2024-02-27, 16:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av viperstyle
J vet precis vad hon pysslat med här och vilka ”verktyg” hon använt ”instrumentell empatilöshet” men tror du tillskriver henne för mycket intelligens att tänka helt klart.

Att man googlar information betyder bara att man skaffar sig kunskap och på så vis kan kontrollera en situation på ena eller andra sättet.
Nej det gör jag inte. Tror att när hon är ilsken går agerandet på autopilot för J.
På kvällen den 23/12 (innan ättiksdramat) är J på uruselt humör i mobilsamtal med D.

2022-12-23 Jasmin Daniel Detta är den hemskaste julen någonsin!
2022-12-23 16:56 Jasmine Daniel Snälla!!!!!!
2022-12-23 18:21 Jasmine Daniel Jag har SÅ FRUKTANSVÄRT ONT I RYGGEN
2022-12-23 18:22 Jasmine Daniel Har inte ens hunnit ta min
medicin ingenting fyfan jag är så jävla ledsen
2022-12-23 18:23 Jasmine Daniel Nej men jag har ONT!!!!! Då
gör allt ONT

1/ Det är därför jag undrar om inte ättikan var en spontan bestraffning i ilska av Z som gick över styr.
Fast å andra sidan borde hon inte hällt ättikan rakt i munnen på Z då?

J vet att ättika är skadligt på lång sikt men jag tror inte hon visste hur farligt det var.
Hennes syster har ju aldrig blivit sjuk av det. Systern hade ont i munnen och svalget. Haft ont att äta och svårt att svälja under uppväxten o även i vuxen ålder. Fått leva på choklad i perioder eftersom det var lättare att svälja.
Och det sista J&D ville var ju att Z skulle hamna under sjukvårdens lupp.

Alternativ 2/ Såvida det inte var ett medvetet mordförsök? Att Z blev medvetandesänkt pga hypotermi och föräldrarna fick panik att hon höll på att dö av deras vanvård. De vågade inte åka till sjukhus med henne och fick idén att arrangera en "olycka". En olycka de kunde skylla på självskadebeteende.
Att D ringde till akuten på väg in var nog för att få ett alibi om Z skulle avlida i bilen.

Hur jag än klurar på ättikan så får jag inte ihop det.
Men om inte erfarna kriminalpoliser kan så kan ju inte någon annan heller.
Det enda man säkert kan säga är att det är fysiskt omöjligt att Z skulle kunna dricka ättikan själv.
Senast redigerad av ottoplommon 2024-02-27 kl. 17:04.
Citera
2024-02-27, 17:03
Medlem
Nonitottas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kallamakaronen
Medberoende? Knappast.

Barn är lojala mot sina föräldrar. Punkt.

Att en person är sk medberoende inte att denna har ett likadant beroende.

Tänk dig i stället en fru/sambo/mamma som ständigt ”sopar rent” för den beroende genom att ge den beroende pengar, mat, tom sina egna mediciner när den beroende är avtänd och mår skit osv och även ljuger för dennas skull. Upprätthåller en fasad. Även för polisen.

DET är medberoende och förlänger bara lidandet för båda parter. Det finns utmärkt gratis stöd att få för medberoende.
Citera
2024-02-27, 17:20
Medlem
HowLongIsNows avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nonitotta
Att en person är sk medberoende inte att denna har ett likadant beroende.

Tänk dig i stället en fru/sambo/mamma som ständigt ”sopar rent” för den beroende genom att ge den beroende pengar, mat, tom sina egna mediciner när den beroende är avtänd och mår skit osv och även ljuger för dennas skull. Upprätthåller en fasad. Även för polisen.

DET är medberoende och förlänger bara lidandet för båda parter. Det finns utmärkt gratis stöd att få för medberoende.

Jag tror inte detta handlar om medberoende. Kan man ens lägga ett sådant ansvar på ett barn som inte valt sina föräldrar?

Tycker det finns mycket som talar för att barnen blivit systematiskt manipulerade.
I rättegången vittnade vårdpersonalen om hur mamman upprepade gånger försökte förstärka Zs bild av att hon druckit ättikan själv på ett mycket utstuderat sätt.
Det är väl troligt att hon använt samma metoder mot de andra barnen.

En narcissist ser andra människor som en förlängning av sin egen person, och tvekar därför inte att berätta för andra vad de har upplevt, vad de tänker och vad de känner.
Den som blir utsatt får sin självkänsla förstört och får efterhand svårt att skilja sina egna minnen och tankar från de som planterats av narcissisten.

Efter att ha upplevt sånt här på nära håll som vuxen kan jag säga att det är en fruktansvärt stark och obehaglig upplevelse, och det krävs stor mental styrka för att stå emot.
Den styrkan har väldigt få barn.
Kanske Z är psykiskt starkare än sina syskon och det var därför hon blev utsatt.
Citera
2024-02-27, 17:31
Medlem
Nonitottas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HowLongIsNow
Jag tror inte detta handlar om medberoende. Kan man ens lägga ett sådant ansvar på ett barn som inte valt sina föräldrar?

Tycker det finns mycket som talar för att barnen blivit systematiskt manipulerade.
I rättegången vittnade vårdpersonalen om hur mamman upprepade gånger försökte förstärka Zs bild av att hon druckit ättikan själv på ett mycket utstuderat sätt.

En narcissist ser andra människor som en förlängning av sin egen person, och tvekar därför inte att berätta för andra vad de har upplevt, vad de tänker och vad de känner.
Den som blir utsatt får sin självkänsla förstört och får efterhand svårt att skilja sina egna minnen och tankar från de som planterats av narcissisten.

Efter att ha upplevt sånt här på nära håll som vuxen kan jag säga att det är en fruktansvärt stark och obehaglig upplevelse, och det krävs stor mental styrka för att stå emot.
Kanske Z är psykiskt starkare än sina syskon och det var därför hon blev utsatt.

Du har helt i rätt att syskonenblev svårt manipulerade. Mi”o sa tex att Z är ”dum i huvudet”.

I detta sammanhang, som fallet handlar om, är det glasklart att det inte är hans egen uppfattning. Den är planterad hos honom genom manipulation.

Jag svarade rent allmänt skribenten gällande termen medberoende. Hur det kan se ut.
Citera
2024-02-27, 17:37
Medlem
Citat:
Att D har en diagnos och psykopatiska personlighetsdrag är det ingen tvekan om, det är konstaterat i RPU.
Det som oftast, tycker jag iaf, är intressant är graden av psykopati och hur den ger sig uttryck.

Ovanpå detta tillkommer sen de normala personlighetsdragen som vi alla har.Många är både egoister, kontrollerande, ekonomiska, övertalande, strategiska etc utan diagnos.

Väldigt få % är renodlade kliniska psykopater. En psykopat fungerar inte alls i längden i några former av sociala kontexter tex familj/arbete/vänskapsrelation mfl.

Fanns förr en norsk dokumentär ”Psykopaten” värd att streama på Kunskapskanalen (går nu på Viaplay tydligen) som ger en bra inblick i en psykopats liv och leverne.

Utan att ha fördjupat mig i Js RPU särskilt mycket ser jag henne mer inom typen för The Dark Triade, narcissism/psykopati/machevallism pga drivenhet och sadism.
Borderline ser jag däremot inga direkta tecken på.

ADHDn gissar jag snarare har sitt ursprung i obearbetade barndomstrauman dvs egentligen är det ångest, vilket hon också dämpar med diverse preparat.

Eftersom ADHD diagnosen ej är fullständig tycker jag hon ska ta tillfället i akt och utvärdera om det inte är en PTSD eller posttraumatiskt stresssyndrom hon egentligen lider av och börja bearbeta den med KBT istället.

Men det är som sagt efter min erfarenhet och ögon
Tack för tips!
Fetade 1/ Det stämmer väl rätt bra på D. Det fungerar bara så länge det är funktionellt och användbart för Daniel. Som hans tidigare barn tex.

Först blev jag sur för att restriktionerna hävts mellan J&D.
Sedan tänkte jag att det nog fanns en tanke bakom det. De har ju nog suttit båda två och tänkt igenom situationen i häktet, vems felet var att de åkte fast. Så de kommer nog att gräla med varandra och kanske bli ovänner lagom till hovrättsförhandlingen. Kanske börja skylla på varandra.

Fetade 2/ Vi kan väl enas om att det har störningar inom kluster B iallafall.
Kanske också ADHD med sociopatiska drag.(?)
Citera
2024-02-27, 17:50
Medlem
Knut-Annes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Annapanna65
2 telefoner beslagtagna och genomgångna. Även Försäljningslistor och skuldlistor från husrannsakan /gripande av systern Josafina. Undrar om Jasmin och Daniel fanns med där?
Josafina uppger även att hon kommer från en missbrukarfamilj. Min tanke där att Z mormor kanske också var missbrukare? Mormor levde senare med Anders som var alkoholist. Därmed tror ju inte jag att Z har haft det så underbart där heller som det gärna framställs.
Fanns nog en del brister även där, men jämfört med hemmet var det nog underbart.
Den biologiske morfadern var ju väldigt elak, undrar om mormodern också utsattes för elakheter.
Senast redigerad av Knut-Anne 2024-02-27 kl. 17:55.
Citera
2024-02-27, 18:34
Medlem
Citat:

Föräldern är ju barnets första förälskelse. Föräldern är Gud och barnets idol, förbilden de ser upp till.
Och från barnets sida är det villkorslös kärlek. Och i en normal familj älskar föräldrarna sina
barn villkorslöst också.

Jag tror att Zas klokhet samt förmåga att ge svar på tal, att hon var ett tänkande litet barn tidigt är det som väckte antipatin hos J.
J lär ut till sina barn att ingen får pilla på dem på ett obehagligt sätt. Då ska man säga,-Stopp min kropp. För J är en "fin förälder" tycker hon själv. När hon sedan själv förde upp ett finger i Z sa Z till mamman- Stopp min kropp! Då punkterade Z mammans uppblåsta EGO såklart. Och det är känslor J inte kan hantera.

Jag tror att S ser föräldrarna som offer för olyckliga omständigheter. Sjukdomar och därav dålig ekonomi. Syskon med sjukdomar osv Så på sätt och vis är hon medberoende till föräldrarna dvs döljer kaoset utåt och J.s ilska rationaliseras bort som förståeligt pga "olyckliga omständigheter".
Och eftersom J ser sin duktiga flicka som en förlängning av sig själv har hon manipulerat och bearbetat S i hela hennes liv.
Jag tror inte S vet var J slutar och hon själv börjar ens.
Så jag tycker hemskt synd om S nu. Hon lever i förnekelsestadiet nu men så småningom kommer hennes illusioner om mamman att rämna.

För min del tog det 12 års besök vid en grav ca 15-30 timmar i veckan i ur och skur.
Innan bitarna föll på plats. Och jag insåg att jag blivit manipulerad i hela mitt 51 åriga liv.
Så då slutade jag besöka graven tvärt. Men så starkt hade hen mig i sitt grepp även efter döden.
Så att bryta ett sådant här ohälsosamt förhållande mellan barn/förälder kan ta decennier.
Jag var hens "duktiga flicka", räddaren i nöden som inte hade några egna behov, bara hens behov alltid. Så känner igen mig i S.
Senast redigerad av ottoplommon 2024-02-27 kl. 18:36.
Citera
2024-02-27, 22:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ottoplommon
Nej det gör jag inte. Tror att när hon är ilsken går agerandet på autopilot för J.
På kvällen den 23/12 (innan ättiksdramat) är J på uruselt humör i mobilsamtal med D.

2022-12-23 Jasmin Daniel Detta är den hemskaste julen någonsin!
2022-12-23 16:56 Jasmine Daniel Snälla!!!!!!
2022-12-23 18:21 Jasmine Daniel Jag har SÅ FRUKTANSVÄRT ONT I RYGGEN
2022-12-23 18:22 Jasmine Daniel Har inte ens hunnit ta min
medicin ingenting fyfan jag är så jävla ledsen
2022-12-23 18:23 Jasmine Daniel Nej men jag har ONT!!!!! Då
gör allt ONT

1/ Det är därför jag undrar om inte ättikan var en spontan bestraffning i ilska av Z som gick över styr.
Fast å andra sidan borde hon inte hällt ättikan rakt i munnen på Z då?

J vet att ättika är skadligt på lång sikt men jag tror inte hon visste hur farligt det var.
Hennes syster har ju aldrig blivit sjuk av det. Systern hade ont i munnen och svalget. Haft ont att äta och svårt att svälja under uppväxten o även i vuxen ålder. Fått leva på choklad i perioder eftersom det var lättare att svälja.
Och det sista J&D ville var ju att Z skulle hamna under sjukvårdens lupp.

Alternativ 2/ Såvida det inte var ett medvetet mordförsök? Att Z blev medvetandesänkt pga hypotermi och föräldrarna fick panik att hon höll på att dö av deras vanvård. De vågade inte åka till sjukhus med henne och fick idén att arrangera en "olycka". En olycka de kunde skylla på självskadebeteende.
Att D ringde till akuten på väg in var nog för att få ett alibi om Z skulle avlida i bilen.

Hur jag än klurar på ättikan så får jag inte ihop det.
Men om inte erfarna kriminalpoliser kan så kan ju inte någon annan heller.
Det enda man säkert kan säga är att det är fysiskt omöjligt att Z skulle kunna dricka ättikan själv.

Det är stora frågan.

Det enda som kan konstateras är att det inte är någon olyckshändelse utan en medveten handling.

Sen syftet, är det för att påskynda och låta henne självdö så de äntligen kan slippa ”bördan”? För även utan ättikan var hon på väldigt god väg pga hypotermi.

Eller är det för att statuera ett allvarligt exempel på Z självskadebeteende till skolan och nyss inskickade 100%-iga LSS ansökan som saknar faktiska sjukhusunderlag?

Likgiltigheten i deras agerande på natten är talande, det spela ingen roll om hon var död eller levande.

Vi får nog aldrig någon riktig klarhet i exakta orsaken såvida inte någon av de två börjar prata.
Citera
2024-02-27, 22:31
Medlem
Citat:
”Introvert vardagspsykopat” tycker jag är en träffande beskrivning.
Psykopati är som de flesta personlighetsdrag en glidande skala och såväl andra personlighetsdrag som omgivningen påverkar vilket beteende personen uppvisar.

D verkar ha en relativt hög grad av impulskontroll och då behöver det inte bli våldshandlingar varje gång han blir arg. Vanligen tar det sig uttryck i passiv aggressivitet. Han har bevisligen en förmåga att hota och bruka våld inom sig, som går utöver det normala. I förhör har framkommit att han dragit kniv mot barnen, och det var orosanmälningar även i hans första äktenskap.

Det stämmer inte att alla psykopater är narcissister. En känd modell är den ”mörka triaden” (googla gärna) där dessa personlighetsdrag beskrivs paralllellt.
Bägge är manipulativa men drivkrafterna är olika.

Psykopaten saknar empatisk förmåga och drivs av att tillgodose sin egna behov och lustar, kosta vad det kosta vill. Hen är som ett tomt skal känslomässigt och visar bara upp känslor påklistrat som en fasad. Hen ser andra människor som redskap som antingen är användbara, ointressanta eller hinder.
Jag har följt fallet med mordet på Marina Johansson (Spekerödsmordet) och tycker att D uppvisar likheter med Fredrik S som är GM i det fallet.
En intelligent, introvert, mestadels passivt aggressiv vardagspsykopat som har kapacitet till våld framför allt mot sina barn.

Narcissisten har ett stormigt känsloliv och drivs av att ständigt få bekräftelse från sin omgivning, kosta vad det kosta vill. Hen har en kraftigt sänkt självkänsla som är ett svart hål för bekräftelse. Hen ser andra människor som en förlängning av den egna personen. Om de vägrar spela med i den rollen blir de fiender.

Ja, det tror jag också. Dessutom är hennes drogmissbruk kraftigt personlighetspåverkande. Hon uppvisar tydlig narcissism enligt min mening. Tänker på det här beteendet med att höja människor till skyarna när de lyder hennes vilja, och såga dem jäms med fotknölarna när de går emot henne.
Hon talar om för barnen vad de har upplevt och vad de ska tycka och tänka. På så vis förstör hon barnens självkänsla också.

Jag tror att Z blev hackkyckling därför att hon är annorlunda än resten av barnen och är en självständig person som vägrar anpassa sig. Såna människor hatar narcissisten. J verkar också ha en stor portion sadism.
Fann ditt svar först nu. Tack för jag behöver hjälp för att förstå.
Viperstyles* välskrivna inlägg om D var intressant med bakgrund och så.
Men rent instinktivt Känns D som en introvert vardagspsykopat.
Mer än en narcissist. Som vill ha ständig uppmärksamhet och beundran.

Det mest slående tycker jag är att han tycks så oberörd och likgiltig.
Som på akuten. En annan förälder som kommit in med ett så svårt skadat barn och dessutom så smutsigt och illaluktande hade nog skämts ögonen ur sig. Men D tar det med ro. Det är som att han befinner sig på ett litet studiebesök. -Det hade varit gott med en macka också, upplyser D undersköterskan om. -Det skulle sitta fint nu med en liten nattmacka, liksom. Medans ni stressar livet ur er för att hålla liv i min dotter.
Förstår att personalen reagerade!
Som läkaren som sa ngt i stil med, -Om ondskan har ett ansikte så har vi nog just sett det.
Efter att ha talat med D.

Jag har ju inte funnit det typiskt grandiosa hos J. Men jag känner ju inte henne.
Kanske att hon får utlopp för det med barnen, systrarna och Skånes änglar.
De tycker väl alla att hon är den perfekta, uppoffrande mamman som alltid sätter barnen först.
J påstår att hon låter D och barnen äta först. Sedan äter hon själv om det blir något över. Fnys!
Enligt D äter hon vid spisen medans hon lagar maten. Blir det något över kebabpizzan skrapar de ned resterna i en glassburk till Z.
Stora bitar lök, feferoni, paprika och sådant som de andra ratat. Fy fan!
Eller så får Z gamla matrester som stått i kylen och möglat om det inte blir något över.

Varför Z fick Askungens roll?
Jag tror att det är flera faktorer som spelat in.
Z var oönskad och J besökte inte henne de första månaderna på neo. När Z kom hem tror jag att J försummade henne till förmån för N som var en 10 månaders baby när Z föddes. Enligt systern så sov bara Z i 1,5 år. Ett barn som inte får stimuli från föräldern blir ju inte så charmigt. Små barn lär ju sig genom att imitera föräldern. Men om ingen bryr sig om barnet så utvecklas det ju inte.
Och sedan tror jag att J i sitt undermedvetna lägger skulden på Z för sitt förstörda underliv med konsekvenser samt att hon förstörde Js babylycka med N.

Och så tycks Z vara lite egen, samt en klok flicka. Och så är hon annorlunda än övriga barnen som tycker att mamma är snäll, glad och rolig! Världens bästa mamma!
Medans Z älskade morfar Anders.
Jag har faktiskt blivit övertygad under resans gång att varken J eller D tycker särskilt mkt om Z.
Och de har verkligen jobbat på att avhumanisera henne. Struntat i blöjbyten, tandborstning, dusch, nagelvård samt rena kläder." -Z är som Z är." Nej, det är hon inte. Det är ni som gör henne ful och illaluktande. Jag brukar kunna finna en smula förståelse även för brottslingar. Men de här två föräldrarna känner jag bara fullständig antipati för.
Jag tror det började som mobbing och sedan utvecklades det till ett ekonomiskt motiv (fortfarande mobbing). Föräldrarna svälter henne medvetet och försöker bryta ned henne psykiskt och fysiskt.
Allt för att hon ska framstå som ett utvecklingsstört, sinnesslött barn med självskadebeteende.
I hopp om LSS och därmed försörjning o andra förmåner.
Tack o lov att bubblan sprack.
Senast redigerad av ottoplommon 2024-02-27 kl. 22:39.
Citera
2024-02-27, 22:52
Medlem
Citat:
Det är stora frågan.

Det enda som kan konstateras är att det inte är någon olyckshändelse utan en medveten handling.

Sen syftet, är det för att påskynda och låta henne självdö så de äntligen kan slippa ”bördan”? För även utan ättikan var hon på väldigt god väg pga hypotermi.

Eller är det för att statuera ett allvarligt exempel på Z självskadebeteende till skolan och nyss inskickade 100%-iga LSS ansökan som saknar faktiska sjukhusunderlag?

Likgiltigheten i deras agerande på natten är talande, det spela ingen roll om hon var död eller levande.

Vi får nog aldrig någon riktig klarhet i exakta orsaken såvida inte någon av de två börjar prata.
Hoppas, hoppas att de kastar varandra under bussen.
Det började ju så smått redan under polisförhören. J berättade att D torkat av sina egna fingeravtryck på ättiksflaskan.
D sa att han började undra vad J gjorde därhemma när han inte var hemma. (Obs. Ej ordagrant.)

Rättelse. Jag tror inte det var mordförsök. Men Z var kanske illa där ann av hypotermi så de vågade inte duscha henne. Så de handlade kanske i panik o trattade i henne ättika för att ha en olycka och massor av skälvskadebeteende att skylla på. För jag tror inte de vågat åka till sjukhus när de upptäckte att Z var medvetandesänkt. De trodde säkert att hennes tillstånd berodde på deras egen vanvård. (Det gjorde den ju.) Så kanske de arrangerade en olycka för att ha något direkt att skylla på.
Är det för långsökt?
Citera
2024-02-27, 22:54
Medlem
Vassegod! Har svarat löpande i din text.

Citat:
Ursprungligen postat av ottoplommon
Tack för tips!
Fetade 1/ Det stämmer väl rätt bra på D. Det fungerar bara så länge det är funktionellt och användbart för Daniel. Som hans tidigare barn tex.
Tror absolut inte han är en renodlad psykopat.

Först blev jag sur för att restriktionerna hävts mellan J&D.
Sedan tänkte jag att det nog fanns en tanke bakom det. De har ju nog suttit båda två och tänkt igenom situationen i häktet, vems felet var att de åkte fast. Så de kommer nog att gräla med varandra och kanske bli ovänner lagom till hovrättsförhandlingen. Kanske börja skylla på varandra.

De är säkert avlyssnade

Fetade 2/ Vi kan väl enas om att det har störningar inom kluster B iallafall.
Ja det skulle jag gissa
Kanske också ADHD med sociopatiska drag.(?)

Jag lutar nog mer åt en obehandlad grav PTSD och NPD här.

Sen är det omöjligt att ställa diagnoser utan grundlig undersökning. Men genom att uteslutning hamnar de ändå mer inom ramen för vissa än för andra. Tycker jag.

Citera
2024-02-27, 23:09
Medlem
Citat:
Vassegod! Har svarat löpande i din text.
Tack! Jag är böjd att hålla med om J.
Främst NPD med PTSD samt missbruk (och kanske ADHD.)
Senast redigerad av ottoplommon 2024-02-27 kl. 23:30.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in