2024-02-27, 21:06
  #17833
Medlem
BästeHrMongolids avatar
Efter att Apple lägger ner sitt project att tillverka en bil så kikade jag in i Apple-tråden och förväntade mig hitta massa inlägg från ihärdiga björnar om hur Apple ljög, att det var vaporware och annat brölande, men till min förvåning skiner de med sin frånvaro. Så underligt.

Tesla tog helt enkelt kål på Apples drömmar då det är totalt omöjligt att bygga upp en sådan verksamhet. Så omöjligt att inte ens de flesta Kinesiska elbilstillverkarna klarar av att matcha produktionskostnad.

https://x.com/Teslaconomics/status/1762564270775263489?s=20
Citera
2024-02-27, 22:23
  #17834
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BästeHrMongolid
Efter att Apple lägger ner sitt project att tillverka en bil så kikade jag in i Apple-tråden och förväntade mig hitta massa inlägg från ihärdiga björnar om hur Apple ljög, att det var vaporware och annat brölande, men till min förvåning skiner de med sin frånvaro. Så underligt.

Tesla tog helt enkelt kål på Apples drömmar då det är totalt omöjligt att bygga upp en sådan verksamhet. Så omöjligt att inte ens de flesta Kinesiska elbilstillverkarna klarar av att matcha produktionskostnad.

https://x.com/Teslaconomics/status/1762564270775263489?s=20
Hur ser du ens en tillstymmelse till likhet? Har Apple presenterat denna bilen, eller någon form av prototyp till allmänheten? Tagit förbeställningar? Lämnat några officiella uttalanden ens? Det når inte ens i närheten upp till någon form av vaporware, snarare är det ett föredöme för hur man ska hantera produkter under utveckling. Hade det varit Tesla hade dom redan börjat sälja bilen för 5 år sedan…

Apple kanske slutade för dom insåg att elbilar inte kommer gå sälja med högre marginal än fossilbilar bara för dom har en elmotor, och att det helt enkelt var en elbilsbubbla som nu är över. Dom kan nog tjäna lika mycket på sälja carplay som dom hade gjort på all form av elbilsförsäljning, så varför bemöda sig ens.
Citera
2024-02-27, 22:36
  #17835
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av libben
Snäll och snäll. Han förstår värdet i plattformen. Ser hur den missbrukas och väljer att lägga ett bud på den. Sedan när man gör mer audits så förhandlar man om priset då de inte går audits till mötes. Det blir lite si och så med den varan. Han köper X ändå under tvingande former. Elon kunde valt att ignorera dealen och betala böterna.

Lite som att du säger över telefon när du läst en blocket annons om en fin bil du är sugen på. Fin bil, inga motorproblem. Du säger att om allt är som det verkar så köper jag den för summa X. Du kommer dit och ser sprickor i massa slangar och kärl som ser spruckna ut. Klart man förhandlar om priset.

Samma sak med Twitter köpet. Rätt sjukt att priset ändå inte gick ner lite. Oavsett. Small price to pay ändå för att befria ordet från smörjan som hade sina klor i den.

Igen, du säger 2 motstridiga saker.
"befria ordet från smörjan" och "Han förstår värdet i plattformen"

Köpte han twitter för att göra pengar eller för att "befria ordet"? Hur ska du ha de?
Citera
2024-02-27, 22:42
  #17836
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av raskens
När någon börjar länka till artiklar i samnytt bör nog de flesta dra öronen åt sig. Sidan är en otrevlig megafon för Putins Ryssland. Samnytts ansvarige utgivare dömdes nyligen till fängelse för yttrandefrihetsbrott. Men det finns säker dom som tror att det är woke-liberala media som motarbetar dom.

Skulle inte förvåna mig om Herr Mongos favoritsida är just Samnytt och för att förtydliga för en del mindre läskunniga, jag är inte ironisk nu.

Om något är sant är källan irrelevant. Det lärde jag mig i mellanstadiet.
Citera
2024-02-27, 22:53
  #17837
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BästeHrMongolid
Efter att Apple lägger ner sitt project att tillverka en bil så kikade jag in i Apple-tråden och förväntade mig hitta massa inlägg från ihärdiga björnar om hur Apple ljög, att det var vaporware och annat brölande, men till min förvåning skiner de med sin frånvaro. Så underligt.

Tesla tog helt enkelt kål på Apples drömmar då det är totalt omöjligt att bygga upp en sådan verksamhet. Så omöjligt att inte ens de flesta Kinesiska elbilstillverkarna klarar av att matcha produktionskostnad.

https://x.com/Teslaconomics/status/1762564270775263489?s=20

Korrekt
Apple har byggt ett absurt stort (menlöst) (5 miljarder dollar) huvudkontor där de sitter mest med yoga och marknadsföring. Ingen som arbetar där har ens hållit i en skruvmejsel. - Allt "praktiskt" och tillverkning är inköp från Asien/Kina. Korrekt är att Apple rekryterade en massa folk att bygga en bil en tid men de fick bara B-laget då A-laget bara vill jobba på Tesla. Apple kan inte bygga ens deras egna mobiler eller ens batterierna till den eller ens skruvarna och knapparna. Ingenting gör de själva. Ty de kan inte. - Deras satsning på att bygga en bil var att slänga pengarna i havet och inleddes med okunskapen om deras egna kunskaper och resurser. (inkompetens) Hade de haft ett uns sjukdomsinsikt hade aldrig börjat med bilprojektet.

Lite som Jeff Bezos "rymdprogram" som inte ens kan nå omloppsbana. Bezos projekt är bara en berg och dalbana och ett par min i "rymden" sedan ramlar skiten ner. 100% menlöst projekt som inte fyller någon som helst praktisk funktion.

Tesla bygger tom deras egna fabriker och de förbättras vid varje bygge. De lär sig mer för varje bygge,
__________________
Senast redigerad av Kulturmarxist 2024-02-27 kl. 23:08.
Citera
2024-02-27, 23:19
  #17838
Medlem
BästeHrMongolids avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kulturmarxist
Korrekt
Apple har byggt ett absurt stort (menlöst) (5 miljarder dollar) huvudkontor där de sitter mest med yoga och marknadsföring. Ingen som arbetar där har ens hållit i en skruvmejsel. - Allt "praktiskt" och tillverkning är inköp från Asien/Kina. Korrekt är att Apple rekryterade en massa folk att bygga en bil en tid men de fick bara B-laget då A-laget bara vill jobba på Tesla. Apple kan inte bygga ens deras egna mobiler eller ens batterierna till den eller ens skruvarna och knapparna. Ingenting gör de själva. Ty de kan inte. - Deras satsning på att bygga en bil var att slänga pengarna i havet och inleddes med okunskapen om deras egna kunskaper och resurser. (inkompetens) Hade de haft ett uns sjukdomsinsikt hade aldrig börjat med bilprojektet.

Lite som Jeff Bezos "rymdprogram" som inte ens kan nå omloppsbana. Bezos projekt är bara en berg och dalbana och ett par min i "rymden" sedan ramlar skiten ner. 100% menlöst projekt som inte fyller någon som helst praktisk funktion.

Tesla bygger tom deras egna fabriker och de förbättras vid varje bygge. De lär sig mer för varje bygge,

Men Apple lägger ju stora summor på R&D, då måste det ju bli bra till slut.
Citera
2024-02-28, 10:43
  #17839
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BästeHrMongolid
Efter att Apple lägger ner sitt project att tillverka en bil så kikade jag in i Apple-tråden och förväntade mig hitta massa inlägg från ihärdiga björnar om hur Apple ljög, att det var vaporware och annat brölande, men till min förvåning skiner de med sin frånvaro. Så underligt.

Tror inte ens Apple själva någonsin nämnt sitt bilprojekt så svårt att ”ljuga” då. På samma sätt är det ju inte vaporware då ingen produkt lovades och de tog inte betalt för produkten i förväg (vaporware). Likt tesla med roadstern osv.

Du borde börja skilja på hur tesla officiellt lanserar icke existerande produkter och sedan tar betalt för produkterna. Apple hade ett hemligt R&D projekt.
Citera
2024-02-28, 10:44
  #17840
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BästeHrMongolid
Men Apple lägger ju stora summor på R&D, då måste det ju bli bra till slut.

Gjorde inte Apple mer vinst i ett enda kvartal än vad tesla har gjort sedan bolaget skapades lmao
Citera
2024-02-28, 10:58
  #17841
Medlem
Som förutspått. Sedan länge. Ur Aftonbladet idag

"Ansvariga på Apple tillkännagav beslutet internt på tisdagen och överraskade de nästan 2 000 anställda som arbetar med bilprojektet, enligt källorna."

Apples trovärdighet kommer nu att minska. De hade 2000 st anställda "i hemlighet" i flera år bara för att konstatera att de inte begriper nånting. 1000 miljarder skr satsade de år ut och år in på ett i förhand döfött projekt. (I hemlighet) Ledningen är alltså extremt kass. Ingen sjukdomsinsikt alls.

Såg även att Alfabet/Googles aktie rasat med 740 Miljarder pga av misstroende för deras magplask med lanseringen med AI-Gemini. Alla trodde att Google var långt, långt framme. I själva verket har de gått baklänges internt inom organisationen med Woke likt tex Disney.

https://www.berlingske.dk/virksomheder/apple-traekker-stikket-paa-sin-hemmelige-selvkoerende-elbil

X AI Grok fungerar utmärkt. Musk behövde bara ett par månader. Google har pillat "forever" med detta och går ändå rätt ner i diket. Talande bristfällig företagskultur.

Teslas konkurrenter är nu offentligt för "dumma i huvudet" enligt aktieköpare.
__________________
Senast redigerad av Kulturmarxist 2024-02-28 kl. 11:09.
Citera
2024-02-28, 11:40
  #17842
Medlem
BästeHrMongolids avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kulturmarxist
Som förutspått. Sedan länge. Ur Aftonbladet idag

"Ansvariga på Apple tillkännagav beslutet internt på tisdagen och överraskade de nästan 2 000 anställda som arbetar med bilprojektet, enligt källorna."

Apples trovärdighet kommer nu att minska. De hade 2000 st anställda "i hemlighet" i flera år bara för att konstatera att de inte begriper nånting. 1000 miljarder skr satsade de år ut och år in på ett i förhand döfött projekt. (I hemlighet) Ledningen är alltså extremt kass. Ingen sjukdomsinsikt alls.

Såg även att Alfabet/Googles aktie rasat med 740 Miljarder pga av misstroende för deras magplask med lanseringen med AI-Gemini. Alla trodde att Google var långt, långt framme. I själva verket har de gått baklänges internt inom organisationen med Woke likt tex Disney.

https://www.berlingske.dk/virksomheder/apple-traekker-stikket-paa-sin-hemmelige-selvkoerende-elbil

X AI Grok fungerar utmärkt. Musk behövde bara ett par månader. Google har pillat "forever" med detta och går ändå rätt ner i diket. Talande bristfällig företagskultur.

Teslas konkurrenter är nu offentligt för "dumma i huvudet" enligt aktieköpare.

Apple förstod värdet av real world data som samlas in från bilar (och snart robotar). De misslyckades med sina planer om att expandera sin platform till autonoma bilar, de kommer antagligen även misslyckas med en robot. Apple kan ingenting om produktion och det är ingen ide att börja nu. Tesla har helt andra förutsättningar när det gäller att ta AI ut i verkligheten, men de saknade en platform för att samla in data från människor. Elon förstod värdet av detta och därför köpte han twitter, och därför kommer han inte ge upp X. Oavsett hur de väljer att göra med plattformen så kommer den vara av stort värde för att träna Grok. Och vad Grok kommer användas till, förutom som språkmodell integrerad i X, krävs inte så mycket föreställningsförmåga att lista ut. Att Elon bryr sig mer om aktiviteten på X än pengarna från investerare kan vara en förklaring till hur han väljer att uttrycka sig i intervjuer.
__________________
Senast redigerad av BästeHrMongolid 2024-02-28 kl. 11:44.
Citera
2024-02-28, 12:56
  #17843
Medlem
Fittfittas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av job230ge
Gjorde inte Apple mer vinst i ett enda kvartal än vad tesla har gjort sedan bolaget skapades lmao
Mr Mongo och kulturmarxist når nya cp-höjder. Klankar ner på Apple (som är ett av världens bästa bolag) och haussar samtidigt Tesla. Det är patetiskt vilken okunskap vissa besitter.
Citera
2024-02-28, 13:08
  #17844
Medlem
BästeHrMongolids avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fittfitta
Mr Mongo och kulturmarxist når nya cp-höjder. Klankar ner på Apple (som är ett av världens bästa bolag) och haussar samtidigt Tesla. Det är patetiskt vilken okunskap vissa besitter.

Jag är long Apple. Hindrar mig inte från att se varför Tesla kommer växa något oerhört och Apple inte kommer göra det.
__________________
Senast redigerad av BästeHrMongolid 2024-02-28 kl. 13:11.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in