2024-02-24, 10:44
Medlem
mondayleftmebrokens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Crackpipan
Vad fick dig att öka i Betsson den senaste veckan?
Troligtvis hur billig den var med tanke på kursnedgången i samband med årsrapporten, som i mitt tycke inte rättfärdigar nedgången vi såg. Vid en första anblick var det ändå en ganska så fin rapport, tycker jag.
Citat:
Påminner ganska mycket om mina innehav. Kommer dock sälja Betsson med liten förlust. Tror den marknaden kommer gå trögt framöver. (magkänsla som jag förmodligen får äta upp). Satsar dom pengarna på Traton istället. Tråkig aktie, men känns stabil.
Okej, intressant! Vad har du för portfölj själv? Vad har du för GAV på Betsson?
Citera
2024-02-24, 10:54
Medlem
Fittfittas avatar
Citat:
Ungefär som jag tänker!

Betsson är ett välskött företag med en bra ledning så tvivlar inte på att den kan stiga uppåt lite, men söker helt enkelt efter en ny bransch då spelmarknaden har gjort mig gott genom åren och känner en viss begränsning där numera.

Tänkte prova fordonssektorn hårdare istället. Har lite Volvo, men efter Tratons rapport så blev jag lite nyfiken...
Fordonssektorn ska man hålla sig ifrån. Däremot, ett annat bettingbolag utöver Betsson som är väldigt välskött är Evolution.
Citera
2024-02-24, 12:40
Medlem
Bob-Dylans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fittfitta
Ny händelser detta året är att jag har ökat i Betsson (senaste 5 dagarna), ökat i Rheinmetall (förra månaden), ökat i SAAB (senste veckan), ökat i Pandora (3-4 veckor sedan), ökat i Odfjell Technology (ca 10 dagar sedan), ökat i Svolder (senaste veckan), ökat i ASML (förra månaden och denna månaden), minskat en aning i Hammond Power Solutions (igår), minskat lite i Modine Manufacturing (igår), köpt en shortposition i NEL (förra månaden).

Hur tänker du med Rheinmetall och Saab? Hur mycket uppsida tror du att aktierna har från dessa nivåer och har du någon tanke på hur lång sikt tänker du hålla dem?
SAAB har vuxit fram till ett av mina största innehav och jag har funderat mycket på att öka så snart vi ser en liten korrektion i kursen. Nu har den ju tuggat på uppåt oavbrutet det här året. Orderingången och deras blickbara framtid ser ut som det industribolag i Norden som kommer ha högst tryck.

Likaså undrar jag hur du tänker kring ASML? Ska den upp över 1000 euro eller ner mot 500 igen? Seg som jag var tvekade jag när den var ned under 600 i höstas.

Du köper bra aktier jag är mest nyfiken på timingen av köpen. Är själv jävligt kluven på utvecklingen framöver så det vore intressant att höra hur du resonerar. Marknaden känns girig och överköpt.
Det är ju en rubbad marknad när Mag7 i stort sätt styr utvecklingen på börserna och speciellt Nvidia sista veckan.

Vad är meningen med att bygga en diversifierad portfölj och istället för att lägga minst 50% i Mag7?
Citera
2024-02-24, 12:48
Medlem
Nya portföljen just nu:
Adventus Mining
Bluestone Resources
Equinox Gold
Newfound Gold
Franco-Nevada
Sandstorm Gold
Africa Oil

80% cash i väntan på hur marknaden utvecklar sig.
Citera
2024-02-24, 14:50
Medlem
Fittfittas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bob-Dylan
Hur tänker du med Rheinmetall och Saab? Hur mycket uppsida tror du att aktierna har från dessa nivåer och har du någon tanke på hur lång sikt tänker du hålla dem?
SAAB har vuxit fram till ett av mina största innehav och jag har funderat mycket på att öka så snart vi ser en liten korrektion i kursen. Nu har den ju tuggat på uppåt oavbrutet det här året. Orderingången och deras blickbara framtid ser ut som det industribolag i Norden som kommer ha högst tryck.

Likaså undrar jag hur du tänker kring ASML? Ska den upp över 1000 euro eller ner mot 500 igen? Seg som jag var tvekade jag när den var ned under 600 i höstas.
Försvarsbolag och halvledarbolag påminner lite om varandra för tillfället - båda är heta. Så jag tänker lite liknande vad gäller dessa branscher. Å ena sidan är de heta och mer eller mindre hajpade vilket man bör tänka på, men å andra sidan finns det många bra bolag inom sektorerna som har framtiden för sig och som trots att de för tillfället är heta är värda att köpa. Detta varierar ju dock mellan bolag inom branscherna. Det bästa är att satsa på så bra bolag som möjligt som samtidigt är så lite hajpade som möjligt, dvs hitta så bra risk/reward som möjligt. Jag har kommit fram till att SAAB, Rheinmetall, Lockheed, BAE Systems, Kongsberg och GD har bra risk/reward, för att ta några av de bästa (åtminstone enligt mig) förslagen. Stabila bolag med bra balansräkningar och troligtvis en ljus framtid osv. Likadant inom halvledarsektorn där det också finns mängder (mer än försvarsaktier) där några bra alternativ (enligt mig iaf) är ASML, TSMC (de två är de viktigaste spelarna inom branschen, åtminstone för tillfället), men det finns andra mycket intressanta case som t.ex Skyworks Solutions, Photronics, STMicroelectronics, Infineon, Axcelis, Microchip Technologies, Applied Materials, Texas Instruments, Broadcom osv, och även Nvidia även om det bolaget är alldeles för uppumpat för min smak. När hypen lägger sig och med det Nvidias kurs så är det mycket troligt att jag plockar upp den igen men för tillfället har jag andra bolag (några av dem jag nämnde) då risk/rewarden inte för tillfället känns lika bra i Nvidia. När Nvidias chipbrist inte är där längre och konkurrensen ökar (vilket tillsammans med AI-hypen förklarar en stor del av uppgången i priset även om de såklart har ökat intäkterna ordentligt med) så blir det kanske ett köp (om det inte finns bättre alterniv då förstås).

Citat:
Ursprungligen postat av Bob-Dylan
Du köper bra aktier jag är mest nyfiken på timingen av köpen. Är själv jävligt kluven på utvecklingen framöver så det vore intressant att höra hur du resonerar. Marknaden känns girig och överköpt.
Det är ju en rubbad marknad när Mag7 i stort sätt styr utvecklingen på börserna och speciellt Nvidia sista veckan.
I vissa fall är det överköpt och bubbelaktigt men i andra fall inte. Just nu kanske det är bättre att fokusera mer på small och midcap (som jag snarare gör) än MAG7 och liknande då det är just dessa bolag som drivit börsen senaste året. Gapet är större än någonsin. Samtliga MAG7 har samtidigt en del problem (Apple har leverantörsproblem i Kina, Amazon har deglobaliseringstrenden emot sig och har massa stämningar på sig, Tesla har många problem som att EV-efterågan kommer att falla, det är pain in the ass att få tag i allt material som de behöver osv, samtliga har en hel del regulatoriska problem osv). Jag äger för tillfället inget MAG7 (sålde av allt under typ hösten förra året men vissa av dem är väldigt bra bolag som jag gärna köper igen när de blir lite billigare. De som är närmst ett (åter)köp av MAG7-bolagen är Apple, Alphabet och Microsoft för min del.
Senast redigerad av Fittfitta 2024-02-24 kl. 14:53.
Citera
2024-02-24, 18:41
Medlem
MohinderHerbs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fabianzzo
Kinnevik 40% - Många intressanta bolag i portföljen, fantastisk företagskultur. Har stort förtroende fär Kinneviks VD Georgi Ganev, kommer bli den nya Jan Stenbeck.
Starbreeze 2.5% - Mycket intressant i pipelinen.
Cloetta 5% - Alla som kan något om historia vet att människan har unnat sig gott i alla tider, så varför skulle folk inte göra det nu, bara för att det blir lite tjärvt?
SBB B 20% - Leiv fixar biffen.
SAS 2.5% - Lätt att få till så kallade cornerpositioner på dessa nivåer, aktier är på rea helt enkelt. Storägarna kommer tillika inte låta bolaget gå i konkurs, mer behöver jag inte säga. Är för övrigt, liksom med många andra bolag jag äger kund till bolaget, alltid uppskattat Sas, tycker att man i deras reklamer tillika ger ett positivt sker och intryck ut i media.
Oatly Group 10% - Är kund själv, vego och smart, grön mat är framtiden.
Viaplay 10% - Samma sits som SAS i princip, bland annat lätt att få till cornerpositioner när aktien är på rea.
Fiaker 5% - Har själv en Fisker, fantastiskt fin bil. Gillar Henrik Fisker också.
Zaptech 5% - Elbilar är framtiden, man måste ju ladda.

Nyligen sålt:
Tesla
Millicom
Investor
Axfood
Öresund

Hoppas du inte satsar mycket på den portföljen. 100% turnaround cases är inte stabilt. Klassiskt småspararfel.
Citera
2024-02-24, 18:43
Medlem
Glossuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mondayleftmebroken
Intressanta innehav, vill du motivera?

Samtliga bolag är relaterat till Bitcoin.
De tre översta är mining-stocks, MicroStrategey är ett tech-bolag med liten verksamhet, men är mest kända för att köpa Bitcoin. Innehavet är 190 000 bitcoin med ett gav på $31224, enligt senaste rapporten.
MSTR går upp mer procentuellt när Bitcoinkursen stiger och vice versa.
Citera
2024-02-24, 20:23
Medlem
MohinderHerbs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Glossus
Samtliga bolag är relaterat till Bitcoin.
De tre översta är mining-stocks, MicroStrategey är ett tech-bolag med liten verksamhet, men är mest kända för att köpa Bitcoin. Innehavet är 190 000 bitcoin med ett gav på $31224, enligt senaste rapporten.
MSTR går upp mer procentuellt när Bitcoinkursen stiger och vice versa.

Vad räknar du med för avkastning? En nyare ferrari kostar väl runt 3-4 miljoner. Tänker man 2000% i avkastning så läre man ändå pynta 200 000 kr. Köpte du in dig i bolagen december 2022?

Kollade och såg att du har medelvolatilitet på 127,3% på den där portföljen och ska hålla den i nästan 1,5 år. Säg att det går bra först och kommer upp i en mille och sitter kvar med den där volatiliteten. Snacka om att pendla mellan himmel och helvete i 1,5 år.

Hade hellre spara till en mille och satt allt på rött och hoppas att vinna så två gånger. Då är bettet över på några minuter åtminstone.
Citera
2024-02-25, 17:59
Medlem
Citat:
Troligtvis hur billig den var med tanke på kursnedgången i samband med årsrapporten, som i mitt tycke inte rättfärdigar nedgången vi såg. Vid en första anblick var det ändå en ganska så fin rapport, tycker jag.

Okej, intressant! Vad har du för portfölj själv? Vad har du för GAV på Betsson?
- New Wave
- Peab
- Alleima
- SAG
- Berkshire
- Investor
- Balder
-SSAB
-Volvo
- Trator
- Artic paper
- SHB
- Alligator

Största innehavet ligger i SSAB.

Köpte Betsson innan rapport på 115 och sålde häromdagen med förlust. Har dock varit med länge i den och gjort fina pengar. Magkänslan sa att jag har gjort mitt där och ville prova en ny marknad. Dåligt beslut, men så blir det i bland.
Citera
2024-02-25, 18:08
Moderator
ksvs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fabianzzo
SAS 2.5% - Lätt att få till så kallade cornerpositioner på dessa nivåer, aktier är på rea helt enkelt. Storägarna kommer tillika inte låta bolaget gå i konkurs, mer behöver jag inte säga.
Du har alltså varken läst bolagets kommunikation eller tråden om SAS här på forumet.

SAS har i praktiken redan gått i konkurs, åtminstone vad aktieägarna beträffar. Bolaget har genomgått en chapter 11 rekonstruktion. Utfallet av den blev en refinansiering som gör att bolaget får leva vidare men med de tidigare långivarna och nya finansiärer som nya ägare.
De tidigare ägarna blir av med sin andel och aktien kommer avnoteras i år så snart det formella är klart.
Citera
2024-02-25, 18:38
Medlem
OtherBarrys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ksv
Du har alltså varken läst bolagets kommunikation eller tråden om SAS här på forumet.

SAS har i praktiken redan gått i konkurs, åtminstone vad aktieägarna beträffar. Bolaget har genomgått en chapter 11 rekonstruktion. Utfallet av den blev en refinansiering som gör att bolaget får leva vidare men med de tidigare långivarna och nya finansiärer som nya ägare.
De tidigare ägarna blir av med sin andel och aktien kommer avnoteras i år så snart det formella är klart.

Vill man nödvändigtvis äga SAS och förlora ännu mer pengar så är det rekommenderat att göra det genom Air France - KLM som är listade i Frankrike. Har köpt en liten del i SAS efter rekonstruktionen med option om att förvärva en större del i framtiden.

Detta måste bli ett av de större skitbolagen på börsen, 3 delvis statligt ägda flygbolag (Dansken håller ju fortfarande kvar lite i SAS om jag har fattat rätt).
Citera
2024-02-25, 20:49
Medlem
Fabianzzos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ksv

Jodå, har läst det mycket bra! Oh nej, Sas har inte alls i praktiken gått i konkurs.
Citat:
Ursprungligen postat av OtherBarry
Vill man nödvändigtvis äga SAS och förlora ännu mer pengar så är det rekommenderat att göra det genom Air France - KLM som är listade i Frankrike. Har köpt en liten del i SAS efter rekonstruktionen med option om att förvärva en större del i framtiden.

Detta måste bli ett av de större skitbolagen på börsen, 3 delvis statligt ägda flygbolag (Dansken håller ju fortfarande kvar lite i SAS om jag har fattat rätt).
Varför är Sas skit menar du?
Citat:
Kinnevik?
Starbreeze?
Sbb?
Sas?
Viaplay?
Oatly?
Fisker?
Vad har du för GAV i vardera bolag? Köpt billigt? Varför sålde du Investor och Axfood?
Käften, dina pissaktier var inte mycket bättre. Du ska inte handla aktiekursen, utan bolaget och det fundamentala. Hernhag sa Ericsson va för svår bransch och att man ska undvika hela branschen, Investor äger Ericsson. Det är en utav flera anledningar till varför jag sålde Investor.
Senast redigerad av Fabianzzo 2024-02-25 kl. 20:51.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in