2024-02-20, 12:40
Medlem
mickenyqvist123s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CaptainInsane-o
Jag är äldre än dig och har förmodligen delat bord med fler matlådeätare än vad du har och jag har nog aldrig sett någon käka bara en macka till lunch.

Och på tal om kontinentaleuropa så var väl den stora skillnaden jämfört med Sverige att ingen höjde på ögonbrynen om man drack ett glas vin/öl till lunchen om man gick ut och käkade.

Den gemensamma nämnaren är ju att där nere vid vinbältet så ser man maten som en viktig del av dagen, kontra något som man ska få överstökat snabbt. Det verkar även som att vissa ser någon slags stolthet i att äta mycket spartanskt. Jag växte upp i ett bra område i Stockholm men min mamma försökte pracka på mig på somrarna på landet att man skulle äta filmjölk till lunch. Förstår inte alls var denna fix idé kom ifrån, om det är något som många hushåll gör under sommaren eller hennes ide, men jag var inte direkt något fan av denna spartanlösning deluxe direkt när jag var ung det kan jag säga.
2024-02-20, 13:01
Medlem
mickenyqvist123s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jordgubbe
Trådstartaren, du kan väl fixa en sajt, blogg eller youtube-kanal för tips om matlådor? Sen har själva boxen lite konstig form, är de inte ofta lite för breda, så man måste lägga dem på tvären i väskan? Maten kanske såg okej ut när den lades ner i den kvällen innan?

Jag tog en kaffe för ett par månader sedan och satt bredvid en kollega och såg honom öppna lunchlådan. Tre kycklingklubbor som han åt med händerna. Ingen sallad, potatis, sås eller något till. Kall kyckling utan tillbehör som åts med flottiga händer. Svårt att låtsas att det där var en näringsrik måltid som man kommer minnas på dödsbädden direkt.
2024-02-20, 13:32
Medlem
Vardagen måste få kosta. Jag äter lunch ute, gärna med ett glas vin, 5 dagar i veckan. Kvalitetstid som gör att man mår bra.
2024-02-20, 13:53
Medlem
OtherBarrys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GormDenGamle
Ja. Brödskivor utan smör med makrill eller ost. Annars knäckebröd med smör och makrill eller ost.
Suttit och lunchat med norska ingenjörer i övre medelåldern som med lätthet drar in +60k norska i månaden som tycker att några ägg och ett knäckebröd är en utsökt lunch.
2024-02-20, 14:03
Medlem
GormDenGamles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OtherBarry
Suttit och lunchat med norska ingenjörer i övre medelåldern som med lätthet drar in +60k norska i månaden som tycker att några ägg och ett knäckebröd är en utsökt lunch.

Just de. Äggen glömde jag.
Samma här. Absurt är bara förnamnet.
2024-02-20, 14:07
Medlem
mickenyqvist123s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OtherBarry

Märks att de storglidarna inte har jobb som kräver fysisk ansträngning. Knäckebröd och nåt ägg för ett jobb som kräver en maxprestation är inte kul.
2024-02-20, 14:14
Medlem
hakro807s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mickenyqvist123
Har full förståelse för att det blir väldigt dyrt att äta ute varje dag men det är chockerande att observera vad för slags "mat" många kollegor äter på jobbet för att spara extra kronor.
Tror inte att det handlar så mycket om att spara pengar utan om att spara tid, att man helt enkelt inte har någon matlust under arbetstid eller att matlådan oavsett hur fina ingredienser man valde sällan är så jäkla rolig efter ett eller flera dygn i kylen.
2024-02-20, 14:18
Medlem
mickenyqvist123s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hakro807
Tror inte att det handlar så mycket om att spara pengar utan om att spara tid, att man helt enkelt inte har någon matlust under arbetstid eller att matlådan oavsett hur fina ingredienser man valde sällan är så jäkla rolig efter ett eller flera dygn i kylen.

Denna cope med att "laga storkok på söndagen som räcker hela veckan" känns skakig för mig. Visst, det finns en typ av maträtter som håller sig länge som tex soppor brukar oftast smaka ungefär lika gott dagen och dagarna efter men det finns rätter som tex innehåller ris som blir i princip oätlig bara ett dygn senare. Att pressa i sig fiskpinnar man stekte i söndags på en torsdag med felix pulvermos, nej då vattenfastar jag hellre helt och hållet och väntar till middagen.
2024-02-20, 14:28
Medlem
Det finns olika kulturella mönster i olika länder när det gäller ätande. Generellt har mönstret varit att man i norra Europa äter relativt lätt lunch (mackor, rester) men större middag relativt tidigt (kl 6-7), och fler mellanmål. I södra Europa äter man större lunch, middag sent (kl 9-10) och färre mellanmål.

Jag gissar att det har med dagsljuset och värmen att göra.
2024-02-20, 14:30
Medlem
hakro807s avatar
Citat:
Visst, det finns en typ av maträtter som håller sig länge som tex soppor brukar oftast smaka ungefär lika gott dagen och dagarna efter men det finns rätter som tex innehåller ris som blir i princip oätlig bara ett dygn senare.
Har länge talat om detta som matlådemat, helt enkelt maträtter som passar att ha i matlåda. Sedan behöver det inte handla om helgens storkok utan lika gärna gårdagens middag. Korv stroganov är en klassisk sådan rätt som håller sig väl i matlådan bara man ser till att hålla ris och sôvel åtskilda. Lasagne tillsammans med en dagsfärsk sallad är ju ett annat exempel på passande mat.
2024-02-20, 14:33
Medlem
invandrar-leffes avatar
Citat:
Har full förståelse för att det blir väldigt dyrt att äta ute varje dag men det är chockerande att observera vad för slags "mat" många kollegor äter på jobbet för att spara extra kronor. Samma människor som bränner hundratals kronor på annat larv

Du har inte reflekterat över att det kan finnas ett samband mellan att de sparar på ett område och spenderar på ett annat?

Citat:
Väldigt sällan ser man någon som faktiskt lagat en matlåda som ser aptitlig ut.

Ni som är lite äldre, har det alltid sett ut så här eller är det en ny företeelse? Min uppfattning är att den här kulturen skulle klassas som totalt vansinne speciellt i södra europa runt medelhavet. Vissa som tjänar bra tycker på allvar att en utgången lingongrova + ostskiva från eldorado är en acceptabel lunch, jag kan inte undgå att tänka att man på 60-70 talet etc ansträngde sig mer när det kommer till ens kost.

En sak som många blir bättre på med åldern är iaf i att inte så skitnödigt tänka på vad andra ska tycka. Vem fan bryr sig om du tycker deras matlådor ser aptitliga ut eller inte?
Sen behöver man ett visst mått av pondus och självsäkerhet för att inse att det inte är något som helst problem att äta en utgången lingongrova om den inte är dålig. De som är så bögiga att de äter ost kan väl få göra det utan att du behöver lägga dig i var deras skivor kommer ifrån.
2024-02-20, 14:41
Bannlyst
Jag har aldrig stött på att människor äter mackor till lunch, det är ett beteende reserverat för norrmännen som saknar matkultur helt och hållet.

Vad är ”okej” att ha i matlådan då?

Pasta & köttfärssås, lasagne, köttbullar, sallad mm

Delar inte bilden TS målar upp, kan ha med typ av arbete och göra men har fan aldrig sett någon käka en skogaholmsmacka med ost till lunch

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in