2024-02-25, 03:07
Medlem
HowLongIsNows avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FruKrokodil
Med tanke på att Amanda och Pontus från Kungsör fick 12 år och plågade hans två barn mindre än i detta fall så är det ett rent skämt om yrkandet ligger på 10 år.

Jag hoppas på att HR höjer straffet vilket det än blir, allt mindre än livstid är för litet.

Tror inte tanken är att kunna åtala senare för våldtäkt, Z lär inte vilja prata om det senare heller. Tror också att man inte kan splitta åtalet hur mycket som helst med tanke på straffrabatt etc.
Men i den bästa av världar så..

Avskyr verkligen dessa två "föräldrar", de symboliserar verkligen allt jag avskyr hos en människa.

Tänk på att Amanda och Pontus, som fick 12 år, fälldes för bl.a. människorov. Det brottet har livstid i straffskalan.
Det grövsta brottet som J och D är åtalade för är synnerligen grov misshandel, som har 10 år som maxstraff. Detta sätter taket för det sammanlagda maxstraffet.

Frågan har diskuterats tidigare i tråden. Det går att väcka nytt åtal i framtiden för t.ex. sexualbrott, om det skulle komma fram ny bevisning. Det skulle då räknas som s.k. ”nyupptäckt brottslighet”.
Vid en eventuell ny fällande dom skulle straffet beräknas med hänsyn till straffet från den första domen. Så det spelar ingen roll för maxstraffet.
Dessa as kan tyvärr inte dömas till livstid för brotten mot Z med nuvarande brottsrubricering.
Möjligheten just nu är om rubriceringen skärps i Hovrätten, med stöd av ev. ny bevisning som skulle kunna styrka människorov eller mordförsök.

Läs gärna mer här:
https://lawline.se/answers/hur-forhaller-sig-pafoljden-for-ett-tidigare-brott-till-pafoljden-for-ett-nyupptackt-brott
Senast redigerad av HowLongIsNow 2024-02-25 kl. 03:11.
Citera
2024-02-25, 04:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av viperstyle
Ja det var inte för inte läkaren i RPUn skrev att ekonomiskt motiv ej gick att utesluta då mamman ”genom att taktiskt ha plågat ett barn” visat prov på en ”instrumentell empatilöshet”.
Japp. Rutinmässig empatilöshet.
Motivet är nog mångfasetterat.

1/ Ekonomiskt motiv: Att bryta ned Z fysiskt och psykiskt.
Dels för att Z ej ska ha någon trovärdighet (med syskonen har manipulationen lyckats) och självskadebeteendet som måste ha tillsyn dygnet runt, detta syns ju på händerna, fingrarna och blåmärken och rivskador på Z.
De har båda (J&D) jobbat som personlig assistent och drömmer väl om att de på något sätt ska få henne förklarad som hjärnskadad eller utvecklingstörd med självskadebeteende och på så sätt att D ska bli personlig assistent på heltid för Z. Eftersom det är han som mest skött Z medans J " slitit röven" av sig med V. De jobbar på både V och Z för att få någon slags inkomst. Så att de kan sitta o mysa i morgontofflorna o kolla netflix medans ungarna röjer i lekhörnan.
Invändning: Att de ansöker om LSS när Z har så många skador på kroppen. När de aldrig vågat söka läkarvård för henne tidigare.
Ingår ej läkarundersökning i LSS-ansökan?

2/ J misshandel: För att upprätthålla bilden av självskadebeteende.
(Z har en gång visat sina misshandlade fingrar för moster c*rnelia. Enligt henne såg fingrarna förfärligt skadade ut. Z hade jätteont och grät.. Men hux flux öppnades dörren o där stod D och glodde på dem. Så inget blev sagt när de var ensamma.)
Och faktiskt, jag tror att Z är det barn J tycker minst om, eller inte alls.
Det hade varit lättare att förstå om man hade kunnat läsa diagnos i RPUn.
Men om J verkligen är narcissist så är det fullt begripligt.
De har ofta något barn som är likt dem själv som är favoriten och något stackars barn som är syndabocken som ständigt mobbas och straffas.
Sedan tror jag att hon tar ut sin ilska, frustration och kanske även svartsjuka på Z.
Det äktenskapliga livet har kanske inte varit så bra sedan den yngste föddes.
De senaste 3 åren har ju J fått allt mer ryggvärk och svårt att röra sig (har kryat på sig under häktestiden dock).

3/ D vanvård: Fångvaktare och för att upprätthålla påstådda hjärnskadan.
D.s roll är mycket som Z.as fångvaktare. Att isolera henne från kontakt med andra.
Att begränsa hennes rörelsefrihet i huset. För att kunna manipulera syskonen.
Att svälta henne så hon förblir liten och späd (hjärnskadad). Se trött o håglös ut (Sinnesslö).
Blöjor ingår i det spelet men varför de inte byttes förstår jag ej?
Slapphet? Att föräldrarna inte brydde sig om Z behov? De brydde sig inte heller om de glömt ge dricka till henne. Slapphet o total likgiltighet för Z.as behov.

Det kan vara så att D utnyttjat Z sexuellt med J.s godkännande. Naturligtvis går det ej att bevisa.
Han hade väl tafsat på en kvinnlig arbetskamrats rumpa om jag nu minns rätt. Och betett sig obehagligt kring denna på ett ogenerat sätt. Om det är han som jämt byter blöja på Z och duschar henne så ...
Han verkar lite osund på något sätt iallafall. OBS! Min spekulation.

Där är ett mobilsamtal till där J pikar honom om hans kära (Z) och han faktiskt för en gångs skull snäser av henne.

Så ja, jag tror på ekonomiskt motiv både med Z och även V. (Både Z och V har ju kryat på sig.)
Sedan tror jag att J inte tycker om Z. Hon retar sig och stör sig på henne. Älsklingen Nezza (V) är guldklimpen. Varför hon tycker illa om sitt barn kan ju bero på att de inte knutit ann ( tror att de var hennes systrar som berättade om den långa neo-tiden och att Z bara sov i ett och halvt år. Troligen var Z helt understimulerad eller så fick hon melatonin droppar för att inte vara till besvär.) Jag kan tänka mig att Z alltid blivit försummad. Ett mirakel att hon ändå är en sådan kavat flicka efter allt hon gått igenom.

EDIT: Det kan ju också vara så att föräldrarna njuter av att de har makt över ett försvarslöst litet barn. Båda har någon empatistörning, kanske också med sadistiska inslag.
Som föräldrarna som fick 12 års fängelse ganska nyligen.
Senast redigerad av ottoplommon 2024-02-25 kl. 04:46.
Citera
2024-02-25, 04:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av viperstyle
[/b]
Knappast manipulerad, de är ju båda totalt oskyldiga

Jag har också sett något av den strategin under rättegången när han sagt vet ej, ingen aning, fråga Jasmine, det var inte mitt område, det var Jasmine som skötte ..osv.

Snarare låter det mer som han varit lat och bekväm och lämnat över hela föräldraansvaret på J. Precis som i många andra familjer.

Han har stängt av alla sinnen både sina ögon, öron, näsa och känsel varje gång han grovt vanvårdat sitt misshandlade barn under minst 3 års tid utan att en gång ifrågasätta vad fn de håller på med. Garantansvaret är grovt åsidosatt och det kan han inte friskriva sig ifrån.

Sen har det väl inte framkommit vem av de som gav ättikan?

Men de tog god tid på sig att prata ihop sig med en nedfryst och medvetandepåverkad Z utan ringa ambulans innan han körde.

Fanns nog en anledning till att de inte ringde ambulans. De ville väl inte ha in ambulanspersonalen i bostaden, de kunde ju sett en del som de inte hunnit undanröja..
Så D kör själv med ett barn som är närmast döende.
Senast redigerad av Riley.B 2024-02-25 kl. 05:08.
Citera
2024-02-25, 10:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HowLongIsNow
Tänk på att Amanda och Pontus, som fick 12 år, fälldes för bl.a. människorov. Det brottet har livstid i straffskalan.
Det grövsta brottet som J och D är åtalade för är synnerligen grov misshandel, som har 10 år som maxstraff. Detta sätter taket för det sammanlagda maxstraffet.

Frågan har diskuterats tidigare i tråden. Det går att väcka nytt åtal i framtiden för t.ex. sexualbrott, om det skulle komma fram ny bevisning. Det skulle då räknas som s.k. ”nyupptäckt brottslighet”.
Vid en eventuell ny fällande dom skulle straffet beräknas med hänsyn till straffet från den första domen. Så det spelar ingen roll för maxstraffet.
Dessa as kan tyvärr inte dömas till livstid för brotten mot Z med nuvarande brottsrubricering.
Möjligheten just nu är om rubriceringen skärps i Hovrätten, med stöd av ev. ny bevisning som skulle kunna styrka människorov eller mordförsök.

Läs gärna mer här:
https://lawline.se/answers/hur-forhaller-sig-pafoljden-for-ett-tidigare-brott-till-pafoljden-for-ett-nyupptackt-brott

Utefter Europakonventionens bestämmelser om förbud mot dubbelbestraffning så ser jag svårigheter med att kunna väcka (nytt) åtal för Våldtäkt mot barn, eftersom detta då redan skulle vara rättsligt prövat i åtalspunkten 5 om Grov misshandel i det nuvarande åtalet.
Isåfall måste man hitta andra misstänkta sexualbrott mot barnet, som inte avser det man prövar i åtalspunkten 5...
Citera
2024-02-25, 10:46
Medlem
Knut-Annes avatar
Enligt denna dokumentär har flicka tröttnat på förhören, nu har hon ett liv och vill lämna det gamla bakom sig.
Utredaren menar att det är en orsak till att inte mer har kommit fram, man har bara skrapat på ytan.

https://www.expressen.se/tv/nyheter/sverige/dokumentar-flickan-och-attikan-nya-livet-efter-tortyren-i-eslov/
Citera
2024-02-25, 11:48
Medlem
Mamman J*smine har muslimskt påbrå.
Pappan D*niel verkar ha tattarblod?

Enligt en bekant till D*niel så var han vedervärdig redan i yngre år.
Någon som vet om vedervärdige D*niel har tattarblod?
Citera
2024-02-25, 11:53
Medlem
cerns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Knut-Anne
Enligt denna dokumentär har flicka tröttnat på förhören, nu har hon ett liv och vill lämna det gamla bakom sig.
Utredaren menar att det är en orsak till att inte mer har kommit fram, man har bara skrapat på ytan.

https://www.expressen.se/tv/nyheter/sverige/dokumentar-flickan-och-attikan-nya-livet-efter-tortyren-i-eslov/
Brukar vara så tyvärr för många offer..

Långa förhör och allvarliga intima pratstunder med massa olika främlingar från myndigheter trasar sönder offrens själ tillslut.

Man vill att det ska ta slut sen gå vidare helt enkelt!
Citera
2024-02-25, 11:57
Medlem
Fuckwindowss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hahahh0099
Ja det är så att de ville se henne dö...jävla as ..de som är svårt för många här är att de söker empati som inte finns ..de här två känner dessvärre ingen empati alls för denna lilla flicka (vilket är mkt svårt att ta in fler oss andra. )

Håller med, skulle njuta av att se dom där jävlarna brännas. Det står jag för..
Citera
2024-02-25, 12:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ottoplommon
De två yngsta är placerade tillsammans. Fostermamman E har kommit på V att ljuga flera gånger och skylla på sin lillebror.
Hemma skyllde V på Z och J ondgjorde sig mkt över Z i mess till D över detta.
V verkar vara J:s favorit (och även D:s då J kallar henne "vår älskling".)
Det kan ju stämma med eventuell narcissism eller (borderline med narcissistiska drag?) att man har ett barn som är favoriten samt ett barn som är syndabocken som får all skit.

Äldsta brodern bor tillsammans med systern som föddes efter honom.
Jag vet inget om N men brodern M har varit hemma hos Z och hälsat på vid ett tillfälle som jag förstod det.

Stora syster S bor själv i en fosterfamilj och jag tror att det finns en tanke med det.
Den tjejen har fått ta ett alldeles för stort ansvar. Hennes roll har varit mammas duktiga flicka i alla år.
Så till den milda grad att när hon under förhöret får frågor om föräldrarna svarar hon alltid med, Vi hade inte....,Vi skulle...., Vi hittade inte osv. Hon identifierar sig själv som en vuxen med vuxenansvar.
Hon bär mammans sorger i en säck på sin rygg och oroar sig för om föräldrarna får sina mediciner i häktet mot sin värk och oroar sig för sina syskon också.
Hon behöver lära sig att det inte är hennes ansvar. Varken föräldrar eller syskon. Allesammans klarar sig bra! Om föräldrarna lider är det deras eget ansvar men de har allt materiellt de behöver.
Hon behöver att lära sig att tänka på sina egna behov. Istället för att tänka på alla andras behov, främst mammans. Jag hoppas hon får psykologhjälp och samtalsterapi så att hon läker och börjar leva ett normalt tonårsliv med nya kompisar.
Det är aldrig roligt när syskon och familjer splittras men i det här fallet var det nog det bästa som kunde hända iallafall på lång sikt.

Och Z har nog aldrig haft det så bra som nu, iallafall inte sedan mormor o morfar Anders.
Hennes fosterföräldrar som Z kallar mamma och pappa är två mogna föräldrar Å & P, som just sett sina egna ungar flyga ur boet. Så Z har ingen konkurrens med syskon om föräldrarnas kärlek o uppmärksamhet. Jo, hon har fått en vuxen storasyster som hon tycker mkt om. De träffades när Z låg på BIVA och Z frågade henne då, -kan inte du bli min nya mamma? Hon blev Z.as nya storasyster istället.

Tack för ditt inspel. Jag tror inte det är alltför ovanligt att mycket unga som får barn lägger mycket ansvar på det barnet. I detta fall har den äldsta en slags medberoenderelation till D och J. Hon har säkert upplevt att hennes värde beror på hur väl hon tillgodoser föräldrarnas behov. Status och rang bland syskonen antyds varit ohälsosam och därav splittrades syskonen och jag läser mellan raderna samma som du är inne på, att äldsta dottern behövde vara själv för att bryta hennes roll som ”medförälder”.
Citera
2024-02-25, 12:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av CurreKurt

J föräldrar från Syrien
Citera
2024-02-25, 12:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av StavjaBrott
J föräldrar från Syrien

Hennes pappa är från Syrien, hennes mamma är svensk. Står dock ingenstans om vilken religion hennes pappa hade, finns många kristna även i Mellanöstern och speciellt i Syrien.
Citera
2024-02-25, 12:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av CurreKurt

Var finns infon att hon har muslimskt påbrå? Hennes pappa är från Syrien, vad jag kan se framkommer det ingenstans vilken religion han hade.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in