2024-02-20, 12:04
Medlem
mickenyqvist123s avatar
Jag är 31 år och har haft en hel del olika jobb, och har funderat lite över gemene svennes matvanor på jobbet. Har full förståelse för att det blir väldigt dyrt att äta ute varje dag men det är chockerande att observera vad för slags "mat" många kollegor äter på jobbet för att spara extra kronor. Samma människor som bränner hundratals kronor på annat larv är helt OK med att plocka fram sina slafsiga inlindade mackor med ost och gurka och kalla det "lunch". Eller gårdagens ica basic kyckling-rester som packas upp i en sunkig matlåda som såg ut som att den diskades senast 1997. Väldigt sällan ser man någon som faktiskt lagat en matlåda som ser aptitlig ut.

Ni som är lite äldre, har det alltid sett ut så här eller är det en ny företeelse? Min uppfattning är att den här kulturen skulle klassas som totalt vansinne speciellt i södra europa runt medelhavet. Vissa som tjänar bra tycker på allvar att en utgången lingongrova + ostskiva från eldorado är en acceptabel lunch, jag kan inte undgå att tänka att man på 60-70 talet etc ansträngde sig mer när det kommer till ens kost.

Grotesco drev ju även om detta med en mycket rolig sketch där Ulf Pihlman (Henrik Dorsin) på ett möte lindar upp en sån där svettig inlindad macka på mötesbordet och staplar även upp en Trocomares Örtsalt och en banan. Stereotypen finns ju av en anledning, för att det är typiskt svenne att jaga OS guld i snålhet.
Senast redigerad av mickenyqvist123 2024-02-20 kl. 12:08.
2024-02-20, 12:09
Medlem
Stygotiuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mickenyqvist123
Jag är 31 år och har haft en hel del olika jobb, och har funderat lite över gemene svennes matvanor på jobbet. Har full förståelse för att det blir väldigt dyrt att äta ute varje dag men det är chockerande att observera hur många kollegor äter på jobbet för att spara extra kronor. Samma människor som bränner hundratals kronor på annat larv är helt OK med att plocka fram sina slafsiga inlindade mackor med ost och gurka och kalla det "lunch". Eller gårdagens ica basic kyckling-rester som packas upp i en sunkig matlåda som såg ut som att den diskades senast 1997. Väldigt sällan ser man någon som faktiskt lagat en matlåda som ser aptitlig ut.

Ni som är lite äldre, har det alltid sett ut så här eller är det en ny företeelse? Min uppfattning är att den här kulturen skulle klassas som totalt vansinne speciellt i södra europa runt medelhavet. Vissa som tjänar bra tycker på allvar att en utgången lingongrova + ostskiva från eldorado är en acceptabel lunch, jag kan inte undgå att tänka att man på 60-70 talet etc ansträngde sig mer när det kommer till ens kost.

Grotesco drev ju även om detta med en mycket rolig sketch där Ulf Pihlman (Henrik Dorsin) på ett möte lindar upp en sån där svettig inlindad macka på mötesbordet och staplar även upp en Trocomares Örtsalt och en banan. Stereotypen finns ju av en anledning, för att det är typiskt svenne att jaga OS guld i snålhet.

Känner inte alls igen mig i din beskrivning, om att många i Sverige skulle äta en macka och liknande till lunch. De jag ser som äter matlådor, d.v.s inte ute, har ofta hemlagad, varm, mat. Du verkar dessutom inte varit i varken Danmark eller framför allt Norge där lunchen är ett par mackor, ibland snabbt konsumerade vid arbetsplatsen.
2024-02-20, 12:12
Medlem
OtherBarrys avatar
Jobbat i Norge någon gång? Där snackar vi deppig lunchkultur.
2024-02-20, 12:15
Medlem
Jordgubbes avatar
Trådstartaren, du kan väl fixa en sajt, blogg eller youtube-kanal för tips om matlådor? Sen har själva boxen lite konstig form, är de inte ofta lite för breda, så man måste lägga dem på tvären i väskan? Maten kanske såg okej ut när den lades ner i den kvällen innan?
2024-02-20, 12:15
Medlem
mickenyqvist123s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OtherBarry

Nä, men är intresserad.

Har även jobbat lite som statist för länge sidan, lite allt möjligt - film, tv, reklam. Ibland fick man robusta luncher, ibland en fralla med ost och skinka som "middag". Kalla mig kräsen men för mig är det inte en måltid.
2024-02-20, 12:17
Medlem
mickenyqvist123s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stygotius
Känner inte alls igen mig i din beskrivning, om att många i Sverige skulle äta en macka och liknande till lunch. De jag ser som äter matlådor, d.v.s inte ute, har ofta hemlagad, varm, mat. Du verkar dessutom inte varit i varken Danmark eller framför allt Norge där lunchen är ett par mackor, ibland snabbt konsumerade vid arbetsplatsen.

Hur kommer det sig att Norge är ännu värre, har de utvecklat något slags kollektivt Joakim von Anka syndrom? Skruvar de ner värmen på elementen också för att spara 50 öre per månad som farbror Joakim gjorde, ha!
2024-02-20, 12:17
Medlem
Lagar alltid riktigt lunch eftersom jag jobbar hemma, men det är inget fel på en macka med ost och gurka.
2024-02-20, 12:20
Medlem
mickenyqvist123s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av spherical
Lagar alltid riktigt lunch eftersom jag jobbar hemma, men det är inget fel på en macka med ost och gurka.

Om man jobbar ett stenhårt slavjobb, vilket jag gjort under flera perioder, så är en macka med ost och gurka inte tillräckligt. IMO.
2024-02-20, 12:24
Medlem
Galejans avatar
Citat:
Hur kommer det sig att Norge är ännu värre, har de utvecklat något slags kollektivt Joakim von Anka syndrom? Skruvar de ner värmen på elementen också för att spara 50 öre per månad som farbror Joakim gjorde, ha!
Norge är i grund och botten ett fattigt land. De senaste årtiondenas oljedollarorgie har inte ändrat på fattigkulturen. Framförallt de som är födda innan millennieskiftet lever fortfarande till viss del med en kultur där en grov macka med brunost är lunch och pinnekött är julmat. Det var vad man hade råd med historiskt och det lever kvar. Fattigdomsmentalitet.
2024-02-20, 12:27
Medlem
mickenyqvist123s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Galejan
Norge är i grund och botten ett fattigt land. De senaste årtiondenas oljedollarorgie har inte ändrat på fattigkulturen. Framförallt de som är födda innan millennieskiftet lever fortfarande till viss del med en kultur där en grov macka med brunost är lunch och pinnekött är julmat. Det var vad man hade råd med historiskt och det lever kvar. Fattigdomsmentalitet.

Intressant, jag har faktiskt en norsk släkting som är multimiljonär och har toppjobb inom media men som lever spartanskt på matfronten, märkte också att han inte alls brydde sig om att slänga utgångna produkter (chokladkakor som var 4-5 år gamla etc)
2024-02-20, 12:29
Medlem
CaptainInsane-os avatar
Citat:
Jag är 31 år och har haft en hel del olika jobb, och har funderat lite över gemene svennes matvanor på jobbet. Har full förståelse för att det blir väldigt dyrt att äta ute varje dag men det är chockerande att observera vad för slags "mat" många kollegor äter på jobbet för att spara extra kronor. Samma människor som bränner hundratals kronor på annat larv är helt OK med att plocka fram sina slafsiga inlindade mackor med ost och gurka och kalla det "lunch". Eller gårdagens ica basic kyckling-rester som packas upp i en sunkig matlåda som såg ut som att den diskades senast 1997. Väldigt sällan ser man någon som faktiskt lagat en matlåda som ser aptitlig ut.

Jag är äldre än dig och har förmodligen delat bord med fler matlådeätare än vad du har och jag har nog aldrig sett någon käka bara en macka till lunch.

Och på tal om kontinentaleuropa så var väl den stora skillnaden jämfört med Sverige att ingen höjde på ögonbrynen om man drack ett glas vin/öl till lunchen om man gick ut och käkade.
2024-02-20, 12:32
Medlem
GormDenGamles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OtherBarry

Ja. Brödskivor utan smör med makrill eller ost. Annars knäckebröd med smör och makrill eller ost.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in