Citat:
Du och jag har uppfattat detsamma hur bygget ska vara för bykbrygggan och så såg även min Farmors bykbrygga ut. Det jag inte minns riktigt är om den hade något att flyta på fast du kan ju ha rätt i det med. Att det inte behövs sådant.
Det jag tycker är konstigt att t ex inte Per har funderat ut hur den borde vara. Han har ju åldern inne kan jag tycka för att ha sett en sådan brygga och han jobbar ju med båtar också privat. Visst är han Skipper på en Charterbåt? Han borde väl sett det mesta av båtar och bryggor av olika slag.
Det jag tycker är konstigt att t ex inte Per har funderat ut hur den borde vara. Han har ju åldern inne kan jag tycka för att ha sett en sådan brygga och han jobbar ju med båtar också privat. Visst är han Skipper på en Charterbåt? Han borde väl sett det mesta av båtar och bryggor av olika slag.
Citat:
Vilka fantastiska uträkningar, har man jobbat på charterbåt och är gammal så måste man ha sett bykbryggor som man hade på 1800-talet?Precis så tror jag med. Vass växer vanligtvis endast 0,5 - 1 meter under vattnet (kan bli högre upp till 2 meter under vatten - men väldigt sällan) så därför ska flotten/bryggan vara utanför vassen. För att kunna göra ett hål i isen att kunna ta upp vatten ifrån vintertid. Där vassen är brukar det bottenfrysa.
Ingen verkar tänka i de banorna tydligen
Det som också är klurigt är att Wincent sa väl att vatten skulle kunna tas upp till tvättmaskinen. Vilken tvättmaskin undrar jag då? En handvevad? Eller stor gryta som de kokar tvätt i på land/stranden? Det skulle nog jag ha frågat om också - om jag vore Dessan.
Tror de kommer att få bakslag på bykbryggan även om den blir rejält byggd då den känns som omvänd ordning på spången och flotten.
Ingen verkar tänka i de banorna tydligen
Det som också är klurigt är att Wincent sa väl att vatten skulle kunna tas upp till tvättmaskinen. Vilken tvättmaskin undrar jag då? En handvevad? Eller stor gryta som de kokar tvätt i på land/stranden? Det skulle nog jag ha frågat om också - om jag vore Dessan.
Tror de kommer att få bakslag på bykbryggan även om den blir rejält byggd då den känns som omvänd ordning på spången och flotten.
Behöver man en brygga för att ta sig ut i vattnet och göra ett hål i isen?