2024-02-23, 20:28
Medlem
OldFashioneds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kulturmarxist
Märkligt. Jag såg statistisk för en tid sedan om 40% - ska kolla upp den igen.

Så här skriver en "expert".

"Det finns inga som helst krav på att ett företag ska teckna kollektivavtal."

"Det finns inte heller något krav på att man måste teckna kollektivavtal bara för arbetstagarna är med i facket. "

https://vismaspcs.se/ditt-foretagande/personal-hr/kollektivavtal

Ingen har, mig veterligen, påstått att det är ett lagkrav med kollektivavtal. Däremot ställer facket i det här fallet krav på kollektivavtal, och konsekvensen ifall man vägrar är strejk. Kollektivavtal tas fram mellan fack och arbetsgivarorganisationer.

Det finns inget lagkrav att ha kollektivavtal, men då finns heller inget lagstadgat skydd mot strejk.
Citera
2024-02-23, 21:37
Medlem
BästeHrMongolids avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fittfitta
Wow, dina ”argument” är ju verkligen häpnadsväckande.

Jag konstaterar bara att du inte satt dig in i företaget öht. Det är bara fakta, inte ett argument.
Citera
2024-02-23, 21:51
Medlem
BästeHrMongolids avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OldFashioned
Ingen har, mig veterligen, påstått att det är ett lagkrav med kollektivavtal. Däremot ställer facket i det här fallet krav på kollektivavtal, och konsekvensen ifall man vägrar är strejk. Kollektivavtal tas fram mellan fack och arbetsgivarorganisationer.

Det finns inget lagkrav att ha kollektivavtal, men då finns heller inget lagstadgat skydd mot strejk.

Bra skrivet:

”Marie Nilsson har skickat ett brev till Elon Musk”

Dethär är en lång tråd, men ack så viktig, särskilt Anders kommentar i slutet, som jag håller med till fullo om!

Det som är viktigt att påpeka är:

1. Om det är 11 eller 44 anställda på Tesla som strejkar eller inte är ointressant!

2. Fakta är att bara i Stockholm är 2200 tjänster ute som söker verkstadstekniker, så dessa 11-44 människor kan vilken dag som helst ta ett jobb hos ett företag med kollektivavtal.

3. Att IF Metall är samarbetsvillig och flexibel är ren lögn. Jag vet många företag/företagare som anser att facket och IF Metall INTE är flexibel utan i stället stelbent, oflexibel, paragrafryttare och inte bryr sig om personalen/medlemmarnas bästa utan bara vill bestämma så att det blir så dåligt som möjligt för företaget, inte att det gynnar personalen!

4. Facket kan säkert vara bra för majoriteten av företag och anställda, men inte för alla och inte ett tvång!

https://twitter.com/NicklasNilsso14/status/1760946616410804291?t=_1GpX8ByRKszFIg2bJn3HA&s=19
Citera
2024-02-23, 22:00
Moderator
Fear2bes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kulturmarxist
Tesla är på väg att få monopol i USA. Rivians kassa är slut inom 18 månader. Lucid har en backup på 6 månader. Bägge förlorar över 100 000 dollar per såld bil idag. Ford har förlorat 1,6 miljarder dollar på att sälja 34 000 EV. Tesla har tjänat 2 miljarder dollar. Teslas modell Y är 30% billigare idag i USA än för 8 år sedan. Den lanserades för 35K och kostar fortfarande 35K trots inflationen på 30%. Idag får du både modell Y och 3 till ca 400 dollar/mån om du leasar. Genomsnittsbilen i USA idag ligger på runt 45K.

Tesla kommer att få monopol på grund av de andra företagens inkompetens/okunskap/traditioner helt enkelt. - De andra kan inte helt enkelt. Teslas nästa projekt är ju en liten EV-bil för runt 25K. Då är det kört för de andra och det behöver man ingen spåkula för att se.

Tesla kan sälja 3 st Y och göra vinst för den summa som Rivian förlorar för varje bil de säljer.
Aktiekursen kommer att stiga 2-5x under 2024.

Om Rivian och Lucids styrelse är smarta så lägger de ner imorgon och köper aktier i Tesla för den sista krigskassan de har.

Ni som kritiserar Musk och Tesla per automatik oavbrutet här. Ni har rätt då och då men de andra bilföretagen i väst är ändå faktiskt 10 ggr sämre (i bästa fall) än Musk och Tesla om man ser på resultaten. - De lyckas inte med nånting. Möjligen blir det kineserna och Tesla. Hur dålig ni anser att Musk än är så är GM, Ford, Rivian etc 10 ggr sämre.
Lucid har något som andra bilföretag inte har och det är Saudiarabien som garanterat företagets överlevnad och där det ligger en garanterad order om ett visst antal bilar.
Citat:
Försäljningen går under förväntan, men nu har Lucid öppnat en fabrik i Saudiarabien. Kungadömet har lovat att köpa 100 000 av bolagets elbilar.
Källa https://www.nyteknik.se/elbilar/landet-lovar-kopa-100-000-bilar-lucid-oppnar-forsta-fabriken-utanfor-usa/4198025

Jag köpte fler aktier i Tesla under p/e 1000+. Det var ingen dålig affär trots att aktien handlats i sidled ner till p/e 41. Började fundera på hur länge vi ska gå i sidled framöver. Men så kom Cybertruck. Finns många andra roliga aktier att köpa. Men det sinnessjuka ha begäret cybertruck skapar, vilken uppståndelse fordonet skapar! Det är jämförbart med bilindustrins Apple så snart är det väl någon som säljer en njure för att kunna lägga handpenningen på en cybertruck.
Citera
2024-02-23, 22:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BästeHrMongolid
Jag konstaterar bara att du inte satt dig in i företaget öht. Det är bara fakta, inte ett argument.

Eller hur, Så irriterande när folk inte är insatta på saker dom pratar om. Ville du beskriva den fundamentala skillnaden på machine learning idag vs på 50 talet?

Eller vill du ge mig din källa på att det "Konsensus" att vi har AGI om 8 år?
Citera
2024-02-24, 01:19
Medlem
Fittfittas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BästeHrMongolid
Jo jag har koll på Tesla och vet framför allt att bilbranschen (särskilt EV-sektorn) är en av de sämsta branscherna som finns. Vet man inte detta är man inte det minsta insatt i något som har med bolag och investeringar att göra och bör endast investera i indexfonder alternativt låta en förvaltare ha hand om ens ekonomi.

Sen gäller det att leva i harmoni med samtiden och förstå vart vi är och vart vi är på väg och förstå att implementeringen av den alltjämt nya teknologin alltid tar mycket längre tid än vad man tror. Kulturmarxist verkar ha svårt med denna biten t.ex. Jag har förmodligen mycket bättre koll på dagens teknologi samt eventuell framtida sådan än er Teslahaussare här i tråden som prenumererar på Illustrerad vetenskap (eller för den delen mer seriösa skrifter) där ni kanske läser om implantat, koldioxidfångare, smarta linser, självrengörande kläder, resonansbyggnader (total ljudisolering genom genom t.ex små mikrofoner på fönstren som skickar motsatta ljudvågor jämfört med inkommande utifrån, alltså destruktiv interferens), självrengörande fönster och kläder (t.ex UV-ljus träffar nanopartiklar som bryter ner smuts med en viss våglängd), Pocket Size MRI-maskin (som t.ex scannar oss varje morgon för sjukdomar), kvant-, optiska- och DNA-datorer, varma supraledare (för transport), osynlighet genom negativ refraktion osv osv. Allt detta och mycket mer avancerade saker än så kan mycket väl bli framtiden (inklusive elbilar, kanske t.o.m flygande sådana…), dock knappast inom ett antal decennier eller i många fall ens under din livstid (med tanke på vad och hur du har skrivit i tråden misstänker jag att du är ganska ung), så det dröjer alltså. Det verkar som att ni tror att detta är hur världen för oss alla kommer se ut om ett par år. Lev i verkligheten, inte i fantasin, åtminstone inte om man har tänkt investera pengar.
Citera
2024-02-24, 07:46
Medlem
BästeHrMongolids avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fittfitta
Jo jag har koll på Tesla och vet framför allt att bilbranschen (särskilt EV-sektorn) är en av de sämsta branscherna som finns.

...och följer upp med massa ovidkommande svammel som inte har ett dugg med Tesla att göra och utgår ifrån att folk är dumma i huvudet och prenumererar på värdelösa tidsskrifter. Du skriver inte ett ord om vilka andra delar av företaget som växer, som har stora vinstmarginaler och enorm efterfråga.

Du säger dock ingenting om Teslas AI verktyg eller företagskultur som ligger till grund för deras oslagbara vinstmarginaler och effektivitet. Du nämner inget om vad exakt som gör Tesla så oslagbara på produktion eftersom du inte förstår det, och då har du heller ingen aning om vad man kan vänta sig i framtiden. Inte en enda del av Tesla nämner du förutom att de tillverkar elbilar, och du verkar utgå ifrån att det bara handlar om traditionella bilar som råkar ha en elmotor och ett batteri.

Du uppvisar ingenting som tyder på att du kan något om Tesla, och de enda du imponerar på är möjligtvis några efterblivna björnar som inte heller begriper något. Jag förstår exakt tankevurpan du gör eftersom du är en ganska smart person, men du tror du har rätt för du jämför dig med idioter. Problemet är att du inte kan skilja på idioter och intelligenta människor när det handlar om ett område där du inte är insatt. Du utgår bara ifrån att du har rätt för att den dumma massan har fel. Det problemet hade jag också när jag var ung och mina kunskaper var begränsade.
Senast redigerad av BästeHrMongolid 2024-02-24 kl. 08:02.
Citera
2024-02-24, 10:24
Medlem
gladihattens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HotPopcorn
Om man antar att de arbetar efter exakt samma principer och med samma mjukvara, kan du ju räkna ut det själv att det blir väldigt svårt för bolag B i ditt exempel. Om bolag B har en uppfinning som gör att de bara behöver en bråkdel av träningsdatat för samma resultat så kan svaret bli ett annat.

Det händer mycket på AI-fronten, och alla genombrott behöver inte Tesla stå för.

Jo men det är ju precis det jag säger. För att bolag B ska ha skuggan av en chans måste något revolutionerande ske. Säger inte att det är omöjligt, men oddsen att den revolutionen sket utanför Tesla som redan sopat upp enormt mycket talang i området förefallet tämligen osannolikt.
Citera
2024-02-24, 10:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av gladihatten
Jo men det är ju precis det jag säger. För att bolag B ska ha skuggan av en chans måste något revolutionerande ske. Säger inte att det är omöjligt, men oddsen att den revolutionen sket utanför Tesla som redan sopat upp enormt mycket talang i området förefallet tämligen osannolikt.

Bara så jag förstår dig rätt, Tesla har mest data därför är dom längst fram mot FSD och ju mer bilar dom säljer desto större "moat" bygger dom mot konkurrenterna.

Fair point.

Men det innebär ju att du medger att dom har noll försprång när det kommer till Optimus. Eller hur? Deras bil data kommer ju inte hjälpa dom där.
Citera
2024-02-24, 11:56
Medlem
gladihattens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av velcro-a-rip-off
Bara så jag förstår dig rätt, Tesla har mest data därför är dom längst fram mot FSD och ju mer bilar dom säljer desto större "moat" bygger dom mot konkurrenterna.

Fair point.

Men det innebär ju att du medger att dom har noll försprång när det kommer till Optimus. Eller hur? Deras bil data kommer ju inte hjälpa dom där.

Enligt Tesla själva kan de ju till viss del överföra systemet från FSD till Optimus, dock är jag inte tillräckligt kunnig för att säga bu eller bä om det. Misstänker att de kanske kan applicera själva träningsprocessen och inference då samma hårdvara används, men att helt nya klipp samt sensor input behövs för att träna roboten.
Citera
2024-02-24, 12:24
Medlem
raskenss avatar
Citat:

Det finns inga analyser gjorda som visar att Tesla skulle har betydligt bättre talanger än andra. Detta är mytbildning. Det är snarare så att Nvidia Google, Cerebras och några till som har toppskiktet av AI-folk plus en del som finns på Universitetens forskningslab.
Citera
2024-02-24, 12:33
Medlem
BästeHrMongolids avatar
Citat:
Enligt Tesla själva kan de ju till viss del överföra systemet från FSD till Optimus, dock är jag inte tillräckligt kunnig för att säga bu eller bä om det. Misstänker att de kanske kan applicera själva träningsprocessen och inference då samma hårdvara används, men att helt nya klipp samt sensor input behövs för att träna roboten.

Jag är tillräckligt kunnig om att säga något om det, och jag säger att verktygen för att träna Optimus AI har utvecklats under tiden Tesla tränat FSD. Och verktygen för att förbättra Optimus mekaniska komponenter utvecklades under tiden Tesla byggde komponenter för sina bilar. Teslas AI "TeslaOne" är ett oumbärligt verktyg för att Tesla skall kunna göra ständiga förbättringar, och det snabbt. Tesla är dessutom de enda som utvecklar en humanoid robot som också har möjligheten att skala upp till massproduktion. Försprånget är så totalt att det inte ens är roligt. Tesla och SpaceX har samma företagskultur och använder samma AI-verktyg för att utveckla sina produkter. Bara en sån sak som antennen som SpaceX utvecklat. Det är den bästa antennen som finns i världen, och denna metodik har också tagit kostnaden för att skicka upp last i omloppsbana runt jorden till ett så lågt pris att de får kontrakt som Kina annars hade fått. Det är också en stor fördel att ingenjörerna kan gå lite fram och tillbaka mellan de två företagen.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in