Citat:
Ursprungligen postat av
mendokse
Samma om man vaccinerar sig.
Nej lägre risk.
Citat:
Vad baserar du det på? Och hur mycket är mycket mindre?
Matematik är inte din grej, jag föreslår att du håller dig borta från alla typer av spel och dobbel tills du begriper en vetenskaplig artikel.
Citat:
Vaccinet fungerade bäst som skydd mot allvarlig sjukdom men som skydd mot att bli smittad verkar det inte ha fungerat så bra.
Men det är fortfarande bättre än ingenting, och var det i synnerhet fram till omikronvarianten. Idag spelar det väl inte så stor roll men den här artikeln handlar inte om det.
Citat:
Även vaccinerade har blivit sjuka flertalet gånger och rent anekdotiskt har de vaccinerade i min omgivning varit sjuka betydligt oftare än de ovaccinerade. Kan ju såklart ha helt orelaterade skäl, t.ex. övrig livsstil. Själv har jag inte haft covid en enda gång, inte heller min tjej och inte min pappa och vi är de enda ovaccinerade i min familj medan alla andra i familjen haft covid flera gånger.
Men statistiskt så är det ju inte så och jag kan dessutom räkna upp fem stycken som dog av covid. Fyra av dem innan några vaccin fanns på marknaden.
Citat:
resonemanget man förde då var att de gamla vaccinen blockerade bildandet av antikroppar genom att uppta samma mekanismer(minns inte riktigt hur detta går till) men inte ha uppdaterade antikroppar för de nyare mutationerna.
Ja men det är inte samma vaccin nu som det var för två år sen heller. Mekanismen gäller om du tar samma vaccin tre gånger mot en ny variant, inte tar tre olika vaccin för tre olika varianter.
Citat:
Det där stämmer inte och är totalt ologiskt. Varför skulle risken för myokardit helt försvinna bara för att man råkar vara över 30?
Det står så iaf. Det råder dessutom ingen ökad risk för myokardit för Pfizer vilket är den variant som de flesta fick i Sverige.
Citat:
Det som det handlade om var att risken för myokardit var större efter att ha tagit vaccinet än efter en infektion om man var en man under 40.
Nej nej nej. Risken för myokardit av viruset gäller alla åldrar, vaccinet gäller bara män under 30 och andra dosen av Moderna.
Citat:
Vad framgår menar du?
Att den sammanlagda risken är större om du inte tar vaccinet, i synnerhet om du aldrig varit infekterad eftersom du då antagligen har lägre immunförsvar mot viruset om du skulle få en kritisk mängd virioner i kroppen. Det är ju fullt möjligt att du bara undvikt att bli utsatt för viruset.