourcar sina kundtjänstoperationer till ungefär 3,000 agenter, indikerar en talesperson att detta nummer nu kommer att minskas till omkring 2,300 på grund av AI-bottens framgång.

Klarna rapporterar att botten har kundnöjdhetssiffror i nivå med mänskliga motsvarigheter, högre noggrannhet med 25 % minskning av upprepade förfrågningar och kan lösa ärenden på under 2 minuter jämfört med tidigare 11 minuter. Klarna förutspår att detta kommer att leda till en förbättring av vinsten med $40 miljoner år 2024.

Vad tror ni om detta? Är AI:s framfart inom kundservice en positiv utveckling, eller finns det anledning till oro för de potentiella konsekvenserna för arbetsmarknaden och samhället i stort?

https://tech.eu/2024/02/28/power-of-...larna-boss-as/

Ja, när ska Finansinspektionen inse Klarnas omdömeslöshet? Så Klarna som finansinstitut/bank har överlåtit känslig bankinformation till tredjepart i USA som dessutom har uppgifterna i moln och i okontrollerade algoritmer...

Jag har än så länge inte fått något löst av Klarnas chat, intet heller av deras kundtjänst. Klarnas chat är som 90-talet knapptelefonsystem.
Citera
2024-03-02, 17:04
Medlem
swebarbs avatar
Citat:
För ett år sedan ingick Klarna ett samarbete med OpenAI och nu visar det sig att deras AI-assistent har varit globalt aktiv i en månad, och klarar av arbetsbelastningen för 700 heltidsanställda.

Klarnas VD, Sebastian Siemiatkowski, har uttalat att kraften hos AI "händer just nu", efter att ha avslöjat data som visar att Klarnas AI-drivna chattbot hanterar två tredjedelar av företagets kundservicechattar. Under de första fyra veckorna har chatten hanterat 2,3 miljoner kundservicechattar på 35 olika språk, vilket motsvarar arbetsbelastningen för 700 heltidsanställda.

Trots framgångarna meddelar Siemiatkowski en viss försiktighet och betonar att denna utveckling väcker "implikationer för samhället". Han påpekar att även om detta kan ha en positiv inverkan på samhället som helhet, är det bra att tänka på konsekvenserna för de individer som påverkas.

Trots att Klarna outsourcar sina kundtjänstoperationer till ungefär 3,000 agenter, indikerar en talesperson att detta nummer nu kommer att minskas till omkring 2,300 på grund av AI-bottens framgång.

Klarna rapporterar att botten har kundnöjdhetssiffror i nivå med mänskliga motsvarigheter, högre noggrannhet med 25 % minskning av upprepade förfrågningar och kan lösa ärenden på under 2 minuter jämfört med tidigare 11 minuter. Klarna förutspår att detta kommer att leda till en förbättring av vinsten med $40 miljoner år 2024.

Vad tror ni om detta? Är AI:s framfart inom kundservice en positiv utveckling, eller finns det anledning till oro för de potentiella konsekvenserna för arbetsmarknaden och samhället i stort?

Detta visar faran med AI att människor visst kan ersättas och till en bråkdel gör den ett mycket bättre jobb eller snarlikt åtminstone.. knappast bra för oss framöver om det kommer fortsätta såhär i många yrken.

När jag vill kontakta ett företag för kundservice vill jag inte prata med en satans ai.
Citera
2024-03-03, 09:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Saltkungen
Mjo det återstår att se när den får mer tillgång. Just nu har den ju begränsningar. Antar kundtjänster får upprepade dumma frågor dagligen så det är ju bra att ha någon AI som kan lösa detta. Frågade deras kundtjänst (chatbot) vad denne kan hjälpa mig med:

Inte:

Egentligen borde försäkringskassan och andra myndigheter skaffa detta skit, då de lär bombarderas med dumma frågor dagligen. Kanske hade låtit telefonköerna vara till folk som måste ha mänsklig kontakt och chatbot som kan gå igenom regler i databasen och bara upprepa.

"
Citat:
Det finns dock vissa saker som jag inte kan göra, och där en människlig agent skulle vara mer lämplig. Till exempel:

1. Hantera känsliga ämnen eller komplexa problem som kräver mänsklig bedömning.
2. Hantera situationer där du uttrycker starka känslor eller missnöje.
3. Hantera ämnen som rör diskriminering eller Klarnas hantering av mångfaldsfrågor.

Lite absurt att jämföra kundnöjdhet som de gör då kundtjänst får alla arga kunder och krångliga ärenden medens ai tar alla lätta.
Citera
2024-03-03, 10:01
Medlem
Ändå har Klarna ute annonser där de söker kundtjänstmedarbetare hela tiden.
Citera
2024-03-04, 11:10
Medlem
När jag pratar med kundtjänst vill jag prata med en människa. Allt som en AI kan svara på har jag redan googlat fram innan jag ringer. Kass utveckling att det inte ska gå att få tag på en människa mer. Kommer bli som att banka huvudet mot väggen när man väl har ett riktigt problem som behöver lösas.
Citera
2024-03-12, 22:48
Avstängd
Citat:

Och trots det gör Klarna superförluster. Man kanske borde ersätta styrelsen med AI istället?
Citera
2024-04-20, 21:23
Medlem
Prövade för första gången deras ai chat. Den var minst sagt värdelös. Att den får lika bra betyg som de mänskliga arbetarna där, beror nog mer på hur systemet där är upplagt skulle jag gissa. Exempelvis om du inte får ett tillfredställande svar så ber du förmodligen om att få prata med en människa, och då slipper den det negativa omdömet förmodligen.

För jag tycker inte ens den chatboten var bättre än de chatbotar som har funnits i många år på diverse sidor nu. Fick omgående svar på frågan av riktiga kundtjänst. Så jag upplever fortfarande chatboten som en jobbigt grej som man måste ta sig förbi för komma till kundtjänst. Så tyvärr inget teknisk framsteg där, mer motsatsen. Det hade varit bättre kundtjänst om de inte hade haft chatboten.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in