2024-02-24, 22:29
Medlem
FruKrokodils avatar
Jag sparkar i öppet mål nu då detta lär varit uppe för samtal flera gånger här i tråden MEN jag kan inte släppa hur sjukvården vittnade om att Zs underliv var lika öppet som en nyförlöst vuxen kvinna.

HUR kan detta inte gå under garantansvaret då någon av J eller D måste legat bakom detta?

Det är ju klarlagt att Z var fastbunden och absolut inte kunde tillfogat sig sådana skador på egen hand, det krävs mycket för att ett underliv ska se ut så där och det som skett måste skett ganska i anslutning till sjukhusbesöket (då en kvinnlig slida sluter sig relativt snabbt efter en förlossning).

Är inte så insatt i rättsystemet men lyder inte detta under allmänt åtal så vem som helst kan anmäla då den sömniga åklagaren inte verkar lagt någon energi på just denna skada (som jag tycker är den värsta efter själva ättikspriten).
Citera
2024-02-24, 22:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av FruKrokodil
Jag sparkar i öppet mål nu då detta lär varit uppe för samtal flera gånger här i tråden MEN jag kan inte släppa hur sjukvården vittnade om att Zs underliv var lika öppet som en nyförlöst vuxen kvinna.

HUR kan detta inte gå under garantansvaret då någon av J eller D måste legat bakom detta?

Det är ju klarlagt att Z var fastbunden och absolut inte kunde tillfogat sig sådana skador på egen hand, det krävs mycket för att ett underliv ska se ut så där och det som skett måste skett ganska i anslutning till sjukhusbesöket (då en kvinnlig slida sluter sig relativt snabbt efter en förlossning).

Är inte så insatt i rättsystemet men lyder inte detta under allmänt åtal så vem som helst kan anmäla då den sömniga åklagaren inte verkar lagt någon energi på just denna skada (som jag tycker är den värsta efter själva ättikspriten).

Jag fattar att du reagerar. Det är helt galet. Men jag tror att åklagaren lagt fokus på det hon kommer få dem fällda för. Flickan har tydligen sagt att hon inte vill berätta vissa saker. Misshandeln/vanvården/tortyren kring henne verkar enorm.

En 6-åring sticker inte upp saker i sitt underliv så att det töjs ut på det extrema sättet som beskrivits. Det är lika absurt som att tror att man skulle dra sönder munnen på sig själv. När man ska föda barn så är kroppen förbereda på det på att helt annat sätt. Det är också en vuxens underliv.

Övergreppet verkar dessutom uppenbart, eftersom flera personer såg direkt när de såg henne utan kläder, så det verkar röra sig om något som gett ordentliga skador.
Zoey har inte varit fastbunden varje minut, så hon skulle i teorin kunna skadat sig själv, men jag ser det som helt orimligt. Men OM hon själv gjort detta så är det ett uttryck för något annat. Det är inte något man bara råkar göra. Föräldrarna grymhet verkar ändlös. Finns det ens ett liknande fall i Sverige? Inte ens Bobby-fallet slår detta.

Min enkla gissning är att det är svårbevisat och i dagsläget inte kommer påverka utfallet. Kanske kan det bli ett nytt åtal kring detta om Zoey börjar berätta. Hon behöver ju läka och jag kan förstå att man inte vill pressa henne för mycket. Hon behöver tid. Stackars flicka att behöva få sånna föräldrar.
Citera
2024-02-24, 22:57
Medlem
Citat:

Håller med! Var helt fruktansvärt att läsa vilka skador hon hade i underlivet. Varför var det inte mer fokus på dessa skador i rättegången? Känns som mest fokus låg på skadorna kopplat till ättikan, vilket självklart var fruktansvärda i sig och var det som ledde till att fallet påbörjades… men jag kan inte släppa de HEMSKA skador som fanns i hennes underliv samt bakdel!
Citera
2024-02-24, 23:03
Medlem
HowLongIsNows avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dorinda
Jag märker att folk missförstår mig och tolkar mitt svar som att jag hängt upp mig på mängden. Mitt svar baserades på att någon tycket åklagaren borde tagit upp det faktum att det köpt tre flaskor 24% ättika. Det tycker inte jag. Min poäng är att det inte spelar någon roll, eftersom mängden de köpt in inte är ett problem. Det är inte mängde ättika som skapat skadan utan ättikan i sig själv.

Jag har full förståelse för att en person kan köpa in flera flaskor under kort tid, och även om tre flaskor är mycket, så sticker det som sagt inte ut på något sätt. Ättika kan användas till en massa saker. Jag använder det själv.

Jag håller alltså med er om att flera flaskor ättika inte är anmärkningsvärt.

Håller med dig. Jag avsåg inte att gå i polemik, tvärtom.
Det är inget anmärkningsvärt med att köpa ättika.
Ättika är en vanlig hushållskemikalie precis som tvättmedel eller allrent.
Det anmärkningsvärda är att påstå att någon dricker ättika frivilligt.
Citera
2024-02-24, 23:09
Medlem
FruKrokodils avatar
Citat:
Jag fattar att du reagerar. Det är helt galet. Men jag tror att åklagaren lagt fokus på det hon kommer få dem fällda för. Flickan har tydligen sagt att hon inte vill berätta vissa saker. Misshandeln/vanvården/tortyren kring henne verkar enorm.

En 6-åring sticker inte upp saker i sitt underliv så att det töjs ut på det extrema sättet som beskrivits. Det är lika absurt som att tror att man skulle dra sönder munnen på sig själv. När man ska föda barn så är kroppen förbereda på det på att helt annat sätt. Det är också en vuxens underliv.

Övergreppet verkar dessutom uppenbart, eftersom flera personer såg direkt när de såg henne utan kläder, så det verkar röra sig om något som gett ordentliga skador.
Zoey har inte varit fastbunden varje minut, så hon skulle i teorin kunna skadat sig själv, men jag ser det som helt orimligt. Men OM hon själv gjort detta så är det ett uttryck för något annat. Det är inte något man bara råkar göra. Föräldrarna grymhet verkar ändlös. Finns det ens ett liknande fall i Sverige? Inte ens Bobby-fallet slår detta.

Min enkla gissning är att det är svårbevisat och i dagsläget inte kommer påverka utfallet. Kanske kan det bli ett nytt åtal kring detta om Zoey börjar berätta. Hon behöver ju läka och jag kan förstå att man inte vill pressa henne för mycket. Hon behöver tid. Stackars flicka att behöva få sånna föräldrar.

Jag tänker att det inte är speciellt svårbevisat då båda föräldrarna går under garantansvaret, de är dvs lika skyldiga oavsett vem som stoppat in vad i Z.

Om nu J, enligt egen utsago, bytte blöja innan avfärd så skulle hon sett skadorna. Nu är ju dessa föräldrar inte normala men de ska ändå dömas som "normala" och då skulle man sökt läkarvård specifikt för dessa underlivsskador (Z hade ju även en svår bakteriell underlivsinfektion som stank såpass att fönster måste öppnas och rummet saneras).

Båda ska ju dömas för sexualbrott och tvingas genomgå behandling för detta, för hur hemskt det än låter så kommer dessa avskräden gå lösa på våra gator igen.
Citera
2024-02-24, 23:23
Medlem
Citat:
Jag tänker att det inte är speciellt svårbevisat då båda föräldrarna går under garantansvaret, de är dvs lika skyldiga oavsett vem som stoppat in vad i Z.

Om nu J, enligt egen utsago, bytte blöja innan avfärd så skulle hon sett skadorna. Nu är ju dessa föräldrar inte normala men de ska ändå dömas som "normala" och då skulle man sökt läkarvård specifikt för dessa underlivsskador (Z hade ju även en svår bakteriell underlivsinfektion som stank såpass att fönster måste öppnas och rummet saneras).

Båda ska ju dömas för sexualbrott och tvingas genomgå behandling för detta, för hur hemskt det än låter så kommer dessa avskräden gå lösa på våra gator igen.

Jag är osäker på hur det funkar. Men kan det finnas en poäng med att inte åtala dem för våldtäkt? Om Zoey börjar berätta, kan de åtalas för våldtäkt om några år? Isf kan de ju få ett nytt straff för detta.

Jag är inte den som förespråkar långa straff, men i detta fall så hoppas jag verkligen att de döms till ett maxstraff. Åklagaren yrkade på 10 år, men maxstraffet är väl 14 år (läste det här i tråden). Hoppas att de döms till det. Det här är ju ett planerat mordförsök som pågått länge.

Infektionen kan hon fått av att hon fått skador i underlivet och sedan tvingats sitta i sin avföring. Men vem vet, deras fantasi i grymhet är ju rätt utvecklad.
Citera
2024-02-24, 23:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av skrakan
Är det någon som vet nåt om barnen?
Är de placerade några tillsammans eller är alla i olika familjehem? Får de hjälp att träffa varandra?

Inte helt hundra, men jag tror jag läst att de inte är placerade i samma hem. Vilket jag tycker är bra. De har vuxit upp i en extrem dysfunktionell familj och behöver komma ifrån det. De är ju så klart offer, men de är ju också lite medskyldiga och tillsammans skulle de kunna skapa en pakt för att försvara sin föräldrar ist för att lämna detta bakom sig.
Det kan ju heller inte vara lätt att placera ut fem barn där flera har diagnoser och någon har ett visst handikapp i en och samma familj.
Citera
2024-02-24, 23:38
Medlem
FruKrokodils avatar
Citat:
Jag är osäker på hur det funkar. Men kan det finnas en poäng med att inte åtala dem för våldtäkt? Om Zoey börjar berätta, kan de åtalas för våldtäkt om några år? Isf kan de ju få ett nytt straff för detta.

Jag är inte den som förespråkar långa straff, men i detta fall så hoppas jag verkligen att de döms till ett maxstraff. Åklagaren yrkade på 10 år, men maxstraffet är väl 14 år (läste det här i tråden). Hoppas att de döms till det. Det här är ju ett planerat mordförsök som pågått länge.

Infektionen kan hon fått av att hon fått skador i underlivet och sedan tvingats sitta i sin avföring. Men vem vet, deras fantasi i grymhet är ju rätt utvecklad.

Med tanke på att Amanda och Pontus från Kungsör fick 12 år och plågade hans två barn mindre än i detta fall så är det ett rent skämt om yrkandet ligger på 10 år.

Jag hoppas på att HR höjer straffet vilket det än blir, allt mindre än livstid är för litet.

Tror inte tanken är att kunna åtala senare för våldtäkt, Z lär inte vilja prata om det senare heller. Tror också att man inte kan splitta åtalet hur mycket som helst med tanke på straffrabatt etc.
Men i den bästa av världar så..

Avskyr verkligen dessa två "föräldrar", de symboliserar verkligen allt jag avskyr hos en människa.
Senast redigerad av FruKrokodil 2024-02-24 kl. 23:42. Anledning: Edit
Citera
2024-02-24, 23:59
Bannlyst
Läste FUP :en på https://www.krimfup.se/ & lyssnade även ljudfilerna från rättegången.
Fyfan va hemska, stackars lilla barnet.
"Hon har inte varit isolerad och utfryst" säger mamman när hon beskriver dotterns situation i sexbarnsfamiljen. Jag var orolig över att det skulle bli en ny orosanmälan säger mannen på fråga om hon inte insåg allvarlet i hela situationen
Citera
2024-02-25, 00:58
Medlem
Citat:
Ja, absolut, det var lite av min poäng. Jag svarade på frågan kring att någon tyckte åklagaren skulle tagit upp detta med inköpet av tre flaskor. Även om det är mycket (för många) så är det inget man kan ifrågasätta och det saknar betydelse eftersom ättikan i sig har gett skadan, inte mängden. Om de köpt en eller tio flaskor saknar därför betydelse i detta fall.

Jag använder också ättika till städning, och funderar på om de inte använt lukten av ättika för att tortera flickan när hon sovit tvättstugan. Låter man en flicka sova fastbunden utan kläder eller täcka i en tvättstuga, släcker ner och täcker fönsterna, inte ger henne mat och låter henne sitta i nerbajsat blöja — varför skulle de då inte utsätta henne för en frän lukt? Det är ju omöjligt att bevisa då ”vi vill få bort lukten av rök” bli svår att motbevisa. Det man kan ifrågasätt är ju varför man låter ett glas med ättika stå framme om man nu har ett barn ”som dricker allt”. De pratar ju om att hon druckit parfym och att hon stoppar allt i munnen.
Men grannarna är ju hörda. Det är ingen där i fastigheten som eldar.
Om man köper tre flaskor 24% ättikssprit med en flaska åt gången på ett par veckor så undrar man lite.
Har själv en flaska 12 % till ättiksgurka, bruna bönor samt tvätt/avlopp. Den är halv efter ett års användning.
Jag är en i hushållet. Men jag brukar ha en flaska i flera år. Det verkar bara som att det var den perioden juni/juli som de köpte ättika vid flera tillfällen. Om man nu ska lägga in gurka på burk köper man väl all ättika som behövs vid ett tillfälle. Påstår inte att det bevisar något. Men det verkar som att Z kan ha fått i sig ättika flera gånger. I magsäcken såg läkaren flera frätskador av olika läkningsgrad.
Senast redigerad av ottoplommon 2024-02-25 kl. 01:10.
Citera
2024-02-25, 01:05
Medlem
Citat:
Det jag tänker på är ett fall där de lät en pojke bo i en skrubb och använde elstötar på honom. Tror de bodde i en husvagn. Det fanns andra syskon i familjen. Det var oerhört länge sedan jag läste om detta., jag var inte alla gammal men jag minns att jag blev så illa berörd över grymma. De torterade honom till döds.

Jag kan blandat ihop olika fall, för nu när du nämner det så minns jag att jag läst något om en familj som körde ifrån sitt barn ”just for fun” på en rastplats. Samtidigt vill jag minnas att en liten tjej blev lämnad på en bensinstation…

Jag håller med dig om att det här är ett mordfösök. Jag blev väldigt övertygad om det efter att ha lyssnat på rättegången. De har berättat för alla de känner att Zoey har en hjärnskada och för att gardera sig ännu mer så har de även sagt att hon lider av självskadebeteende. OM flickan hade dött natten till julafton hade ord stått mot ord. Det har medvetet undvikt all typ av utredning och även hållt henne isolerad, och helt frånkopplad från folk som arbetar med barm eftersom de skulle ha reagerat.
De insåg att det skulle bli omöjligt att hålla henne ifrån skolan och behövde bli av med henne.

Ja det är så att de ville se henne dö...jävla as ..de som är svårt för många här är att de söker empati som inte finns ..de här två känner dessvärre ingen empati alls för denna lilla flicka (vilket är mkt svårt att ta in fler oss andra. )
Citera
2024-02-25, 02:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av skrakan
Är det någon som vet nåt om barnen?
Är de placerade några tillsammans eller är alla i olika familjehem? Får de hjälp att träffa varandra?
De två yngsta är placerade tillsammans. Fostermamman E har kommit på V att ljuga flera gånger och skylla på sin lillebror.
Hemma skyllde V på Z och J ondgjorde sig mkt över Z i mess till D över detta.
V verkar vara J:s favorit (och även D:s då J kallar henne "vår älskling".)
Det kan ju stämma med eventuell narcissism eller (borderline med narcissistiska drag?) att man har ett barn som är favoriten samt ett barn som är syndabocken som får all skit.

Äldsta brodern bor tillsammans med systern som föddes efter honom.
Jag vet inget om N men brodern M har varit hemma hos Z och hälsat på vid ett tillfälle som jag förstod det.

Stora syster S bor själv i en fosterfamilj och jag tror att det finns en tanke med det.
Den tjejen har fått ta ett alldeles för stort ansvar. Hennes roll har varit mammas duktiga flicka i alla år.
Så till den milda grad att när hon under förhöret får frågor om föräldrarna svarar hon alltid med, Vi hade inte....,Vi skulle...., Vi hittade inte osv. Hon identifierar sig själv som en vuxen med vuxenansvar.
Hon bär mammans sorger i en säck på sin rygg och oroar sig för om föräldrarna får sina mediciner i häktet mot sin värk och oroar sig för sina syskon också.
Hon behöver lära sig att det inte är hennes ansvar. Varken föräldrar eller syskon. Allesammans klarar sig bra! Om föräldrarna lider är det deras eget ansvar men de har allt materiellt de behöver.
Hon behöver att lära sig att tänka på sina egna behov. Istället för att tänka på alla andras behov, främst mammans. Jag hoppas hon får psykologhjälp och samtalsterapi så att hon läker och börjar leva ett normalt tonårsliv med nya kompisar.
Det är aldrig roligt när syskon och familjer splittras men i det här fallet var det nog det bästa som kunde hända iallafall på lång sikt.

Och Z har nog aldrig haft det så bra som nu, iallafall inte sedan mormor o morfar Anders.
Hennes fosterföräldrar som Z kallar mamma och pappa är två mogna föräldrar Å & P, som just sett sina egna ungar flyga ur boet. Så Z har ingen konkurrens med syskon om föräldrarnas kärlek o uppmärksamhet. Jo, hon har fått en vuxen storasyster som hon tycker mkt om. De träffades när Z låg på BIVA och Z frågade henne då, -kan inte du bli min nya mamma? Hon blev Z.as nya storasyster istället.
Senast redigerad av ottoplommon 2024-02-25 kl. 02:38.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in