Citat:
Ursprungligen postat av
henrikofsweden
Jag vet inte. Tillgång fanns hursomhelst. Var det genom honom vapnet skaffades fram. Var det nån av hans egna eller nått annat vapen. Vi vet inte. Det är en möjlighet som många andra alternativ.
Hursomhelst oviktigt del i hypotesen om GM-SE om man misstänker honom för brottet.
Har du bestämt dig för att det inte är han som är GM spelar det inte heller någon roll.
För mig finns tvåtidslinjer som existerar parallellt. Ja man kan fundera på en tredje linje där han är del av en grupp iofs, men den är inte så utvecklad av nån.
Så två universum existerar parallellt.
Som den där katten i lådan.
Men nu är det en elefant i lådan.
Elefanten är både GM och vittne till vi öppnar lådan.
Pluspoäng för Schrödinger.
Tillgång fanns i nära bekantskapskrets och det skall inte förringas.
Jag tycker vi ser ut att kunna ta detta framåt. Frågan är nu bara när och varför vapnet i så fall kom från vapensamlaren till SE.
Jag kan tänka mig ett scenario:
Fest hos vapensamlaren. Han visar SE samlingen. Salongsberusad säger han till SE att han inte har någon användning av ett vapen så han vill gärna skänka det till SE som en fin gest att han gillar SE. SE blir överväldigad av denna generositet och tar emot det men säger inget om det till sin fru. SE bestämmer sig för att förvara det på jobbet för att slippa oroa henne. Vapen, speciellt en magnumrevolver, kan ju göra vem som helst orolig.
Vapnet tas hem över semestern då han inte vågar ha det kvar en vecka utan övervakning. Det kan möjligen vara så också att man planerade städning, målning, renovering eller något annat, av rummet under den veckan då han var bortrest (har vi någon info på det?). Det händer ju att större arbeten på kontor görs under semester. Han kände då att han var tvungen att flytta vapnet.
Mordet är en impulshandling som genomförs med dåligt omdöme pga alkoholpåverkan. Han skåpsöp ju ibland på jobbet.
Efter mordet har vapensamlaren sina misstankar förstås men håller tyst för att inte bli inblandad (och kanske även för att han ogillade OP och gillade SE).