• 1
  • 2
2024-02-26, 16:10
Medlem
Jannebigplays avatar
Tyvärr var jag idag inblandad i en rejäl krock där min älskade bil totalkvaddades. Älskade den bilen och det var nog första och sista gången som jag kunde köpa en helt sprillans ny bil från fabrik. Hade en Mercedes w205 diesel och den har fungerat som en dröm till idag då däcket fick punktering mitt på motorvägen i 120 km/h och jag åkte in i räcket. Airbagen löstes inte ut men den är nog död.

Jag lär nog få en slant från försäkringsbolaget och beroende på hur mycket jag får så ändras ju budgeten samtidigt som jag kan tänka mig att ta ett litet billån om flashbackpanelen och plånboken tycker att det är värt det. Helst skulle jag vilja köpa en likadan begagnad men det är nog kört då begagnatpriset idag nästan är lika högt som när jag köpte bilen.

Vad rekommenderar ni? Kör runt 8 mil om dagen, gärna en kombi, gärna diesel, gärna så lite problem som möjligt. Tittar lite på Kia ceed medan jag ligger på sjukan. Är det något?
Citera
2024-02-26, 16:27
Medlem
Stygotiuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jannebigplay
Tyvärr var jag idag inblandad i en rejäl krock där min älskade bil totalkvaddades. Älskade den bilen och det var nog första och sista gången som jag kunde köpa en helt sprillans ny bil från fabrik. Hade en Mercedes w205 diesel och den har fungerat som en dröm till idag då däcket fick punktering mitt på motorvägen i 120 km/h och jag åkte in i räcket. Airbagen löstes inte ut men den är nog död.

Jag lär nog få en slant från försäkringsbolaget och beroende på hur mycket jag får så ändras ju budgeten samtidigt som jag kan tänka mig att ta ett litet billån om flashbackpanelen och plånboken tycker att det är värt det. Helst skulle jag vilja köpa en likadan begagnad men det är nog kört då begagnatpriset idag nästan är lika högt som när jag köpte bilen.

Vad rekommenderar ni? Kör runt 8 mil om dagen, gärna en kombi, gärna diesel, gärna så lite problem som möjligt. Tittar lite på Kia ceed medan jag ligger på sjukan. Är det något?

Om du vill ha en likadan (nu vet jag i och för sig inte vilken motor m.m du hade?) är det väl en bra idé att köpa en likadan. Här är ex en C180 d kombi med automat och 11 000 mil som ryms i din budget: https://www.blocket.se/annons/1001000334
Citera
2024-02-26, 20:00
Medlem
Nicholassarkozys avatar
Finns ju obegränsat med bilmodeller att välja på i den prisklassen.
Var i landet kör du mestadels?
Hur stor bil vill du ha?
Motorväg/landsväg/stadstrafik fördelning?
Hur bor du?

Spontant om jag bara kör motorväg skulle jag skaffa en XC70 II D4 AWD, men om jag bor i södra Sverige skulle nog en Kia Ceed, Hyundai i30 eller Golf kombi med dieselmotor inte sitta helt fel. Dieselvärmare om du inte har tillgång till motorvärmarplats.

Jag skulle undvika premiumtyskar, mest för att dom bilar jag haft varit så jävla dyra att serva och reparera.

Oavsett vilken bil du skaffar - se till att alltid ha bra sommar- och vinterdäck.
Citera
2024-02-26, 22:01
Medlem
Jannebigplays avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nicholassarkozy
Finns ju obegränsat med bilmodeller att välja på i den prisklassen.
Var i landet kör du mestadels?
Hur stor bil vill du ha?
Motorväg/landsväg/stadstrafik fördelning?
Hur bor du?

Spontant om jag bara kör motorväg skulle jag skaffa en XC70 II D4 AWD, men om jag bor i södra Sverige skulle nog en Kia Ceed, Hyundai i30 eller Golf kombi med dieselmotor inte sitta helt fel. Dieselvärmare om du inte har tillgång till motorvärmarplats.

Jag skulle undvika premiumtyskar, mest för att dom bilar jag haft varit så jävla dyra att serva och reparera.

Oavsett vilken bil du skaffar - se till att alltid ha bra sommar- och vinterdäck.

Hej,

Jag bor i Stockholm och kör motorväg runt 80% av tiden. Vill gärna ha en kombi för att enkelt kunna slänga in lite skidor och golfbagar men ej ett krav. Min Mercedes var inte jättejättedyr att serva (runt 4k) men vissa saker var dyra, t.ex. kostade ett nytt batteri 4,5k att byta. Efter att ha kollat runt lite annonser på blocket på vad min nuvarande kostar där så borde jag få minst 200 000:- om jag står på mig lite.

Min nuvarande bil hade automat, 360-kamera, Burmesterstereo, parkassistent och allt möjligt och det känns svårt att få samma saker för 200 000:- tyvärr. Helvete vad jag älskade min bil Kommer ihåg när jag såg den första gången då de täckte av den efter att ha legat gömd under en svart filt med en liten rosa rosett på. Väntade i 6 månader på att få bilen bara för att den skulle avlida på motorvägen.
Senast redigerad av Jannebigplay 2024-02-26 kl. 22:04.
Citera
2024-02-27, 00:35
Medlem
peterpanps avatar
Citat:

Varför inte en beg. Mercedes liknande den du haft?

Om du nu var så extremt nöjd med den så borde ju detta vara det främsta alternativet tänker jag.
Citera
2024-02-27, 07:28
Medlem
Jannebigplays avatar
Citat:
Ursprungligen postat av peterpanp
Varför inte en beg. Mercedes liknande den du haft?

Om du nu var så extremt nöjd med den så borde ju detta vara det främsta alternativet tänker jag.

Absolut. Tyvärr verkar ingen av de begagnade ha samma tillval som de jag hade. Bilen är ju dessutom begagnad och det är nu eller lite senare som jag skulle behöva byta ut större slitdelar då min hade gått 16000 mil. Då kanske jag hellre väljer något nyare men tråkigare så jag slipper massa kostnader. Min bil var helt avbetald och lägga till ett dyrt billån för att köpa en begagnad likadan skär lite i hjärtat (om det inte är så att jag får en väldigt bra inlösen och hittar en likadan fast med färre mil, då slår jag till!)
Citera
2024-02-27, 11:40
Medlem
peterpanps avatar
Citat:
Absolut. Tyvärr verkar ingen av de begagnade ha samma tillval som de jag hade. Bilen är ju dessutom begagnad och det är nu eller lite senare som jag skulle behöva byta ut större slitdelar då min hade gått 16000 mil. Då kanske jag hellre väljer något nyare men tråkigare så jag slipper massa kostnader. Min bil var helt avbetald och lägga till ett dyrt billån för att köpa en begagnad likadan skär lite i hjärtat (om det inte är så att jag får en väldigt bra inlösen och hittar en likadan fast med färre mil, då slår jag till!)

Ja, eller så gör du om samma resa. Köper en ny Mercedes som du har i 10-15 år sedan.

Alternativt om du vill skippa den största värdeminskningen; köper en 2-3 år gammal Mercedes som inte gått allt för många mil.

Skoda är väl OK bilar, men de är ingen Mercedes eller BMW.

(Sedan är jag personligen alltid lite reserverad till VAG-bilar, men det är kanske bara jag som har viss skepsis där.)
Citera
2024-02-27, 12:31
Medlem
Jannebigplays avatar
Citat:
Ja, eller så gör du om samma resa. Köper en ny Mercedes som du har i 10-15 år sedan.

Alternativt om du vill skippa den största värdeminskningen; köper en 2-3 år gammal Mercedes som inte gått allt för många mil.

Skoda är väl OK bilar, men de är ingen Mercedes eller BMW.

(Sedan är jag personligen alltid lite reserverad till VAG-bilar, men det är kanske bara jag som har viss skepsis där.)

Samma resa är jag tyvärr inte sugen på då jag tog hela bilen på bolånet och då fick den nästan "gratis" eftersom att värdet på bostaden nästan hade tredubblats då jag gjorde om lånet. Att ta ett stort billån är jag inte sugen på. På mercan hade jag inget billån, låg skatt och låg förbrukning. Med Bolånet kan man säga att jag betalar idag ungefär 1200:-/månad för bilen i lån.
Citera
2024-02-27, 12:45
Medlem
peterpanps avatar
Citat:
Samma resa är jag tyvärr inte sugen på då jag tog hela bilen på bolånet och då fick den nästan "gratis" eftersom att värdet på bostaden nästan hade tredubblats då jag gjorde om lånet. Att ta ett stort billån är jag inte sugen på. På mercan hade jag inget billån, låg skatt och låg förbrukning. Med Bolånet kan man säga att jag betalar idag ungefär 1200:-/månad för bilen i lån.

Ahh. Har du verkligen inte passat på att sätta undan pengar för att spara till nästa bilköp?

Det är ju så man normalt gör, om man inte väljer att leasa bilar.

Är alltid smart att inte bara ta lån och sedan konsumera upp allt.

Apropå det så kanske leasing är ett praktiskt och bättre alternativ för dig?
Citera
2024-02-27, 15:15
Medlem
Jannebigplays avatar
Citat:
Ahh. Har du verkligen inte passat på att sätta undan pengar för att spara till nästa bilköp?

Det är ju så man normalt gör, om man inte väljer att leasa bilar.

Är alltid smart att inte bara ta lån och sedan konsumera upp allt.

Apropå det så kanske leasing är ett praktiskt och bättre alternativ för dig?

Min plan har hela tiden varit att köra mercan till den dör eller lösa in den mot en bättre begagnad. Att spara till en helt ny bil i 700 000:- klassen är inget som en fattig lärare har råd med.
Citera
2024-02-27, 17:20
Medlem
peterpanps avatar
Citat:
Min plan har hela tiden varit att köra mercan till den dör eller lösa in den mot en bättre begagnad. Att spara till en helt ny bil i 700 000:- klassen är inget som en fattig lärare har råd med.

Ok. Så du har egentligen lånat till en allt för dyr bil i förhållande till din ekonomi tidigare?

Du måste förstå att det hjälper inte att låna till 700 000. Pengarna skall ju ändå fram förr eller senare. Du bara fördröjer processen, och blir bara dyrare med räntekostnader på det.

Sluta låna till sådant du inte har råd att spara ihop till är väl mitt främsta tips.

Glöm inte att värdeminskningen på en bil är oftast den absolut största kostnaden (ibland kanske drivmedel, om du kör väldigt mycket). Den måste du alltid räkna med.

Men för att ge mer konkreta råd; vad är det för finesser som är så enormt viktiga för dig att du inte klarar dig med en beg. E-klass?

Först när vi vet vilka finesser som är viktiga, kan vi ger bra råd om bilar för dig att kika på.
Citera
2024-02-27, 19:07
Medlem
Jannebigplays avatar
Citat:
Ok. Så du har egentligen lånat till en allt för dyr bil i förhållande till din ekonomi tidigare?

Du måste förstå att det hjälper inte att låna till 700 000. Pengarna skall ju ändå fram förr eller senare. Du bara fördröjer processen, och blir bara dyrare med räntekostnader på det.

Sluta låna till sådant du inte har råd att spara ihop till är väl mitt främsta tips.

Glöm inte att värdeminskningen på en bil är oftast den absolut största kostnaden (ibland kanske drivmedel, om du kör väldigt mycket). Den måste du alltid räkna med.

Men för att ge mer konkreta råd; vad är det för finesser som är så enormt viktiga för dig att du inte klarar dig med en beg. E-klass?

Först när vi vet vilka finesser som är viktiga, kan vi ger bra råd om bilar för dig att kika på.

Hej,

Jag köpte min bil för 340k men om man ska ha en sprillans ny C-klass idag så går det lös på 500-700k. Jag gjorde om mitt bolån för att kunna köpa bilen och det ångrar jag inte en sekund eftersom att min belåningsgrad sjönk. Från att ha en belåningsgrad på 95% när jag köpte lägenheten till att ha en belåningsgrad på runt 50% och detta TROTS att jag ökade lånet med 300k. Skulle göra om samma sak om och om igen eftersom att det knappt var någon ränta på bolånet samtidigt som jag amorterar.

Nu till finesser. Jag vet ju att om jag går ner i pris så får jag inte lika mycket finesser men parkeringssensorer, backkamera och automat är väl bland det viktigaste. Det får gärna vara diesel eftersom jag kör mycket varje dag och den måste vara hyffsat bekväm och ha en bra ljudisolering då jag åker mycket motorväg.

Har kollat lite på Renault Talisman, Kia Ceed, Honda Civic.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in