Citat:
Ursprungligen postat av
HowLongIsNow
”Introvert vardagspsykopat” tycker jag är en träffande beskrivning.
Psykopati är som de flesta personlighetsdrag en glidande skala och såväl andra personlighetsdrag som omgivningen påverkar vilket beteende personen uppvisar.
D verkar ha en relativt hög grad av impulskontroll och då behöver det inte bli våldshandlingar varje gång han blir arg. Vanligen tar det sig uttryck i passiv aggressivitet. Han har bevisligen en förmåga att hota och bruka våld inom sig, som går utöver det normala. I förhör har framkommit att han dragit kniv mot barnen, och det var orosanmälningar även i hans första äktenskap.
Det stämmer inte att alla psykopater är narcissister. En känd modell är den ”mörka triaden” (googla gärna) där dessa personlighetsdrag beskrivs paralllellt.
Bägge är manipulativa men drivkrafterna är olika.
Psykopaten saknar empatisk förmåga och drivs av att tillgodose sin egna behov och lustar, kosta vad det kosta vill. Hen är som ett tomt skal känslomässigt och visar bara upp känslor påklistrat som en fasad. Hen ser andra människor som redskap som antingen är användbara, ointressanta eller hinder.
Jag har följt fallet med mordet på Marina Johansson (Spekerödsmordet) och tycker att D uppvisar likheter med Fredrik S som är GM i det fallet.
En intelligent, introvert, mestadels passivt aggressiv vardagspsykopat som har kapacitet till våld framför allt mot sina barn.
Narcissisten har ett stormigt känsloliv och drivs av att ständigt få bekräftelse från sin omgivning, kosta vad det kosta vill. Hen har en kraftigt sänkt självkänsla som är ett svart hål för bekräftelse. Hen ser andra människor som en förlängning av den egna personen. Om de vägrar spela med i den rollen blir de fiender.
Ja, det tror jag också. Dessutom är hennes drogmissbruk kraftigt personlighetspåverkande. Hon uppvisar tydlig narcissism enligt min mening. Tänker på det här beteendet med att höja människor till skyarna när de lyder hennes vilja, och såga dem jäms med fotknölarna när de går emot henne.
Hon talar om för barnen vad de har upplevt och vad de ska tycka och tänka. På så vis förstör hon barnens självkänsla också.
Jag tror att Z blev hackkyckling därför att hon är annorlunda än resten av barnen och är en självständig person som vägrar anpassa sig. Såna människor hatar narcissisten. J verkar också ha en stor portion sadism.
Fann ditt svar först nu. Tack för jag behöver hjälp för att förstå.
Viperstyles* välskrivna inlägg om D var intressant med bakgrund och så.
Men rent instinktivt Känns D som en introvert vardagspsykopat.
Mer än en narcissist. Som vill ha ständig uppmärksamhet och beundran.
Det mest slående tycker jag är att han tycks så oberörd och likgiltig.
Som på akuten. En annan förälder som kommit in med ett så svårt skadat barn och dessutom så smutsigt och illaluktande hade nog skämts ögonen ur sig. Men D tar det med ro. Det är som att han befinner sig på ett litet studiebesök. -Det hade varit gott med en macka också, upplyser D undersköterskan om. -Det skulle sitta fint nu med en liten nattmacka, liksom. Medans ni stressar livet ur er för att hålla liv i min dotter.
Förstår att personalen reagerade!
Som läkaren som sa ngt i stil med, -Om ondskan har ett ansikte så har vi nog just sett det.
Efter att ha talat med D.
Jag har ju inte funnit det typiskt grandiosa hos J. Men jag känner ju inte henne.
Kanske att hon får utlopp för det med barnen, systrarna och Skånes änglar.
De tycker väl alla att hon är den perfekta, uppoffrande mamman som alltid sätter barnen först.
J påstår att hon låter D och barnen äta först. Sedan äter hon själv om det blir något över. Fnys!
Enligt D äter hon vid spisen medans hon lagar maten. Blir det något över kebabpizzan skrapar de ned resterna i en glassburk till Z.
Stora bitar lök, feferoni, paprika och sådant som de andra ratat. Fy fan!
Eller så får Z gamla matrester som stått i kylen och möglat om det inte blir något över.
Varför Z fick Askungens roll?
Jag tror att det är flera faktorer som spelat in.
Z var oönskad och J besökte inte henne de första månaderna på neo. När Z kom hem tror jag att J försummade henne till förmån för N som var en 10 månaders baby när Z föddes. Enligt systern så sov bara Z i 1,5 år. Ett barn som inte får stimuli från föräldern blir ju inte så charmigt. Små barn lär ju sig genom att imitera föräldern. Men om ingen bryr sig om barnet så utvecklas det ju inte.
Och sedan tror jag att J i sitt undermedvetna lägger skulden på Z för sitt förstörda underliv med konsekvenser samt att hon förstörde Js babylycka med N.
Och så tycks Z vara lite egen, samt en klok flicka. Och så är hon annorlunda än övriga barnen som tycker att mamma är snäll, glad och rolig! Världens bästa mamma!
Medans Z älskade morfar Anders.
Jag har faktiskt blivit övertygad under resans gång att varken J eller D tycker särskilt mkt om Z.
Och de har verkligen jobbat på att avhumanisera henne. Struntat i blöjbyten, tandborstning, dusch, nagelvård samt rena kläder." -Z är som Z är." Nej, det är hon inte. Det är ni som gör henne ful och illaluktande. Jag brukar kunna finna en smula förståelse även för brottslingar. Men de här två föräldrarna känner jag bara fullständig antipati för.
Jag tror det började som mobbing och sedan utvecklades det till ett ekonomiskt motiv (fortfarande mobbing). Föräldrarna svälter henne medvetet och försöker bryta ned henne psykiskt och fysiskt.
Allt för att hon ska framstå som ett utvecklingsstört, sinnesslött barn med självskadebeteende.
I hopp om LSS och därmed försörjning o andra förmåner.
Tack o lov att bubblan sprack.