2024-02-20, 21:13
Medlem
CS128s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zurfarn08
Jag fattade det som att det skulle vara en 2*3 meters plattform vid land o sen en spång ut i vattnet. Tror de gör rätt, om de får till spången.

Jag tror på Timeout*s tanke. Har för mig att min Farmor hade en liknande och då gick man ut på spången (2 - 3 brädor bred) till tvättbryggan/-flotten och flotten låg utanför vassen där med. Minns inte om den flöt på tunnor eller på frigolit.

Som Farmarna har byggt den nu så ligger inte flotten rätt dvs utanför vassen ... Det som förvånar mig är nog att man inte fått se något som gör att flotten ska kunna flyta - typ tunnor eller frigolitblock.
Senast redigerad av CS128 2024-02-20 kl. 21:15.
2024-02-20, 21:45
Medlem
mensverkets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Crapmagic
Jaså? varför skulle han inte förstått vad han sa? jag spår att du missförstår hur han la upp sin mening

Nu ska Levin och Maxine taktik-knulla i skogen med Timeouts goda minne!

Det var ju hur tydligt som helst att Levin och Maxine skulle markera mot Perra för han sagt till Levin att Maxine snackat bakom hans rygg. Ingen har kommit in till storbonden vid läggdags och sagt de ska ut och gå innan.
2024-02-20, 21:53
Medlem
Crapmagics avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mensverket
Det var ju hur tydligt som helst att Levin och Maxine skulle markera mot Perra för han sagt till Levin att Maxine snackat bakom hans rygg. Ingen har kommit in till storbonden vid läggdags och sagt de ska ut och gå innan.
Så vad bestod själva piken av? att ironisera om att dom skulle vara underdåniga Perra?
2024-02-20, 21:55
Medlem
picapicans avatar
Vad är det för läkare de åker till när de blir sjuka? Har Farmen en egen, eller är det akuten i Jönköping?
2024-02-20, 22:08
Medlem
Puma006s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av picapican
Vad är det för läkare de åker till när de blir sjuka? Har Farmen en egen, eller är det akuten i Jönköping?
När de tävlar och det finns en risk att skada sig, då finns en läkare i bakgrunden.

Annars till närmaste sjukhus.
2024-02-20, 22:09
Medlem
CS128s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Crapmagic
Så vad bestod själva piken av? att ironisera om att dom skulle vara underdåniga Perra?

För att visa Per att hans prat med Levin inte föll i god jord förstås, det säger sig ju självt att de gick ut för att prata taktik de två. Nej ingen ränner väl in till Storbonden och berättar att de ska ut och gå - det har i varje fall inte visats i avsnitten tidigare att någon har gjort det! Fast då får han skylla sig själv nu Levin kan jag tycka och i synk så verkar fortfarande lita mer på Maxine och pakten än på de i stugan.

Min lista på finalister blir kortare och kortare, nu:

1. Per
2. Farmen-Cornelia
3. Magnus

- - -

4. Med stor tveksamhet - Levin
Senast redigerad av CS128 2024-02-20 kl. 22:11.
2024-02-20, 22:14
Medlem
Timeouts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CS128
Jag tror på Timeout*s tanke. Har för mig att min Farmor hade en liknande och då gick man ut på spången (2 - 3 brädor bred) till tvättbryggan/-flotten och flotten låg utanför vassen där med. Minns inte om den flöt på tunnor eller på frigolit.

Som Farmarna har byggt den nu så ligger inte flotten rätt dvs utanför vassen ... Det som förvånar mig är nog att man inte fått se något som gör att flotten ska kunna flyta - typ tunnor eller frigolitblock.
Wincent sa att den skulle ligga utanför vassen och en spång så man kunde gå ut.
Marken där spången ska ligga är ju inte så gåvänlig så därför en spång ut till bryggan som delvis kommer att ligga på land som jag fattade det. Då den delvis ligger i land behövs inget den ska flyta på. Trä flyter.
Men vi lär ju få se vad som är rätt.

Edit: Kollade på avsnittet igen. 12.05 börjar beskrivningen av bykplatsen.
https://www.tv4play.se/video/f242695e05a6589e2b96/avsnitt-32-farmen-folk-ska-ryka-nu
Senast redigerad av Timeout 2024-02-20 kl. 22:20.
2024-02-20, 22:21
Medlem
CS128s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Timeout
Wincent sa att den skulle ligga utanför vassen och en spång så man kunde gå ut.
Marken där spången ska ligga är ju inte så gåvänlig så därför en spång ut till bryggan som delvis kommer att ligga på land som jag fattade det. Då den delvis ligger i land behövs inget den ska flyta på. Trä flyter.
Men vi lär ju få se vad som är rätt.

Du och jag har uppfattat detsamma hur bygget ska vara för bykbrygggan och så såg även min Farmors bykbrygga ut. Det jag inte minns riktigt är om den hade något att flyta på fast du kan ju ha rätt i det med. Att det inte behövs sådant.

Det jag tycker är konstigt att t ex inte Per har funderat ut hur den borde vara. Han har ju åldern inne kan jag tycka för att ha sett en sådan brygga och han jobbar ju med båtar också privat. Visst är han Skipper på en Charterbåt? Han borde väl sett det mesta av båtar och bryggor av olika slag.
2024-02-20, 22:26
Medlem
Timeouts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CS128
Du och jag har uppfattat detsamma hur bygget ska vara för bykbrygggan och så såg även min Farmors bykbrygga ut. Det jag inte minns riktigt är om den hade något att flyta på fast du kan ju ha rätt i det med. Att det inte behövs sådant.

Det jag tycker är konstigt att t ex inte Per har funderat ut hur den borde vara. Han har ju åldern inne kan jag tycka för att ha sett en sådan brygga och han jobbar ju med båtar också privat. Visst är han Skipper på en Charterbåt? Han borde väl sett det mesta av båtar och bryggor av olika slag.
Problemet är att Dessan inte frågade tillräckligt om utseendet. Hon var mer intresserad av om den fick vara svajig.
Tycker Wincent förklarade lite luddigt också. Dessan visste inte vad en bykbrygga var så där skulle han ha förklarat ordentligt.

Tror det är väldigt grunt där så bryggan ligger till större delen på land med en spång ut till den över den vattensjuka marken.

Per borde ju tycka att det är konstigt men Dessan har nog förklarat bygget som hon trodde att Wincent menade.
Senast redigerad av Timeout 2024-02-20 kl. 22:41.
2024-02-20, 22:42
Medlem
CS128s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Timeout
Problemet är att Dessan inte frågade tillräckligt om utseendet. Hon var mer intresserad av om den fick vara svajig.
Tror det är väldigt grunt där så bryggan ligger till större delen på land med en spång ut till den över den vattensjuka marken.

Per borde ju tycka att det är konstigt men Dessan har nog förklarat bygget som hon trodde att Wincent menade.

Precis så tror jag med. Vass växer vanligtvis endast 0,5 - 1 meter under vattnet (kan bli högre upp till 2 meter under vatten - men väldigt sällan) så därför ska flotten/bryggan vara utanför vassen. För att kunna göra ett hål i isen att kunna ta upp vatten ifrån vintertid. Där vassen är brukar det bottenfrysa.

Ingen verkar tänka i de banorna tydligen

Det som också är klurigt är att Wincent sa väl att vatten skulle kunna tas upp till tvättmaskinen. Vilken tvättmaskin undrar jag då? En handvevad? Eller stor gryta som de kokar tvätt i på land/stranden? Det skulle nog jag ha frågat om också - om jag vore Dessan.

Tror de kommer att få bakslag på bykbryggan även om den blir rejält byggd då den känns som omvänd ordning på spången och flotten.
2024-02-20, 22:55
Medlem
Mr.KlockRingares avatar
Jag tycker heller inte att bykbryggan ser rätt ut. Det borde var en spång ut till bryggan som då befinner sig i lite bättre vatten. Bryggan kan fästas i pålar som bankas ner i sjöbotten.
Angående tvättmaskin:
I någon tidigare säsong fick de in en handvevad tvätt-trumma, som väl ska vara vad de kallar tvättmaskin. Den har hittills inte synts till i årets säsong - vad jag kan komma ihåg.
2024-02-20, 22:56
Medlem
Själv kan jag tycka att dom gör rätt, att själva plattformen är mer mot land för att arbetas på, och en spång ut för att hämta vatten även på vintern. Finns väl ingen anledning att ha arbetsytan ute i vatten och spång ut till den.
Sen angående flyta, man gör den ju fast med pålar om den är ute i vatten.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in