Citat:
Ursprungligen postat av
Kojkoj
Håller med dej om mycket. Men det går att ifrågasätta detta med västvärldens moral. Högerpolitiker i många länder som Belgien, Österrike, USA och flera till vill stoppa stödet till Ukraina. Dom skulle säkert påstå att dom också står för västvärldens moral men ändå väljer dom att svika Ukraina. Felet som väst gör e att det inte blir några konsekvenser för dom företagare som underlättar för Putin. Oavsett om det e Musk eller någon annan.
Ja, jag delar den uppfattningen. Tänkte skriva något om det men tyckte det förde för långt. Saken är väl den att tex Trump och hans anhang snarare har ett ryskt närmast fascistiskt tankesätt där störst går först och ska få göra som den vill. Trump är ju en översittare "bully" och tyvärr kan USA med honom i ledningen ta samma roll och man har ju sett hur han förnedrar svaga (tex handikappade politiska motståndare) och närmast synes njuta av det. På samma sätt som han tycker att "svaga länder" ska få lida för att de är just svaga. Normal västerländsk moral är att skydda svaga.
Min poäng är alltså att Trumpen och hans gelikar i yttersta högersvängen inte är en del av västvärldens normala moral, lika lite som Hitler var det på sin tid. Vi får se om västvärlden, Ukraina och övriga världen klarar 4 år till om det värsta händer och Trump vinner valet. Tyvärr är ju hans motståndare inte heller någon toppkandidat i min värld.