2024-02-21, 16:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mingli
Det fanns en knutby-tråd på den tiden som hade en del Helge-fan, ngn av dem gifte sig t.o.m. med honom - inga namn eller avatarer nämnda. En del skickade julkort till fängelset. Tror det berodde på att man i tråden ville lägga allt ansvar på ÅW, även för morden på Helges fruar trots att det var uppenbart att det var han som mördade såväl Heléne som Alexandra.
Det du skriver stämmer till viss del. Helge är skyldig, framför allt till mordet på Helene. Han var också skyldig, enligt min mening, till medhjälp för mordet på Alexandra och mordförsöket på Daniel.

Poängen var att Åsa gick helt fri från ansvar, trots att hon måste ha vetat vad som var på gång. Alla de vidarebefordrade SMS:en, oklarheten kring hennes utlandsresa osv osv.

Nä, Åsa planerade, Helge hjälpte till, Sara blev ett offer. Mördaren var troligtvis inhyrd.
Citera
2024-02-21, 17:52
Medlem
minglis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LA2.0
Det du skriver stämmer till viss del. Helge är skyldig, framför allt till mordet på Helene. Han var också skyldig, enligt min mening, till medhjälp för mordet på Alexandra och mordförsöket på Daniel.

Poängen var att Åsa gick helt fri från ansvar, trots att hon måste ha vetat vad som var på gång. Alla de vidarebefordrade SMS:en, oklarheten kring hennes utlandsresa osv osv.

Nä, Åsa planerade, Helge hjälpte till, Sara blev ett offer. Mördaren var troligtvis inhyrd.

Åsa kan knappast haft motiv att mörda älskarinnans man - och varför ha ihjäl sin egen syster? Nej, jag tror inte hon planerade något beträffande mordet på Alexandra och mordförsöket på Daniel, däremot kände hon säkert till vad som var i görningen när Hélene dog, det tror jag också.
Min egen teori är att Helge sköt Alexandra med ett påsittande skott och iscensatte mordet så att han kunde skylla på Sara.
Citera
2024-02-22, 06:06
Medlem
minglis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LA2.0

Vad är det som säger att det inte var Helge som skickade sms:en? Det har undgått mig så förklara gärna varför. Jag känner till att man inte kunnat spåra avsändaren men inte att Helge uteslutits från misstankarna.
Med tanke på texterna i sms:en känns det mer än rimligt att misstänka Helge.
Citera
2024-02-22, 07:27
Medlem
Amors avatar
Essentiellt för att sektlivet faktiskt till sist blev ännu värre efter mordet var att församlingsledningen kunde lägga all skuld på Helge efter mordet.

Säkerligen var han skyldig i nån mening. Men Åsa var sektledaren som allt kretsade kring. Att hon blev fri från allt ansvar var grunden till att församlingen på sikt sedan kunde utvecklas i en ännu mer slutet riktning.
Citera
2024-02-22, 16:11
Medlem
minglis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Amor
Essentiellt för att sektlivet faktiskt till sist blev ännu värre efter mordet var att församlingsledningen kunde lägga all skuld på Helge efter mordet.

Säkerligen var han skyldig i nån mening. Men Åsa var sektledaren som allt kretsade kring. Att hon blev fri från allt ansvar var grunden till att församlingen på sikt sedan kunde utvecklas i en ännu mer slutet riktning.
Direkt efter mordet fanns det faktiskt ett litet fönster, en chans att bli en mer normal församling. Medlemmarna fick resa hem till nära och kära m.m. - enligt Emma och Peter Gebmbäck. Men sen kom Helge nr 2, Urban, och tog Helges plats. Ur askan in i elden, kan man säga - även om han inte mördade någon.
Citera
2024-02-22, 16:19
Medlem
minglis avatar
Citat:

Vad menar du med att Helge var skyldig i nån mening? För mig är det helt uppenbart att Helge var skyldig till båda morden och mordförsöket. Att höra Saras berättelse om hur han duperade henne till att bli hans slav utan människovärde gör ont i hjärtat. Och glöm inte att det var han som planterade Kristi Brud-tanken i Åsas skalle. Han visste vad hon gjorde, tro mig. Han visste hur denna narcissistiska människa skulle gå på det; bli upphöjd och isolerad. Det gav honom, som Åsas närmste man, både status och manövreringsutrymme.
Citera
2024-02-22, 16:21
Medlem
Amors avatar
Citat:
Vad menar du med att Helge var skyldig i nån mening? För mig är det helt uppenbart att Helge var skyldig till båda morden och mordförsöket. Att höra Saras berättelse om hur han duperade henne till att bli hans slav utan människovärde gör ont i hjärtat. Och glöm inte att det var han som planterade Kristi Brud-tanken i Åsas skalle. Han visste vad hon gjorde, tro mig. Han visste hur denna narcissistiska människa skulle gå på det; bli upphöjd och isolerad. Det gav honom, som Åsas närmste man, både status och manövreringsutrymme.

Jag ja tror att Helge var skyldig, men det behöver inte utesluta att fler personer kan ha en skuld också.
Citera
2024-02-22, 16:21
Medlem
minglis avatar
Citat:

Efter morden fanns det ett litet fönster för att bli en mer normal församling, om man får tro Peter och Emma Gembäck. Medlemmar fick till exempel återuppta kontakten med sina nära och kära. Men sen kom Urban; Helge nr 2. Det var som att gå ur askan in i elden, på många sätt var han värre än Helge även om han inte mördade någon.
Åsa isolerade sig och psykopat-Urban hade fria händer att leda ett skräckvälde.
Citera
2024-02-22, 16:23
Medlem
minglis avatar
Jag hoppas att ingen här tycker eller tror att jag försvarar Åsa. Det gör jag inte. Men hon hade män runt omkring sig som spädde på hennes narcissism i själviska syften.
Citera
2024-02-22, 16:32
Medlem
minglis avatar
Citat:
Jag ja tror att Helge var skyldig, men det behöver inte utesluta att fler personer kan ha en skuld också.

Berätta hur du tänker. Vem annars hade något att vinna på att Alexandra och Daniel dog?

Jag tror att Åsa var medveten om Helges iscensättande kring Helénes död; drömmarna han hade, tabletterna som han tjatat till sig som inbillad sjuk och som Heléne på ngt sätt fick i sig (hon måste ha blivit väldigt magsjuk, morfintabletter är inte att leka med) självmordsbrevet som var falskt med mera.Det finns massor av underligheter kring Helénes död.
Men om vi isolerar alla andra omständigheter och fokuserar på kranen i badkaret. Minns du att Helge instruerade Sara att slå hårt mot tinningen med hammaren? Det var slaget mot tinningen som Heléne dog av.
Jag tror att Åsa nog fattade att Heléne blev mördad av Helge men inte ingrep eftersom Helénes död passade henne. Helge och Åsa hade en intim relation (Helge bekände sina känslor för Åsa tidigt sedan flytten till Knutby och Åsa trodde att Herren ville ha det så...) Med Heléne ute ur leken så var Helge fri att ägna all sin tid med henne utan gnäll.
Citera
2024-02-22, 17:39
Medlem
Amors avatar
Citat:
Berätta hur du tänker. Vem annars hade något att vinna på att Alexandra och Daniel dog?

Jag tror att Åsa var medveten om Helges iscensättande kring Helénes död; drömmarna han hade, tabletterna som han tjatat till sig som inbillad sjuk och som Heléne på ngt sätt fick i sig (hon måste ha blivit väldigt magsjuk, morfintabletter är inte att leka med) självmordsbrevet som var falskt med mera.Det finns massor av underligheter kring Helénes död.
Men om vi isolerar alla andra omständigheter och fokuserar på kranen i badkaret. Minns du att Helge instruerade Sara att slå hårt mot tinningen med hammaren? Det var slaget mot tinningen som Heléne dog av.
Jag tror att Åsa nog fattade att Heléne blev mördad av Helge men inte ingrep eftersom Helénes död passade henne. Helge och Åsa hade en intim relation (Helge bekände sina känslor för Åsa tidigt sedan flytten till Knutby och Åsa trodde att Herren ville ha det så...) Med Heléne ute ur leken så var Helge fri att ägna all sin tid med henne utan gnäll.

Ja din bild är bra. Men om man ser andra mordet där Helge skickar massor av sms till Sara. Kan man vara riktigt säker på att ingen annan var involverad i produktionen av dem.

Särskilt med tanke på den gränslösa sociala miljön som fanns i församlingen där man ständigt la sig I andras relationer.
Citera
2024-02-23, 08:38
Medlem
minglis avatar
Citat:
Ja din bild är bra. Men om man ser andra mordet där Helge skickar massor av sms till Sara. Kan man vara riktigt säker på att ingen annan var involverad i produktionen av dem.

Särskilt med tanke på den gränslösa sociala miljön som fanns i församlingen där man ständigt la sig I andras relationer.

Sara var helt utfryst, isolerad hos Helge och hans tyranni. Det fanns ingen annan i församlingen som hade en relation till Sara eller ett motiv att få henne att mörda.
Enligt Saras uttalanden i tingsrätten (det finns ingen anledning att inte tro henne) började Helge ganska tidigt att fråga henne om hon kunde döda i Guds namn och att hon med tiden förstod att det handlade om Alexandra.
Helge själv har uppgett att glöden till Alexandra ganska snabbt slocknade till en vänskap, ett systerskap, hon attraherade honom inte sexuellt - vilket Sara gjorde. Och senare grannen *Nettan*.
Som svar på din fråga; Förstås, det var en gränslös församling där man pratade om död och demoner på ett onaturligt sätt och lade sig alla andras liv - men Sara var helt isolerad till Helge och det var endast Helge som hade motiv att mörda Alexandra.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in