Citat:
Ursprungligen postat av
viperstyle
Ja det var inte för inte läkaren i RPUn skrev att ekonomiskt motiv ej gick att utesluta då mamman ”genom att taktiskt ha plågat ett barn” visat prov på en ”instrumentell empatilöshet”.
Japp. Rutinmässig empatilöshet.
Motivet är nog mångfasetterat.
1/ Ekonomiskt motiv: Att bryta ned Z fysiskt och psykiskt.
Dels för att Z ej ska ha någon trovärdighet (med syskonen har manipulationen lyckats) och självskadebeteendet som måste ha tillsyn dygnet runt, detta syns ju på händerna, fingrarna och blåmärken och rivskador på Z.
De har båda (J&D) jobbat som personlig assistent och drömmer väl om att de på något sätt ska få henne förklarad som hjärnskadad eller utvecklingstörd med självskadebeteende och på så sätt att D ska bli personlig assistent på heltid för Z. Eftersom det är han som mest skött Z medans J " slitit röven" av sig med V. De jobbar på både V och Z för att få någon slags inkomst. Så att de kan sitta o mysa i morgontofflorna o kolla netflix medans ungarna röjer i lekhörnan.
Invändning: Att de ansöker om LSS när Z har så många skador på kroppen. När de aldrig vågat söka läkarvård för henne tidigare.
Ingår ej läkarundersökning i LSS-ansökan?
2/ J misshandel: För att upprätthålla bilden av självskadebeteende.
(Z har en gång visat sina misshandlade fingrar för moster c*rnelia. Enligt henne såg fingrarna förfärligt skadade ut. Z hade jätteont och grät.. Men hux flux öppnades dörren o där stod D och glodde på dem. Så inget blev sagt när de var ensamma.)
Och faktiskt, jag tror att Z är det barn J tycker minst om, eller inte alls.
Det hade varit lättare att förstå om man hade kunnat läsa diagnos i RPUn.
Men om J verkligen är narcissist så är det fullt begripligt.
De har ofta något barn som är likt dem själv som är favoriten och något stackars barn som är syndabocken som ständigt mobbas och straffas.
Sedan tror jag att hon tar ut sin ilska, frustration och kanske även svartsjuka på Z.
Det äktenskapliga livet har kanske inte varit så bra sedan den yngste föddes.
De senaste 3 åren har ju J fått allt mer ryggvärk och svårt att röra sig (har kryat på sig under häktestiden dock).
3/ D vanvård: Fångvaktare och för att upprätthålla påstådda hjärnskadan.
D.s roll är mycket som Z.as fångvaktare. Att isolera henne från kontakt med andra.
Att begränsa hennes rörelsefrihet i huset. För att kunna manipulera syskonen.
Att svälta henne så hon förblir liten och späd (hjärnskadad). Se trött o håglös ut (Sinnesslö).
Blöjor ingår i det spelet men varför de inte byttes förstår jag ej?
Slapphet? Att föräldrarna inte brydde sig om Z behov? De brydde sig inte heller om de glömt ge dricka till henne. Slapphet o total likgiltighet för Z.as behov.
Det kan vara så att D utnyttjat Z sexuellt med J.s godkännande. Naturligtvis går det ej att bevisa.
Han hade väl tafsat på en kvinnlig arbetskamrats rumpa om jag nu minns rätt. Och betett sig obehagligt kring denna på ett ogenerat sätt. Om det är han som jämt byter blöja på Z och duschar henne så ...
Han verkar lite osund på något sätt iallafall. OBS! Min spekulation.
Där är ett mobilsamtal till där J pikar honom om hans kära (Z) och han faktiskt för en gångs skull snäser av henne.
Så ja, jag tror på ekonomiskt motiv både med Z och även V. (Både Z och V har ju kryat på sig.)
Sedan tror jag att J inte tycker om Z. Hon retar sig och stör sig på henne. Älsklingen Nezza (V) är guldklimpen. Varför hon tycker illa om sitt barn kan ju bero på att de inte knutit ann ( tror att de var hennes systrar som berättade om den långa neo-tiden och att Z bara sov i ett och halvt år. Troligen var Z helt understimulerad eller så fick hon melatonin droppar för att inte vara till besvär.) Jag kan tänka mig att Z alltid blivit försummad. Ett mirakel att hon ändå är en sådan kavat flicka efter allt hon gått igenom.
EDIT: Det kan ju också vara så att föräldrarna njuter av att de har makt över ett försvarslöst litet barn. Båda har någon empatistörning, kanske också med sadistiska inslag.
Som föräldrarna som fick 12 års fängelse ganska nyligen.