Citat:
Ursprungligen postat av
mickenyqvist123
Jag är 31 år och har haft en hel del olika jobb, och har funderat lite över gemene svennes matvanor på jobbet. Har full förståelse för att det blir väldigt dyrt att äta ute varje dag men det är chockerande att observera hur många kollegor äter på jobbet för att spara extra kronor. Samma människor som bränner hundratals kronor på annat larv är helt OK med att plocka fram sina slafsiga inlindade mackor med ost och gurka och kalla det "lunch". Eller gårdagens ica basic kyckling-rester som packas upp i en sunkig matlåda som såg ut som att den diskades senast 1997. Väldigt sällan ser man någon som faktiskt lagat en matlåda som ser aptitlig ut.
Ni som är lite äldre, har det alltid sett ut så här eller är det en ny företeelse? Min uppfattning är att den här kulturen skulle klassas som totalt vansinne speciellt i södra europa runt medelhavet. Vissa som tjänar bra tycker på allvar att en utgången lingongrova + ostskiva från eldorado är en acceptabel lunch, jag kan inte undgå att tänka att man på 60-70 talet etc ansträngde sig mer när det kommer till ens kost.
Grotesco drev ju även om detta med en mycket rolig sketch där Ulf Pihlman (Henrik Dorsin) på ett möte lindar upp en sån där svettig inlindad macka på mötesbordet och staplar även upp en Trocomares Örtsalt och en banan. Stereotypen finns ju av en anledning, för att det är typiskt svenne att jaga OS guld i snålhet.
Känner inte alls igen mig i din beskrivning, om att många i Sverige skulle äta en macka och liknande till lunch. De jag ser som äter matlådor, d.v.s inte ute, har ofta hemlagad, varm, mat. Du verkar dessutom inte varit i varken Danmark eller framför allt Norge där lunchen är ett par mackor, ibland snabbt konsumerade vid arbetsplatsen.