2024-02-26, 17:57
Medlem
rubin22s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EndastJag01
24% är betydligt mer skadligt och frätande än 12% och skulle kunna förklara mängden som hon fick. Dubbel dos mot 12% som kanske pappan använde på sina barn.
Herregud de kan väl läsa?
Citera
2024-02-26, 18:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Attityd
Z själv sade att hon bara fick Alvedon någon gång, som när hon bröt armen. Ingen annan medicin.
Mamman vittnar också om att Z bara fått Alvedon och att hon inte har någon medicin hon får regelbundet till skillnad från sina syskon.
Vad mamman säger är knappast trovärdigt men båda två vittnar likadant iaf. bara Alvedon.
Vad pappan sade om detta minns jag inte

Eftersom de gav melatonin till barn på recept och utan receptförskrivning, misstänker jag att de även gav Z detta när hon var inlåst i tvättstugan. Enligt Z sov hon ju både natt och dag. Det hjälpte säkert att hon satt i mörker där. Mörker triggar igång naturligt melatonin i kroppen. Men de tycktes ju använda melatonin regelmässigt för att få lugn o ro från barnen, även den minste. Så det skulle inte förvåna mig. (?)

Dessutom hade kanske Z ont så att hon fick Alvedon för att inte sitta och jämra sig så att syskonen kunde höra henne. (?)
Citera
2024-02-26, 18:11
Medlem
rubin22s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ottoplommon
Eftersom de gav melatonin till barn på recept och utan receptförskrivning, misstänker jag att de även gav Z detta när hon var inlåst i tvättstugan. Enligt Z sov hon ju både natt och dag. Det hjälpte säkert att hon satt i mörker där. Mörker triggar igång naturligt melatonin i kroppen. Men de tycktes ju använda melatonin regelmässigt för att få lugn o ro från barnen, även den minste. Så det skulle inte förvåna mig. (?)

Dessutom hade kanske Z ont så att hon fick Alvedon för att inte sitta och jämra sig så att syskonen kunde höra henne. (?)
Varför skulle de vara shyssta att låte ett barn sova som är fastbundet, törstig och hungrig!
När de just ville plåga henne så mycket som möjligt?
Mycket konstigt inlägg av dig!
Vad annat kunde hon göra för att få tiden att gå?
Jo, just det sova!
Citera
2024-02-26, 18:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av rubin22
Varför skulle de vara shyssta att låte ett barn sova som är fastbundet, törstig och hungrig!
När de just ville plåga henne så mycket som möjligt?
Mycket konstigt inlägg av dig!
Vad annat kunde hon göra för att få tiden att gå?
Jo, just det sova!
Det är svårt att sova dygnet runt för att få tiden att gå. Har du försökt någon gång?
Sedan vet vi ju inte hur det här har gått till. Så vi kan bara brainstorma.
Eller vet du med säkerhet hur det gått till? Vet du med säkerhet motivet?

Jag tror att de inte tyckte om Z. Så de var likgiltiga för hennes lidande.
Men jag tror inte huvudsyftet var att plåga henne för plågandets skull.
Utan att bryta ned henne psykiskt & fysiskt.
För att få igenom LSS på henne.

PS: Dessutom för att dölja för syskonen att Z var hemma. Sittandes i tvättstugan ett par meter ifrån dem när de själva satt vid matbordet.
Senast redigerad av ottoplommon 2024-02-26 kl. 18:23.
Citera
2024-02-26, 18:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MissDecibella
Eller bara ett krampanfall utlöst av för höga doser av Tramadol som tidigare diskuterats här i tråden.
Har man en gång fått det är chansen stor att man får det igen även om man håller sig till lägre/normal dosering av Tramadolen.
Serotonergt syndrom.

Och just Tramadol var ju som sagt det enda preparat hon kunde trycka i sig ”extra” med tanke på att hon hade Burprenorfin-plåster* utskrivet av vården.

*finns förklaring till detta i mitt tidigare inlägg här i tråden.
Jag har läst ditt Tramadolinlägg för länge sen. Eftersom droger är mig obekant kom jag inte närmre ihåg det när jag nu skrev. Sjukvården betecknade det som Funktionella anfall, Ej EP iallafall.
Det kan nog vara en kombination av missbruk och psykosomatiska besvär. Absolut!
Citera
2024-02-26, 18:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Riley.B
Hon är inte i jourhem utan familjehem, vilket är mer stadigvarande.

Jag hoppas hon får stanna där
Citera
2024-02-26, 18:48
Medlem
HowLongIsNows avatar
Citat:
Ursprungligen postat av viperstyle
Ja jag håller absolut med att de inte agerat efter akutläget, varken ringt ambulans eller själv kört in direkt.

Sen D ja, att han har psykopatiska drag av empatilöst råder absolut inga tvivel om. Inte heller att han har brist på impulskontroll (hot och våld och utagerande mot arbetskollegor). Sen lutar jag kanske mer åt att han är en introvert narcissisttyp med psykopatiska drag än en ren ”elak” psykopat. En väldigt egocentrisk personlighet och passivt aggressiv (ex vid tillfället med grannen).
Det är går inte att ställa en säker diagnos på distans och jag är ingen expert, men jag vill ändå peka på några omständigheter som talar mot att pappan snarare är psykopat än narcissist.

Han testades med PCL-R till skillnad från J.
PCL-R är det mest etablerade testinstrumentet för just psykopati /ASPD.

Citat:
Som jag ser det framgår det i RPU att han är begåvad över medel men när det gäller mer oklara saker har han svårt att se samband tillika tydliga svar, vilket gör att han i vissa situationer är lättmanipulerad och lämnar över på andra.

En annan tolkning är att han är lat och glider med när det passar hans syften.

Citat:
”Han vet att 1+1=2 men inte hur 1+1=3”

Det märks att han inte helt förstår situationer tex att han inte ska jobba kvar längre, dumpar flytten själv på nya svågern, hur allvarligt Z tillstånd är eller hur han ska hantera familjesituationen.

Det tycker jag inte alls att RPUn ger stöd för. Däremot verkar han vifta bort sina problem med lögner utan att det bekymrar honom.
På sidan 22 i RPU, ”Kliniskt intryck”, står (mina fetningar):
I aktuell utredning har Inkv*st deltagit i samtliga moment. Det har inte framkommit några tecken på psykotiskt fungerande eller betydande stämningsförskjutning i vare sig depressivt nedstämd eller maniskt uppvarvad riktning. Inkv*st har snarare framstått som emotionellt oberörd av den situation som föreligger med uppvisad glättighet och fokus på vardagliga fysiska besvär hos honom själv i form av ryggbesvär, tandproblematik och tendenser till begynnande pollenallergi. Inkv*st har helt förnekat att han skulle ha begått något brott och har genomgående uppgivit att de åtalade gärningarna i något fall varit ett misstag och rörande andra gärningar att de aldrig ägt rum. Det har inte framkommit någonting tydande på nedsatta förmågor till logiskt och abstrakt tänkande eller att Inkv*st skulle vara rigid i sitt tankesätt med svårigheter att på ett intellektuellt plan sätta sig in i vad andra tänker eller vad som efterfrågats i olika sammanhang. Det har snarare varit framträdande att Inkv*st haft förmåga att anpassa sina utsagor och utan dröjsmål ge alternativa förklaringar när det påtalats att dokumentationsunderlaget påvisat annat än vad Inkvist uppgivit.
Citat:
Sen har han helt lämnat över ansvaret på barnen på J, sagt upp bekantskapen med sin tidigare familj och barn (som tom i början bott hos J och D) och vanvårdar Z. Han är följsam i Js alla krav och vill förmodligen inte ha konflikt (konflikträdd?) som kan ge intima konsekvenser för honom.
Jag tror att han lättvindigt sa upp kontakten med sina tidigare barn därför att de saknade värde för honom. Jag tror att han inte alls berörs emotionellt av konflikter, däremot att han tycker de är onödiga.

Citat:
Jag gissar att han är extremt trygghetssökande (något som förmodligen bottnar i anknytningsproblematik sen barndomen med frånvarande föräldrar/trauman) varför han är bekväm med att mamma J styrt och ställt allt med barnen och familjeplanering.

Han framstår mer för mig som 7:e barnet i familjen än en fadersfigur.

Jag tror inte alls han är trygghetssökande. Han kastar ju sig in i nya relationer hals över huvud, och skaffar en massa barn med en narcissist. Tycker snarare att hans beteende vittnar om ett stort mått av omdömeslöst risktagande.

Citat:
Han går som på autopilot med J som sitter i förarsätet och det passar de två som handen i handsken. Men när Js plan rasar, rasar även D och därmed hela familjen.

Tvivlar på att han kommer vilja sitta längre tid än vad han behöver pga J men ska bli högst intressant att följa.

Jag tror att D är opportunist med en parasiterande livsstil. Det är bekvämt att låta någon annan styra över sånt man egentligen inte bryr sig om. J och barnen erbjöd en väg till en arbetsfri inkomst.
Citera
2024-02-26, 19:00
Medlem
Attityds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ottoplommon
Dessutom för att dölja för syskonen att Z var hemma. Sittandes i tvättstugan ett par meter ifrån dem när de själva satt vid matbordet.
Syskonen måste ju någongång undrat var hon är? Eller frågat efter henne...
Man skulle vilja veta vad föräldrarna svarade på det...
Citera
2024-02-26, 19:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hahahh0099
Men snälla , hennes syster fick operera bort magsäcken, så de visste nog J att det var farligt men hon chansa för att plåga nån så mkt som möjligt! Hon är dessutom missbrukare så kan varit påtänd.
Långt senare i vuxen ålder fick systern operera bort magsäcken.
Under uppväxten hade systern ont i munnen när hon åt samt svårt att svälja.
Tror nog att det var den effekten J var ute efter.

Systern blev inte förgiftad som barn med ättika. Och det var nog inte Js avsikt heller.
Det sista makarna ville, var att söka sjukvård för Z. Eftersom de skulle bli avslöjade då.
Så att det blev för mkt av ättikan berodde kanske på att J inte kunde kontrollera sin ilska.
Att hon sent om sider läste på giftinformationen och insåg att Z måste till akuten som föräldrarna absolut inte ville, det bevisar väl att hon inte fattade hur farligt ättika kunde vara i större mängd.
Senast redigerad av ottoplommon 2024-02-26 kl. 19:04.
Citera
2024-02-26, 19:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Attityd
Syskonen måste ju någongång undrat var hon är? Eller frågat efter henne...
Man skulle vilja veta vad föräldrarna svarade på det...
De sa att hon var hos moster Lina.
Citera
2024-02-26, 19:12
Medlem
Om domen i tingsrätt o hovrätt blir crka10 - 12 år kommer föräldrarna då att förlora den juridiska vårdnaden om barnen?
Nån som är insatt o vet hur lagen fungerar?
Citera
2024-02-26, 19:14
Medlem
Jag har inte följt fallet eller tråden här på fb. Men har börjat lyssna på en podd från rättegången. Så jag undrar, finns det några bilder på Z?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in