2024-02-26, 16:02
Medlem
Folketstempels avatar
Ravlunda och Rinkaby är två övningsområden i mitt närområde som jag lämnar material till och besökt massor av gånger. Amerikanska soldater har övat här så länge jag minns.

Alla raggarbilar som svenskar fått tag på var just avgiftsbefriade importbilar som amerikanska soldater tog med sig till tex. Tyskland under kalla kriget.

Sydkorea, Japan Taiwan av några som blommade just för att de fick en handel och avtal med väst och Nato.

Saab och vår stora vapenindustri får kunder inom Nato som annars bara vill handla mellan sina egna medlemsstater.

Allt är inte negativt bara för att en amerikansk värnpliktig inte ska behöva
betala halva sin lön till den svenska staten.
Citera
2024-02-26, 16:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jof
USA ska få ”obehindrad tillgång till och användning av överenskomna anläggningar och områden”. Enligt det avtal vi ingått med Usa (ej Nato).

Jaha. Och vilka är dessa överenskomna anläggningar och områden? De listas på sidan 37 i avtalet.
Det är Sveriges samtliga flygflottiljer och alla större arméförläggningar, inalles 17 listade. Det är alltså i praktiken hela Sveriges försvar där USA ska få ”obehindrad”, alltså obegränsad makt.

Amerikanskt flyg eller sjöfart får inte inspekteras av svenska myndigheter och så vidare i en mycket lång rad bestämmelser.

Vidare ”avstår Sverige härmed från att utöva straffrättslig jurisdiktion” (artikel 12) över amerikansk militär personal, deras familjemedlemmar och civilanställd personal.

Eftersom svensk polis inte kan hämta in brottsmisstänkta amerikaner från deras baser innebär det i praktiken att de amerikanska soldaterna åtnjuter straffimmunitet.

Låter som en ockupationsmakt i min öron.
Långt från visionen om en räddare i nöden.

Har vi tagit oss vatten över huvudet?
Förvånad?

Hur skulle annars ett nato-medlemsskap fungera i praktiken? Att man får göra lite som man vill i en militärpakt är uteslutet eftersom då skulle det inte vara en pakt.

Jag har sedan årtionden kallat ett möjligt svenskt natomedlemsskap för kärnvapenpakt.

Många ser förskräckta ut och "håller inte med" utan att kunna ge ett enda sakligt argument emot att det är en kärnvapenpakt om ett större krig skulle inträffa.
Citera
2024-02-26, 16:17
Medlem
Newkies avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jof
USA ska få ”obehindrad tillgång till och användning av överenskomna anläggningar och områden”. Enligt det avtal vi ingått med Usa (ej Nato).

Jaha. Och vilka är dessa överenskomna anläggningar och områden? De listas på sidan 37 i avtalet.
Det är Sveriges samtliga flygflottiljer och alla större arméförläggningar, inalles 17 listade. Det är alltså i praktiken hela Sveriges försvar där USA ska få ”obehindrad”, alltså obegränsad makt.

Amerikanskt flyg eller sjöfart får inte inspekteras av svenska myndigheter och så vidare i en mycket lång rad bestämmelser.

Vidare ”avstår Sverige härmed från att utöva straffrättslig jurisdiktion” (artikel 12) över amerikansk militär personal, deras familjemedlemmar och civilanställd personal.

Eftersom svensk polis inte kan hämta in brottsmisstänkta amerikaner från deras baser innebär det i praktiken att de amerikanska soldaterna åtnjuter straffimmunitet.

Låter som en ockupationsmakt i min öron.
Långt från visionen om en räddare i nöden.

Har vi tagit oss vatten över huvudet?

Citat:
Ursprungligen postat av VarmaDrycker
Nej, precis. Vilket leder till frågan varför avtalet behövs? Det påstås ju att Sveriges alla säkerhetsproblem löses genom att vi går med i NATO. Varför måste vi då dessutom lämna över nästan alla våra militärbaser till amerikanarna?

Flashback blir dummare för varje år som går.

Är det inte mer invasion om Amerikanerna börjar lasta av militär utrustning inom ett skyddsobjekt och basområde som dom INTE har tillgång till? Det här är en formalitet för att vi ska kunna utöka seriös övningsverksamhet med Amerikanerna.

Amerikansk jurisdiktion över Amerikanska statens anställda inom Sverige är standard. Det innebär mer eller mindre att marken dom står på är Amerikansk när dom är här. DVS dom lyder under amerikansk lagstiftning. Vår ordningsmakt får ingripa mot dem under vissa förutsättningar, men vi kan inte lagföra dem här. Begår dom brott kommer det Amerikanska rättsväsendet i samarbete med det svenska att tillse att det blir konsekvenser.

Garanterat att det kommer med en hel del restriktioner för amerikanernas personal från amerikanskt håll.
Citera
2024-02-26, 16:29
Medlem
Storstark68s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Inhale82
Det här som Rysstrollen sprider kring sig att Amerikanska soldater bara våldtar, super och bråkar har jag aldrig sett.
Ryska turister däremot, där har vi ett jävla pack som alltid beter sig som neandertalare på semesterorter.

Precis min erfarenhet. Ryska turister är tammefan helt genomruttna, inte minst på Kreta och Cypern. Har även sett ryska turister i Sverige för ungefär tio år sedan. De verkade tro att de ägde hela Sverige när de trampade fram och gapade lika högt som Adolf gjorde. Jag kan lite ryska och hörde hur deras guide ljög om en staty som de påstod föreställde en nazist. Helt galet.
Citera
2024-02-26, 16:35
Medlem
Newkies avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ziggehej
Förvånad?

Hur skulle annars ett nato-medlemsskap fungera i praktiken? Att man får göra lite som man vill i en militärpakt är uteslutet eftersom då skulle det inte vara en pakt.

Jag har sedan årtionden kallat ett möjligt svenskt natomedlemsskap för kärnvapenpakt.

Många ser förskräckta ut och "håller inte med" utan att kunna ge ett enda sakligt argument emot att det är en kärnvapenpakt om ett större krig skulle inträffa.

Självklart är det delvis en kärnvapenpakt. Det står ju till och med i NATOs policy. Så det är inget du har hittat på. Sen Att vi inte kommer ha kärnvapen på Svensk mark i fredstid är en annan sak. Våra vapenfabriker är tillräckliga för att Ryssland ska rikta kärnvapeninsatser mot oss i händelse av krig ändå.

Som Ryssland ser det har Sverige vart hang around till NATO sen strax efter bildandet och nu blir vi fullvärdiga medlemmar. Uffe fick ett medlemskort till Börsen. Vi hamnar under artikel 5. Putin gäspar, what else is new? (läses med rysk brytning). Han hade ändå inga planer på att ge sig på Sverige.
Citera
2024-02-26, 16:37
Medlem
Folketstempels avatar
Lite roligt från foliehattarna i V.
Regeringens försvarsavtal med USA har förhandlats fram under hemlighetsmakeri och ger landet obegränsad tillgång till svenska militärbaser, enligt kritikerna.

Trots flera kontroversiella punkter tänker bara ett av riksdagens partier försöka stoppa det.

– Vi kommer rösta emot det här, säger Vänsterpartiets utrikespolitiska talesperson Håkan Svenneling.
https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/RGvWyd/kritiken-mot-regeringens-forsvarsavtal-med-usa-hemlighetsmakeri
Citera
2024-02-26, 16:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Newkie
Självklart är det delvis en kärnvapenpakt. Det står ju till och med i NATOs policy. Så det är inget du har hittat på. Sen Att vi inte kommer ha kärnvapen på Svensk mark i fredstid är en annan sak. Våra vapenfabriker är tillräckliga för att Ryssland ska rikta kärnvapeninsatser mot oss i händelse av krig ändå.

Som Ryssland ser det har Sverige vart hang around till NATO sen strax efter bildandet och nu blir vi fullvärdiga medlemmar. Uffe fick ett medlemskort till Börsen. Vi hamnar under artikel 5. Putin gäspar, what else is new? (läses med rysk brytning). Han hade ändå inga planer på att ge sig på Sverige.
Ja.

Det intressanta är att de flesta jag talat med starkt tagit avstånd från att det skulle vara en kärnvapenpakt.

Var ju något år sedan en kärnvapenbombare B52 eskorterades över Sverige av JAS-plan. Gissa om den var bestyckad eller inte.
Citera
2024-02-26, 16:41
Avstängd
Fallet Anne Sacoolas visar hur det kan gå:
https://en.wikipedia.org/wiki/Death_of_Harry_Dunn
Citera
2024-02-26, 16:58
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Strix m/94
Det är en vacker tanke, men det har dessvärre visat sig ogörligt. I Försvarsbeslut 2015 beslutades att återgå till värnplikt. Snart tio år senare är vi inte uppe på 10 000 vpl/år. ÖB meddelade att han inte klarar av att sätta upp fyra (4) brigader trots att han får 118 miljarder i årligt anslag. Sverige klarar inte längre av detta, inte ens när den samlade "expertisen" menar att hotet inte varit större på många decennier.

Det är ju den efterblivna byden som är inkompetent och jävligt opassande som överbefälhavare.

”Den samlade expertisen” är lika efterbliven som dig. Detta ska aldrig ske.

Hur kan du inte se det här?
Citera
2024-02-26, 16:59
Medlem
Så fint då.
USA ska i Sverige ha svenska nummerskyltar som ej går att spåra.

Nato är en sak men här har skrivits lagar och regler speciellt med eller för Usa. Det tycks från Ulf ha nickats och bockats något så oerhört.
Senast redigerad av Tavelramskrok 2024-02-26 kl. 17:02.
Citera
2024-02-26, 16:59
Medlem
Newkies avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ziggehej
Ja.

Det intressanta är att de flesta jag talat med starkt tagit avstånd från att det skulle vara en kärnvapenpakt.

Var ju något år sedan en kärnvapenbombare B52 eskorterades över Sverige av JAS-plan. Gissa om den var bestyckad eller inte.

Visa dom den här länken då

https://www.nato.int/cps/en/natohq/topics_50068.htm#:~:text=As%20long%20as%20nuclear% 20weapons%20exist%2C%20NATO%20will%20remain%20a,Th e%202022%20Strategic%20Concept

Citat:
The fundamental purpose of NATO’s nuclear capability is to preserve peace, prevent coercion and deter aggression. As long as nuclear weapons exist, NATO will remain a nuclear alliance. NATO’s goal is a safer world for all; the Alliance seeks to create the security environment for a world without nuclear weapons.

Har för mig att det fanns ett sätt att kunna se om B-52 flygplanen hade kärnvapen ombord. Detta för att kunna öva utan att starta ett tredje världskrig med ryssarna. Hittar inte åt vart jag läst detta tyvärr, hade velat läsa om det igen. Vad jag kommer ihåg kunde dom inte bestyckas med kärnvapen utan denna utvändiga egenskap.

Dom bär ju inte längre gravtitionsbomber men kan bestyckas med andra kärnvapenbärare så det är möjligt att denna pryl är borta nu för tiden.

Jag skulle dock gissa på dom inte hade kärnvapen över Sverige. B52 är ju inte längre på hög alert. Så man riskerar nog inte att flyga runt med kärnvapen i onödan om något skulle gå fel med flygmaskinen. Men jag förstår vad du menar.
Senast redigerad av Newkie 2024-02-26 kl. 17:03.
Citera
2024-02-26, 17:06
Medlem
Newkies avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Folketstempel
Lite roligt från foliehattarna i V.
Regeringens försvarsavtal med USA har förhandlats fram under hemlighetsmakeri och ger landet obegränsad tillgång till svenska militärbaser, enligt kritikerna.

Trots flera kontroversiella punkter tänker bara ett av riksdagens partier försöka stoppa det.

– Vi kommer rösta emot det här, säger Vänsterpartiets utrikespolitiska talesperson Håkan Svenneling.
https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/RGvWyd/kritiken-mot-regeringens-forsvarsavtal-med-usa-hemlighetsmakeri

Vänstern är tjejsur för att dom inte var med i rummet när avtalet skrevs ned.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in