Citat:
Ursprungligen postat av
MissDecibella
Nja, jag har läst om en hel del liknande fall bl.a i USA.
Så unikt skulle jag inte hålla med om att det är.
Jag syftar självklart på fall i Sverige. Men oavsert land så är det inte ”vanligt” att två biologiska flerbarnföräldrar väljer ut ETT barn som de torterar.
En mor som frivilligt, utan någon rimlig anledning, lämnar ifrån sig ett friskt spädbarn i flera månader saknar anknytning till barnet.
I det här fallet hade jag som utomstående (om jag haft dessa uppgifter), bedömt hennes relation till Z, efter att hon tvingats bo hemma igen efter mormoderns bortgång - som uppenbart farlig. Så här i efterhand kan vi också tydligt se att Jasmine inte hyser några moderskänslor alls för Z. Hon är inte ens ”grannens barn”, utan en utböling som endast parasiterar på deras familj.
Det här kan för många låta som alldeles för hårda ord, men jag hoppas att de som kommer befinna sig i Z liv framöver kan få henne att förstå att blodsband kan brytas och att det faktiskt är ok. Biologisk förälder är inte allt. Det är enkelt att avla barn, men det är utanför magen som föräldraarbetet börjar. Det finns många bioföräldrar som helt enkelt inte klarar av det. Biologi och föräldraskap är inte samma sak.
För hennes skull hoppas jag att hon får ett nytt tilltalsnamn och att det väljs med kärlek. Nytt namn och nytt liv. Vill hon inte ändra namn skulle jag som vårdnadshavare föreslå Sophie.