Citat:
Ursprungligen postat av
GustavAdam
12 rälsbrott - pga enbart kyla eller har det varit hjul som knackat av rälen?
Reparationen måste väl ändå ha utförts så att tågen skulle kunna gå som normalt, eller fanns det en restriktionen för hur mycket bandelen fick belastas efter reparationen, men den begränsningen följdes inte?
Det verkar ju som om tåget körde rätt långt med en urspårad vagn vid första urspårningen. Gissningsvis har den urspårade vagnen knackat av rälsen. Sträng kyla kan väl iofs göra rälsen sprödare, men jag bet inte vilken temperatur som rådde vid urspårningen. Man ska nog ned till -20 - -30 innan stålet blir sprödare, men det vete tusan om det var så kallt.
Eftersom de verkar ha börjat köra fulla malmtåg igen så antar jag att banan ansågs vara i fullgott skick, men jag har inte sett någon kommentar från Trafikverket eller LKAB om det.
Jag tänker, att med de väldogt dåliga förutsättningar som rådde i området under reparationerna (tjäle, kyla, snö, mörker dygnet runt samt väldigt omfattande skador, så är det nog ändå en viss risk för att något går snett, även om man är noggrann. Inte minst tjälen måste vara lurig.