2024-02-28, 10:15
Moderator
Pontiac-Garages avatar
Trådar sammanfogade.

Mod.
Citera
2024-02-28, 10:16
Medlem
Nyans2026s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CB1
Om det tar fem minuter så är det väl bara att fixa själv, vad är problemet?
För mig kvittar det, jag argumenterar bara för varför den genomsnittliga svensken ratar hantverkarna idag.
Jag är bara skadeglad att det går så dåligt för den branschen nu, är så trött på alla dessa vita skåpbilar på vägarna.
Citera
2024-02-28, 10:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nyans2026
För mig kvittar det, jag argumenterar bara för varför den genomsnittliga svensken ratar hantverkarna idag.
Jag är bara skadeglad att det går så dåligt för den branschen nu, är så trött på alla dessa vita skåpbilar på vägarna.

Alla män som gör att samhället fungerar borde streaka så såna som du kan sluta gnälla. Otacksamma jävel.
Citera
2024-02-28, 10:24
Medlem
Igor-Mortiss avatar
Citat:
Alla män som gör att samhället fungerar borde streaka så såna som du kan sluta gnälla. Otacksamma jävel.
Streaka, jo det vore nått. Som i filmen där några medelålders arbetslösa män i Sheffield känner att de måste göra något radikalt åt sin situation och börjar strippa.
Citera
2024-02-28, 10:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SvenHelsing
34000 får väl ändå ses som en ganska låg lön?

Inte för 30 tim arbete i veckan skulle jag nog säga
Citera
2024-02-28, 10:27
Medlem
Nyans2026s avatar
Citat:
Dom flesta hantverkare är rejält inavlade, klarar knappt av att klä på sig själva och hamnar på dumpen.se iklädd reflexväst med texten Bosse Jönsson VVS AB på ryggen.

Den kommande lågkonjunkturen kommer bli hänsynslös för Bosse och hans gäng.
Förväntar mig att parkeringen utanför arbetsförmedlingen kommer vara fylld med vita skåpbilar.
Citera
2024-02-28, 10:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nyans2026
Dom flesta hantverkare är rejält inavlade, klarar knappt av att klä på sig själva och hamnar på dumpen.se iklädd reflexväst med texten Bosse Jönsson VVS AB på ryggen.

Den kommande lågkonjunkturen kommer bli hänsynslös för Bosse och hans gäng.
Förväntar mig att parkeringen utanför arbetsförmedlingen kommer vara fylld med vita skåpbilar.

Utan hantverkare skulle du inte ha:
En bostad
Elektricitet
Avlopp
Infrastruktur
Bil
Ett jobb

Håll käft din jävla nolla. Vänd lite mer papper och känn dig märkvärdig.
Citera
2024-02-28, 10:32
Medlem
Bob-Dylans avatar
TS du garvar åt bristen av arbete för hantverkare. Förstår du vad du egentligen skrattar åt? Det är att folk i gemen har det så dåligt ställt ekonomiskt att de inte kan renovera sina hus eller lägenheter.
Citera
2024-02-28, 10:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Christopher.
Enkel överslagsräkning, hantverkare pris 700 kronor i timmen + moms, rätt så standard. 40 debiterbara timmar i veckan = 28.000 in exklusivemoms. Månadsvis ca 120.000 + moms - det här är standard Bosses snickeri och rörkrökeri AB. 120.000 in i månaden, kund står får allt som har med inköp att göra och verktygen är en väldigt liten kostnad i verksamheten så räkna 122..000 rakt in. Firmabil kostar lite diesel, räcker med en skruttig skåpbil 2000 i månaden.

Ca 720.000 rent per år och en månadslön på ca 90.000 i månaden för en hantverkare utan speciella kunskaper. Lägg till att du har 10 gubbar under dig så ser du snabbt att driftiga hantverkare har råd med både ny bil, ny båt, lyxfru och hus på franska riverian, ganska imponerande för ett fysiskt jobb som inte erfordrar speciell intelligens.

Hantverkare är jättedyra i Sverige men det är arbetskraft överlag.
Och sociala avgifter "glömde" du bara bort eller?
Citera
2024-02-28, 10:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Newkie
Jag har verkligen ingen kärlek för hantverkare. Elektriker kan man väll respektera dock. Plattsättning är också svårt att få snyggt. Men att dom alla skulle ha 50k i månaden ställer jag mig tveksam till. Möjligen om man driver eget med egna anställda. Men det är en annan sak.

Däremot går det ju att fundera över om ett yrke där man inte behöver någon utbildning ska ha särskilt mycket mer än kassapersonal egentligen. 25-30 i månaden hade vart rimligt om du frågar mig. Stora delar av dem följer ändå bara ritningar gjorda av utbildad personal. Dom är alltså köttrobotar. Styrda av dom som faktiskt kan bygg egentligen.

ROT är dessutom galenskap. Vi subventionerar en hel bransch för att dom fuskar så jävla mycket annars. Är det inte rimligare att jaga fuskare? ROT har ju bara höjt lönerna ändå.
Snälla, de flesta "utbildade" kunde ju ersättas av gymnasieutbildade, varför ska de automatiskt ha högre län för att de gått (en av oss finansierad) lång utbildning?'ingen krävde för 30 år sedan att en simpel handläggare på försäkringskassan eller arbetsförmedlingen skulle ha högskoleutbildning, snacka om inflation.
Citera
2024-02-28, 10:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TreoAxier
I över tre decennier har byggindustrin njutit av en förlängd fest, skapandes en oproportionerlig mängd miljonärer jämfört med andra sektorer. Denna ekonomiska bonanza kan till stor del tillskrivas en alltför generös kreditgivning.

Även en medioker snickare som drev ett aktiebolag mellan 2010 och 2020 har paradoxalt nog kunnat samla på sig en förmögenhet och blivit miljonär.

Lönenivåerna inom branschen är förbluffande och står i skarp kontrast till vad många akademiker tjänar, vilket är en situation som skriker efter omjustering. Kostnaden för att bygga en villa utanför en mellanstor stad borde inte vara så stor som den är
Alldeles för många akademiker idag, till största del hamnar de i offentlig sektor också och ska bekostas av oss.
Citera
2024-02-28, 10:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PastorBolognese
Jag tycker det låter otroligt märkligt. Jag har under flera år försökt få hantverkare att utföra lite olika jobb genom tjänster som offerta, ringa och maila till lokala byggföretag osv men jag har alltid fått gå genom någon bekants bekant som vill ha betalt svart för ingen vill göra de jobben som kostar 5000-20000kr.
Här finns en otroligt stor mismatch i byggbranchen för alla vill bara ha stora projekt, absolut inget underhåll. Kan inte ens få någon att underhålla min luftvatten-värmepump för där är inga pengar i det så får göra så gott jag kan själv i de flesta områden. Jag hade gärna betalat om någon ville ta betalt.

Detta är exakt min uppfattning också!

Fan omöjligt att få någon hjälp med något mindre jobb. Alla kan väl inte bygga Turning Torso för miljarder?
I verkligheten är det barnens rum som ska målas om och en ny matta som ska in i hallen men det duger fan inte. Du får så stört höga offerter bara för att bli avskräckt.

Nej, har också lite svårt att ömma för hantverkarna som blir hemskickade nu. Kanske något år på a-kassan kan få ödmjukheten att växa? Borde bli enklare att få fatt i folk som vill göra lite svartjobb framöver. Alla arbetlösa hantverkare är väl förhoppningsvis inte latmaskar.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in