2024-02-23, 13:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av wwr

Det handlar om att folk skall se en avgift på sina lönebesked och irritera sig på den..

Du menar således att AG är direkt skadligt och således kommer folk att irritera sig på AG om de får se beloppet? Om AG är skadligt så är det väl bra att folket får se beloppet varje månad.

Om AG däremot är nyttig så kommer folk givetvis att slå frivolter när de tar del av beloppet på lönebeskedet. Vill du inte unna folk att få känna sann glädje åtminstone en gång i månaden?
Citera
2024-02-23, 13:44
Medlem
flyer1s avatar
Det är inte en avgift, som är lika för alla, utan en skatt.
De som tjänar mer, betalar mer. Du får inte tillbaks allt du betalt, utan det fördelas till även andra människor, om du tjänar mycket. Slutsats en skatt.
Om det satt på ett konto öronmärkt för dig vore det annorlunda.
Citera
2024-02-23, 13:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Barents
En sjuksköterska får då 50.000 kr i riktig månadslön, jämförbar med andra länder, och skatten blir 45% ca 25.000 kr, bland världens högsta skatter.

.

Skatten är betydligt högre än så. Du betalar in moms för i princip allt du köper. Får dessutom sjuksköterskan för sig att fylla bilen med drivmedel, köpa brännvin och el till huset så tillkommer olika former av skatter och annat elände.

Jag har räknat på det där någongång och kom upp i en skattesats bortåt 70% för vissa beteenden och köpvanor.
Citera
2024-02-23, 13:56
Medlem
wwrs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Konrad
Du menar således att AG är direkt skadligt och således kommer folk att irritera sig på AG om de får se beloppet? Om AG är skadligt så är det väl bra att folket får se beloppet varje månad.

Om AG däremot är nyttig så kommer folk givetvis att slå frivolter när de tar del av beloppet på lönebeskedet. Vill du inte unna folk att få känna sann glädje åtminstone en gång i månaden?
Jag har inte tid att korrigera dina medvetna missuppfattningar. En avgift på lönebeskedet uppfattas som negativ när den inte ses i sitt sammanhang. Hur skulle din pension se ut utan den etc.

Öka självklart öppenheten men inte bara där det passar. Bäst skulle EU må av att vi fick reda på vad pengarna används till, inte bara "Spanien fick 1500 miljarder", etc
Citera
2024-02-23, 13:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av wwr
Jag har inte tid att korrigera dina medvetna missuppfattningar. En avgift på lönebeskedet uppfattas som negativ när den inte ses i sitt sammanhang.

Öka självklart öppenheten men inte bara där det passar. Bäst skulle EU må av att vi fick reda på vad pengarna används till, inte bara "Spanien fick 1500 miljarder", etc

Vad anser du om momsen som redovisades på kvittot när jag sist köpte falukorv? Bör den också vara "hemlig" så att folk inte kan dra sina egna samhällsfarliga slutsatser?
Citera
2024-02-23, 14:03
Medlem
Barentss avatar
Citat:
Skatten är betydligt högre än så. Du betalar in moms för i princip allt du köper. Får dessutom sjuksköterskan för sig att fylla bilen med drivmedel, köpa brännvin och el till huset så tillkommer olika former av skatter och annat elände.

Jag har räknat på det där någongång och kom upp i en skattesats bortåt 70% för vissa beteenden och köpvanor.
Din siffra är för hög, ett lands skattekvot är ett exakt och bra begrepp. I snitt går 41.8% av alla pengar i skatt i Sverige. Det är plats 6 i världen och sjunkande, så bra jobbat av Alliansen som inledde fallet.
https://www.ekonomifakta.se/Fakta/skatt/skatt/
Lågskatteländer som USA Japan Schweiz med ca 30% i skattekvot har vi långt kvar till. Men jag kan inte se att de är bättre att leva i och jag kan acceptera 35-40% i skatt. Jag har iallafall extremt mycket pengar över som företagare.
Senast redigerad av Barents 2024-02-23 kl. 14:06.
Citera
2024-02-23, 14:06
Medlem
wwrs avatar
Citat:
Vad anser du om momsen som redovisades på kvittot när jag sist köpte falukorv? Bör den också vara "hemlig" så att folk inte kan dra sina egna samhällsfarliga slutsatser?
Det är en annan fråga. Moms redovisas oftast på kvitton.

Men att våra politiker plötsligt börjar tala om öppenhet när de vill skriva in arbetsgivaravgiften på lönebeskedet är alldeles för genomskinligt. Svantesson kommer att få fin styrelsepost för att hon börjat mjuka upp avgiften och skär av grenen hon borde sitta på, men hon har tagit steget över till företagen, som de övriga politikerna.

Ett exempel på hur politikerna avvecklar Sverige och lämnar över till företagen. Vi förlorar kontrollen.

Senast redigerad av wwr 2024-02-23 kl. 14:13.
Citera
2024-02-23, 14:16
Medlem
Gift44s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Awkwardman
Utmärkt tycker jag! Vad tycker ni? Många invänder att det inte är skatter utan avgifter. Semantik menar jag. Tycker att det är ett fanatiskt förslag vilket öppnar upp för diskussioner om tex den allmänna löneavgiften (ifag 10%).
Har vi på våra lönespecar sen mer än 8 år.
Det är en funktion om man använder visma.
Citera
2024-02-23, 14:17
Medlem
Citat:
I snitt går 41.8% av alla pengar i skatt i Sverige.

Det var ju det lilla problemet. Den som lever på ex. socialbidrag betalar ingen AG.
(Helnykteristen utan bil kan också ses som ett problembarn i sammanhanget. )
Citera
2024-02-23, 14:36
Medlem
Orbizs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Awkwardman
Inom rimliga gränser. Går inte att se hur myclet en vara t personalkostnader på samma sätt. Men ex punktskatter som bensin eller miljöskatt, ”kasettskatt”, tobak, alkohol osv borde absolut stå,

Jo, om man har varit i USA så vet man att de är betydligt mer generösa i affärer till stor del på grund av mindre personalkostnader.
Citera
2024-02-23, 14:43
Medlem
Barentss avatar
Citat:
Det var ju det lilla problemet. Den som lever på ex. socialbidrag betalar ingen AG.
(Helnykteristen utan bil kan också ses som ett problembarn i sammanhanget. )
Jo, fast ingen lever hela sitt liv på bidrag utom någon riktigt sjuk, så den lilla pengen som ett år på socialbidrag ger tycker jag går inom felmarginalen. Socialbidrag i allmänhet är så liten kostnad för Sverige att man knappt orkar nämna den, långt under 1%. Ett enda felaktigt nerlagt kärnkraftverk kostar mycket mer.
Citera
2024-02-23, 14:44
Medlem
Citat:
Din siffra är för hög, ett lands skattekvot är ett exakt och bra begrepp. I snitt går 41.8% av alla pengar i skatt i Sverige. Det är plats 6 i världen och sjunkande, så bra jobbat av Alliansen som inledde fallet.
https://www.ekonomifakta.se/Fakta/skatt/skatt/
Lågskatteländer som USA Japan Schweiz med ca 30% i skattekvot har vi långt kvar till. Men jag kan inte se att de är bättre att leva i och jag kan acceptera 35-40% i skatt. Jag har iallafall extremt mycket pengar över som företagare.

Jag tycker att 30% är rimligt. 35-40% är förhögt. Det stämmer också överens med vad jag fick lära mig i "skolan"

Visst, om du är företagare och det går bra tjänar man mer pengar, men det är ju många det inte går så bra för, och det kan ju vara så att man måste lägga undan för sämre år. Allt detta måste tas in samt att man som företagare arbetar mer och måste ha mer kunskap, vilket också tar tid att få ihop; och detta förutom den risk som man tar, vilket sedan slår på privat livet, som man kan kompensera med kanske något bättre semestrar

Likväl, så är arbetsgivaravgiften en skatt på enskilda i företaget och ska därför visas på lönebeskedet.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in