2024-02-21, 14:37
Medlem
E-Mac.s avatar
En nyligen gjord mätning visar att bara en av tio i Europa tror på ukrainsk seger.

https://omni.se/matning-en-av-tio-i-europa-tror-pa-ukrainsk-seger/a/zEvXnK

Citat:
Ursprungligen postat av SkogsSaab
I det här inlägget visar du de vi flesta insett sen länge.

Nej inte de flesta, bara några få. Vissa kan inte nyanserat på Ukrainakriget.

Citat:
Du är emot vårt civiliserade samhälle, du vill tillbaka till medeltiden då man tog vad man ville om man var starkare än sin granne. Personligen tror jag mer på att leva tillsammans och försöka handla med varandra och att överenskommelser skall hållas.

Jag har aldrig skrivit att jag tror på den starkes rätt, utan jag skriver hur krig alltid fungerat.
Just nu är Ryssland mera segervis och borde vara de som vinner på en fredsförhandling.
Du har väl sett i tidigare krig hur segrarna gör upp om landområden som krigsbyte.

Citat:
Men då du inte ens inser Rysslands inblandning 2014(Vilket du tydligt visade i ett borttaget inlägg) så får jag nog i inse att du enbart är en primitiv obegåvad person.

Stämmer icke. Du kan inte skylla på mig att du inte skriver rätt och sedan läser fel.

Citat:
Men tack för ett tydligt inlägg var du står.

Jag står bakom fred i Ukraina, men det har jag inte sett dig göra ännu.

Dessutom verkar de flesta européer tycka som jag att en kompromiss i Ukraina (på ett eller annat sätt) är den rätta vägen att gå.

Det är ju smart att inte vilja ha onödigt mycket krig, därför tycker jag att Sveriges regering agerar helt fel i nuläget genom att olovligt skicka massa skattepengar och stridsbåtar till Ukraina. De borde fokuser på en diplomatisk lösning istället, det är det vi har politiker till för. Svenska folket skulle behöva skattepengarna själva.
Senast redigerad av E-Mac. 2024-02-21 kl. 14:49.
Citera
2024-02-21, 14:50
Medlem
Inhale82s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av E-Mac.
Vad är det för "liten förort" du syftar på?

Både Bakhmut och Avdiivka är relativt små städer med under 100k invånare.
Bakhmut 70k och Avdiivka på bara 31k invånare.

Båda har tagit sisådär kring ett helt år att ta över och det har krävts miljontals artillerirunder tills det inte finns något kvar innan städerna anses vara "befriade" av Ryssarna.
Igen normal person i sina sinnes fulla bruk kan väl påstå det vara effektiv krigsföring.
Well, bortsett från Vatniksen här i tråden då.
Citera
2024-02-21, 15:00
Medlem
Taggads avatar
Avmilitariseringen av den ryska krigsmakten fortsätter i oförminskad styrka.
Citat:
Ukraina: Ny motoffensiv när ryska armén försvagats
Trots att Ukraina nyligen förlorade Avdijivka till ryssarna ser Kyrylo Budanov, chef för den ukrainska arméns underrättelsetjänst, en ljusning vid horistonen. I en intervju med Wall Street Journal nämner han flera saker som talar för Ukraina: den ryska armén blev rejält sargad under invasionens första år, ryssarna använder mer ammunition än de kan tillverka, och många av de ryska stridsvagnarna som satts in på sistone är gamla.
https://omni.se/t/striderna/krigsmakt6b897e27-8556-4869-9b7b-a1398b2d5707

Snart finns bara överlägset antal ryska kroppar att offra.
Citera
2024-02-21, 15:04
Medlem
Area55s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jack.Elam
Det vore det enkla, det logiska till och med. Men dessvärre så tror jag att Putin lever i ett informationsvakuum. Han blir matad med information från sina närmsta medarbetare, dom i sin tur har stigit till ytan då för att dom känner Putin. Jag tror det handlar lite om en ond cirkel här.

Å andra sidan, han är inte purfärsk direkt. 71 år gammal. Ge det lite tid och omvärlden slipper han snart.

Det har pratats om att Putin skulle vara död, om han drog sig tillbaka.
De som matar honom med information ligger nog dåligt till också.
Kan vara att de håller varandra i hand i denna ringdans med fel information, för att slippa döden.
Citera
2024-02-21, 15:05
Medlem
X3treams avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Inhale82

Båda har tagit sisådär kring ett helt år att ta över och det har krävts miljontals artillerirunder tills det inte finns något kvar innan städerna anses vara "befriade" av Ryssarna.
Igen normal person i sina sinnes fulla bruk kan väl påstå det vara effektiv krigsföring.

Exakt, här går en kunnig person igenom hur värdelös Ryssland är jämfört mot USA
https://www.tiktok.com/@alexhollings52/video/7336332904005471531
Citera
2024-02-21, 15:05
Medlem
E-Mac.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Inhale82

Okej. Jag har läst att Avdijivka är en stad i Donetsk (Ukraina) med ca 31 300 invånare (innan kriget startade).
Blev bara lite förbryllad när du skrev "liten förort" och undrade vad Rysslands och Ukrainas arméer strider om. Men nu förstår jag vad du menar. Bra att du förtydligar dig.

Striderna i Avdijivka har pågått sedan kriget började, men de har tydligen intensifieras under hösten (2023).

Edit. Och det stämmer att Bakhmut hade ungefär 71000 invånare, dvs innan kriget började. Striderna där verkar ha pågått sedan sommaren 2022 (ungefär).
Senast redigerad av E-Mac. 2024-02-21 kl. 15:15.
Citera
2024-02-21, 15:24
Medlem
Onyourknees avatar
Citat:
Ursprungligen postat av X3tream
Exakt, här går en kunnig person igenom hur värdelös Ryssland är jämfört mot USA
https://www.tiktok.com/@alexhollings52/video/7336332904005471531
Japp, man förstår att ryssen har mindervärdeskomplex.
Citera
2024-02-21, 15:36
Moderator
Schlesiens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jack.Elam
Twittertråd apropå att ett Ryskt befäl ville bli hedrad/inspektera/göra bort sig? Inför en trupp. Man tycker dom borde ha lärt sig från första gången.
Russian sources report that there was a strike on Russian military training grounds in Trudivske area, Donetsk region. Russian sources regarding this:

“In Trudivske the formation of (ВЧ06705) fighters was organized at one of the training grounds, they were waiting for the big boss (We are finding out which one), the enemy hit with cluster munitions, as a result of which 65 people died.

I have videos and photos, but I won’t post them just now, FOR NOW.

The enemies have already written about this, all the information in detail, although there are no footages from the scene on the enemies’ channels now, I don’t want to be the primary source of this nightmare.

65 lives, 65 guys will not return home alive, because of the whim of the headquarters ghoul, and this is only in the morning, now the figure is probably different...”
https://twitter.com/bayraktar_1love/status/1760044262018691168
Trudivske 10 km öster om Volnovakha och 37 km från UAF-kontrollerade Vuhledar.

Spaningsdrönarna flyger långt och länge?
Citera
2024-02-21, 15:38
Medlem
raskenss avatar
Citat:
En nyligen gjord mätning visar att bara en av tio i Europa tror på ukrainsk seger.

Jag har aldrig skrivit att jag tror på den starkes rätt, utan jag skriver hur krig alltid fungerat.
Just nu är Ryssland mera segervis och borde vara de som vinner på en fredsförhandling.
Du har väl sett i tidigare krig hur segrarna gör upp om landområden som krigsbyte.

Stämmer icke. Du kan inte skylla på mig att du inte skriver rätt och sedan läser fel.

Dessutom verkar de flesta européer tycka som jag att en kompromiss i Ukraina (på ett eller annat sätt) är den rätta vägen att gå.

Det är ju smart att inte vilja ha onödigt mycket krig, därför tycker jag att Sveriges regering agerar helt fel i nuläget genom att olovligt skicka massa skattepengar och stridsbåtar till Ukraina. De borde fokuser på en diplomatisk lösning istället, det är det vi har politiker till för. Svenska folket skulle behöva skattepengarna själva.

Består din kompromiss av att Ukraina inte får anslut sig till nato eller EU och måste demilitarisera? Om inte berätt vad du tycker är acceptabla villkor i en sån fredsförhandling. Berätta jag är idel öra.

Alltså jag vill inte höra allmänna floskler utan höra DIN tanke vilka vilkor du tycker ska ingå i en fredsförhandling. Brätta.
Senast redigerad av raskens 2024-02-21 kl. 15:44.
Citera
2024-02-21, 15:46
Medlem
Onyourknees avatar
Citat:

Du har missat problemet, ryssen skulle aldrig satt sin fot i Ukraina. Men det struntade ryssen i, brukar inte sluta bra när man gör sådana idiotsaker.
Citera
2024-02-21, 15:50
Medlem
bema56s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av trickydick
Man kan ju undra hur många Suchoj i operativt skick ryssarna har kvar nu?
Enligt Dennis Davydov så hade dom en produktionskapacitet på 15-17/år innan kriget. Nu borde den vara betydligt lägre. Det borde även bli brist på flygförare.
Ja pilotbristen är garanterat värre! Redan i början på kriget hade ju ryssen så dåligt med piloter att man fick skicka utbildare till fronttjänst. Det medförde då även att mn inte kunde utbilda nya piloter i tllräckligt antal.
Citera
2024-02-21, 15:53
Medlem
Jack.Elams avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Schlesien
Trudivske 10 km öster om Volnovakha och 37 km från UAF-kontrollerade Vuhledar.

Spaningsdrönarna flyger långt och länge?

Lista över drönare som Ukraina använder eller har använt sig utav, där ser man att UJ-26 Beaver har en räckvidd på 100 mil. Beaver är förövrigt en Ukrainsk produkt som kanske är mest känd för attacker mot St. Petersburg men borde kunna modifieras med kamera i stället sprängladdning. (Och med det få lite längre räckvidd tack vare minskad vikt)

http://www.hisutton.com/Ukraine-OWA-UAVs.html

Men... Jag undrar om inte det här är lite som attacken mot flottbasen i Sevastopol. Eller den andra tidigare attacken då Ryssarna stod uppställda länge, jag skulle inte bli förvånad om någon ringde in och tipsade Ukraina om att ett högt befäl var på väg. Då kan dom använda en drönare med kortare flygtid bara för att bekräfta tipset och sedan skicka någonting lämpligt till platsen.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in