Citat:
Ursprungligen postat av
FNLS
Ett block kvar av världscupen. Här är vilka som kan känna sig trygga och vilka som behöver prestera för att behålla, eller förbättra, sin landslagsstatus till nästa säsong. Ingen aning om man tänker göra om tänker göra några större omstruktureringar så jag utgår från ungefär samma upplägg av lagen som föregående år.
A-laget, damer
Linn Svahn – Seger i världscupen. Given.
Frida Karlsson – Seger i världscupen. Given.
Ebba Andersson – Seger i världscupen. Given.
Jonna Sundling – Seger i världscupen. Given.
Emma Ribom – Seger i världscupen. Given.
Moa Ilar – Seger i världscupen. Given.
Maja Dahlqvist – Pallplats i världscupen och även användbar i diverse stafetter. I det närmaste given.
Johanna Hagström – Flera finalplatser i världscupen men utan pallplats. Kan heller inte användas i stafetter, varken sprint eller normal. Platsar inte heller i mitt VM-lag just nu. Så skulle man se landslaget ur något slags makroperspektiv kan man fråga om det svenska laget verkligen skulle bli sämre utan henne, hon är helt klart ersättningsbar. Men med det sagt, högst troligt kvar i a-laget.
B-laget, damer
Moa Lundgren – Precis utanför a-laget till i år och känslan är inte att hon kommit närmare. Förvisso i final i Östersund men har inte tagit kliv på distans.
Lisa Eriksson – Tävlingsförbud en stor del av säsongen men vann dubbelt direkt när hon kom tillbaka. Behöver inte stressa för att behålla sin plats.
Märta Rosenberg – En väldigt blandad säsong. Bra i de svenska loppen men har inte fått till det i världscupen. Avslutade dock U23VM med dubbla brons. U23a ett år till säkrar ett år till i b-laget.
Lisa Ingesson – Dubbel femma i Vuokatti men förstörde säsongen med Tour de Ski för andra året i rad. Kanske inte behöver göra misstag nästa år igen. U23a ett år till säkrar ett år till i b-laget.
Moa Hansson – Räddas av att hon vann kval och final i Vuokatti, annars har det varit en till säsong utan att ta sig närmare världscuplaget. Inte ens hennes patenterade U23-VM bjöd på någon vidare åkning. Otacksamt läge att försöka slå sig in i världscuplaget när det är så starkt som det är men det är vad som krävs framöver när hon nu lämnar U23-åldern och inte kan komplettera med duglig distansåkning vid sidan av.
Louise Lindström – Juniorvärldsmästare som stått och stampat i fyra år nu. Nummer 21 i Gällivare är det enda av värde. Ligger på gränsen att få fortsätta, men då krävs klar förbättring nästa år om hon ska bli kvar längre än så. Har gjort några bra långlopp istället. Kanske behöver testa något utanför landslagsverksamheten?
Ingrid Hallquist – Tveksam uttagning redan ifjol. Förvisso nummer 19 i Östersundssprinten men det finns många år yngre och bättre åkare som vill in. Åker ur landslaget.
J-laget, damer
Evelina Crusell – Årets sensation med dubbla guld på JVM och rejäla segrar i klassiskt på hemmaplan. Given i b-laget men måste åka ännu bättre i Falun än de jättefina loppen i Gällivare för att hon ska stressas in i a-laget.
Elin Näslund – Dubbelseger i Boden men hade ett tyngre JVM med fall i sprintprologen. Lär ändå räcka till b-laget.
Erica Lavén – I sprintfinal på JVM, men annars snäppet sämre än Näslund. Räcker troligen till b-laget.
Nora Bråmer – en duglig sprinter men räcker inte mot övriga. Åker ur landslaget.
Malin Oskarsson – en duglig distansåkare men räcker inte mot övriga. Åker ur landslaget.
Och så vi som vill in, damer:
Elin Henriksson – Från anonym på JVM ifjol till seger i Falun och sånär en individuell medalj på U23VM i år. Fick med sig ett stafettbrons åtminstone. Given i b-laget.
Tove Ericsson – Har slösat bort första seniorsäsongen med skrala resultat i långloppscupen. Men visade på JVM ifjol att potentialen finns och är en åkartyp vi behöver i svensk damskidåkning. Given i b-laget om hon är villig att satsa på det.
Sofia Henriksson – Plats 14 i Trondheim vilket är det bästa på 8 år. Inte dåligt och hon är förvisso inte jättegammal, men jag tror det krävs ännu mer för att ta en plats. Möjligen kan jag tänka mig en plats i b-laget om det kombineras med någon slags ledar/mentor-roll.
A-laget, herrar
William Poromaa – Pallplats i världscupen. Given.
Edvin Anger – Pallplats i världscupen. Given.
Calle Halfvarsson – Fyra i världscupen. Given.
Jens Burman – Fyra i världscupen. Given.
Johan Häggström – Sånär i final i Östersund och användbar i diverse stafetter. Svårt att se hur det ska vara en åkare vi kan klara oss utan just nu. Troligen kvar i a-laget.
Marcus Grate – Visade hög potential när han vann kvalet i Ruka, men har också sumpat bort flera chanser med självförvållade vurpor. Skulle behöva visa att han kan åka flera heat för att känna sig säker. Trots allt troligen kvar i a-laget.
Anton Persson – Tveksam uttagning till denna säsong, och har inte lyckats etablera sig i världscuplaget efter operationen i somras. Ser inte att han lyckas bli kvar i a-laget och tycker inte det ska vara en åkare som tar upp en plats i b-laget. Så troligen ut helt ur landslaget.
B-laget, herrar
Truls Gisselman – Har främst sett honom som sprinter i första hand med vissa distanskvalitéer, men nu är det snarare tvärtom. Inte minst fristilen har förbättrats, med 23:e plats i Östersund som bäst. Given kvar i b-laget, men knappast aktuell för a-laget.
Emil Danielsson – Svag säsong fram till Oberhof där han nådde semifinal och följde upp med finalplats i U23VM. Det lär räcka till att behålla en plats i b-laget.
Leo Johansson – Bollade med världens bäste Krüger i Gällivarestafetten men är annars på samma nivå som för två år sedan. Troligen kvar i b-laget men det behöver komma ett till lyft snart.
Eric Rosjö – Stannat av helt efter den fina säsongen ifjol. Har inte ens kvalat in i världscupen (även om jag tycker han borde fått åka i Oberhof). Har tre fina chanser kvar, såvida han inte satsar på Vasan och långlopp efter den fina sjätteplatsen i Grönklint. Riskerar att ramla ur landslaget om han inte gör en bra avslutning.
George Ersson – Har vunnit två svenska kval i vinter, men har inte visat att han räcker till i heat internationellt. Ramlar troligen ur landslaget.
Jonas Eriksson – Bäste svensk i Vuokatti, men har haft förtvivlat svårt när han fått chansen i världscupen. Två dåliga säsonger i rad är en för mycket, ramlar ur landslaget.
J-laget, herrar
Anton Grahn – Världsmästare i sprint förra vintern och silver i år trots en skadefylld säsong. Tog guld i stafetten trots att han väggade sig själv fem gånger om typ. En mästare på att staka men har mycket att lära i övrigt. Skulle kunna gå raka vägen i a-laget, men jag gillar att skynda långsamt och sätter honom i b-laget.
Elias Danielsson – Kanske bäst i världen för två år sedan i sin åldersklass men har blivit omåkt sedan dess. Trots allt en bra sprinter med JVM-silver ifjol och till och från skapliga distanslopp i klassiskt. Given i b-laget.
Erik Bergström, Hugo Nilsson och Simon Nordlander (och även Jonathan Lindberg) är alla juniorer även nästa år och bedöms därför inte av mig.
Och så vi som vill in, herrar:
Oskar Svensson – Petad efter många år i landslaget. Och efter en svag inledning trollade han fram en semifinal i Östersund och sedan en till i Goms. Hade han fortsatt haft en duglig distansåkning hade han varit given att komma tillbaka till landslaget, nu blir det en avvägning om man vill satsa ungt eller inte. En riktigt bra semifinal, och allra helst en final, här på slutet borde säkra en landslagsplats. Och då helst i a-laget. Precis som med Persson är det inte en åkare jag tycker borde sno en plats i b-laget.
Gustav Berglund – Björnligans ledare har efter några tunga år tagit ett rejält kliv med 8 distanslopp bättre än hans gamla personbästa, med 14:e platsen i Östersund som bästa lopp. Given i b-laget.
Måns Skoglund – Blev väldigt förvånad när jag upptäckte att han stod utanför landslaget. Har radat upp stabila lopp i stort sätt hela säsongen på nästan alla sorters distanser, dock utan den riktiga fullträffen. Var med i bronslaget på U23-VM och får chansen även nästa år. Given i b-laget.
Alvar Myhlback – Utklassade allt och alla på JVM mot flera år äldre åkare och var på vippen att vinna även i långloppscupen. Jag brukar skynda långsamt med unga åkare men här gör jag ett undantag. Ska han ändå göra en elitseniorsatsning i långlopp kan han lika gärna göra det i landslagets regi. Det kommer krävas någon form av individuell anpassning men in med grabben i a-laget nu!
Om jag räknar rätt får du in 11-12 damåkare i B-laget. Vilket naturligtvis inte kommer hända. Idag är det 7 åkare där men räkna med att det utökas till 8. Ponera att ingen faller ur A-laget (vilket iofs kan diskuteras) och att Moa Lundgren blir kvar. Då återstår 7 platser. Evelina Crusell är givetvis helt given. För övriga blir det till att prestera i Skandinavisk cup, Falun (bara att bli uttagen!) och under SM. Säsongsavslutningen kommer bli helt avgörande vilka 6 som får en plats.
Ingrid Hallqvist tror jag är chanslös. Sofia Henriksson ett alternativ men jag hoppas landslagsledningen satsar på en yngre åkare. Sofia har sin plattform och kommer fortsatt vara aktuell för klassiska löp i VC om hon fortsätter att satsa. Sprint-talanger som Lindström och Hansson ska ställas mot Näslund och Lavén. Jag tror de får svårt att freda sig. Lisa Eriksson, Elin Henriksson och Märta Rosenberg verkar klart före Lisa Ingesson och Tove Ericsson.
Min damtrupp till Falun (innan Finland och Skandinavisk cup):
Landslag (distans): Jonna, Frida, Ebba, Linn, Emma & Maja
Nationell (distans): Moa L, Moa I, Märta, Elin, Lisa & Evelina (möjligen att Sofia får åka 10 km klassiskt)
Landslag (sprint) Jonna, Frida, Linn, Emma, Maja & Johanna
Nationell (sprint): Moa L, Elin N, Erica, Moa H, Elin H, Märta
Tove, Lisa och Louise får jag inte ens in så för dem gäller det att prestera i Skandinavisk cup (Lisa, Louise) och på SM (Tove).