Citat:
Ursprungligen postat av
skrakan
Är det någon som vet nåt om barnen?
Är de placerade några tillsammans eller är alla i olika familjehem? Får de hjälp att träffa varandra?
De två yngsta är placerade tillsammans. Fostermamman E har kommit på V att ljuga flera gånger och skylla på sin lillebror.
Hemma skyllde V på Z och J ondgjorde sig mkt över Z i mess till D över detta.
V verkar vara J:s favorit (och även D:s då J kallar henne "vår älskling".)
Det kan ju stämma med eventuell narcissism eller (borderline med narcissistiska drag?) att man har ett barn som är favoriten samt ett barn som är syndabocken som får all skit.
Äldsta brodern bor tillsammans med systern som föddes efter honom.
Jag vet inget om N men brodern M har varit hemma hos Z och hälsat på vid ett tillfälle som jag förstod det.
Stora syster S bor själv i en fosterfamilj och jag tror att det finns en tanke med det.
Den tjejen har fått ta ett alldeles för stort ansvar. Hennes roll har varit mammas duktiga flicka i alla år.
Så till den milda grad att när hon under förhöret får frågor om föräldrarna svarar hon alltid med, Vi hade inte....,Vi skulle...., Vi hittade inte osv. Hon identifierar sig själv som en vuxen med vuxenansvar.
Hon bär mammans sorger i en säck på sin rygg och oroar sig för om föräldrarna får sina mediciner i häktet mot sin värk och oroar sig för sina syskon också.
Hon behöver lära sig att det inte är hennes ansvar. Varken föräldrar eller syskon. Allesammans klarar sig bra! Om föräldrarna lider är det deras eget ansvar men de har allt materiellt de behöver.
Hon behöver att lära sig att tänka på sina egna behov. Istället för att tänka på alla andras behov, främst mammans. Jag hoppas hon får psykologhjälp och samtalsterapi så att hon läker och börjar leva ett normalt tonårsliv med nya kompisar.
Det är aldrig roligt när syskon och familjer splittras men i det här fallet var det nog det bästa som kunde hända iallafall på lång sikt.
Och Z har nog aldrig haft det så bra som nu, iallafall inte sedan mormor o morfar Anders.
Hennes fosterföräldrar som Z kallar mamma och pappa är två mogna föräldrar Å & P, som just sett sina egna ungar flyga ur boet. Så Z har ingen konkurrens med syskon om föräldrarnas kärlek o uppmärksamhet. Jo, hon har fått en vuxen storasyster som hon tycker mkt om. De träffades när Z låg på BIVA och Z frågade henne då, -kan inte du bli min nya mamma? Hon blev Z.as nya storasyster istället.