2024-02-22, 12:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Awkwardman
Privatanställd eller stat/kommun?
Står det vad som är vad eller i en klump bara?

Privatanställd. Det står som en klumpsumma längst ner på lönebesked med rubrik "inbetalda arbetsgivaravgifter" eller liknande.
Citera
2024-02-22, 12:24
Medlem
peterpanps avatar
Citat:
Utmärkt tycker jag! Vad tycker ni? Många invänder att det inte är skatter utan avgifter. Semantik menar jag. Tycker att det är ett fanatiskt förslag vilket öppnar upp för diskussioner om tex den allmänna löneavgiften (ifag 10%).

Ja, det är bra att alla sådana kostnader, oavsett om de kallas skatt eller avgifter, redovisas. Det är enorma kostnader för att ha anställda, som inte pengar går till de anställda själva. Långt ifrån alla känner till detta.
Citera
2024-02-22, 12:27
Medlem
Sam.Boyds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 53280
Varför inte! Många förstår inte vad dom kostar sin arbetsgivare.. Dom ser bara dom 150:- i timmen innan skatt som dom får i handen.

Det är därför S og V kämpat med näbbar og klor att dölja skatten på arbetskraften. Dels att kalla den avgift. Dels att den inte får synas på lönebeskedet.

Det är inga små pengar staten o kommunerna tar in.

1. Arbetsgivaravgifter.
2. Inkomstskatter.
3. Punktskatter på viss konsumtion (alkohol, bränsle, tobak osv).
4. Moms på allt man köper.
5. Skatt på avkastning av sparat. kapita.
6. Skatt på boende o sommarstuga.
7. Skatt på fordonet man äger.

Osv….

Motorn i ekonomin är den arbetande medelklassen men även de skattebetalande arbetarna längst ned på samhällsstegen.

Skull folk fått det de betalat in till pension i egna kapitalförvaltningar skulle pensionsåldern för de som arbetat antagligen bara en bra bit under 60. O inte som nu skjutas fram till 67….
Citera
2024-02-22, 12:38
Medlem
Citat:
Vad menar du? Rikstadsledamöternas löner är offentliga. Samma med offentliga utgifter.

Nej, och det är även skatter och sociala avgifter så då kan vi ju köra på som vanligt utan extra specar.

Är du politiker själv eller varför slickar du dom i arslet och vill att inte deras kostnader ska få extra uppmärksamhet?
Citera
2024-02-22, 12:46
Medlem
rotebro-hasses avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mullret
Detta.

Hade satt press på politiker av alla sorter att hantera intäkterna med bättre förstånd.

När arbetstagaren ser vad som går i skatt ökar trycket på att få bättre utfall.

Håller helt med
Detsamma på bensin kvittot och snusen
Citera
2024-02-22, 12:53
Medlem
Rad-i-Kalles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HORSVERIGE
Samma skit ungefär.

Självklart ska allt redovisas så att folk får upp ögonen på hur mycket som stjäls ur deras plånbok. Detta har varit på tapeten under årtionden, vad jag vet.
Och du tror att AG-avgiften kommer att tillfalla dig..?
Den lägger givetvis arbetsgivaren rabarber på …

Flytta till valfritt land med ett sämre skyddsnät än vårt så får vi se hur länge du klarar dig.
Citera
2024-02-22, 12:54
Medlem
Arbetsgivaravgiften redovisas redan på min lönespec. Men det är väl bra om det blir så för alla. Förövrigt är arbetsgivaravgiften sinnessjukt hög. Man sätter kaffet i halsen när man ser arbetsgivaravgiften för någon som tjänar bra, runt 50 tusen bruttolön. Bör sänkas till ca 1% av lönen.
Citera
2024-02-22, 12:55
Medlem
Citat:
Många från twittervänstern är emot detta. Dom menar att det inte är en skatt utan en avgift,

Jag har haft denna diskussionen med många (som inte är vänster kan tilläggas) men likt förbannat så hävdar alla att det är avgift och inte skatt som löntagaren står för!

Brukar ge exempel om jag har egen firma och betalar ut lön till mig själv, då måste jag betala arbetsgivaravgiften, ingen annan, vilket betyder att man arbetsgivaravgiften är en skatt av lön, inget annat!
Minns inte var jag läste det men sossarna ville höja skatten på lön, tror det var under 70talet eller 60talet kanske men då den redan var hög och dom visste att folk hade protesterat så "flyttade" man kostnaden till arbetsgivaren istället och sa att det är arbetsgivaren som betalar den och inte löntagaren.
Citera
2024-02-22, 13:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av grey.eagle
Ta med Fora oxå 6,1% som skall läggas ovanpå lönen.

Plus tjänstepension och löneskatt för pension.
Borde också stå på lönebeskedet
Citera
2024-02-22, 13:08
Medlem
Ostepopss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rad-i-Kalle
Och du tror att AG-avgiften kommer att tillfalla dig..?
Den lägger givetvis arbetsgivaren rabarber på …

Flytta till valfritt land med ett sämre skyddsnät än vårt så får vi se hur länge du klarar dig.

Stämmer inte, som arbetsgivare gör det ju ingen skillnad för mig, utan jag kan konkurrera med Ericsson, volvo osv.. om arbetskraft om jag ger AG till den anställde om den sänks.

Det är fortfarande svårt att hitta bra anställda och om man gör det så är det ju klart man vill betala bra och ge fina förmåner osv...
Citera
2024-02-22, 13:43
Medlem
Betongborrens avatar
Citat:
Många från twittervänstern är emot detta. Dom menar att det inte är en skatt utan en avgift,
Jag tycker inte att det spelar någon roll om man kallar det en avgift eller skatt. Det där är bara en tolkningsfråga. I slutändan är det ändå en avgift/skatt för arbetsgivaren, alltså den totala avgiften för den anställde eller som egen företagare.
Hela skattesystemet borde reformeras samt sänkt skatt för vanliga löntagare, eller varför inte bara införa platt skatt. Det här argumentet att platt skatt gynnar höginkomsttagare köper jag inte riktigt, då man ändå får betala mer skatt ju mer man får i lön.
Har man en lön på 30,000 vs 50,000 så får den med högre inkomst betala mer skatt ändå.
Skattesystemet blir också enklare och begripligare och dessutom mer rättvis, oavsett om man är låginkomsttagare eller höginkomsttagare. Alla får behålla mer av sin lön.
Det som borde beskattas mer är lyxkonsumtion, finanssystem och företag etc.
Citera
2024-02-22, 13:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av peterpanp
Ja, det är bra att alla sådana kostnader, oavsett om de kallas skatt eller avgifter, redovisas. Det är enorma kostnader för att ha anställda, som inte pengar går till de anställda själva. Långt ifrån alla känner till detta.

Det är väl cirka 12% av arbetsgivaravgiften som inte går till arbetaren i form av försäkringar och pension etc ?
Arbetaren själv är oftast inte helt olönsam
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in