2024-02-17, 23:58
Medlem
Diversifierats avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PynchonsApa
Nja. Det handlar väl mycket om nya poängsystemet. Linn har väl vunnit mer än Diggins denna säsong?

Just nu har Diggins 12,9 % mer poäng än Svahn i totalen. 252 poäng.

Svahn har vunnit 6 etapper i år, Diggins 5 varav en jaktstart.

Fördelar och nackdelar i poängsystemet:
-Tour de Ski-bonus gynnat Diggins
-bonuspoäng inlagda i loppen
-bonuspoäng i sprintprologerna gynnat Svahn
-sprint överrepresenterad tävlingsdistans gynnat Svahn

(Har inte riktigt koll på hur poängsystemet ändrats sen ifjol?)
Citera
2024-02-18, 00:03
Medlem
Hur kan Calle ligga nia i världscupen? Det är ju helt sjukt att det inte finns fler som är bättre än Calle i världen. Tar man bort norrmännen så är väl Calle typ top 3 i världen i år.
Citera
2024-02-18, 00:17
Medlem
Stefan4s avatar
De svenska damerna har nu tangerat nationsrekordet i flest antal individuella vinnare under en och samma världscupsäsong, på damsidan, med sex stycken. De norska damerna var först att lyckas med den bedriften, säsongen 2014–15.

Linn Svahn x6
Emma Ribom x2
Ebba Andersson x2
Frida Karlsson x2
Moa Ilar
Jonna Sundling

Även på herrsidan är det svenska rekordet sex olika vinnare under en säsong, från 2005–06.

Björn Lind x3
Thobias Fredriksson x2
Mathias Fredriksson
Peter Larsson
Daniel Tynell
Anders Södergren

Även de ryska herrarna hade sex olika vinnare under säsongen 2011–12. Norge har dock det obestridliga rekordet på herrsidan med hela nio olika vinnare säsongerna 2007–08, samt 2014–15.
Citera
2024-02-18, 02:31
Moderator
Schlesiens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MacReady
Det svingas hos ryssarna. Stepanova dominerar på hemmaplan och gör allehanda gester och utspel vid målgång och om sina konkurrenter. Kulsjova (Sedova) tycker hon är respektlös och Stepanova svarar med att "konkurrenterna får köra om mig oftare om de vill slippa se gester vid målgång". De är uttalat inte vänner. Tycka vad man vill om ryskt deltagande men nog vore det fint att se Svahn täppa till truten på Stepanova (som för den delen inte är någon bluff i spåret).
Stepanova är uppväxt på Kamchatka. Det är extremt. Jag vill bara ha det sagt.
Citera
2024-02-18, 06:00
Avstängd
I Norge blev 10% av de testade fällda för fluorförbud och diskade, de trodde inte att det skulle bli flourtest i ett mindre lopp

https://www.langrenn.com/equipment/atte-disket-for-fluor-i-trysil-skimaraton-mange-tror-ikke-det-blir-testet-i-turrenn/
Citera
2024-02-18, 10:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Diversifierat
Jag säger Ja på den. Diggins har varit lite bättre i distans än vad Svahn varit i sprint.
Båda har väl 5 segrar individuellt?
Linn dessutom en vinst i stafett.
Citera
2024-02-18, 10:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av katw
Lika många segrar; sex var. Och Diggins lär vinna i morgon.
Stämmer det?

När jag kollar Diggins "podiums" på FIS hemsida står hon på 5 och Linn på 5+1(stafett).
Citera
2024-02-18, 10:42
Medlem
katws avatar
Citat:
Ursprungligen postat av smokieknife
Stämmer det?

När jag kollar Diggins "podiums" på FIS hemsida står hon på 5 och Linn på 5+1(stafett).

Fel i så fall:

https://en.wikipedia.org/wiki/2023%E2%80%9324_FIS_Cross-Country_World_Cup

Totalseger i TdS räknas också som en världscupseger (vilket Gadd/Pettersson inte verkar ha fattat)
Citera
2024-02-18, 10:43
Medlem
HungalaBungalas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av smokieknife
Stämmer det?

Det är för att Tour de ski räknas som en vinst. Hon har den + 5 enskilda vinster i lopp:

https://www.fis-ski.com/DB/general/athlete-biography.html?sectorcode=CC&categorycode=WC&disci plinecode=&seasoncode=2024&competitorid=146768&pos ition=2&type=result
Citera
2024-02-18, 10:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av katw
Fel i så fall:

https://en.wikipedia.org/wiki/2023%E2%80%9324_FIS_Cross-Country_World_Cup

Totalseger i TdS räknas också som en världscupseger (vilket Gadd/Pettersson inte verkar ha fattat)

Ahhhh, såg nu att jag hade valt "world cup" i sökkriteriet.
Tar man med "stage world cup" blir det som du påpekar 6 segrar!

Tack för rättelsen!
Citera
2024-02-18, 10:55
Medlem
Såg en intervju med Oscar Kardin igår och han berättade att hans team har haft svårt att få till bra skidor i år.

Han sa då att han trodde att andra team "preppade" skidorna mellan loppen med fluorvalla.
Inför varje lopp rengjordes sedan skidorna för att klara kontrollerna men antydde att man kanske har fått fördelar av det. Att skidorna på nåt sätt blev bättre av denna procedur.

Nån som kan verifiera eller dementera detta?
Citera
2024-02-18, 11:00
Medlem
Damernas landslagstrupper 2024/25:

A-lag
Linn Svahn (sprint/distans)
Jonna Sundling (sprint/distans)
Frida Karlsson (sprint/distans)
Emma Ribom (sprint/distans)
Maja Dahlqvist (sprint)
Johanna Hagström (sprint)
Ebba Andersson (distans)
Evelina Crusell (distans)

Team Bauhaus
Moa Lundgren (sprint/distans)
Märta Rosenberg (sprint/distans)
Elin Henriksson (sprint/distans)
Erica Lavén (sprint)
Elin Näslund (sprint)
Moa Ilar (distans)
Lisa Eriksson (distans)

Juniorlandslaget
Elsa Tänglander
Mira Göransson
Kajsa Johansson
Minna Mikaelsson
+ 1

Det måste till ett ekonomiskt hållbart alternativ till elefantkyrkogården för den nationella elit som inte omfattas av landslagsverksamheten. Jag köper att distanslopp (och dess träning) säkert kan ge positiva effekter för traditionell åkning men det går inte att jämföra Jonna Sundlings prestation med Louise Lindströms igår. Och det måste vara Jonna Sundlings nivå en medaljör i sprint på JVM & U23 aspirerar mot.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in