2024-02-22, 11:56
Medlem
FockeWulf190ds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Piggekott
Realistisk, inte ryss. Jag stödjer inte invasionen, men jag inser att Nato/EU har tagit sig vatten över huvudet i sina fåfänga försök att besegra Ryssland.

Den som inte är mot invasionen är för. I kampen mellan en fascistisk angripare som sprider död och förintelse och ett angripet fritt land kan man inte vara neutral. Sen är det Ukraina som slåss mot och försöker besegra Ryssland, konstigt du inte förstått det efter två år. Däremot får Ukraina stöd i denna kamp av Nato- och EU-länder liksom av en stor mängd andra länder, som tex Schweiz, Japan, Australien, Sydkorea och Nya Zealand. Dock är det EU-länderna som ger störst stöd pga att hotet från Ryssland är störst mot dem och vi dels har någorlunda färska erfarenheter av extrema regimer, dels ett rättspatos att stödja svaga. USA har haft det tidigare men har nu problem med trumpismen där man istället hyllar den starkes rätt. Ryssland å sin sida får stöd av andra extrema diktaturer som Nordkorea och Iran. För mig är det självklart på vilken sida man ska stå på i den kampen, och än är det inte klart vem som vinner.
Senast redigerad av FockeWulf190d 2024-02-22 kl. 12:00.
Citera
2024-02-22, 11:57
Medlem
Snyggast.i.Speedos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Area55
Läs gärna boken Vi och De, Ryssland som ide.
Många svar, om än inte alla får du.

Från boken:
En ryss ska ha sagt till en västerlänning vid en officiell tillställning, lagom rund under fötterna: 2Vi är inte som er! Ska vi behöva klä oss i rutigt för att ni ska fatta?"

Jag ska ta tag i det och läsa boken. Har inga bortförförklaringar, har bara varit lat. Övertydligt och pedagogiskt från ryssen i anekdoten. Felet ligger väl delvis på civiliserade och fria mänskligheten som antingen tittar bort vid ryssens avvikande beteende eller har naiva förhoppningar om att ryssen kommer förändra sig. Det som äcklar mig mest är ryssens förakt för frihet och demokrati. Som hos alla mobbare grundar det sig i en den ständiga rädslan att bli påkommen som svag.
Citera
2024-02-22, 11:59
Medlem
HejaFinlands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Grontarskont
Ja nån form av defekt med slav gener har de! Lita på tyrannen oberoende hur idiotiska saker som genomförs. De smarta har flytt landet och brain drain är total!

Den Moskovitiska kulturella särarten är inte slavisk utan mongolisk. Deras stat började som kollaboratörer till de erövrande mongolerna. Mongolerna var ökända överallt för sin grymhet och hänsynslöshet, och totalitära maktutövning. I Mellanöstern gick t.o.m. dödsfienderna korsfararna och muslimerna samman för att besegra mongolerna. De byggde ingenting; efter århundraden av kontroll av stora delar av världen har de inte efterlämnat någonting. Som moskoviterna.

Citat:
Ursprungligen postat av raskens
Ryssarna verkar envisas med att ställa upp soldater så att Ukraina kan duscha dom med wolfram
Återigen dödades ett gäng ryssar, ser ut som ett 20 tal denna gång. Man ser hur en del sprattlar lite efter wolframduschen, dom vill nog hem. Skulle gissa fragment har slitit sönder kroppen men den håller ihop
https://x.com/bayraktar_1love/status/1760420485450342900?s=20

Jag såg närbilder från skador från dessa på ryssar när de fick sjukvård. De slits inte sönder utan får många små hål i kroppen.
Citera
2024-02-22, 12:06
Medlem
HejaFinlands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Snyggast.i.Speedo
Jag ska ta tag i det och läsa boken. Har inga bortförförklaringar, har bara varit lat. Övertydligt och pedagogiskt från ryssen i anekdoten. Felet ligger väl delvis på civiliserade och fria mänskligheten som antingen tittar bort vid ryssens avvikande beteende eller har naiva förhoppningar om att ryssen kommer förändra sig. Det som äcklar mig mest är ryssens förakt för frihet och demokrati. Som hos alla mobbare grundar det sig i en den ständiga rädslan att bli påkommen som svag.

Jag tror också att inflytelserika västerlänningar bara träffar en rysk kulturell elit och ibland makthavare som ställer in sig och spelar kulturella. De träffar inte den vanliga ryska arbetaren som förtryckts och förnedrats hela livet och nu dövar sig med vodka och avreagerar sig genom att slå frun och barnen. De ser inte heller den intellektuella eliten de ser som kultiverade, när de är i sin egen ryska kontext där de hänsynslöst berikar sig på korruption och maktfullkomlighet utan empati för andra.
Citera
2024-02-22, 12:13
Medlem
HejaFinlands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FockeWulf190d
Ja, jag delar den uppfattningen. Tänkte skriva något om det men tyckte det förde för långt. Saken är väl den att tex Trump och hans anhang snarare har ett ryskt närmast fascistiskt tankesätt där störst går först och ska få göra som den vill. Trump är ju en översittare "bully" och tyvärr kan USA med honom i ledningen ta samma roll och man har ju sett hur han förnedrar svaga (tex handikappade politiska motståndare) och närmast synes njuta av det. På samma sätt som han tycker att "svaga länder" ska få lida för att de är just svaga. Normal västerländsk moral är att skydda svaga.

Min poäng är alltså att Trumpen och hans gelikar i yttersta högersvängen inte är en del av västvärldens normala moral, lika lite som Hitler var det på sin tid. Vi får se om västvärlden, Ukraina och övriga världen klarar 4 år till om det värsta händer och Trump vinner valet. Tyvärr är ju hans motståndare inte heller någon toppkandidat i min värld.

Men jag tror att Trump och hans anhängare projicerar sina inhemska problem på denna konflikt. Det är mer "min fiendes fiende är min vän" än att de bryr sig om Ryssland som så. När de får makten kanske de minskar stödet till Ukraina men de kommer inte heller hjälpa Ryssland. De kommer hålla sig utanför.
Citera
2024-02-22, 12:24
Medlem
Snyggast.i.Speedos avatar
Citat:
Du lever under en sten i så fall. Putin hävdar det var Polens eget fel Nazityskland invaderade. Putins näring är historieförfalskning

https://www.bbc.com/news/world-europe-68255302

Svårt att ta användarkontot E Mac på allvar då han kommer ut som fullständigt efterbliven och hänvisar till förljugna ryska uppgifter.

Ryssen är en lögnare ända in i benmärgen. Men vad ska man förvänta sig av en ryss vars hela nationella identitet och kultur bygger på historiestöld, historierevision och historieförfalskning, senast exemplifierat i Tucker Carlson intervju med Putin. Vid en sanningskommission där ryssarna gör upp med sitt kriminella förflutna får de gå tillbaka till historiestölden från dag 1. Därefter kan de sluta att kalla sig ryssar och använda den mer korrekta benämningen Moskoviter eller Västmongoler.
Citera
2024-02-22, 12:25
Medlem
Citat:
Du lever under en sten i så fall. Putin hävdar det var Polens eget fel Nazityskland invaderade. Putins näring är historieförfalskning

https://www.bbc.com/news/world-europe-68255302

Jo, men så var det faktiskt, polackerna var extremt aggressiva på den tiden, dödade sudettyskar i tusental. Pogromer.

Hitler var tvungen att ingripa för att inte förlora makten själv. Det blev hans undergång då Frankrike och Storbrittannien svarade med att deklarera krig med Tyskland.

Vad Putin säger vet jag dock inte, har inte kollat några detaljer.
Citera
2024-02-22, 12:25
Medlem
FockeWulf190ds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HejaFinland
Men jag tror att Trump och hans anhängare projicerar sina inhemska problem på denna konflikt. Det är mer "min fiendes fiende är min vän" än att de bryr sig om Ryssland som så. När de får makten kanske de minskar stödet till Ukraina men de kommer inte heller hjälpa Ryssland. De kommer hålla sig utanför.

Jag säger inte emot men lite som jag svarade "Piggekott" nyss, står inte USA på Ukrainas sida och hjälper dem, ställer sig USA indirekt med denna icke-hjälp på Rysslands sida. Man kan jämföra med spanska inbördeskriget där den demokratiska västvärlden var "neutral" och bojkottade vapenleveranser till stöd för den valda regimen, vilket ledde till att Spanien blev ett slagfält mellan det två diktaturerna, den tyska nazismen (med stöd av den italienska fascismen) och den ryska kommunismen, vilket ledde till nästan 40 år av fascistiskt förtryck i Spanien. Hade väst satt stopp där hade Hitler kanske inte vågat starta VK2?
Citera
2024-02-22, 12:26
Medlem
skogshuggar3ns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FockeWulf190d
Ja, jag delar den uppfattningen. Tänkte skriva något om det men tyckte det förde för långt. Saken är väl den att tex Trump och hans anhang snarare har ett ryskt närmast fascistiskt tankesätt där störst går först och ska få göra som den vill. Trump är ju en översittare "bully" och tyvärr kan USA med honom i ledningen ta samma roll och man har ju sett hur han förnedrar svaga (tex handikappade politiska motståndare) och närmast synes njuta av det. På samma sätt som han tycker att "svaga länder" ska få lida för att de är just svaga. Normal västerländsk moral är att skydda svaga.

Min poäng är alltså att Trumpen och hans gelikar i yttersta högersvängen inte är en del av västvärldens normala moral, lika lite som Hitler var det på sin tid. Vi får se om västvärlden, Ukraina och övriga världen klarar 4 år till om det värsta händer och Trump vinner valet. Tyvärr är ju hans motståndare inte heller någon toppkandidat i min värld.

Jag antar att du resonerar i postmodernistiska termer eftersom Trump är en av få presidenter de senaste 70 åren som inte startat något nytt krig och dessutom läkt relationerna med flera nationer? Krig är fred osv...

Förhoppningsvis sätter Trump stopp för den här vansinniga konflikten. Då får amerikanska donatorer kanske vänta fyra år på nästa krig. Stackarna.
Citera
2024-02-22, 12:31
Medlem
FockeWulf190ds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ballalaila
Jo, men så var det faktiskt, polackerna var extremt aggressiva på den tiden, dödade sudettyskar i tusental. Pogromer.

Hitler var tvungen att ingripa för att inte förlora makten själv. Det blev hans undergång då Frankrike och Storbrittannien svarade med att deklarera krig med Tyskland.

Vad Putin säger vet jag dock inte, har inte kollat några detaljer.

Intressant, Polackerna gick in i Tjeckoslovakien och dödade Sudettyskar så att Tyskland anföll Polen 1939? Detta trots att Tyskland annekterande Sudetlandet redan 1938? Du menar att Polackerna genomförde pogromer på tyskt område? Jag har aldrig hört talas om detta så ge gärna lite länkar, eller är det bara något påhitt de lär ut i ryska skolor för att försvara det ryska anfallet på Polen 1939? Ber om ursäkt om det är lite snurrigt men tidsförloppet och logiken i ditt påstående är inte helt lätt att få ihop.
Senast redigerad av FockeWulf190d 2024-02-22 kl. 12:48.
Citera
2024-02-22, 12:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av skogshuggar3n
Jag antar att du resonerar i postmodernistiska termer eftersom Trump är en av få presidenter de senaste 70 åren som inte startat något nytt krig och dessutom läkt relationerna med flera nationer? Krig är fred osv...

Förhoppningsvis sätter Trump stopp för den här vansinniga konflikten. Då får amerikanska donatorer kanske vänta fyra år på nästa krig. Stackarna.

Jo, man kan såklart kritisera västvärlden för att ha varit aggressiva mot Putin och Ryssland.
Men det är av anlednig, man har inte litat på Putin. Helt enkelt.

Trump tänker på ett annat sätt, han kommer från affärsvärlden, litar inte på någon oavsett. Den enda amerikanska presidenten eller västliga ledaren som nånsin varit kapabel att hantera Putin är Trump. Hadde han fått 4 år till hadde vi aldrig fått det här kriget. Men nu blev det inte så. Batikhäxorna fick det som dem ville.
Nu vette fan hur det blir, oavsett president i USA. Världen är i gungning nu.
Citera
2024-02-22, 12:44
Medlem
FockeWulf190ds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av skogshuggar3n

Jag rör mig inte med termer som postmodernism men min uppfattning är den att världen behöver USA som motvikt mot diktaturer som Ryssland och Kina och om USA går in i en isolationistisk fas som de gjorde före VK2 är risken stor att diktaturerna får ökat utrymme och tar för sig av världen, som skedde då. Och ja, i vissa lägen kan tyvärr krig, som tex Ukrainas försvarskrig mot det ryska angreppet, vara bättre än fred. I vart fall är det många människor som är beredda att dö för sin frihet istället för att som ryssen i gemen låta sig trampas ned och förnedras av den fascistiska ryska regimstöveln. Sen är USA inte på något sätt perfekt ens utan Trump men så länge det finns aggressiva diktaturer i världen är det bättre än inget.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in