Citat:
Obegripligt faktiskt. Jag antog att ryska symboler som hammaren och skäran var förbjudna i Polen efter ryssarnas massakrer under 2:a VK och sedan 45 år av rysk ockupation, terrorvälde & förtryck. Ryska ockupationsstyrkorna lämnade väl Polen först på 1990-talet. Värt att notera är att ryska lögnhalsarna även på den tiden kallade sina massakrer, sin terror och jämnande av polska städer för "befrielse". Likadant lögnaktigt upplägg i Estland, Lettland, Litauen och övriga länder i centraleuropa som blev "befriade" av ryssarna.
Det jag reagerar mot är hyckleriet från polackerna. Om inte jag minns fel gav Sverige polackerna tillträde till svenska arbetsmarknaden från dag 1. Svenska och tyska åkerier & bönder blockerade inte gränsen och drog visor om "polska oligarker". Stora uppoffringar gjordes för polackernas frihet och integration i Europa. De fick en gräddfil för att mjölka guldkalven i Bryssel. När ett krigsdrabbat och utsatt Ukraina försöker överleva som stat visar polackerna sin värsta sida. Jag är medveten om att ukrainska nationalister begick avskyvärda dåd och folkmord på polacker under 2:a VK, men åkarnas och böndernas sabotage är en ren ekonomisk fråga. Ukrainska nationalisters folkmord på polacker ska utredas och bearbetas i ett fritt Ukraina men det får Polen och Ukraina lösa vid ett lämpligt tillfälle. Nu är prioritet nummer 1 att länderna samarbetar så att så många ryssar som möjligt dödas.
Det jag reagerar mot är hyckleriet från polackerna. Om inte jag minns fel gav Sverige polackerna tillträde till svenska arbetsmarknaden från dag 1. Svenska och tyska åkerier & bönder blockerade inte gränsen och drog visor om "polska oligarker". Stora uppoffringar gjordes för polackernas frihet och integration i Europa. De fick en gräddfil för att mjölka guldkalven i Bryssel. När ett krigsdrabbat och utsatt Ukraina försöker överleva som stat visar polackerna sin värsta sida. Jag är medveten om att ukrainska nationalister begick avskyvärda dåd och folkmord på polacker under 2:a VK, men åkarnas och böndernas sabotage är en ren ekonomisk fråga. Ukrainska nationalisters folkmord på polacker ska utredas och bearbetas i ett fritt Ukraina men det får Polen och Ukraina lösa vid ett lämpligt tillfälle. Nu är prioritet nummer 1 att länderna samarbetar så att så många ryssar som möjligt dödas.
Som barn följde jag med min mor på tävlingar bakom järnridån och hon smugglade ut runt 20st polska medborgare innan det föll ihop. Alla fick jobb på lokala industrin där hon var förman. Mot slutet bortsett från DDR så var hela systemet så ruttet så inte ens de som hade rätt partibok ville fortsätta på den inslagna linjen. Det är med vemod man ser hur vissa i landet beter sig mot andra som behöver hjälp mot samma aggressiva motpart. Har svårt att tro att detta inte åtminstone delvis finansieras av Kreml.