2024-02-21, 20:55
Medlem
Alkibiadess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Alkibiades
Jag följer de svenska anmälningarna till den sista Skandinaviska cup-helgen i Norge om halvannan vecka (sista anmälningsdag på fredag) med stort intresse. Damernas tremil i klassiskt är nog det intressantaste loppet; just nu är bla Sofia Henriksson, Elin Henriksson, Lisa Eriksson, Lisa Ingesson och Louise Lindström anmälda till temilen, hoppas också Crüsell anmäler sig. Moa Hansson ock Alicia Persson är också anmälda men de är mer intressanta i sprinten.

Rosenberg anmäld ikväll.

Edit: Och just när jag skrivit det så har svenska förbundet släppt landslagstruppen till Hommelvik:

Moa Hansson, Falun-Borlänge SK
Elin Henriksson, Skellefteå SK
Sofia Henriksson, Piteå Elit
Moa Lundgren, Åsarna IK
Märta Rosenberg, Trillevallens SK

Fredrik Andersson, Piteå Elit SK
Jonas Eriksson, IFK Mora SK
Truls Gisselman, BK Rehn
Anton Persson, Falun-Borlänge SK
Måns Skoglund, Åsarna IK
Senast redigerad av Alkibiades 2024-02-21 kl. 20:58.
Citera
2024-02-21, 21:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HerrGickhan
Länka till var Diggins sagt det. I en intervju strax före TdS sade hon att hon inte vill uttala sig om framtiden förrän säsongen är över och nämnde något om familjen. Jag tolkade det som att hon kanske vill skaffa barn innan tiden springer ifrån henne. Vi får se som sagt.

Du menar Pärmäkoski. Vi är skriver ju på ett svenskt forum och det är en finsk person som inte vill få sitt namn förvanskat.
Jag förstår inte varför jag måste ge en länk, men du ger ingen länk som motsäger min poäng?

https://olympics.com/en/news/jessie-diggins-historic-season-future

Citat:
Ursprungligen postat av Dr King
Johaug med en liten comeback

https://www.aftonbladet.se/sportbladet/a/4oyQWe/therese-johaug-gor-comeback-i-schweiz

Det känns allt mer troligt att hon inte kommer att kunna hålla sig från att köra femmilen vid VM nästa år.

Självklart var inte egot nöjt med att Petter var i rampljuset, så det måste göras en liten tillkännagivande för att se till att strålkastarljuset återigen riktas mot henne.
Citera
2024-02-21, 21:21
Medlem
Dr.skalmanskis avatar
Citat:
Intressant:
https://www.nrk.no/sport/motte-fis-topper-til-krisemote_-norge-og-andre-toppnasjoner-truer-med-a-starte-_superliga_-1.1676911 3
https://www.svt.se/sport/vintersport/okanda-motet-i-dag-sverige-kan-bli-del-av-skidornas-super-league

Känns inte alls bra. risken är att det blir total pannkaka med två separata tävlingsturneer.

Schack hade något liknande ett tag med två olika VM och det blev bara skevt.
Citera
2024-02-21, 21:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dr.skalmanski
Känns inte alls bra. risken är att det blir total pannkaka med två separata tävlingsturneer.

Hvem er det som er igjen utenfor denne gruppen som betyr noe? USA og Kanada? Hvis det blir noe av dette så tror jeg nok de også bytter. Det viktigste er nok å få IOC med på laget.

Er ingen overraskelse, i hvert fall ikke for meg. FIS har alltid vært en rote organisasjon, og nå med en Putin vennlig leder som kun bryr seg om alpint så var det bare et tidsspørsmål før det ble konflikt.
Citera
2024-02-21, 21:31
Medlem
Citat:
Intressant:
https://www.nrk.no/sport/motte-fis-topper-til-krisemote_-norge-og-andre-toppnasjoner-truer-med-a-starte-_superliga_-1.1676911 3
https://www.svt.se/sport/vintersport/okanda-motet-i-dag-sverige-kan-bli-del-av-skidornas-super-league
Detta gäller inte bara längdskidor utan alla FIS-sporter?
Citera
2024-02-21, 21:47
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lordbob
Jag förstår inte varför jag måste ge en länk, men du ger ingen länk som motsäger min poäng?

https://olympics.com/en/news/jessie-diggins-historic-season-future

Ingen har påstått att du »måste«, men du vill och det är väl så bra. Jag ser vad som står i det du länkar och där står ju bland annat: I'm not making any promises.

Om du läser vad jag skrev så ser du också att jag skrev att »jag tolkade det som«. Jag skulle gärna länka till den intervjun, men jag tror tyvärr inte att den finns kvar. De plockar ju bort sändningarna så snabbt och jag vet inte heller exakt när denna intervju var.
Citera
2024-02-21, 21:51
Medlem
Avvaktar med att ge mitt omdöme om utbrytarliga tills det är lite mer klart vad de faktiskt vill utöver att bestämma över TV-rättigheter. Men är ju inte svårt att arrangera åtminstone längdskidorna bättre än vad FIS gör idag så har man tur kanske det finns något mer jordnära i det också.
Citera
2024-02-21, 22:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dr.skalmanski

Schack hade något liknande ett tag med två olika VM och det blev bara skevt.

FIS är ju en ganska efterbliven organisation, skönt att några säger ifrån i alla fall.
Citera
2024-02-21, 22:19
Medlem
Citat:
Rosenberg anmäld ikväll.

Edit: Och just när jag skrivit det så har svenska förbundet släppt landslagstruppen till Hommelvik:

Moa Hansson, Falun-Borlänge SK
Elin Henriksson, Skellefteå SK
Sofia Henriksson, Piteå Elit
Moa Lundgren, Åsarna IK
Märta Rosenberg, Trillevallens SK

Fredrik Andersson, Piteå Elit SK
Jonas Eriksson, IFK Mora SK
Truls Gisselman, BK Rehn
Anton Persson, Falun-Borlänge SK
Måns Skoglund, Åsarna IK

Till dessa tillkommer:

Svenska Spel-truppen
Damer
Lisa Ingesson
Elin Näslund
Ingrid Hallquist
Josehanna Lundgren Wikström
Lisa Vinsa
Louise Lindström
Jenny Solin
Lisa Eriksson
Elin Andersson

Herrar
Viktor Brännmark
Gustav Kvarnbrink
Alexander Mathisen
Eric Granström
George Ersson
Olle Jonsson
Adam Persson
Oskar Algotsson
Rikard Vestin
Citera
2024-02-21, 22:41
Medlem
Dr.skalmanskis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pg46
Hvem er det som er igjen utenfor denne gruppen som betyr noe? USA og Kanada? Hvis det blir noe av dette så tror jeg nok de også bytter. Det viktigste er nok å få IOC med på laget.

Er ingen overraskelse, i hvert fall ikke for meg. FIS har alltid vært en rote organisasjon, og nå med en Putin vennlig leder som kun bryr seg om alpint så var det bare et tidsspørsmål før det ble konflikt.

Är inte så säker på att USA och Kanada byter. De kanske ser sin chans att få glänsa i den nya världscupen utan de bästa europeerna. Månag av deras åkare harvar runt på plats 10-50 i vanliga fall. Och i en del fall är det inte bara cyniskt, de hakar bara på de andra. TV-bolagen där borta hakar på och tror att USA och Kanada är bästa i längdskidåkningen, strunt i de där europeerna som har sin egen konstiga Snöflinge-tour.

Lägg därtill en mängd b-åkare och leftovers från Sverige och Norge som inte får plats i landslagen och den gamla världscupen överlever.

Och det här upproret är startat av tv-bolag? Hade det varit av åkare hade det varit en annan sak.

Att det heter "Snöflinge-touren" gör ju att det biur ännu större Kalle Anka-varning på det hela.
Citera
2024-02-21, 22:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mickey-D
Till dessa tillkommer:

Svenska Spel-truppen
Damer
Lisa Ingesson
Elin Näslund
Ingrid Hallquist
Josehanna Lundgren Wikström
Lisa Vinsa
Louise Lindström
Jenny Solin
Lisa Eriksson
Elin Andersson

Herrar
Viktor Brännmark
Gustav Kvarnbrink
Alexander Mathisen
Eric Granström
George Ersson
Olle Jonsson
Adam Persson
Oskar Algotsson
Rikard Vestin

De två man verkligen vill se saknas så klart. Istället ges ytterligare en chans till åkare som inte ens håller på denna nivå. Suck…
Citera
2024-02-21, 23:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Finnvedssonen
De två man verkligen vill se saknas så klart. Istället ges ytterligare en chans till åkare som inte ens håller på denna nivå. Suck…
Det är väl fri anmälan till ”svenska spel”-truppen? Logistik- och vallasamarbete som jag förstått det.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in