2024-02-26, 21:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Cindysmama
Syskonen var väl vana vid att hon brukade vara hos mormor ibland flera månader i taget vad jag läst. Så dom reflekterade säkert inte när föräldrarna ni sa att hon var hos moster. Läste dock i ett förhör med Z att den äldsta systern S har kommit in i tvättstugan en gång när hon skulle lämna en handduk, så jag är övertygad om att S har vetat vart hon är..
Det finns foton på hur det ser ut när man står utanför dörren och tittar in.
Tvättstugan är väldigt liten. På höger sida (sett utifrån ) står en tvättmaskin. Bredvid den en vask i hörnet där barnbilstolen helt passar in under. Mitt emot står torktrumlaren och bredvid den ett bord. Det är bara en smal gång mellan maskinerna och iallafall när fotot togs var tvättstugan belamrade med tvätt även i vasken.
S skulle slänga in en smutsig handduk och då brydde hon sig kanske inte om att tända.
Så inte säkert att hon såg Z sitta i bilbarnstolen som doldes av tvättmaskinen. Och upptill av vasken. Framförallt om hon inte tände och gick in. Lättare för Z och se S eftersom hon satt i mörker. Så öppnas dörren där ljuset från köket o hallen lyser upp dörrhålet o hon ser S som står i öppningen o kastar in en handduk.
Senast redigerad av ottoplommon 2024-02-26 kl. 22:09.
Citera
2024-02-26, 21:30
Medlem
Chariters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av skrakan
Socialtjänsten kopplades in i samband med att sjukhuset kontaktade polisen.
Inget av detta hände på julafton då Z forslades halvdöd till sjukhuset.

Genomgående i hela det här bedrövliga fallet är att det sitter långt inne innan myndigheter gör orosanmälan.
Varför kan man undra. Beror det på okunskap? Rädsla? Feghet? Eller vad?

Jag tror att samtliga runt omkring denna familj har varit bekväma i att övriga barn haft det bra. OM någon undrat över Z, har dessa tankar troligtvis viftats bort eftersom ingen(?) någonsin haft oro över de övriga syskonen. Det ter sig otänkbart att ett barn kan fara illa i en så pass stor familj och att inget av de övriga barnen isåfall berättar om det. De övriga barnen gick ju till skola och förskola utan problem.

Det dessa två föräldrar utsatt endast ett av sina barn för, är unikt.
Citera
2024-02-26, 21:42
Medlem
MissDecibellas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Chariter
Jag tror att samtliga runt omkring denna familj har varit bekväma i att övriga barn haft det bra. OM någon undrat över Z, har dessa tankar troligtvis viftats bort eftersom ingen(?) någonsin haft oro över de övriga syskonen. Det ter sig otänkbart att ett barn kan fara illa i en så pass stor familj och att inget av de övriga barnen isåfall berättar om det. De övriga barnen gick ju till skola och förskola utan problem.

Det dessa två föräldrar utsatt endast ett av sina barn för, är unikt.

Nja, jag har läst om en hel del liknande fall bl.a i USA.
Så unikt skulle jag inte hålla med om att det är.
Citera
2024-02-26, 21:47
Medlem
[quote=ottoplommon|86650105]
Citat:
Ursprungligen postat av Xxxxl
Tänker så mycket på Z kroppstemperatur när hon kom till akuten. Hur aktiv är man med en så låg te.?[mp. Påverkar ättikan det? [b]Om inte, hur skulle hon orkar klättra upp på tvättmaskinen för att dricka ättika/QUOTE]

Svar till Xxxxl #5321

Hon satt fastspänd i en bilbarnstol under vasken mitt emot tvättmaskinen. Kan även varit bunden till händer och fötter. Om hon varit fri kunde hon druckit vatten ur vasken. Det finns ingen chans att hon kan ha nått upp. Glaset stod längst bak, bakom en hög med kläder.
Läkarna tror inte det är möjligt att hon kan ha druckit en stor mängd ättika själv. Hon har inga frätskador i mun och svalg. En bit ner i matstrupens vägg har hon ett sår som att något hårt har stött emot där.
Och därunder börjar frätskadorna. Hon kan fått i sig ättikan genom en slang ner i matstrupen.

Det är inte ättikan som förorsakat hypertermi (hennes kroppstemperatur var 33,9 grader).
Hemma var det 15,5 grader. Man måste vistas i 15 grader ett och ett halvt dygn (36 tim.) innan man får så låg temperatur. Z har nog suttit längre än så och enligt henne fick hon inga kläder fast hon bad sin pappa flera gånger.. Hade bara blöja på sig. Hon frös mkt. Hon fick inget att dricka heller. Så därför uttorkad.
Enligt andra här i tråden är det svårt att få ned en slang i matstrupen.
Utan att den hamnar i luftstrupen. Man måste vinkla huvudet framåt för att få ned den rätt. Så hur det gått till är skrivet i stjärnorna än så länge.

Just det. Hennes mentor talade just om nedfrysningen i tv4play dokumentären.
Det var ju den som orsakade medvetandesänkning. Vem vet hur länge Z hade den medvetandesänkningen innan hon kom in på akuten?
Hon kanske fick i sig ättikan i omtöcknat tillstånd?
Visserligen påstår Z att hon blev duschad före de åkte. Det motsägs av hur smutsig hon var när hon kom in.
Kanske Z var medvetandesänkt delvis hemma redan och hörde föräldrarna prata om duschning iallafall. Och att det är därför hon har för sig att hon fick duscha först. (?)
Citera
2024-02-26, 22:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Attityd
Syskonen är omhändertagna av socialtjänsten, betyder att det är socialtjänsten som har ansvar och beslutanderätt om barnen.
De bor i familjehem som har samarbete med socialtjänsten.
Tror inte dessa föräldrar någonsin får tillbaka sina barn, om de inte själva söker kontakt som vuxna.

Edit; Det äldsta barnet har en annan pappa, som tidigare misstänkt att det finns problem. Han anmälde problem till socialtjänsten för fyra år sedan. Äldsta barnet bor hos pappan
Det näst äldsta barnet har också en annan pappa.
Tycker det låter som att mamman är lindrigt utvecklingsstörd när hon pratar.
Citera
2024-02-26, 22:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ottoplommon
Långt senare i vuxen ålder fick systern operera bort magsäcken.
Under uppväxten hade systern ont i munnen när hon åt samt svårt att svälja.
Tror nog att det var den effekten J var ute efter.

Systern blev inte förgiftad som barn med ättika. Och det var nog inte Js avsikt heller.
Det sista makarna ville, var att söka sjukvård för Z. Eftersom de skulle bli avslöjade då.
Så att det blev för mkt av ättikan berodde kanske på att J inte kunde kontrollera sin ilska.
Att hon sent om sider läste på giftinformationen och insåg att Z måste till akuten som föräldrarna absolut inte ville, det bevisar väl att hon inte fattade hur farligt ättika kunde vara i större mängd.

Tror du att fel , jag tror även att J planerat för att sakta ta hennes liv med mkt ättika. De ville endast söka vård när hon nästan var död, så att hon inte kunde berätta vad de gjort . De räkna kallt med att få detta att se ut som självskadebeteende och självmord av en cp skadat barn. .de fick ingen hjälp av samhället och pengar...men skulle hon dött hemma blev det problematiskt så de hade en plan. Sen skulle de minsann få 💰 De är många som försöker hitta logiska och empatiska drag i deras beteende., dem kan man stryka. Att de tog henne till sjukhuset var planerat att vänta in att hon nästan dog, hon hade knappt någon andning när de kom in...de hade fått anmälningar på sig och var nära att bli avslöjade..vad gör man då? Röjer bort de uppenbara beviset Z.
Citera
2024-02-26, 22:23
Medlem
Citat:
Det är svårt att sova dygnet runt för att få tiden att gå. Har du försökt någon gång?
Sedan vet vi ju inte hur det här har gått till. Så vi kan bara brainstorma.
Eller vet du med säkerhet hur det gått till? Vet du med säkerhet motivet?

Jag tror att de inte tyckte om Z. Så de var likgiltiga för hennes lidande.
Men jag tror inte huvudsyftet var att plåga henne för plågandets skull.
Utan att bryta ned henne psykiskt & fysiskt.
För att få igenom LSS på henne.

PS: Dessutom för att dölja för syskonen att Z var hemma. Sittandes i tvättstugan ett par meter ifrån dem när de själva satt vid matbordet.

De handlade nog inte om att få tiden att gå. Nerkylning innebär att man blir trött, omtöcknad och utmattad. Dessutom var hon hungrig och dehydrerad samt hade smärtor och ont av flera skador. Hon var säkert helt orkeslös.
Senast redigerad av Riley.B 2024-02-26 kl. 22:31.
Citera
2024-02-26, 22:27
Medlem
HowLongIsNows avatar
Citat:
Ursprungligen postat av viperstyle
Svara lite i löpande i din text och avslutar med att vi ser olika på och varför i Ds beteendemönster och det är helt ok tänker jag!

Jag tror vi är överens om att han har någon form av personlighetsstörning.

Tror du att han är kapabel att mörda?
Senast redigerad av HowLongIsNow 2024-02-26 kl. 22:34.
Citera
2024-02-26, 22:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hahahh0099
Tror du att fel , jag tror även att J planerat för att sakta ta hennes liv med mkt ättika. De ville endast söka vård när hon nästan var död, så att hon inte kunde berätta vad de gjort . De räkna kallt med att få detta att se ut som självskadebeteende och självmord av en cp skadat barn. .de fick ingen hjälp av samhället och pengar...men skulle hon dött hemma blev det problematiskt så de hade en plan. Sen skulle de minsann få 💰 De är många som försöker hitta logiska och empatiska drag i deras beteende., dem kan man stryka. Att de tog henne till sjukhuset var planerat att vänta in att hon nästan dog, hon hade knappt någon andning när de kom in...de hade fått anmälningar på sig och var nära att bli avslöjade..vad gör man då? Röjer bort de uppenbara beviset Z.
Om du läser mobilsamtalen mellan J och D får du kanske en annan uppfattning.
Varför skulle de mörda Z just på natten till julafton? Det verkar vara en väldigt viktig högtid för Idkvistarna.
Och det märks att de bryr sig väldigt mkt om sina övriga barn (ej Z).

Att de bredde på om Zas hjärnskada, talförmåga och beskrev henne närmast som en grönsak visar kanske på att de trodde att hon ej skulle överleva. Om de planerat att mörda henne hade de nog planerat bättre. Undanröjt spår och åtminstone tvättat håret och kroppen, klippt naglarna och borstat tänderna på barnet före. Och sett till att hon inte hade hemska sår efter obytt blöja. Så det köper inte jag iallafall.
Senast redigerad av ottoplommon 2024-02-26 kl. 22:44.
Citera
2024-02-26, 22:47
Medlem
Chariters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MissDecibella
Nja, jag har läst om en hel del liknande fall bl.a i USA.
Så unikt skulle jag inte hålla med om att det är.

Jag syftar självklart på fall i Sverige. Men oavsert land så är det inte ”vanligt” att två biologiska flerbarnföräldrar väljer ut ETT barn som de torterar.

En mor som frivilligt, utan någon rimlig anledning, lämnar ifrån sig ett friskt spädbarn i flera månader saknar anknytning till barnet. I det här fallet hade jag som utomstående (om jag haft dessa uppgifter), bedömt hennes relation till Z, efter att hon tvingats bo hemma igen efter mormoderns bortgång - som uppenbart farlig. Så här i efterhand kan vi också tydligt se att Jasmine inte hyser några moderskänslor alls för Z. Hon är inte ens ”grannens barn”, utan en utböling som endast parasiterar på deras familj.

Det här kan för många låta som alldeles för hårda ord, men jag hoppas att de som kommer befinna sig i Z liv framöver kan få henne att förstå att blodsband kan brytas och att det faktiskt är ok. Biologisk förälder är inte allt. Det är enkelt att avla barn, men det är utanför magen som föräldraarbetet börjar. Det finns många bioföräldrar som helt enkelt inte klarar av det. Biologi och föräldraskap är inte samma sak.

För hennes skull hoppas jag att hon får ett nytt tilltalsnamn och att det väljs med kärlek. Nytt namn och nytt liv. Vill hon inte ändra namn skulle jag som vårdnadshavare föreslå Sophie.
Citera
2024-02-26, 22:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Riley.B
De handlade nog inte om att få tiden att gå. Nerkylning innebär att man blir trött, omtöcknad och utmattad. Dessutom var hon hungrig och dehydrerad samt hade smärtor och ont av flera skador. Hon var säkert helt orkeslös.
Man tror att Z var inlåst i tvättstugan under december. Så det är inte några dagar bara. Nedkylningen kom ju på slutet. Men när Z pratar om tiden i tvättstugan så säger hon att hon sov mkt på dagarna o sov på natten samt väntade på mat på kvällen.
Citera
2024-02-26, 22:52
Medlem
Citat:
Man tror att Z var inlåst i tvättstugan under december. Så det är inte några dagar bara. Nedkylningen kom ju på slutet. Men när Z pratar om tiden i tvättstugan så säger hon att hon sov mkt på dagarna o sov på natten samt väntade på mat på kvällen.

Skrev inte att det var några dagar. Hon hade inga kläder heller så frös måste hon gjort. Inte heller kunde hon röra sig för att få igång blodcirkulationen.
Tror du inte hon blev trött av detta plus att inte få mat och dryck. Samt sitta ensam (henne eget uttryck) i en stimulifattig miljö?

Mitt svar baserat på att du skrev det var svårt att sova dygnet runt. I hennes tillstånd inkluderas utmattning.
Senast redigerad av Riley.B 2024-02-26 kl. 23:39.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in