Citat:
Och jag säger att det inte spelar någon större roll. Antingen kan hon träna eller växa bort det. Om inte så är det ändå bra att neurolog uppmärksammat det (även om han själv inte tyckte att det var något att göra en affär av). För då kan Z få adekvat träning och insatser för att de ska bli bättre.
När jag gick i skolan på 60,70-talet skälldes ungar (av andra ungar) för att vara helt CP. Med åtföljande miner som att en CP-skada var galenskap. Det där är fördomar. En cp skada som är ganska vanligt vid för tidig födelse är oftast enbart en motorisk skada. Det kan vara fel på kropp och tal (munrörelser)
Och har inget alls med förståndet att göra. De har samma IQ som folk har i genomsnitt och såklart kan de som andra ligga över eller under genomsnitt också.
Kanske reagerar du så mkt på CP-skada eftersom du tror på det gamla dvs om man har CP-skada då är man knäpp. Så okunniga är inte folk idag (hoppas jag). Det är framförallt det motoriska som påverkas. Och bara på dem som är mkt skadade. En liten CP-skada märks nästan inte alls.
Försvagade muskler återhämtar sig väldigt snabbt av rörelse. Jag själv kom igen fullt på 1 år med bara vardagsmotion.
EDIT: Jag läste hela ditt inlägg och tolkade det så.
När jag gick i skolan på 60,70-talet skälldes ungar (av andra ungar) för att vara helt CP. Med åtföljande miner som att en CP-skada var galenskap. Det där är fördomar. En cp skada som är ganska vanligt vid för tidig födelse är oftast enbart en motorisk skada. Det kan vara fel på kropp och tal (munrörelser)
Och har inget alls med förståndet att göra. De har samma IQ som folk har i genomsnitt och såklart kan de som andra ligga över eller under genomsnitt också.
Kanske reagerar du så mkt på CP-skada eftersom du tror på det gamla dvs om man har CP-skada då är man knäpp. Så okunniga är inte folk idag (hoppas jag). Det är framförallt det motoriska som påverkas. Och bara på dem som är mkt skadade. En liten CP-skada märks nästan inte alls.
Försvagade muskler återhämtar sig väldigt snabbt av rörelse. Jag själv kom igen fullt på 1 år med bara vardagsmotion.
EDIT: Jag läste hela ditt inlägg och tolkade det så.
Postade med min andra användare. Ingen hemlig användare, börjar bli sent och andra drinken inför middag som hustru färdigställt. Ska försöka avrunda.
En neurolog har uppmärksammat vad som eventuellt kan vara en CP-skada.
Det är framför allt det motoriska som skadas och bara på de som är mycket skadade, skriver du, men Z sägs samtidigt ha en mycket liten skada, hur går det ihop?
Korrekt apropå min ålder och referenser. Inkorrekt om folks kunskapsnivå. Den är på historiskt låga nivåer, se aktuell PISA-rapport.