2024-02-23, 11:31
Avslutad
"Utöver att arbetsgivaravgifterna behöver öppet redovisas på lönebeskedet för att skapa kunskap hos medborgarna om skatternas omfattning behöver vi även se över benämningen. Det som kallas för den allmänna löneavgiften är en ren skatt på lön och detta döljs för skattebetalaren. Detta är dessutom en skatt som ökat från 50 miljarder år 2006 till över 200 miljarder år 2020."

när nu ai kommer att rationalisera bort många jobb (mellanchefer m,m)

hur får vi in skatt på datamaskinerna? allmän löneavgift m,m?
Citera
2024-02-23, 11:38
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Flashshit
På 90-talet när jag pluggade och samtidigt körde taxi, så var det ett åkeri som inte hade betalat in arbetsgivaravgiften. Efter konkursen så var skattemyndigheten på de anställda ang denna. Men det kanske har ändrat sig?
Min erfarenhet av folks anekdoter från förr i tiden är att de sällan är helt överens med verkligheten. Och konkurser är ofta snåriga.

Citat:
Förövrigt så anser jag att alla ekonomiska poster för min min lön vore fint att få på lönebeskedet.
Det är väldigt mycket som vore fint att få. Jag skulle vilja ha en ny bil.

Personligen föredrar jag att mitt lönebesked inte är nedklottrat med irrelevanta saker.
Citera
2024-02-23, 11:48
Medlem
Flashshits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SvenHelsing
Min erfarenhet av folks anekdoter från förr i tiden är att de sällan är helt överens med verkligheten. Och konkurser är ofta snåriga.

Det är väldigt mycket som vore fint att få. Jag skulle vilja ha en ny bil.

Personligen föredrar jag att mitt lönebesked inte är nedklottrat med irrelevanta saker.

Det är ju inte irrelevant, det är ju en kostnad som din arbetsgivare har för dig. Hade staten ej lagt beslag på de pengarna så hade de pengarna istället kunnat hamna i din plånbok.
Citera
2024-02-23, 11:49
Medlem
Tradens avatar
Mycket bra förslag. Vi egenföretagare har redan sett detta så för oss är det ingen överraskning, men för gemene man kan det vara bra att förstå hur extremt mycket av ens inkomst som faktiskt går i skatt.
Citera
2024-02-23, 11:52
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Flashshit
Det är ju inte irrelevant, det är ju en kostnad som din arbetsgivare har för dig. Hade staten ej lagt beslag på de pengarna så hade de pengarna istället kunnat hamna i din plånbok.
Man kan resonera likadant om lokalhyran för företaget.

Om du läser mina inlägg som helhet istället för att plocka lös saker ur sitt sammanhang så borde du förstå vad jag menar med irrelevant. Det berör inte min bokföring på något sätt alls och jag har absolut ingen användning alls för ett exakt belopp.

Men om jag är nyfiken i en strut och vill veta på ett ungefär hur mycket det rör sig om så har jag ett enkelt knep. Multiplicera din bruttolön med 1,3. Svårare än så är det inte att få reda på det hela.
Citera
2024-02-23, 12:29
Medlem
zickans avatar
Mycket bra! Jag har länge hävdat att alla egentligen ska bli egenföretagare med F-skatt och fakturera sin arbetsgivare för att få upptäcka hur mycket som betalas i skatt och skatt ("avgifter"). Majoriteten av människor har ingen aning hur mycket arbetsgivaren betalar för en anställd.
Citera
2024-02-23, 12:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Awkwardman
Utmärkt tycker jag! Vad tycker ni? Många invänder att det inte är skatter utan avgifter. Semantik menar jag. Tycker att det är ett fanatiskt förslag vilket öppnar upp för diskussioner om tex den allmänna löneavgiften (ifag 10%).

Vad är hennes tanke med det?
Typisk moderat.
Citera
2024-02-23, 13:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av wwr
Men då är vi alltså överens om att det kan leda till minskade inkomster för staten, sänkta pensioner, försämrade sociala förmåner men mer pengar i direktörernas fickor. Om det är bra eller inte får vi ta i en annan tråd.

Edit:
Inget skall gömmas. Men står det bara en "avgift" på lönebeskedet så kan detta lätt tolkas negativt. Statens finanser skall redovisas mycket bättre, men även vad vi får för dem.

Sänkt skatt behöver per automatik inte innebära lägre intäkter till staten.

Sänkt arbetaravgift skulle innebära:

*Möjlighet för företag att växa och anställa fler
*Locka hit fler företag = fler arbetstillfällen
* Högre lön = Folk är villiga att spendera = Fler arbetstillfällen
Citera
2024-02-23, 13:18
Avslutad
Citat:
Man kan resonera likadant om lokalhyran för företaget.

Om du läser mina inlägg som helhet istället för att plocka lös saker ur sitt sammanhang så borde du förstå vad jag menar med irrelevant. Det berör inte min bokföring på något sätt alls och jag har absolut ingen användning alls för ett exakt belopp.

Men om jag är nyfiken i en strut och vill veta på ett ungefär hur mycket det rör sig om så har jag ett enkelt knep. Multiplicera din bruttolön med 1,3. Svårare än så är det inte att få reda på det hela.

…din verkliga bruttolön är den summa du får fram om du multiplicerar det du tror är din bruttolön med lite drygt 1,3.
Citera
2024-02-23, 13:19
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av LordBrettSinclair
…din verkliga bruttolön är den summa du får fram om du multiplicerar det du tror är din bruttolön med lite drygt 1,3.
Oj wow. Känner du att du är ett geni som genomskådat systemet nu?
Citera
2024-02-23, 13:25
Avslutad
Citat:
Oj wow. Känner du att du är ett geni som genomskådat systemet nu?

Nej men jag har avlönat hundratals personer. Här har du exakta siffror från PWC (revisorer)

Exempel 1. Här är en kalkyl för en anställd som är född 1979 eller senare som omfattas av kollektivavtal och har en avtalad månadslön på 30 000 kronor samt 30 semesterdagar:

Lön 30 000 kronor
Semesterlön (30 000 kr x 0,8% * 30 dagar / 12 månader) = 600 kr
Arbetsgivaravgifter (30 000 kr + 600 kr) x 31,42% = 9 615 kr
Tjänstepension och trygghetsförsäkring (30 000 kr + 600 kr) x 5,5% = 1 683 kr
Särskild löneskatt (30 000 kr + 600 kr) x 5,5%) x 24,26% = 408 kr
Din totala månadskostnad för att anställa den här personen blir 42 306 kronor, vilket betyder ett påslag på avtalslönen med cirka 41 procent. Vi har i denna beräkning inte tagit hänsyn till värdet av intjänad semester, det vill säga att arbetsgivaren betalar lön även när den anställde har semester och inte utför arbete.

Exempel 2. Här är en kalkyl för en anställd som är född 1979 eller senare och har en avtalad månadslön på 60 000 kronor.

Lön 60 000 kronor
Semesterlön (60 000 kr x 0,8% * 30 dagar / 12 månader) = 1 200 kr
Arbetsgivaravgifter (60 000 kr + 1 200 kr) x 31,42% = 19 229 kr
Tjänstepension och trygghetsförsäkring
Upp till 1: a lönenivå: 2 619 kr (47 625 kr x 5,5%)
Upp till 2: a lönenivå: 4 208 kr (60 000 kr + 1 200 kr - 47 625 kr) x 31%
Särskild löneskatt på pensionskostnad (2 619 kr + 4 208 kr) x 24,26% = 1 656 kr
Din totala månadskostnad för att anställa den här personen blir 88 913 kronor, vilket betyder ett påslag på avtalslönen med cirka 48 procent. Vi har i denna beräkning inte tagit hänsyn till värdet av intjänad semester, det vill säga att arbetsgivaren betalar lön även när den anställde har semester och inte utför arbete.
Citera
2024-02-23, 13:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av zickan
Mycket bra! Jag har länge hävdat att alla egentligen ska bli egenföretagare med F-skatt och fakturera sin arbetsgivare för att få upptäcka hur mycket som betalas i skatt och skatt ("avgifter"). Majoriteten av människor har ingen aning hur mycket arbetsgivaren betalar för en anställd.
Bättre att alla blir AB.
Är du bara F skattare då är det fortfarande personligt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in