2024-02-20, 18:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tajpR
120 var billigt. Var äter man lunch för det?

105 kan man käka på i personalmatsalen dit jag ska imorgon. Buffé med 3-4 rätter, och det är riktigt bra mat där. Och det är inte subventionerat, är outsourcat till ett företag.

Men tycker man hittar lunch för runt 120 oavsett vart man är nånstans.

På vanliga arbetsplatsen är det dock matlåda som gäller, helst slevmat.
2024-02-20, 18:45
Medlem
StigEngstroms avatar
Haha skulle man ha haft mer spännande matlådor på 60 och 70 talet? Du vet inte vad du pratar om.
Där kan man snacka att man åt mackor och hel/halvfabrikat i överflöd.
Sen kan du ta bort mestadels av grönsakerna också.
Jag har inte haft nån kollega som regelbundet äter mackor till lunch.
Senast redigerad av StigEngstrom 2024-02-20 kl. 18:47.
2024-02-20, 18:51
Medlem
mickenyqvist123s avatar
Citat:

Överallt. Snackar vi 150 kr+ dock, det tycker jag är för mycket, men 120 kr för en dagens finns överallt, och inte bara på dåliga hak som folk i den här tråden whinar om och tycker representerar hela Sveriges lunchrestauranger.
2024-02-20, 18:52
Medlem
Citat:
I Sthlm?

WKB
Heat
Holiday
Ri Cora

osv osv Kostar allihopa ~120
2024-02-20, 18:57
Medlem
StigEngstroms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mickenyqvist123
Japp... sen tycker jag det är deppigt också att öppna kylskåpet och man ser att kollegan pressat in 5 matlådor med identisk mat (typ spaghetti bolognese) som de ska sleva i sig varje dag under veckan. Ska också säga att vårt "lunchrum" påminde om en sovjetisk lagerlokal så när matlådorna kom fram så tänkte man att det här skulle Stalin och Lenin tyckt om att se.
Ge dig nu. När jag är gräsänkling steker jag på nån storpåse med pyttipanna på söndagen för att ha matlådor till några dagar, i med lite ketchup och rödbetor.
Detta är vanlig svensk mat som har funkat fint åt vanligt folk.
Mår du dåligt av det så är det ditt problem.
Jag ger blanka fan i om mina kollegor har snabbmakaroner och köttbullar eller oxfile.
Vad är det med dig? Fan vad jag är trött på er som prompt ska dyka ner i kollegornas matlådor varje gång det är lunch för att se vad man har och om det är samma som igår.
Det är en tisdagslunch, inte nobelmiddagen.
Dina förfäder som levde på välling och gröt hade skrattat arslet av sig om dom kunde se din fjollhet. Ät och sköt dig själv.
Må alla dina kollegor ha pulvermos imorgon så du blir extra arg!
Senast redigerad av StigEngstrom 2024-02-20 kl. 19:04.
2024-02-20, 19:00
Medlem
bertil-the-mans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ramathorn
TS efterfrågade synpunkter på hur äldre ser på saken, så here goes.

När jag började jobba för dryga 40 år sedan var det väldigt vanligt att stora och medelstora arbetsplatser hade egna lunchmatsalar där lunchen var hårt subventionerad eller rent av löneförmån, så kostnaden var relativt låg.

På den tiden var det mindre vanligt med lunchlådor och det berodde också på att mikrovågsugnar inte var så vanliga i lunchrummen på den tiden så möjligheterna att snabbvärma en lunchlåda var inte lika bra.

Eftersom subventionen bara gällde den egna matsalen så var förstås konkurrensen i stort satt ur spel så kvaliteten på lunchmaten var inte lika hög som i dag. Det var mer husmanskost då, blodpudding var inte ovanligt.

De som var äldre på den tiden krävde mer eller mindre att det skulle serveras ärtsoppa och pannkakor VARJE torsdag!

Låter som bra tider! Nu sitter vi här med värmda rester, ur led är tiden.

Värst är dom som värmer fisk i mikron så det stinker i hela rummet!
2024-02-20, 19:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Agitatze
Du var mig ett riktigt praktexempel på småkuksenergi

Hahaha, du får gärna utveckla

Hellre småkuksenergi än matlådeenergi hands down.
2024-02-20, 19:11
Medlem
mickenyqvist123s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av StigEngstrom
Ge dig nu. När jag är gräsänkling steker jag på nån storpåse med pyttipanna på söndagen för att ha matlådor till några dagar, i med lite ketchup och rödbetor.
Detta är vanlig svensk mat som har funkat fint åt vanligt folk.
Mår du dåligt av det så är det ditt problem.
Jag ger blanka fan i om mina kollegor har snabbmakaroner och köttbullar eller oxfile.
Vad är det med dig? Fan vad jag är trött på er som prompt ska dyka ner i kollegornas matlådor varje gång det är lunch för att se vad man har och om det är samma som igår.
Det är en tisdagslunch, inte nobelmiddagen.
Dina förfäder som levde på välling och gröt hade skrattat arslet av sig om dom kunde se din fjollhet. Ät och sköt dig själv.
Må alla dina kollegor ha pulvermos imorgon så du blir extra arg!

Vad tror du personer i Portugal, Spanien, Italien och Frankrike skulle tycka om välling, gröt och snabbmakaroner till lunch? Jag tänker fortsätta svinga mot svenska matvanor på jobbet tills de blir bättre, vad folk än tycker om det. För många är lata så är det bara.
2024-02-20, 19:14
Medlem
Jagarmiljonernas avatar
Citat:
Jag är 31 år och har haft en hel del olika jobb, och har funderat lite över gemene svennes matvanor på jobbet. Har full förståelse för att det blir väldigt dyrt att äta ute varje dag men det är chockerande att observera vad för slags "mat" många kollegor äter på jobbet för att spara extra kronor. Samma människor som bränner hundratals kronor på annat larv är helt OK med att plocka fram sina slafsiga inlindade mackor med ost och gurka och kalla det "lunch". Eller gårdagens ica basic kyckling-rester som packas upp i en sunkig matlåda som såg ut som att den diskades senast 1997. Väldigt sällan ser man någon som faktiskt lagat en matlåda som ser aptitlig ut.

Ni som är lite äldre, har det alltid sett ut så här eller är det en ny företeelse? Min uppfattning är att den här kulturen skulle klassas som totalt vansinne speciellt i södra europa runt medelhavet. Vissa som tjänar bra tycker på allvar att en utgången lingongrova + ostskiva från eldorado är en acceptabel lunch, jag kan inte undgå att tänka att man på 60-70 talet etc ansträngde sig mer när det kommer till ens kost.

Grotesco drev ju även om detta med en mycket rolig sketch där Ulf Pihlman (Henrik Dorsin) på ett möte lindar upp en sån där svettig inlindad macka på mötesbordet och staplar även upp en Trocomares Örtsalt och en banan. Stereotypen finns ju av en anledning, för att det är typiskt svenne att jaga OS guld i snålhet.
Hur stor blir skillnaden på att göra egen matlåda och köpa ute varje dag?
2024-02-20, 19:16
Medlem
För mig så ska lunchen fungera som bukfylla så man orkar med de sista 4a timmarna utan att vara helt seg i kolan. För det blir man om man äter som en gris när man inte behöver göra det. Du är liksom hemma om 4a timmar, lugna ner dig du kommer inte att avlida om du äter en liten portion.

Sen är det ju förstås sant att matlådor är lite sunkigt, men faktum är att all mat som mikras blir sunkig. Det går inte att undvika.
2024-02-20, 19:16
Medlem
Citat:
Jag har även jobbat på en stor statlig byggnad i centrala Stockholm där det snaskades kaffebröd, kakor och tårtor som aldrig förr. Varje gång en anställd fyllde år så bjöd de på tårta i fikarummet som alla fick ta av, förmånsskatt deluxe antar jag.

Men du, varför kan du inte ge oss obildade lite upplysning om hur man gör en riktigt läcker och spännande veckomatsedel som du?
Fläskpannkaka åt jag själv idag som jag gjorde i helgen.
Det som jag själv noterat när det gäller invandrare är att det gnälls gärna på svensk husmanskost, men sedan käkar de själva alldeles för mycket på McDonalds och vilken kulinarisk upplevelse är liksom det? Bönor, linser och soppor som man hittar i många invandrarkök ger jag heller inte mycket för.
2024-02-20, 19:18
Medlem
StigEngstroms avatar
Citat:
Vad tror du personer i Portugal, Spanien, Italien och Frankrike skulle tycka om välling, gröt och snabbmakaroner till lunch? Jag tänker fortsätta svinga mot svenska matvanor på jobbet tills de blir bättre, vad folk än tycker om det. För många är lata så är det bara.
Vad gör det dig om folk är lata?
Är jag gräsänkling så lagar jag endast mat för att fylla magen och förväntar mig ingen smaksensation på onsdagslunchen.
Klarar mig utmärkt med pulvermos och korv.
Vad har du med det att göra?
Mina kollegor kan äta sand om dom så vill, det skiter väl jag i.
En kollega jag hade brukade värma en burk gulasch på elementet. Jag retade mig aldrig en sekund på det.
Det är hos dig problemet ligger.
Senast redigerad av StigEngstrom 2024-02-20 kl. 19:24.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in