Citat:
Ursprungligen postat av
Bob-Dylan
Hur tänker du med Rheinmetall och Saab? Hur mycket uppsida tror du att aktierna har från dessa nivåer och har du någon tanke på hur lång sikt tänker du hålla dem?
SAAB har vuxit fram till ett av mina största innehav och jag har funderat mycket på att öka så snart vi ser en liten korrektion i kursen. Nu har den ju tuggat på uppåt oavbrutet det här året. Orderingången och deras blickbara framtid ser ut som det industribolag i Norden som kommer ha högst tryck.
Likaså undrar jag hur du tänker kring ASML? Ska den upp över 1000 euro eller ner mot 500 igen? Seg som jag var tvekade jag när den var ned under 600 i höstas.
Försvarsbolag och halvledarbolag påminner lite om varandra för tillfället - båda är heta. Så jag tänker lite liknande vad gäller dessa branscher. Å ena sidan är de heta och mer eller mindre hajpade vilket man bör tänka på, men å andra sidan finns det många bra bolag inom sektorerna som har framtiden för sig och som trots att de för tillfället är heta är värda att köpa. Detta varierar ju dock mellan bolag inom branscherna. Det bästa är att satsa på så bra bolag som möjligt som samtidigt är så lite hajpade som möjligt, dvs hitta så bra risk/reward som möjligt. Jag har kommit fram till att SAAB, Rheinmetall, Lockheed, BAE Systems, Kongsberg och GD har bra risk/reward, för att ta några av de bästa (åtminstone enligt mig) förslagen. Stabila bolag med bra balansräkningar och troligtvis en ljus framtid osv. Likadant inom halvledarsektorn där det också finns mängder (mer än försvarsaktier) där några bra alternativ (enligt mig iaf) är ASML, TSMC (de två är de viktigaste spelarna inom branschen, åtminstone för tillfället), men det finns andra mycket intressanta case som t.ex Skyworks Solutions, Photronics, STMicroelectronics, Infineon, Axcelis, Microchip Technologies, Applied Materials, Texas Instruments, Broadcom osv, och även Nvidia även om det bolaget är alldeles för uppumpat för min smak. När hypen lägger sig och med det Nvidias kurs så är det mycket troligt att jag plockar upp den igen men för tillfället har jag andra bolag (några av dem jag nämnde) då risk/rewarden inte för tillfället känns lika bra i Nvidia. När Nvidias chipbrist inte är där längre och konkurrensen ökar (vilket tillsammans med AI-hypen förklarar en stor del av uppgången i priset även om de såklart har ökat intäkterna ordentligt med) så blir det kanske ett köp (om det inte finns bättre alterniv då förstås).
Citat:
Ursprungligen postat av
Bob-Dylan
Du köper bra aktier jag är mest nyfiken på timingen av köpen. Är själv jävligt kluven på utvecklingen framöver så det vore intressant att höra hur du resonerar. Marknaden känns girig och överköpt.
Det är ju en rubbad marknad när Mag7 i stort sätt styr utvecklingen på börserna och speciellt Nvidia sista veckan.
I vissa fall är det överköpt och bubbelaktigt men i andra fall inte. Just nu kanske det är bättre att fokusera mer på small och midcap (som jag snarare gör) än MAG7 och liknande då det är just dessa bolag som drivit börsen senaste året. Gapet är större än någonsin. Samtliga MAG7 har samtidigt en del problem (Apple har leverantörsproblem i Kina, Amazon har deglobaliseringstrenden emot sig och har massa stämningar på sig, Tesla har många problem som att EV-efterågan kommer att falla, det är pain in the ass att få tag i allt material som de behöver osv, samtliga har en hel del regulatoriska problem osv). Jag äger för tillfället inget MAG7 (sålde av allt under typ hösten förra året men vissa av dem är väldigt bra bolag som jag gärna köper igen när de blir lite billigare. De som är närmst ett (åter)köp av MAG7-bolagen är Apple, Alphabet och Microsoft för min del.