2024-02-21, 07:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av CS128
Du och jag har uppfattat detsamma hur bygget ska vara för bykbrygggan och så såg även min Farmors bykbrygga ut. Det jag inte minns riktigt är om den hade något att flyta på fast du kan ju ha rätt i det med. Att det inte behövs sådant.

Det jag tycker är konstigt att t ex inte Per har funderat ut hur den borde vara. Han har ju åldern inne kan jag tycka för att ha sett en sådan brygga och han jobbar ju med båtar också privat. Visst är han Skipper på en Charterbåt? Han borde väl sett det mesta av båtar och bryggor av olika slag.

Citat:
Precis så tror jag med. Vass växer vanligtvis endast 0,5 - 1 meter under vattnet (kan bli högre upp till 2 meter under vatten - men väldigt sällan) så därför ska flotten/bryggan vara utanför vassen. För att kunna göra ett hål i isen att kunna ta upp vatten ifrån vintertid. Där vassen är brukar det bottenfrysa.

Ingen verkar tänka i de banorna tydligen

Det som också är klurigt är att Wincent sa väl att vatten skulle kunna tas upp till tvättmaskinen. Vilken tvättmaskin undrar jag då? En handvevad? Eller stor gryta som de kokar tvätt i på land/stranden? Det skulle nog jag ha frågat om också - om jag vore Dessan.

Tror de kommer att få bakslag på bykbryggan även om den blir rejält byggd då den känns som omvänd ordning på spången och flotten.
Vilka fantastiska uträkningar, har man jobbat på charterbåt och är gammal så måste man ha sett bykbryggor som man hade på 1800-talet?
Behöver man en brygga för att ta sig ut i vattnet och göra ett hål i isen?
2024-02-21, 07:53
Avslutad
Vad gör Jennifer o Maxine för uppdrag den här veckan?
2024-02-21, 09:51
Medlem
Mr.KlockRingares avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Crapmagic
Vilken spydig kommentar från Maxine till Gutta "Vill du veta en sak, vi äter ärtsoppa här"
Och Gutta var ju ganska otäck som inte sedan svarade på hennes synpunkt

Ja men jumbopriset ska ju vara prutt också, och du fick det priset nästan! eftersom Perra tog blodpuddingen, så länge! poängterade han vad innebär detta? att han ska smaka på det så länge och sedan får vi se om han ångrar sig?

Titta på dom olika kroppsspråken
https://imgbox.com/bzGkCU6j
hur Edward Blom ser ner på sin tallrik, Maxine prövar högklackat för första gången i livet
vs Magnus för första gången utan på vingliga giraff-fölsben, Desirée som den 9 åriga skolflickan &
Cornmjölia står på lina med brickan i hopp om att den "ojsan den ramla! visst uppåner i höt"

Men jag tycker hon var storsint som ändå valde ut Magnus att få smaka på henne...s!...rester medans ingen annan man skulle få

Och vad vet du om att Jönköping ligger just i Småland
Ditt inlägg är nästintill obegripligt. Du skriver om människor som inte alls deltar i Farmen.
2024-02-21, 10:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Timeout
Wincent sa att den skulle ligga utanför vassen och en spång så man kunde gå ut.
Vem är Wincent?
2024-02-21, 12:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Timeout
Wincent sa att den skulle ligga utanför vassen och en spång så man kunde gå ut.
Marken där spången ska ligga är ju inte så gåvänlig så därför en spång ut till bryggan som delvis kommer att ligga på land som jag fattade det. Då den delvis ligger i land behövs inget den ska flyta på. Trä flyter.
Men vi lär ju få se vad som är rätt.

Edit: Kollade på avsnittet igen. 12.05 börjar beskrivningen av bykplatsen.
https://www.tv4play.se/video/f242695e05a6589e2b96/avsnitt-32-farmen-folk-ska-ryka-nu
Du glömde skriva om Wincent sade det du påstår. Sade han möjligtvis att spången var till för att gå på när man skulle hämta vatten från sjön till plattformen som skulle byggas på land?
2024-02-21, 13:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kukflash
La också märke till det. I början av säsongen verkade det som att farmarna hade mat direkt. Förut har det alltid varit gnäll om att de bara får gröt.

Ja. Det jag sett av Farmen tidigare så har det alltid varit mycket sämre tillgång till mat, framför allt i början. Troligen för att produktionen räknar med mer konflikter = bättre TV om de är hungriga. Men i år fanns det tydligen gott om mat hela tiden.

Kan se det som en viss försämring. Programmet blir roligare att se om de får kämpa lite mer i stället för att ha det bekvämt.

Citat:
För att visa Per att hans prat med Levin inte föll i god jord förstås, det säger sig ju självt att de gick ut för att prata taktik de två.

Maxine verkar vara den som Levin litar mest på. Inte så konstigt kanske. Han kommer från Torpet till Farmen där det redan finns två sammansvetsade gäng ("Pakten" och "Sekten") och han inser att det är för sent för honom att komma in som fullvärdig medlem i något av dem. Han har också märkt att Cornelia N är konstig. Återstår Maxine, som ju dessutom ger intryck av att vara en trevlig tjej. Och jag tycker inte hon är direkt oärlig mot honom heller. Det är ett spel, men Maxine ger intryck av att bry sig om flera av de andra deltagarna ändå. När Levin började prata om att han kommer välja antingen Tim eller Jennifer så märktes det att Maxine inte vill att han skall välja Jennifer. Men att hon ändå avstår från att blanda sig i hans val.

De senaste avsnitten av Torpet har jag inte ens brytt mig om att titta på. Ronja, Cornelia och Magnus låter extremt tråkigt. Inte direkt som när Viktor, Artin och Christoffer gjorde Torpet sevärt för ett år sedan.

Men intressant att både Per och Dessan blir mycket trevligare när de tre är borta från Farmen. misstänker att det mest är Ronja som står för den dåliga stämningen, för tvivlar på att Cornelia eller Magnus har den effekten på de andra.

Ogillade Ronja från början när hon på grund av politisk korrekthet ville att männen skulle laga mat och kvinnorna snickra. Sedan tyckte jag faktiskt lite synd om henne ett tag på grund av hennes känslighet. Men hon framstår mer och mer som en person som är hatisk (mot främst Jennifer men även mot de andra i "Pakten", Cornelia N och Maxine) och att hon bidrar till att sänka stämningen även för de andra trots att både Per och Dessan egentligen skulle kunna trivas rätt bra tillsammans med Jennifer, Tim och Fredde. Men Ronja vill att de ser dem som fiender. Blir arg på allt de gör även när det är självklarheter som att säga att det är bra att samarbeta eller småsaker som att sockra sin mat utan att be gruppen om lov först (medan hon själv plockar på sig av brödet).

Tycker Per har vuxit en del de senaste avsnitten så nu är det Ronja som är sämst, tätt följd av "Ormen".
2024-02-21, 14:03
Medlem
CS128s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av N.Armstark
Vilka fantastiska uträkningar, har man jobbat på charterbåt och är gammal så måste man ha sett bykbryggor som man hade på 1800-talet?
Behöver man en brygga för att ta sig ut i vattnet och göra ett hål i isen?

Om man inte vill ramla ner i sjön med tung tvätt och allt så behöver man en brygga = Ja!
2024-02-21, 14:52
Medlem
Sådär, då har man sett ikapp de senaste avsnitten. Oj oj oj, jag kan verkligen inte sticka under stol med att jag blir ruskigt k*t av att se flickorna i tv-rutan. I senaste Farmen-avsnittet visade t.ex. Torpet-Cornelia ett tissefräs av rang under sitt vita linne, vilket jag såklart reagerade på så till den grad att jag tvingades pausa en stund i tittandet. Sen i senast Torpet hade händige herrn minsann fixat i ordning en dusch, vilka tjejerna (Ronja och Cornelia d.y.) inte var sena att prova. Man fick se dom stå där och duscha tillsammans, tyvärr valde produktionen att filma rätt lågt ifrån träkanten på duschinhägnaden men man kunde ändå som hastigast skymta deras härligheter. Sen när det kommer till händige herrn. Oj oj oj, det är nånting med honom som jag verkligen gillar. Hur han spelar det sociala spelet men utan att vara genomjävlig, t.ex. hur han gav en subtil känga till Torpet-Cornelia som slängde halva sin kebabpizza. "Riktigt svinigt", vill minnas att han uttryckte det. Nu är jag väldigt straight men om jag hade varit lagd åt det egna hållet så hade jag mer än gärna krupit ner med Magnus mellan två lakan. Han känns väldigt trygg i sig själv. Nånstans hoppas jag fan att han tar hem hela skiten i år. Karln förtjänar det. Antingen han eller Per, charterbåt-skippern.
2024-02-21, 14:56
Medlem
CS128s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zurfarn08
Vad gör Jennifer o Maxine för uppdrag den här veckan?

Tror att de ska laga småländska kroppkakor.
2024-02-21, 14:58
Medlem
CS128s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gregers.Werle.03
Vem är Wincent?

Du har ca 25-30 avsnitt kvar att klura ut vem Wincent är
2024-02-21, 15:10
Avslutad
Citat:
Tror att de ska laga småländska kroppkakor.
Medan killarna bygger bykbryggor och solstolar? Känns som en aningen skev arbetsfördelning.
2024-02-21, 15:28
Medlem
Citat:
Du har ca 25-30 avsnitt kvar att klura ut vem Wincent är

Hahaha 😂

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in