Citat:
Ursprungligen postat av
Barents
Din siffra är för hög, ett lands skattekvot är ett exakt och bra begrepp. I snitt går 41.8% av alla pengar i skatt i Sverige. Det är plats 6 i världen och sjunkande, så bra jobbat av Alliansen som inledde fallet.
https://www.ekonomifakta.se/Fakta/skatt/skatt/
Lågskatteländer som USA Japan Schweiz med ca 30% i skattekvot har vi långt kvar till. Men jag kan inte se att de är bättre att leva i och jag kan acceptera 35-40% i skatt. Jag har iallafall extremt mycket pengar över som företagare.
Jag tycker att 30% är rimligt. 35-40% är förhögt. Det stämmer också överens med vad jag fick lära mig i "skolan"
Visst, om du är företagare och det går bra tjänar man mer pengar, men det är ju många det inte går så bra för, och det kan ju vara så att man måste lägga undan för sämre år. Allt detta måste tas in samt att man som företagare arbetar mer och måste ha mer kunskap, vilket också tar tid att få ihop; och detta förutom den risk som man tar, vilket sedan slår på privat livet, som man kan kompensera med kanske något bättre semestrar
Likväl, så är arbetsgivaravgiften en skatt på enskilda i företaget och ska därför visas på lönebeskedet.