2024-02-21, 11:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bebbanburg
Jag kunde inte läsa hela artikeln. Men möjligt han är "en jobbig typ", men då undrar jag på vilket sätt? kanske för att han vill ha lite disciplin och inte en massa flum? Ungar idag kan vara helt jäkla söndercurlade, tål inte minsta tillsägning. Än mindre att någon fysiskt tar tag i dem, då skriker de i högan sky om att de blivit slagna. ska bli spännande att följa denna tråd när det ev framkommer mer om hur det hela gått till.

Han kan vara jobbig på många olika sätt. Kanske har han dålig personlig hygien? Kanske är han inte alls jobbig.

Hursomhelst har det ingen betydelse. Vill de bli av med honom, är det här kanske bland de sämsta sätten.

Vilket föranleder mig att tro att han inte alls är jobbig.
Citera
2024-02-21, 15:27
Medlem
Måste vara ett helvette att vara lärare med dagens unga
Citat:
Ursprungligen postat av 25cm-slak
En lärare i Skåne, (Klart att det är Skåne!), har fått sparken.

https://www.dn.se/sverige/paul-anvan...-fick-sparken/

Detta trots att han blev friad i tingsrätten.

Vart är vi på väg i Sverige, om en lättare inte ens får skydda sig själv på skolan?
Citera
2024-02-21, 18:17
Medlem
Sagrebles avatar
https://archive.ph/c74KG

Många ärkesvin i den här historien. Rektorn, skolledningen, kommunen, apungens föräldrar...

Citat:
Ett fackombud uppmanar honom att polisanmäla eleven, för att få en opartisk rättslig utredning, vilket han också gör.
Kommunen svarar genom att lämna in en polisanmälan mot Paul Carlbark, för misshandel av en elev.
De hade med andra ord inga problem med att Paul "misshandlat" en elev förrän han blev besvärlig, det är uppenbart att anmälan bara är en hämnd. Både kommunens och föräldrarnas anmälan läggs ner, kommunen blev sur och överklagade.

Citat:
Den 13 juli blir Paul Carlbark avskedad. Skolan lämnar också in en anmälan till Skolinspektionen som inte avgjorts men som kan leda till att han förlorar sin lärarlegitimation.
En till hämndaktion. Någon lämnar också in ett anonymt brev där det påstås att barn och andra lärare är rädda för Paul. Man kan ju undra om rektorn eller någon på kommunen skrev det brevet. Vi hade ett snarlikt fall nyligen där en förskola vägrade stänga av ett mycket våldsamt barn, och när föräldrarna protesterade så blev det skyddsstopp, och både skola och kommun påstod att föräldrarna kommit med hot, vilket visade sig vara en lögn sannolikt med syftet att skrämma föräldrarna till tystnad.
(FB) Förskola i Göteborg stängd efter skyddsstopp

Citat:
Sveriges lärare har beslutat att ärendet är så viktigt att den stämmer kommunen i Arbetsdomstolen. Förbundet kräver att kommunen ogiltigförklarar avskedet och dessutom betalar ett skadestånd till Paul på 250 000 kronor.
Vi får hålla tummarna för Paul.
Citera
2024-02-21, 19:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sagreble
https://archive.ph/c74KG

Många ärkesvin i den här historien. Rektorn, skolledningen, kommunen, apungens föräldrar...

De hade med andra ord inga problem med att Paul "misshandlat" en elev förrän han blev besvärlig, det är uppenbart att anmälan bara är en hämnd. Både kommunens och föräldrarnas anmälan läggs ner, kommunen blev sur och överklagade.

En till hämndaktion. Någon lämnar också in ett anonymt brev där det påstås att barn och andra lärare är rädda för Paul. Man kan ju undra om rektorn eller någon på kommunen skrev det brevet. Vi hade ett snarlikt fall nyligen där en förskola vägrade stänga av ett mycket våldsamt barn, och när föräldrarna protesterade så blev det skyddsstopp, och både skola och kommun påstod att föräldrarna kommit med hot, vilket visade sig vara en lögn sannolikt med syftet att skrämma föräldrarna till tystnad.
(FB) Förskola i Göteborg stängd efter skyddsstopp

Vi får hålla tummarna för Paul.

Kan också räkna med att lärarna hukar nu när ledningen svingar piskan. När kommer de första anonyma intervjuerna av lärare?
Citera
2024-02-22, 01:20
Medlem
Citat:

Vart är vi på väg i Sverige, om en lättare inte ens får skydda sig själv på skolan?

Jag vill gärna se domstolens argumentation i det här fallet. Jag kan inte tänka mig att det är nödvärn enligt svensk rätt att trycka upp en elev mot skåpen. Oavsett är det inte under tillsynsplikten eller enligt laga befogenhet så givetvis kan inte denna lärare gå fri från arbetsrättsligt ansvar.

Hade han däremot gått emellan två elever och råkat knuffa in en av dem i skåpen hade det varit en annan fråga om laga befogenhet. Nu markerade läraren mot ett tamt hot från en elev med att ta grepp (vad för grepp) och trycka upp eleven mot skåpen.
Citera
2024-02-22, 06:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Methos
Jag vill gärna se domstolens argumentation i det här fallet. Jag kan inte tänka mig att det är nödvärn enligt svensk rätt att trycka upp en elev mot skåpen. Oavsett är det inte under tillsynsplikten eller enligt laga befogenhet så givetvis kan inte denna lärare gå fri från arbetsrättsligt ansvar.

Hade han däremot gått emellan två elever och råkat knuffa in en av dem i skåpen hade det varit en annan fråga om laga befogenhet. Nu markerade läraren mot ett tamt hot från en elev med att ta grepp (vad för grepp) och trycka upp eleven mot skåpen.

Vad hindrar dig från att gräva fram den?
Citera
2024-02-22, 07:35
Medlem
StudiumValors avatar
Citat:

Jo det får man, men man får inte använda mer våld än nödvändigt. detta ansåg hovrätten att han gjorde och det vet vi ju inte huruvida han gjorde.
Citera
2024-02-22, 09:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av StudiumValor
Jo det får man, men man får inte använda mer våld än nödvändigt. detta ansåg hovrätten att han gjorde och det vet vi ju inte huruvida han gjorde.

Inget i artikeln nämner hovrätten. Så var har du fått det ifrån att hovrätten skulle ha tagit upp det.

Det vi vet är att han blev friad i tingsrätten, och det är vad vi har att få efter.
Citera
2024-02-22, 11:34
Medlem
Någon som vet vad eleven heter? Eller har tillgång till domen?
Citera
2024-02-22, 15:13
Medlem
Var finns alla videos? Har hittat en på TikTok från tv4
Senast redigerad av apkungen89 2024-02-22 kl. 16:01.
Citera
2024-02-22, 15:18
Medlem
Dirtydwarfs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bimbodeluxe
Efter att ha läst artikeln och framförallt att hans kollegor inte stöttar honom skulle jag säga att det finns någon form av historia som gör att kommunen vill bli av med honom här.

Stämmer icke.
Kollegorna stöttar honom fullt ut. Men dock i tystnad då läraren är mycket omtyckt som lärare av både personal på skolan och av eleverna.

Kommunen har enbart gett sig fan på att de till varje pris skall göra sig av med honom. Alltså det finns ingen historia bakom detta.
Citera
2024-02-22, 15:33
Medlem
Ördögs avatar
Sammanfattande artikel från Vi Lärare.

https://www.vilarare.se/nyheter/vald...skeda-lararen/
Högstadieläraren Paul Carlbark uppfattade att en 16-årig elev trakasserade en yngre elev på skolan i Höör. Han var rastvakt och gick fram och bad eleven dämpa sig.

– Vi hade gått en kurs kort tidigare och fått veta hur vi skulle agera. Jag försökte snacka med eleven, allvarligt men lite skämtsamt, på hans nivå, säger Paul Carlbark.

Det fungerade inte. Missförstånd uppstod och eleven blev arg och sa: Jag svär på min mamma, jag ska boxa dig.

Enligt Höörs svar till Arbetsdomstolen kände sig eleven hotad av att Paul stått för nära honom och att Paul därigenom provocerat fram konflikten som strax blev fysik.

Eleven tog av sig jackan och knuffade Paul i bröstet varpå Paul tryckte ned eleven till en sittande position med en hand i kraghöjd.

Tumultet fortsatte sedan under ett par minuter när Paul höll fast eleven mot ett elevskåp.

Höörs jurister menar att Paul Carlbark agerat konfliktsökande och provocerat eleven genom sitt sätt att prata och genom sitt kroppsspråk och att det därför varit rätt att avskeda honom.
/---/
När Paul Carlbark tar del av kommunens svar letar han länge efter orden som bäst beskriver hans känsla.

– Missbedömt…, konfliktsökande…, saknar insikt…, självrannsakan… Det är förfärligt. Men egentligen förväntat. De fortsätter med smutskastningen. Det är jättekonstigt att de anser att det är eleven som ska avgöra hur nära en lärare kan komma och dessutom ges rätt att agera med hot.

– Det är magstarkt av dem att kräva självrannsakan av mig efter att deras polisanmälningar mot mig lagts ned.

Domen anses bli vägledande om hur lärare får hantera konflikter i skolorna, inte bara i Höör utan i hela landet.
Ledarkommentar från Skaraborgs Allehanda.

https://www.sla.se/2024/02/22/vem-vi...e-i-dag-6a050/
Enligt en granskning från förra året, utförd av branschtidningen Vi Lärare, utsätts lärare för hot från elever motsvarande en gång i timmen varje dag inklusive lediga dagar (24/4–2023). Fyra procent av landets lärare uppgav att de hotas med våld varje vecka.
/---/
Det är med den bakgrunden som man bör förstå läraren på Ringsjöskolans agerande. När hotfulla situationer uppstår på en skola kan lärare tvingas freda sig och till och med bruka våld inom ramen för sin nödvärnsrätt. Två förundersökningar och även tingsrätten har slagit fast att Carlbark agerade inom lagens ramar. Det bör även nämnas att eleven som knuffade Carlbark dömdes för hot mot tjänsteman.
/---/
För några år sedan svarade 16 procent av högstadielärarna i en undersökning av Lärarförbundet att de funderat på att sluta som lärare på grund av problem med hot och våld på deras skola. Det har också blivit en återkommande nyhet att kommuner ofta har svårt att ställa sig bakom sina lärare när situationer likt den i Höör uppstår, i detta fall till och med efter att frågan utretts av polisen och i rättssalen.

Och samtidigt oroas många kommuner över landets omfattande lärarbrist. Men det kanske inte är så förvånande att lärare flyr sitt yrke när arbetssituationen blivit så ohälsosam.
Senast redigerad av Ördög 2024-02-22 kl. 15:37.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in