Citat:
Ursprungligen postat av
Linda.Almighty
Klarna är en extraktionistisk skit-skapelse.
Dess existensberättigande är högst tveksamt.
Idén är att kila in sig som egentligen onödig provisions-extraherande "betalningsförmedlare" mellan handlare och konsumenter, men eftersom banker och investerare såg potential till ytterligare egen extraktion så blev skiten av.
Mer på ämnet, och det mer filosofiska än empiriska argumentet att AI inte hotar människors arbetsutbud :
Vilken "ny industri" kommer "automagiskt" uppstå för att absorbera dessa arbetsbefriade kundtjänstmedarbetare... (smått retorisk fråga)...? 🤔
Håller inte med, klarna i sig är jättebra för mig som konsument åtminstone. Du kan handla lätt på kredit utan kreditkort, du får ett gratis betalkort och du får en bra överblick över dina utgifter etc. Klarna känns i de flesta fall som det givna betalningssättet.
Ska jag ge någon kritik så är det lite krångligt att nå ens sparkonto.
Men gillar du inte klarna av någon lustig anledning (du anger inte varför) så behöver du inte använda dem.
Dock så gillar jag inte deras ai chatbot, den är helt värdelös och blir bara ett hinder till att nå riktiga kundtjänst. Är detta det bästa openai kan erbjuda i praktiken, så är jag inte imponerad.