2024-02-27, 18:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lookalike
Rätt sista meningen,Hellbastard.
Sedan blir det naturligt såsom detta...Ingen kommer att kunna producera en hållbar samt trovärdig hypotes Christer Andersson oskyldig utifrån de materialuppgifter som föreligger.
Detta är unikt gällande alla möjliga potentiella gärningsmän i materialet.
Eftersom ingen kommer att kunna producera trovärdig hypotes Christer Andersson oskyldig så får detta sina ofrånkomliga återverkningar gällande möjligheterna att det var annan gärningsman än Christer Andersson.

Att inte Makarov fattar vad en sammanhållen hypotes är för något,är hans problem.
Komma stickande med en invändning som i sig är skakig är ungefär så långt från en författad hypotes Christer Andersson oskyldig man kan komma.

Vad gäller frågan annan möjlig gärningsman så är jag av åsikten att det endast är ett retoriskt förbehåll utan något vidare värde.För att det skall kunna vara värt att ta på allvar så måste man först författa hypotesen Christer Andersson oskyldig.

Kan man inte det så är det i stort sett diskussion över.Jag utmanar som sagt vem som helst att författa den permanent saknade sammanhållna och trovärdiga hypotesen Christer Andersson oskyldig.
Ingen lär kunna göra det..och därmed blir slutsatsen att Christer Andersson mördade Olof Palme den 28 Februari 1986.

Det är så här det funkar.Man samlar in materialuppgifter och väger sedan dessa för och emot samt jämför med övriga materialet.
Slutresultatet är entydigt och klart.

"Slutresultatet är entydigt och klart"

Nja, då måste CA bevisas vara skyldig. Kan du det? Det har jag svårt att tro.
Citera
2024-02-27, 20:06
Medlem
omigas avatar
Citat:
Sedan blir det naturligt såsom detta...Ingen kommer att kunna producera en hållbar samt trovärdig hypotes Christer Andersson oskyldig utifrån de materialuppgifter som föreligger.

Vad gäller frågan annan möjlig gärningsman så är jag av åsikten att det endast är ett retoriskt förbehåll utan något vidare värde.För att det skall kunna vara värt att ta på allvar så måste man först författa hypotesen Christer Andersson oskyldig.

Problemet med detta resonemang är att man utsätter CA för samma typ av omvänd bevisbörda som annars kännetecknar de ivriga förespråkarna av Stig Engström. På sikt riskerar det att få motsatt effekt. I en MOP-värld som på senare tid mest består av konspirationsteorier och rena fantasier, lyser ordet 'intressant' som allra starkast. Där kan var och en göra sin egen bedömning baserad på kända fakta. Men det är bara en personlig åsikt, i sak har du rätt. Det är lika svårt eller svårare att avfärda CA baserat på kända fakta som att ledsaga honom hela vägen till fängelset.
Citera
2024-02-27, 21:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av omiga
Problemet med detta resonemang är att man utsätter CA för samma typ av omvänd bevisbörda som annars kännetecknar de ivriga förespråkarna av Stig Engström. På sikt riskerar det att få motsatt effekt. I en MOP-värld som på senare tid mest består av konspirationsteorier och rena fantasier, lyser ordet 'intressant' som allra starkast. Där kan var och en göra sin egen bedömning baserad på kända fakta. Men det är bara en personlig åsikt, i sak har du rätt. Det är lika svårt eller svårare att avfärda CA baserat på kända fakta som att ledsaga honom hela vägen till fängelset.

Kan inte hålla med här.
Att författa en sammanhållen och trovärdig hypotes Stig Engström oskyldig är inte bara fullt möjligt,det har gjorts av åtskilliga Palmemordsintresserade alltsedan de famösa Filterartiklarna som på ett snett sätt pekat ut SE som skyldig.
Det motsatta förhållandet gäller.Det är enligt min,och troligen de allra flesta andras mening att det är hart när omöjligt att författa ihop en hypotes Stig Engström skyldig.Det går inte utifrån materialet och utan att väva in ett större antal direkt hårresande osannolika och orimliga spekulationer i hypotessoppan SE skyldig.

Några sådana problem drabbar icke Christer Andersson skyldig.Det blir fullt naturligt så eftersom CA är den ende potentielle gärningsmannen i materialet som uppfyller Motiv-Medel-Möjlighet plus koppling till den speciella mordammunitionen.

Ingen övrig klarar det..inte CP,SE,VG,CGÖ eller annan.Endast Christer bockar alla boxarna.

Det är helt enkelt härför som hypotes Christer Andersson oskyldig aldrig kommer att kunna författas..och det är till skillnad från vilken annan alternativ hypotes som helst.

Gällande om man skall tala ur skägg eller ej gällande ovanstående är det en smaksak.
Då flera anhöriga till Christer Andersson är fullt övertygade om att han mördade Olof Palme,så är det inte min sak,som naturligtvis aldrig kommer att kunna känna individ Christer såsom de gjorde,att hymla om hur överväldigande sannolik han är i rollen som Olof Palmes mördare.
Detta är för övrigt ytterligare en sak som direkt särskiljer hypotes CA från betydligt sämre alternativ såsom SE.

Du säger ju faktiskt samma mellan raderna..du har ingen tillnärmelsevis lika sannolik gärningsman,och du har varit instrumental i att jobba fram fakta som närmast entydigt ytterligare underbygger hypotesen i dags dato.

Vi har ingen juridisk tyngd här.Just därför så kan man kosta på sig att kalla saker och personer vid rätt namn.

Olof Palmes sannolike mördare ges från materialet plus övriga kringuppgifter.
Det finns ingen som helst anledning att efter snart 38 plus år sticka under stol med att annan kandidat än Christer Andersson inte är aktuell i detta fall.
Citera
2024-02-28, 07:07
Medlem
Roerligs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hardbop
Jag kan bara hålla med. Det är exceptionellt.

Och på tal om dina resonemang om alternativa revolverägare i inlägget innan det. Ju mer man gräver i alternativa revolverägare, desto mindre sannolika ter de sig.

Kriminella, hat mot Palme kan så klart ha funnits överallt. Men nog lär det vara vanligare i högerkretsar än i kriminella kretsar.

Då är väl personer som Mirjo V mer begripliga. Där fanns i alla fall ett motiv.

Hur var det med Linköpingvapnet och Handenvapnet? Vet vi något om sannolikheten att de kan kopplas till mordet?

Linköpingsvapnet är återfunnet, men dess pipa är avsågad så det har inte kunnat provskjutas. Låter inte så hett.

Exakt vilka vapen som återstår i övrigt vet jag inte riktigt.

-Helsingborgsvapnet. Stals på skytteklubb 1983.
-Sucksdorff. Stals 1977 och såldes vidare.
-CA:s
-Handenvapnet. Ruger. Försvann på resa 1982.

Sucksdorff har viss möjlig koppling till MOP. Handen och Helsingborg är okänt.
Citera
2024-02-28, 07:11
Medlem
Citat:
Kan inte hålla med här.
Att författa en sammanhållen och trovärdig hypotes Stig Engström oskyldig är inte bara fullt möjligt,det har gjorts av åtskilliga Palmemordsintresserade alltsedan de famösa Filterartiklarna som på ett snett sätt pekat ut SE som skyldig.
Det motsatta förhållandet gäller.Det är enligt min,och troligen de allra flesta andras mening att det är hart när omöjligt att författa ihop en hypotes Stig Engström skyldig.Det går inte utifrån materialet och utan att väva in ett större antal direkt hårresande osannolika och orimliga spekulationer i hypotessoppan SE skyldig.

Några sådana problem drabbar icke Christer Andersson skyldig.Det blir fullt naturligt så eftersom CA är den ende potentielle gärningsmannen i materialet som uppfyller Motiv-Medel-Möjlighet plus koppling till den speciella mordammunitionen.

Ingen övrig klarar det..inte CP,SE,VG,CGÖ eller annan.Endast Christer bockar alla boxarna.

Det är helt enkelt härför som hypotes Christer Andersson oskyldig aldrig kommer att kunna författas..och det är till skillnad från vilken annan alternativ hypotes som helst.

Gällande om man skall tala ur skägg eller ej gällande ovanstående är det en smaksak.
Då flera anhöriga till Christer Andersson är fullt övertygade om att han mördade Olof Palme,så är det inte min sak,som naturligtvis aldrig kommer att kunna känna individ Christer såsom de gjorde,att hymla om hur överväldigande sannolik han är i rollen som Olof Palmes mördare.
Detta är för övrigt ytterligare en sak som direkt särskiljer hypotes CA från betydligt sämre alternativ såsom SE.

Du säger ju faktiskt samma mellan raderna..du har ingen tillnärmelsevis lika sannolik gärningsman,och du har varit instrumental i att jobba fram fakta som närmast entydigt ytterligare underbygger hypotesen i dags dato.

Vi har ingen juridisk tyngd här.Just därför så kan man kosta på sig att kalla saker och personer vid rätt namn.

Olof Palmes sannolike mördare ges från materialet plus övriga kringuppgifter.
Det finns ingen som helst anledning att efter snart 38 plus år sticka under stol med att annan kandidat än Christer Andersson inte är aktuell i detta fall.

Är du 100% säker på att CA dödade OP?
Citera
2024-02-28, 07:15
Medlem
Roerligs avatar
Citat:
Sadan är dock verkligheten Roerlig.
Antingen sa är Christer skyldig,eller ocksa är han oskyldig.
Sammantagen och trovärdig hypotes gäller i bada fallen.Det är sa Christer P samt Stig E behandlas pa ett seriöst sätt..och det är sa man ocksa maste studera Christer A utifran.

Det är uppenbart att Christer A "fick en knäpp".Vi ser detta i materialet via hans under jord levnad fran 28 Februari 1986 och vidare genom hans fullständigt oförklarliga flytt fran Hälsingegatan 1987 fram tills över hans frekventa Svea besök..och kanske ända bort till självmordet i Augusti 2008.
Det är ju delvis detta som pekar emot Christer A i gärningsmannahänseende,det pekar inte bort.

De övriga gökar som fatt "knäpp" i samband med MOP är av annan dignitet.Praktexemplet är Alf Lundin,men det finns ju flera andra individer..som dock varit av knäppgökskvalite redan innan mulningen av Palme.

Christer Andersson hör inte till denna katergori..inte den 28 Februari 1986.
Han är en udda individ,av födsel och ohejdad vana..men han är ingen knäppgök.

Till slut sa är det sa att nagon sköt Palme.Jag är personligen övertygad om att annat material,i all väsentlig huvudsak,inte kommer att tillhandahallas.Jag är ocksa övertygad om att gärningsmannen finns i materialet..det vore faktiskt lite underligt annars..efter över 30 ars utredningar.

Christer Andersson finns i materialet.När flera anhörga till Christer är övertygade om att just han mulade Palme sa far man nog ha rejält pa fötterna för att ga emot detta plus alla de indicer som finns emot Christer.

Jag gör det inte.Skall jag gradera min säkerhet att Christer Andersson mördade Olof Palme hamnar jag pa över 90%..och da finns ingen anledning att tiga.

Pa min första plats kommer Christer Andersson..sedan kommer ingen,följd av ingen,eller ingen,och sedan kommer ingen.

Jag är överens med Asgard härvidlag.

Jag köper din poäng att man måste våga dra slutsatser i fallet MP och inte tröstlöst i all evighet trampa runt i det här att det går inte att veta någonting om saken och allt som inte går att utesluta är lika möjligt. Jag argumenterar mot den populära MOP-agnosticismen. Och, ja, någon sköt faktiskt Palme.

Jag kan dock inte hålla med om att "materialet" så entydigt pekar ut en viss person som GM. Om det skulle vara 90% sannolikhet för att CA är GM, så skulle det räcka för att väcka åtal mot honom. Och man skulle vara i närheten av vad som krävs för fällande dom. Men CA-saken befinner sig inte där.

Det är möjligen bara skillnad i kynne mellan oss, när du menar att omständigheterna pekar ut honom som GM och jag att CA är det mest intressanta uppslaget i ärendet.

Det är dock inget vanligt ärende. Tänkbara alternativa och okända GM är en så rikhaltig flora. Och märkliga beteenden likaså.

Men analysen som leder till en GM av CA-snitt är den som vilar på saklig grund och sund logik.

Skuld bör påvisas "positivt". Och inte "negativt", det vill säga genom att det är svårt att pussla ihop sakerna utifrån perspektivet oskyldig. Även om det i sådana fall såklart är en relevant omständighet att väga in.
Citera
2024-02-28, 11:54
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Roerlig
Jag köper din poäng att man måste våga dra slutsatser i fallet MP och inte tröstlöst i all evighet trampa runt i det här att det går inte att veta någonting om saken och allt som inte går att utesluta är lika möjligt. Jag argumenterar mot den populära MOP-agnosticismen. Och, ja, någon sköt faktiskt Palme.

Jag kan dock inte hålla med om att "materialet" så entydigt pekar ut en viss person som GM. Om det skulle vara 90% sannolikhet för att CA är GM, så skulle det räcka för att väcka åtal mot honom. Och man skulle vara i närheten av vad som krävs för fällande dom. Men CA-saken befinner sig inte där.

Det är möjligen bara skillnad i kynne mellan oss, när du menar att omständigheterna pekar ut honom som GM och jag att CA är det mest intressanta uppslaget i ärendet.

Det är dock inget vanligt ärende. Tänkbara alternativa och okända GM är en så rikhaltig flora. Och märkliga beteenden likaså.

Men analysen som leder till en GM av CA-snitt är den som vilar på saklig grund och sund logik.

Skuld bör påvisas "positivt". Och inte "negativt", det vill säga genom att det är svårt att pussla ihop sakerna utifrån perspektivet oskyldig. Även om det i sådana fall såklart är en relevant omständighet att väga in.

Om man utgår från mordplatsen istället för spekulationer, önsketänkanden och känslor m.m. så finns ingenting som pekar på att CA var varken vid Grand på mordkvällen eller mordplatsen tiden för mordet. CA var sjuk tiden för mordet och låg hemma och sov när Palme mördades. CA revolver var sannolikt inlåst i ett bankfack tiden för mordet. Gm lär heller inte använt sitt egna licensierade vapen och skjuta statsministern med. CA verkade inte ha varit psykotisk och helt utan konsekvenstänk etc. CA bror K såg den revolvern 1990 eller 1991. CA sålde revolvern 1992 pga dålig ekonomi låter som en rimlig förklaring. Gm lär heller inte behållit mordvapnet i flera år efter mordet med risk att kunna dömas i domstol för mordet. Att det i praktiken verkar omöjligt att koppla mordkulan med ett vapen kunde inte gm veta. Signalementet stämmer dåligt, inget motiv m.m. Nej det var inte CA som mördade Palme 1986.
Citera
2024-02-28, 15:59
Medlem
Lite synd att Pennartz inte var på Palmemordskonferensen.
Vi får vänta på dokumentär samt bok istället.

Gällande Christers förklaring till varför han slutat skjuta på grund av att synen blivit för dålig på grund av ålderdom(Christer är vid tidpunkten max 42 år)så kan man i tid lägga hans ögonoperation till slutet 1990 eller våren 1991(uppgifter från Kurt Henrik Andersson).

Operationen var lyckad.Den korrigerade den närsynthet som Christer tidigare tvingats bära glasögon för att avhjälpa.Som vi ser via Passfoton 1992 jämfört 1982 så saknas glasögonen vid det senare fototillfället.

Christers syn förefaller således närmast blivit bättre från tid innan ögonoperation till tid efter denna.
Hans förklaring till varför han slutligen slutat skjuta förefaller härmed vara av underlig typ.
Citera
2024-02-28, 17:21
Medlem
Hellbastards avatar
Citat:
Operationen var lyckad.Den korrigerade den närsynthet som Christer tidigare tvingats bära glasögon för att avhjälpa.Som vi ser via Passfoton 1992 jämfört 1982 så saknas glasögonen vid det senare fototillfället.

Han alternerade ju med linser även före operationen.

Roerlig misstänker väl att 1992 års passbild i själva verket är något äldre, även om jag inte kan dra mig till minnes vad det skulle vara baserat på.

Men visst är synfelet som skäl för att sluta skjuta märkligt.
Citera
2024-02-28, 18:18
Medlem
Palmemordspodden med Dan Hörning kommer att fortsätta med Christer Andersson men man väntar in vad Marc Pennartz kommer att presentera.
Citera
2024-02-28, 18:37
Medlem
Roerligs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hellbastard
Han alternerade ju med linser även före operationen.

Roerlig misstänker väl att 1992 års passbild i själva verket är något äldre, även om jag inte kan dra mig till minnes vad det skulle vara baserat på.

På att han på foto som kan dateras till 1993-94 ser klart äldre, mer tunnhårig och betydligt mer fetlagd ut än på passfotot 1992.

Man kan i sammanhanget erinra om att fotot från passansökan 1982 verkar återanvänt från något tidigare officiellt dokument och i sådana fall är även det av äldre än faktiskt datum.

Citat:
Men visst är synfelet som skäl för att sluta skjuta märkligt.
Citera
2024-02-28, 21:50
Medlem
Ograsts avatar
Citat:
Lite synd att Pennartz inte var på Palmemordskonferensen.
Vi får vänta på dokumentär samt bok istället.

Hur många böcker har han skrivit? Och varför har inget svenskt förlag plockat upp de som finns utgivna i Nederländerna?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in