2024-02-26, 17:10
Moderator
Strix m/94s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KARIMBENZEMA
Du kanske förstår att det är byden som är problemet?

Han är ett av många problem. Försvarsmakten är blott en i en rad av myndigheter som kostar betydligt mer än de presterar. Det finns ingen kortsiktig bot mot detta, men på längre sikt är det en nationell överlevnadsfråga att få ordning på dessa missförhållanden.
Citera
2024-02-26, 17:12
Moderator
Strix m/94s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KARIMBENZEMA
Det är ju den efterblivna byden som är inkompetent och jävligt opassande som överbefälhavare.

”Den samlade expertisen” är lika efterbliven som dig. Detta ska aldrig ske.

Hur kan du inte se det här?

"Den samlade expertisen" är betydligt mer efterbliven än jag. Det är jag som ser detta, och har gjort i åratal. Jag har till och med en gammal tråd här på FB där detta har diskuterats i många år tidigare.
(FB) "Dårarnas paradis!" (Svensk säkerhetspolitik)

Märkligt nog har man inte frågat mig om sakernas tillstånd och vad man bör göra åt saken...
Citera
2024-02-26, 17:13
Medlem
Inte att det spelar roll vad ni säger annars.
Varför anstränga sig ?
Citera
2024-02-26, 17:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Folketstempel
Lite roligt från foliehattarna i V.
Regeringens försvarsavtal med USA har förhandlats fram under hemlighetsmakeri och ger landet obegränsad tillgång till svenska militärbaser, enligt kritikerna.

Trots flera kontroversiella punkter tänker bara ett av riksdagens partier försöka stoppa det.

– Vi kommer rösta emot det här, säger Vänsterpartiets utrikespolitiska talesperson Håkan Svenneling.
https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/RGvWyd/kritiken-mot-regeringens-forsvarsavtal-med-usa-hemlighetsmakeri

Nu efter alla ratifierat oss borde väl varje parti rösta emot? Varför skulle vi behöva det här usla avtalet nu?
Endast korrupta partier röstar ja.
Citera
2024-02-26, 17:14
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Newkie
Har för mig att det fanns ett sätt att kunna se om B-52 flygplanen hade kärnvapen ombord. Detta för att kunna öva utan att starta ett tredje världskrig med ryssarna. Hittar inte åt vart jag läst detta tyvärr, hade velat läsa om det igen. Vad jag kommer ihåg kunde dom inte bestyckas med kärnvapen utan denna utvändiga egenskap.
Under Kubakrisen skickade USA av misstag ett kärnvapenbestyckat plan mot Sovjet. De tänkte inte på att den höjda beredskapen innebar att planet hade skarpa kärnvapen ombord. Tur nog missade Sovjet detta. Vi lever på lånad tid med alla dessa kärnvapen. Förr eller senare gör någon bort sig så att det blir krig på riktigt. Det har varit alldeles för många incidenter när det varit nära.
Citera
2024-02-26, 17:23
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Newkie
Flashback blir dummare för varje år som går.

Är det inte mer invasion om Amerikanerna börjar lasta av militär utrustning inom ett skyddsobjekt och basområde som dom INTE har tillgång till? Det här är en formalitet för att vi ska kunna utöka seriös övningsverksamhet med Amerikanerna.

Vad ska de vara här för? NATO-medlemsskapet förpliktar inte med det här. Med NATO gäller artikel 5. Till dess behöver de inte vara här. Det gagnar inte svensk säkerhet. Det gör vare sig NATO eller det här avtalet. Men det säljs förstås in så.
Citera
2024-02-26, 17:25
Medlem
Mindbusinesss avatar
Citat:
Jan Guillou säger själva att han varit en KGB-spion.
Bommers födda på 40-talet var även den extremvänster som brukar kallas 68-rötelsen.

Stalister, maoister och liknande skräp som fortfarande lever i en världsbild där Sovjetunionen var landet av mjölk och honung.

Vi hittade dem även under ny flagg, som Lars Bern på Swebbtv.
Nu när Ryssland inte inte länge har hammaren och skäran, så är kampen mot det kapitalistiska västvärlden kallad kampen mot "världsregeringen" dvs västvärlden ska krossas och Ryssland och Kina bli våra ledare istället.

Stämmer till sista stavelsen.
Citera
2024-02-26, 17:38
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Strix m/94
Han är ett av många problem. Försvarsmakten är blott en i en rad av myndigheter som kostar betydligt mer än de presterar. Det finns ingen kortsiktig bot mot detta, men på längre sikt är det en nationell överlevnadsfråga att få ordning på dessa missförhållanden.
Ja, men han är ett stort problem av många problem. Den inkompetensen, den opassheten. Den är så extrem. Och jag pratar inte om att han gillar att knulla slynor, utan den oaktsamma integriteten mot både utländska såväl som inhemska hot mot Sverige.

Först måste han bytas ut och ersättas av en snubbe från armén från den gamla skolan, minst 70 år gammal. För att få bukt på den svenska sjukan.

Vad tycker du?

Byden är mer politiker än överbefälhavare.

Hur viktigt är det att överbefälhavaren är en strategiskt kunnig person enligt dig?
Citera
2024-02-26, 17:53
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Strix m/94
"Den samlade expertisen" är betydligt mer efterbliven än jag. Det är jag som ser detta, och har gjort i åratal. Jag har till och med en gammal tråd här på FB där detta har diskuterats i många år tidigare.
(FB) "Dårarnas paradis!" (Svensk säkerhetspolitik)

Märkligt nog har man inte frågat mig om sakernas tillstånd och vad man bör göra åt saken...

Hahah jag läste den tråden precis när den släpptes.

Men du hade fel även då tyckte jag. Varför skulle en säkerhetspolitisk (inte ens det detta handlar om) debatt föras i Sverige? Det är ingen debatt som ska föras, för vi behöver ingen jätteresurs. Vi är ingen stormakt och ska ej bete oss som det ej heller ska vi rusta upp på ett sådant vis.

Det som behövs är ett tillräckligt bra försvar för att kunna försvara oss mot ett angrepp på över 1 vecka. För vi kommer aldrig kunna försvara oss mot ryssen (om det är det man oroar sig över) om de vill köra över oss. Vi kommer aldrig för kvaliteten som de har på deras soldater, vi kommer aldrig få mängden soldater och vi kommer aldrig få tillräckligt bra teknologi som de har. Dessutom så de har det stora K. Så det är bara att göra det bästa man kan göra. Få någorlunda kvantitet vad gäller soldatmängd, tillräckligt bra kvalitet och tillräckligt bra teknologi.

Jag tvivlar på att ens våra absolut främsta soldater ens skulle kunna vinna över de sämsta infanteri ryssarna. Vi har ingenting. Ingen kvalite, kunskap, känsla, skicklighet eller erfarenhet.
Citera
2024-02-26, 17:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GTvsProjectC
För parlamentarisk demokrati är verkligen en mästarklass i effektivitet. Ingenting slår känslan av att rösta på någon och sedan hoppas på mirakel när de helt plötsligt glömmer sina vallöften. Ett verkligt och episkt politiskt bedrägeri.
Vill du ha mer direktinflytande i politiska frågor så kan du flytta till och bli medborgare i ett land som har direktdemokrati.
Citera
2024-02-26, 17:57
Bannlyst
Citat:
Lite roligt från foliehattarna i V.
Regeringens försvarsavtal med USA har förhandlats fram under hemlighetsmakeri och ger landet obegränsad tillgång till svenska militärbaser, enligt kritikerna.

Trots flera kontroversiella punkter tänker bara ett av riksdagens partier försöka stoppa det.

– Vi kommer rösta emot det här, säger Vänsterpartiets utrikespolitiska talesperson Håkan Svenneling.
https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/RGvWyd/kritiken-mot-regeringens-forsvarsavtal-med-usa-hemlighetsmakeri

Tänka sig att självaste v är smartare och kunnigare och har mer integritet än dig.
Citera
2024-02-26, 17:58
Medlem
Folketstempels avatar
Läs historia då det ger logiska förklaringar till påhittade förklaringar som många tror på.

Tio punkter om att USA av en slump fått en maktposition som de varken bad om eller att det fanns ens ett bättre alternativ till att de fick den. De har ibland skött uppdraget bra, ibland mindre bra. Men nu är vi här år 2024 och måste utgå från vår nutida verklighet samt framtid.

Det hjälper inte att blicka tillbaka och peka ut enskilda sämre detaljer från förra årtusendet.

1. WW1. Europa; Kina Ottomanska riket slog ihjäl varandra i tiotals miljoner offer. USA gick in och styrde motvilligt upp fast de befanns sig på andra sidan jordklotet.

2. WW2. Vi gick i luven på varandra återigen och USA gick återigen in och styrde upp.

3. USA lånade vapen och pengar till Stalins Ryssland så att de vann mot Hitlertyskland.

4. Stalin invaderade halva Europa precis som den Hitler som skulle bekämpats från första början.

4. Rysstrogna spioner gav Stalin ritningarna till atombomberna.

5. Berlinmuren byggdes och ryssarna slog ner all opposition i de ockuperade Europeiska länderna.

6. Ryssland skickade kärnvapenmissiler till Kuba.

7. Kommunismen föll ihop och Ryssland slutade vara ett hot mot världsfreden.

8. Putin återupptog Stalins onda plan till världsherravälde.

9. Sverige går med i Nato och skriver detta avtal.

10. Varför finns det ens fortfarande tvivel till att Ryssland är ett hot mot världsfreden?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in