2024-02-21, 19:46
Medlem
rolemodels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BenganTuffing
Jag är svenne och tycker det är patetiskt att ha matlåda, skulle aldrig förnedra mig till att ha matlåda.

Fan va häftig du är ändå! Och smart framförallt! Äta skitmat som du inte vet ett skit om macro eller micro näringsvärde på. Men nån som är självhatare och kallar sig för ”svenne” bryr sig väl föga om det iofs

Men, har vi fått nån klarhet i vad svartingarna/niggrerna nere på ”kontinenten” äter som är så exotiskt och bra?
2024-02-21, 20:08
Avstängd
Hoppar in här o frågar - hur vanlig ovanligt är det att arbetsgivaren håller lunch med riktig mat idag.

På Ericsson var detta en stoor grej förr. Ett par advokatbyråer har matlagare som kommer o lagar god o näringsrik mat till de anställda.

Någon skrev personalrestaurangen är outsourcad men är det inte subvention dåå?

I vissa fall har allmänheten haft tillträde men då har personalen rabatter.

HUR ÄR DET MED POLISEN - I STORA POLISHUS FINNS PERSONALRESTAURANG - PÅ KUNGSHOLMEN
VAR DEN OUTSOURCAD MEN DET VAR INTE FRI PRISSÄTTNING

O DE POLISER SOM INTE HAR DENNA MÖJLIGHET - FÅR DE NÅGON KOMPENSATION

Ett konstaterande är dock att personalrestauranger blir allt mer en relik

Hur är maten på större välmående företag som (Ericsson är inte längre välmående) som SKF
Sandvik Atlas Copco Alfa Laval Volvo o Volvo (lastbilar) Scania?

O hur ser det ut på Bankernas huvudkontor o Bankgirot
2024-02-21, 20:33
Medlem
Roidberts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mickenyqvist123
Jag tog en kaffe för ett par månader sedan och satt bredvid en kollega och såg honom öppna lunchlådan. Tre kycklingklubbor som han åt med händerna. Ingen sallad, potatis, sås eller något till. Kall kyckling utan tillbehör som åts med flottiga händer. Svårt att låtsas att det där var en näringsrik måltid som man kommer minnas på dödsbädden direkt.

Han får i sig mycket protein, så jag skulle säga att det är en mycket näringsrik måltid. Mycket lätt att få i sig kolhydrater på annat håll.
2024-02-21, 20:35
Medlem
Ja, det är inte alltid matlådan ser lika rolig ut som när den gjordes. Dock smakar ju ofa matlådorna bättre än något lunchhak. Bjöds på en mutlunch idag. Boeuf bourguignon. Helt okej men mina matlådor brukar ofta hålla liknande kvalitet. Inte alltid.

Jag sparar ca 2500kr per månad på att ta med matlåda till jobbet. Dessa pengar kan jag spara för framtida renoveringar eller utbyggnader av huset eller resor eller whatever. Att jag cyklar till jobbet sparar ungefär lika mycket varje dag samtidigt som det ger mig gratis träning och bättre fysik.

Finns mycket man kan göra i livet för att både må bra och spara pengar för att använda på sådant som man prioriterar högre.
2024-02-21, 21:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SC430
Hoppar in här o frågar - hur vanlig ovanligt är det att arbetsgivaren håller lunch med riktig mat idag.

På Ericsson var detta en stoor grej förr. Ett par advokatbyråer har matlagare som kommer o lagar god o näringsrik mat till de anställda.

Någon skrev personalrestaurangen är outsourcad men är det inte subvention dåå?

I vissa fall har allmänheten haft tillträde men då har personalen rabatter.

HUR ÄR DET MED POLISEN - I STORA POLISHUS FINNS PERSONALRESTAURANG - PÅ KUNGSHOLMEN
VAR DEN OUTSOURCAD MEN DET VAR INTE FRI PRISSÄTTNING

O DE POLISER SOM INTE HAR DENNA MÖJLIGHET - FÅR DE NÅGON KOMPENSATION

Ett konstaterande är dock att personalrestauranger blir allt mer en relik

Hur är maten på större välmående företag som (Ericsson är inte längre välmående) som SKF
Sandvik Atlas Copco Alfa Laval Volvo o Volvo (lastbilar) Scania?

O hur ser det ut på Bankernas huvudkontor o Bankgirot

Hur kan det vara subventionerat om ett vinstdrivande företag säljer mat i myndighetens lokaler, och vilket företag som gör det har skett genom offentlig upphandling, och företaget hyr lokalerna för marknadsmässiga hyror?

Nej, det är INTE subventionerat. Det är samma priser för alla, oavsett om man är anställd eller inte.
Senast redigerad av Camarosmurfen 2024-02-21 kl. 21:51.
2024-02-21, 21:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ballesteros
Ja, det är inte alltid matlådan ser lika rolig ut som när den gjordes. Dock smakar ju ofa matlådorna bättre än något lunchhak. Bjöds på en mutlunch idag. Boeuf bourguignon. Helt okej men mina matlådor brukar ofta hålla liknande kvalitet. Inte alltid.

Jag sparar ca 2500kr per månad på att ta med matlåda till jobbet. Dessa pengar kan jag spara för framtida renoveringar eller utbyggnader av huset eller resor eller whatever. Att jag cyklar till jobbet sparar ungefär lika mycket varje dag samtidigt som det ger mig gratis träning och bättre fysik.

Finns mycket man kan göra i livet för att både må bra och spara pengar för att använda på sådant som man prioriterar högre.

Lunchen tar i regel kortare tid också om man käkar låda, 30 min istället för en timme blir mycket tid på ett år man är hemma istället för på jobbet.
2024-02-21, 21:51
Medlem
kukflashs avatar
I början av mitt arbetsliv så var jag väldigt inrutad på att laga matlådor på söndagar för att ta med sig dagen efter till jobbet, nu när man är mer dynamisk i sitt liv så började jag göra mackor istället och tar med som lunch. Anledningen är mycket enkel; smidigt och billigt.

Jag jobbar på kontor och har ett stillasittande jobb, det är bara vansinne att göra fem matlådor och tvinga i sig på lunchen bara för att man har lunchrast. När jag kommer hem så gör jag god och näringsrik mat.

Egentligen behöver man inte käka lunch heller tycker jag (om man nu har kontorsjobb eller liknande, andra förutsättningar om man har ett praktiskt yrke).
2024-02-21, 22:20
Medlem
Många på mitt jobb köper sånnadär ”korvar” med ärtsoppa. För jäkla otrevligt ser det ut att vara när de trycker ut dem i sina tallrikar tycker jag.

Är ett skapligt och välbetalt kontorsarbete i en storstad där jag trodde man kunde förvänta sig annat.
2024-02-21, 22:31
Medlem
På storbygge hade många och jag själv bara mackor, set var det man hann. Ofta glömde man lägga in lunchlådan i värmeskåpet vid frukost och fick äta lunch vid fikat istället. Säkrare med mackor. Billigt, kolhydrater så man orkar jobba. Sen hade man bara 30 minuter på sig.

Idag har jag alltid med mig lunchlåda och oftast gårdagens rester. Vill inte slänga men ser ofta lite tråkigt ut. Gott hemlagad mat dock. Sen är köpe luncher så onyttiga.
2024-02-21, 22:48
Medlem
MagisterBisters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mickenyqvist123
Jag är 31 år och har haft en hel del olika jobb, och har funderat lite över gemene svennes matvanor på jobbet. Har full förståelse för att det blir väldigt dyrt att äta ute varje dag men det är chockerande att observera vad för slags "mat" många kollegor äter på jobbet för att spara extra kronor. Samma människor som bränner hundratals kronor på annat larv är helt OK med att plocka fram sina slafsiga inlindade mackor med ost och gurka och kalla det "lunch". Eller gårdagens ica basic kyckling-rester som packas upp i en sunkig matlåda som såg ut som att den diskades senast 1997. Väldigt sällan ser man någon som faktiskt lagat en matlåda som ser aptitlig ut.

Ni som är lite äldre, har det alltid sett ut så här eller är det en ny företeelse? Min uppfattning är att den här kulturen skulle klassas som totalt vansinne speciellt i södra europa runt medelhavet. Vissa som tjänar bra tycker på allvar att en utgången lingongrova + ostskiva från eldorado är en acceptabel lunch, jag kan inte undgå att tänka att man på 60-70 talet etc ansträngde sig mer när det kommer till ens kost.

Grotesco drev ju även om detta med en mycket rolig sketch där Ulf Pihlman (Henrik Dorsin) på ett möte lindar upp en sån där svettig inlindad macka på mötesbordet och staplar även upp en Trocomares Örtsalt och en banan. Stereotypen finns ju av en anledning, för att det är typiskt svenne att jaga OS guld i snålhet.
Vilka andra europeiska länder har du jobbat i? På vilken typ av företag? Hur ser deras matlådor ut?
2024-02-21, 22:52
Medlem
Roidberts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Selor
För mig så ska lunchen fungera som bukfylla så man orkar med de sista 4a timmarna utan att vara helt seg i kolan. För det blir man om man äter som en gris när man inte behöver göra det. Du är liksom hemma om 4a timmar, lugna ner dig du kommer inte att avlida om du äter en liten portion.

Sen är det ju förstås sant att matlådor är lite sunkigt, men faktum är att all mat som mikras blir sunkig. Det går inte att undvika.

Jag håller med dig till 100% på den punkten. Avskyr att äta mat som har blivit uppvärmd i mikron. Brukar själv ta med ägg med bröd eller färdigkokt potatis till jobbet. Går snabbt att steka och blir inte mycket disk heller.
2024-02-21, 23:20
Medlem
mickenyqvist123s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MagisterBister
Vilka andra europeiska länder har du jobbat i? På vilken typ av företag? Hur ser deras matlådor ut?

Har bara jobbat i England (1 mån, praktik-grej via mitt gymnasium). Vad mina kollegor åt vet jag inte för jag och min klasskamrat fick en 10 pund handout varje dag för lunch, jag gick nästan alltid till McDonalds eller liknande och åt där. Dock så är ju UK ökänt för att vara lika odugliga som Norge. Jag vet att vissa käkar vinägerchips och läsk till lunch eller så kallade pork scratchings (fläsksvål chips). Vad som är värst, det vs Norge? Pest eller kolera om du frågar mig.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in