2024-02-23, 07:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 53280
När jag var i Gävle för många år sedan, såg värre ut där än i Rinkeby.

Eslöv här nere i Skåne har ju också blivit rent bedrövligt. Staden har väl varit känd som den tråkigaste i Sverige, men ändå liksom genuint skånsk. Nils Poppe gjorde ju sin populära filmatisering om Sten Stensson Sten från Eslöv som faktiskt är en pjäs som gjordes ursprungligen redan 1902 och filmades första gången på 20-talet av annan skådis än Poppe. I somras när jag var bortom Eslöv och deras landmärke Hotell Sten Stensson Sten så var hela torget fullt med massa somalier som drev runt. Bedrövligt att till och med våra främsta svenska landmärken och utemiljöer ska helt behöva ändras demografiskt.
Citera
2024-02-23, 07:56
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Kammadaj
Eslöv här nere i Skåne har ju också blivit rent bedrövligt. Staden har väl varit känd som den tråkigaste i Sverige, men ändå liksom genuint skånsk. Nils Poppe gjorde ju sin populära filmatisering om Sten Stensson Sten från Eslöv som faktiskt är en pjäs som gjordes ursprungligen redan 1902 och filmades första gången på 20-talet av annan skådis än Poppe. I somras när jag var bortom Eslöv och deras landmärke Hotell Sten Stensson Sten så var hela torget fullt med massa somalier som drev runt. Bedrövligt att till och med våra främsta svenska landmärken och utemiljöer ska helt behöva ändras demografiskt.

Så går det när man öppnar sitt hjärta, invasionarter väller in ifrån 3:e världen , man skall leva gotti gotti på Svenskens skattepengar. och vårt land förfaller fortare än en avsugning på Malmskillnadsgatan med mångkultur. Ligger inte ett ING regementet där oxå?

Eslöv är en bara utöd bruksort utan framtid. I Rinkeby kan man tuben till ett arbete.
Citera
2024-02-23, 08:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AnsvaravsnA
Precis som i Malmö betalar de flesta höginkomsttagare som arbetar i Göteborg skatt i en rik kranskommun. Göteborgs företag går mycket bra. Västsverige går bra i allmänhet.
Du kan ju inte likställa Göteborgs företag med Göteborgs kommun.
Citera
2024-02-23, 08:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DarkBum
Malmö var ju mysig för länge sedan. Alltså riktigt länge sedan, typ 30-40 år längesedan. Men idag måste den nästan vara i en klass för sig angående rövarhåla. Vi översköljs om saker som inträffar där dagligen. Sen är väl stan också helt bankrutt så resten av sverige får ge den konstgjord andning för att den ska hålla sig flytande?

Malmö får bli min etta med eskilstuna som tvåa. Två städer jag aldrig nånsin kommer sätta mig i idag.

Som redan har nämnts så finns det dock stora, lugna och välmående områden i Malmö. Rena lyxområden i vissa fall. I många mindre orter och städer så är det nästan bara skit, sunk och depp alltihop.
Citera
2024-02-23, 08:19
Medlem
Har någon nämnt Örebro? Hur är det där egentligen? Jag har aldrig varit där och vart runt ordentligt nån längre tid men jag kommer ihåg när jag åkte dit i ett sammanhang för en bra bit över 10 år sedan och blev genuint helt chockad över att jag på stationen med omnejd i princip bara såg icke-vita människor från tredje världen. Då kom jag dessutom dit från en av Sveriges tre största städer där jag bodde vid tillfället.
Citera
2024-02-23, 08:28
Medlem
TjuvenFerdinands avatar
Uppsala och Örebro skulle jag tippa på bland de ställen jag varit på på senare år
Örebro var det så mycket, som vore man med i någon dyster sci fi film

Uppsala denna vackra stolta stad... Det kryllade av hazarer där, de ensamkommande, när jag var där 2018, smutsigt och nergånget på ena sidan ån där centrum ligger (?), alltså det som inte är uni-området.

Och självklart även Malmö men det är så pass stort att man kan hitta ställen med bara svenskar, med bostadsområden svårare om man inte är rik...
Senast redigerad av TjuvenFerdinand 2024-02-23 kl. 08:32.
Citera
2024-02-23, 09:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 53280
Så går det när man öppnar sitt hjärta, invasionarter väller in ifrån 3:e världen , man skall leva gotti gotti på Svenskens skattepengar. och vårt land förfaller fortare än en avsugning på Malmskillnadsgatan med mångkultur. Ligger inte ett ING regementet där oxå?

Eslöv är en bara utöd bruksort utan framtid. I Rinkeby kan man tuben till ett arbete.

Man kanske skulle införa lösdriverilagen igen? Sverige har ju ett guldläge att bli ett turistland nu med vår låga kronkurs, men vem vill liksom besöka Sverige och se typiska svenska landmärken som är helt ockuperade av lösdrivande folk från 3:e världen. Så ser det inte heller ut enbart i Eslöv nuförtiden utan åker du till ännu mindre orter som ex. Åstorp, Perstorp osv. så har du samma fenomen med grupper av lösdrivande invandrare som drar runt och slår ihjäl tiden med att vara ute hela dagarna. Visst, det är ju bra att vara ute och röra på sig lite, men just det där drivandet ger ju inget annat än en rent sunkig utemiljö för alla andra.
Citera
2024-02-23, 10:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Annabella83
Du kan ju inte likställa Göteborgs företag med Göteborgs kommun.
Öööh? Jag säger att Göteborgs EKONOMI går otroligt bra och det gör den. När man talar om att en region har en stark ekonomi talar man vanligtvis om näringslivet, inte om kommunens finanser. Tröttsamt med Stockholmare som hänger upp sig på utjämningssystemet. Stockholms kommun är motsvarigheten till en idrottsman på anabola: fullt av välbetalda myndighetsjobb och inom staden finns i princip inga fattiga områden; slummen har man lagt i kranskommuner.

Malmös kommungränser är extremt snävt dragna och några av Sveriges rikaste kommuner ligger precis utanför den gränsen. Att då framställa Malmö som fattigt blir bara löjligt. Dessa rika människor verkar i Malmö men betalar skatt utanför Malmö.

I Göteborg är gränserna inte lika snävt dragna men även där har flera av de rika, områdena längs kusten fördelen att inte tillhöra Göteborgs kommun. I Gbg har man gjort en omvänd Stockholm och sett till att lägga all skit inom kommungränsen. Göteborgsregionen står på egna ben rent ekonomiskt och bidrar stort till Sveriges välstånd med sina framgångsrika industriföretag. Detta verkar reta etablissemanget i Stockholm något oerhört och man gör allt för att sabotera. Det tydligaste exemplet är förstås det konstanta sabotaget av spårförbindelse Göteborg–Landvetter, samt hur man sinkat bygget av snabbtåg mellan Göteborg och Borås, ett av landets mest trafikerade pendlingsstråk. Det vore helt otänkbart att inte förbinda Stockholm och Mälardalen med bra pendeltåg men i Västra Götaland saboterar man liknande utveckling.

Ytterligare ett exempel är hur Stockholm saboterar var när Stockholms på förhand givet fiaskoartade försök att få EU:s läkemedelsmyndighet floppade. Istället för att då stödja Köpenhamns starka bud som hade gynnat Malmöregionen och Lunds universitet valde Sveriges regering att stödja Nederländerna som till slut också fick myndigheten. Helt ofattbart. Här hade man kunnat gynna det egna landet men när Stockholm fick nobben kunde man inte stå ut med tanken på att Skåne fick fördelar. Givetvis fattar man inte i Stockholm att man i de flesta Européers ögon i princip ligger i Arktis och utanför Skandinavien är det för västeuropéer otänkbart att bo i mörkret och kylan där uppe, och därför får inte Stockholm heller några meningsfulla EU-myndigheter.

Osv osv
Senast redigerad av AnsvaravsnA 2024-02-23 kl. 10:41.
Citera
2024-02-23, 11:18
Medlem
Panchreas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Flundran90
Föredrar faktiskt Helsingborg som cykelstad. I Malmö måste man cykla som om man vore bilist och hålla på med regler och skit. I Helsingborg kan man slappna av när man cyklar. Dessutom föredömliga cykelstolpar där man kan låsa fast sin cykel ordentligt

Annars tycker jag frågeställningen är lite trist, men måste säga att jag tycker att Linköping är en väldigt tråkig stad. Centrumet ligger i ena änden av stan och hela stan känns allmänt utspridd. Tacka vet jag skånska städer och hur de klustrar sig kring mitten.

Fast Linköping hör väl inte hemma i en sån här tråd. Sen är staden utformad som en blindtarm men bara man inte bor i blindtarmsänden så är det en rätt trevlig stad med ett rätt så levande centrum som inte är helt utarmat på butiker som många andra städer. Stångån har bara utvecklats positivt även nybyggena vid Vasastaden har resulterat i en rätt trevlig torgmiljö.
Citera
2024-02-23, 12:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TjuvenFerdinand
Uppsala och Örebro skulle jag tippa på bland de ställen jag varit på på senare år
Örebro var det så mycket, som vore man med i någon dyster sci fi film

Uppsala denna vackra stolta stad... Det kryllade av hazarer där, de ensamkommande, när jag var där 2018, smutsigt och nergånget på ena sidan ån där centrum ligger (?), alltså det som inte är uni-området.

Och självklart även Malmö men det är så pass stort att man kan hitta ställen med bara svenskar, med bostadsområden svårare om man inte är rik...

Det beror på var i Malmö. Ni vet inte vad ni snackar om här. Malmö är i mångt och mycket en bättre stad än GBG och Sthlm när det kommer till kaoz/misär. Jag har sett hur Sthlm och GBG ser ut på vissa håll och dessa är värre än Malmö i dessa avseenden.

Malmö är dessutom bättre med sina geografiska läge, bättre människor, bättre klimat osv. Att det sen finns smutsiga ghetton som borde raseras som Lindängen, Kroksbäck, Rosengård och Hermodsdal och massiv utvisning av folk som inte har här att göra, är en annan femma.
Citera
2024-02-23, 12:27
Medlem
Flundran90s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Panchrea
Fast Linköping hör väl inte hemma i en sån här tråd. Sen är staden utformad som en blindtarm men bara man inte bor i blindtarmsänden så är det en rätt trevlig stad med ett rätt så levande centrum som inte är helt utarmat på butiker som många andra städer. Stångån har bara utvecklats positivt även nybyggena vid Vasastaden har resulterat i en rätt trevlig torgmiljö.
Ja, har nog lite dålig koll på Linköping får erkännas. Ville mest ha en anledning att mucka lite med Malmö och ändå vara on-topic. Linköping är ändå en expansiv produktiv stad, men som du säger lite blindtarmsformad
Citera
2024-02-23, 12:55
Medlem
Panchreas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Flundran90
Ja, har nog lite dålig koll på Linköping får erkännas. Ville mest ha en anledning att mucka lite med Malmö och ändå vara on-topic. Linköping är ändå en expansiv produktiv stad, men som du säger lite blindtarmsformad

Ja Malmö förtjänar ju att få skit på sig!

Sen har ju Linköping såklart ett par riktigt trista områden men det gäller ju alla städer nuförtiden.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in