2024-02-24, 14:51
Medlem
ursprungligens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Problem2020
Tydligen så har andra reumatiker känt att Engströms rekonstruktion är ett hån mot reumatism....

Han slår många yngre på 60m kan jag lova och det är i rock, handledsväska och kontorsskor

Vi får inte glömma att SE dopade sig med silverjoner och hästkurer med Cortison mot reumatismen som fick hans humör att bli extremt labilt bara på mordnatten utan att någon i bekantskapskretsen märkte något.

Så uppträder bara en professionell mördare! Kallblodig och mördande impulsiv på samma gång och alltid beväpnad med ett skarpladdat fiktivt mordvapen.

Som mördare är SE verkligen en "bra typ". Alla egenskaper man kan hitta på går att "klistra på" SE då han turligt vis är död och begraven. SE är en ideal misstänkt om man inte är så noga med fakta utan mer vill peka ut en "skyldig" som var "dääär".
Citera
2024-02-24, 15:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ursprungligen
Vi får inte glömma att SE dopade sig med silverjoner och hästkurer med Cortison mot reumatismen som fick hans humör att bli extremt labilt bara på mordnatten utan att någon i bekantskapskretsen märkte något.

Så uppträder bara en professionell mördare! Kallblodig och mördande impulsiv på samma gång och alltid beväpnad med ett skarpladdat fiktivt mordvapen.

Som mördare är SE verkligen en "bra typ". Alla egenskaper man kan hitta på går att "klistra på" SE då han turligt vis är död och begraven. SE är en ideal misstänkt om man inte är så noga med fakta utan mer vill peka ut en "skyldig" som var "dääär".

Jo, det är ju liksom Engströms problem. Passar inte alls som vittne, ingen har sett honom. Men signalement, tidslinje och även betéende (om man väljer att se det så nu i eftertid) passar till 99% på en möjlig gärningsmann.

Sen finns i nuläget inga fysiska bevis. Hans kläder, hus, kontor etc blev aldrig undersökt av polisen.
Ej heller av Häggström. (kontoret)

Go figure.
Citera
2024-02-24, 15:23
Medlem
ursprungligens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ballalaila
Jo, det är ju liksom Engströms problem. Passar inte alls som vittne, ingen har sett honom. Men signalement, tidslinje och även betéende (om man väljer att se det så nu i eftertid) passar till 99% på en möjlig gärningsmann.

Sen finns i nuläget inga fysiska bevis. Hans kläder, hus, kontor etc blev aldrig undersökt av polisen.
Ej heller av Häggström. (kontoret)

Go figure.

Man kan nog utan att göra våld varken på logik eller sanning helt bortse från den ynka procent som talar emot SE som GM.

SE är därmed 100% skyldig. Det säger till exempel TP i sin bok. TP är en klurig person alltid med fingret på sanningen. Sanningssägaren TP fick troligen belära åklagartönten KP en hel del inför pressträffen.

Det känns skönt att vi kan vara helt säkra på vår sak. Alla poliser är idioter och SE mördade OP. Att vi var smartare än alla poliser visste vi visserligen redan.
Citera
2024-02-24, 15:29
Medlem
Citat:
Man kan nog utan att göra våld varken på logik eller sanning helt bortse från den ynka procent som talar emot SE som GM.

SE är därmed 100% skyldig. Det säger till exempel TP i sin bok. TP är en klurig person alltid med fingret på sanningen. Sanningssägaren TP fick troligen belära åklagartönten KP en hel del inför pressträffen.

Det känns skönt att vi kan vara helt säkra på vår sak. Alla poliser är idioter och SE mördade OP. Att vi var smartare än alla poliser visste vi visserligen redan.

Ingen normal människa är 100% säker på något i ett sånt fall.
Citera
2024-02-24, 15:32
Medlem
ursprungligens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ballalaila
Ingen normal människa är 100% säker på något i ett sånt fall.

Jag ville inte vara sämre än HH. Det var 95% säkert att mordvapnet var en S&W 357M och då "friserade HH siffrorna" till 100%.

Det är väl ändå inte så stor skillnad om SE var GM till 99% eller om man rundar lite uppåt så det blir 100%?

SE är ju ändå alltid skyldig hur man än resonerar?
Citera
2024-02-24, 15:40
Medlem
Roerligs avatar
Citat:
Vi får inte glömma att SE dopade sig med silverjoner

Guldsalt, om man får be.

Citat:
och hästkurer med Cortison mot reumatismen som fick hans humör att bli extremt labilt bara på mordnatten utan att någon i bekantskapskretsen märkte något.

Citera
2024-02-24, 15:44
Medlem
ursprungligens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Roerlig
Guldsalt, om man får be.

Jag blandade nog ihop det med silverjonerna i det ihärdiga mörkrumsarbetet. Sköljvattnet i vissa baljor innehöll så mycket silverjoner att de gick att sälja tillbaka till fotolabbet.

Du har så klart rätt. Guldsalt menade jag.

SE = "Goldfinger".
Citera
2024-02-24, 15:48
Medlem
Roerligs avatar
Citat:
Jag blandade nog ihop det med silverjonerna i det ihärdiga mörkrumsarbetet. Sköljvattnet i vissa baljor innehöll så mycket silverjoner att de gick att sälja tillbaka till fotolabbet.

SE = "Goldfinger".

Haha..
Citera
2024-02-24, 16:14
Medlem
Citat:
Jag ville inte vara sämre än HH. Det var 95% säkert att mordvapnet var en S&W 357M och då "friserade HH siffrorna" till 100%.

Det är väl ändå inte så stor skillnad om SE var GM till 99% eller om man rundar lite uppåt så det blir 100%?

SE är ju ändå alltid skyldig hur man än resonerar?

Om man är svagbegåvad betyder det ingenting.

Det här hadde sett annorlunda ut om ETT enda vittne hadde sett honom på mordplatsen efter mordet, ett ställe han visst nog har sprungit runt på i en halvtimme och pratat med både ena och andra, inklusive polis.

Han inte haft ett stämpel från Skandia som utan nåd binder honom till platsen.

Och att ingen med hans signalement hadde sprungit ner David Bagares gata precis där mördaren med all sannolikhet försvann.

Det hadde det altså.
Senast redigerad av Ballalaila 2024-02-24 kl. 16:17.
Citera
2024-02-24, 16:17
Medlem
Citat:

SE = "Goldfinger".

Vad hade du gjort av din fritid om Engström inte varit misstänkt?

Genom att Engström är misstänkt så har ditt liv fått en mening genom att klaga på det
Citera
2024-02-24, 16:32
Medlem
csvenss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MOPspanaren
Det du benämner "hoppa utanför materialet" handlar om vetskapen att varenda sekund inte finns återgiven i materialet. Vidare också att uppgifter kan vara och är felaktiga.

Vad vet vi egentligen om klockslagen för allt det du tar upp?
"Vidare var SE i gränden enligt egen utsaga, för tidpunkten när både GS och IW vittnar om att IW sprang iväg för att berätta ett första signalement till GS."
Möjligt, men hur tolkar du då IW's uppgift som efter att fått ett signalement rusar till polisbilen för att larma ut detta?
Du länkar till Söderströms PM som på inget sätt förklarar eller motsäger IW's uppgifter eller för den delen utesluter den möjlighet jag lyft.
Det är inte till GS och Lisbeth han springer till utan till polisbilen.

"Söderström anger att 2 signalement larmades ut då han försöker lugna Lisbeth."

Vilka slutsatser kan vi egentligen dra här?

Att det skulle vara en sent ankommen polis står möjligen inte i något motsatsförhållande till ett nytillkommet vittne nej, det kan kanske vara både och?
Men i den kontext detta tas upp av SE så handlar det om samma situation och det är väl då enklast att tänka sig att det just är ett motsatsförhållande och att ett av dessa är fel.

Angående tiden mellan det att SE skulle blivit avvisad av en polis tills dess han begav sig tillbaka?
"Straxt innan", skriver du?
Kan vi med säkerhet ange hur många sekunder eller minuter det var mellan dessa 2 händelser?

Om inte IW, så vem skulle polismannen vara då enligt dig?

-----
Jag är väl medveten om flera "problem" med SE's utsagor, men ovan ser jag inga större problem med och jag tycker inte du kunnat redogöra för varför heller.

Då är det större problem med språngmarschen, utifrån:
YN och SE's uppgifter om när ambulansen anlände.
Att YN och AZ borde ha stött ihop med en springande SE i gränden.

Så här sa GS: När han såg poliserna försvinna in i gränden tog han upp mikrofonen… IW dyker samtidigt upp och har fått ett första signalement…

IW sa ungefär samma sak kronologiskt. I samband med att han lämnade signalement till GS vid bilen, började folk ropa på ambulans.

Du frågar mig något i stil med hur ska man tolka uppgifterna kronologiskt. Det är ju precis det jag försöker förklara för dig och som du av någon märklig anledningen inte kan förstå. Jag säger det igen så du fattar. Man tolkar helt enkelt uppgifterna utefter vad som står, inte utifrån att det fel eller gömt i materialet.

En annan polis än IW ger inga motsättningar i materialet och är därför en enklare lösning.

Som jag skrivit tidigare så mötte vittnet SE ingen ointresserad polis. Han beskriver ju att vittnet före honom fick komma till tals. SE som vittne hade inte sett något som kunde hjälpa polisen, därför behövde han inte lämna namn och telefonnummer. Polisen hade viktigare saker än att prata med folk som bara uppehöll sig på platsen. En mycket enkel förklaring som också stämmer klockrent med vad väktarna fick höra. Ingen mördare, ingen språngmarsch, inget signalement från LP.
Citera
2024-02-24, 17:23
Medlem
quggels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Draifos

1. Det är en ren slump.
2. SE har fått information av någon på utsidan om att det är dags att gå ut.
3. Någon situation vid Grand har delvis synkroniserat SE med makarna Palme.

Hur det än gick till så är det väl helt klart att det är flera olyckliga sammanträffanden här. Och som du är lite inne på så kunde naturligtvis den här kvällen lika gärna ha slutat på ett helt annat sätt.

Occam's razor. Den enklaste förklaringen är att det är en slump att han flyttar revolvern just den kvällen då han också är smått alkoholpåverkad och stämplar ut precis då LOP råkar passera.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in