Citat:
Ursprungligen postat av
Strix m/94
"Den samlade expertisen" är betydligt mer efterbliven än jag. Det är jag som ser detta, och har gjort i åratal. Jag har till och med en gammal tråd här på FB där detta har diskuterats i många år tidigare.
(FB) "Dårarnas paradis!" (Svensk säkerhetspolitik)
Märkligt nog har man inte frågat mig om sakernas tillstånd och vad man bör göra åt saken...
Hahah jag läste den tråden precis när den släpptes.
Men du hade fel även då tyckte jag. Varför skulle en säkerhetspolitisk (inte ens det detta handlar om) debatt föras i Sverige? Det är ingen debatt som ska föras, för vi behöver ingen jätteresurs. Vi är ingen stormakt och ska ej bete oss som det ej heller ska vi rusta upp på ett sådant vis.
Det som behövs är ett tillräckligt bra försvar för att kunna försvara oss mot ett angrepp på över 1 vecka. För vi kommer aldrig kunna försvara oss mot ryssen (om det är det man oroar sig över) om de vill köra över oss. Vi kommer aldrig för kvaliteten som de har på deras soldater, vi kommer aldrig få mängden soldater och vi kommer aldrig få tillräckligt bra teknologi som de har. Dessutom så de har det stora K. Så det är bara att göra det bästa man kan göra. Få någorlunda kvantitet vad gäller soldatmängd, tillräckligt bra kvalitet och tillräckligt bra teknologi.
Jag tvivlar på att ens våra absolut främsta soldater ens skulle kunna vinna över de sämsta infanteri ryssarna. Vi har ingenting. Ingen kvalite, kunskap, känsla, skicklighet eller erfarenhet.