Citat:
Självklart har jag gjort vinst på SBB eftersom jag köpte lågt. 
Indien fonder är riktigt fina fonder, skaffade en andra fond för den hade en annan inriktning än min först indiska fond.
Tror jag har ej sett nån bra global fond hittills, dessutom är jag en person som köper med kirurgisk precision för få bra med vinst och då suger oftast en global fond för man får en massa skräp med.
Men visa mig några bra global fonder, ska bli intressant se vad du drar fram.
Nej fonderna består ej 1% av min portfölj, men har ej lust att visa hur stor del dom tar av min portfölj och fokuserar mer på aktier eftersom dom är aktiva medans fonder är passiva.

Indien fonder är riktigt fina fonder, skaffade en andra fond för den hade en annan inriktning än min först indiska fond.
Tror jag har ej sett nån bra global fond hittills, dessutom är jag en person som köper med kirurgisk precision för få bra med vinst och då suger oftast en global fond för man får en massa skräp med.
Men visa mig några bra global fonder, ska bli intressant se vad du drar fram.

Nej fonderna består ej 1% av min portfölj, men har ej lust att visa hur stor del dom tar av min portfölj och fokuserar mer på aktier eftersom dom är aktiva medans fonder är passiva.
Klart du gjorde

Du har jätte hög risk med förmodligen två indienfonder med förmdoligen kring risk 6/7, det är som om jag skulle ha två turkiet fonder, jätte hög risk den dagen det går sämre.
Både du och jag har en stor teknikfond som är bra, ha en indienfond men två känns för risky. Tror de flesta globalfonder ger sämre utdelning än de här turkietfonderna eller vår teknikfond men jag är ute efter en tryggare fond som kan rädda portföljen om det skulle gå sämre för de mer geografiskt inriktade eller branschinriktade fonderna.
Jag kollar på fonder som har risk tre eller lägre. Viktigt för mig är att inte för många av de bolag som finns med i teknikfonden finns med i globalfonden, för då blir det ändå meningslöst.
Nordea indienfond har risk 5 men har en hög avgift på 2.55% , den har gått upp ca 36% på ett år.
Några med lägre risker är ju SEB Världenfond 1.43% i avgift, gått upp 18% i år
Evli High Yield B, avgift 1.13% och gått upp 11%
Själv är jag sugen på Cicero Yield A, avgift 1.35% lite under 11% i år. Den har ca 21% på tre år. Den har både aktier och räntor.
Ger inte alls så mycket som teknikfonden men borde vara mycket säkrare. At bara sitta med tre -fyra fonder med risk 6 och högre känns farligt, framförallt om det är inom samma bransch eller region.
Var tidigare intresserad av en högräntefond, såg en som gav 16% på ett år men den har högre avgift och Cicero har ju både aktier och räntor så funderar på att börja lägga in pengar i den tillsammans med teknikfonden.
Jag kommer max ha tre fonder, sen blir det för mycket.