2024-02-20, 22:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sumer
Var han rädd att OP skulle attackera honom?
Om man har en revolver som skydd skjuter man inte på andra fredliga människor.

Herregud...

Så om CA var rädd för att bli överfallen av ett ungdomsgäng så kan han inte vara Olofs mördare ?

Nu skärper vi oss
Citera
2024-02-20, 22:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Problem2020
Herregud...

Så om CA var rädd för att bli överfallen av ett ungdomsgäng så kan han inte vara Olofs mördare ?

Nu skärper vi oss

Du har inga höga tankar om SE .
Man kan ju spekulera på många sätt, kanske SE hade många mord på sitt samvete.
Citera
2024-02-20, 22:37
Medlem
quggels avatar
Citat:
Varför lämnade han inte revolvern på Skandia då?
Hans fru kunde ju upptäcka att han hade med sig en revolver hem.
Sen blir det i mitt tycke underligt att SE törs skjuta en statsminister men inte törs visa sin fru att han har en revolver.
En revolver som inte är bekräftad att han har.

Men vi har ju redan ventilerat teorin att han kan ha tagit med sig revolvern hem eftersom han inte skulle vara nära kontoret på en vecka och därför var orolig att revolvern i värsta fall kunde hittas av någon på jobbet.

Det har inget att göra med att våga skjuta OP för det var inget han tänkte igenom utan var sannolikt ett ogenomtänkt överilat impulsdåd.

Eftersom ingen är i hemmet kommande vecka är det en bättre plats för revolvern än på jobbet. Just den veckan
Citera
2024-02-20, 22:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av quggel
Men vi har ju redan ventilerat teorin att han kan ha tagit med sig revolvern hem eftersom han inte skulle vara nära kontoret på en vecka och därför var orolig att revolvern i värsta fall kunde hittas av någon på jobbet.

Det har inget att göra med att våga skjuta OP för det var inget han tänkte igenom utan var sannolikt ett ogenomtänkt överilat impulsdåd.

Eftersom ingen är i hemmet kommande vecka är det en bättre plats för revolvern än på jobbet. Just den veckan

Så hans normala förvaringsplats för revolvern var på Skandia?
Citera
2024-02-20, 22:39
Medlem
quggels avatar
Citat:
Så hans normala förvaringsplats för revolvern var på Skandia?

JA
Citera
2024-02-20, 22:41
Medlem
Citat:
JA

Vad vet du mer om Stigs revolver?
Citera
2024-02-20, 22:43
Medlem
quggels avatar
Citat:
Vad vet du mer om Stigs revolver?

Ingenting. Men det ser ju ut som att hans arbetsplats har fungerat lite grann som hans "man cave", så på det sättet passar ju teorin in.
Citera
2024-02-20, 23:14
Medlem
Citat:
Ingenting. Men det ser ju ut som att hans arbetsplats har fungerat lite grann som hans "man cave", så på det sättet passar ju teorin in.

Jo. Jag har en man cave. Känns skönt att ha maskulina (lek)saker där. Det är naturligt.
Citera
2024-02-21, 00:43
Medlem
Citat:
CA spåret har bristen att man inte kan koppla honom till mordplatsen.
SE spåret har bristen att ingen har kunnat bekräfta att han hade tillgång till en revolver 28 feb 1986, däremot har jag sett några teorier.
Lånat revolvern från sin vän vapensamlaren, fått med sig en revolver från Indien.
Tillgång hade han genom vapensamlaren. Men något vapen är inte bundet till dådet. Det är det inte i CA fall heller.
Citera
2024-02-21, 01:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av henrikofsweden
Tillgång hade han genom vapensamlaren. Men något vapen är inte bundet till dådet. Det är det inte i CA fall heller.

Varför skulle vapensamlaren ta risken att låna ut ett av sina vapen?
Citera
2024-02-21, 03:04
Medlem
Citat:
Varför skulle vapensamlaren ta risken att låna ut ett av sina vapen?
Jag vet inte. Tillgång fanns hursomhelst. Var det genom honom vapnet skaffades fram. Var det nån av hans egna eller nått annat vapen. Vi vet inte. Det är en möjlighet som många andra alternativ.

Hursomhelst oviktigt del i hypotesen om GM-SE om man misstänker honom för brottet.

Har du bestämt dig för att det inte är han som är GM spelar det inte heller någon roll.

För mig finns tvåtidslinjer som existerar parallellt. Ja man kan fundera på en tredje linje där han är del av en grupp iofs, men den är inte så utvecklad av nån.

Så två universum existerar parallellt.

Som den där katten i lådan.

Men nu är det en elefant i lådan.

Elefanten är både GM och vittne till vi öppnar lådan.
Citera
2024-02-21, 07:07
Medlem
quggels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av henrikofsweden
Jag vet inte. Tillgång fanns hursomhelst. Var det genom honom vapnet skaffades fram. Var det nån av hans egna eller nått annat vapen. Vi vet inte. Det är en möjlighet som många andra alternativ.

Hursomhelst oviktigt del i hypotesen om GM-SE om man misstänker honom för brottet.

Har du bestämt dig för att det inte är han som är GM spelar det inte heller någon roll.

För mig finns tvåtidslinjer som existerar parallellt. Ja man kan fundera på en tredje linje där han är del av en grupp iofs, men den är inte så utvecklad av nån.

Så två universum existerar parallellt.

Som den där katten i lådan.

Men nu är det en elefant i lådan.

Elefanten är både GM och vittne till vi öppnar lådan.

Pluspoäng för Schrödinger.
Tillgång fanns i nära bekantskapskrets och det skall inte förringas.

Jag tycker vi ser ut att kunna ta detta framåt. Frågan är nu bara när och varför vapnet i så fall kom från vapensamlaren till SE.

Jag kan tänka mig ett scenario:

Fest hos vapensamlaren. Han visar SE samlingen. Salongsberusad säger han till SE att han inte har någon användning av ett vapen så han vill gärna skänka det till SE som en fin gest att han gillar SE. SE blir överväldigad av denna generositet och tar emot det men säger inget om det till sin fru. SE bestämmer sig för att förvara det på jobbet för att slippa oroa henne. Vapen, speciellt en magnumrevolver, kan ju göra vem som helst orolig.

Vapnet tas hem över semestern då han inte vågar ha det kvar en vecka utan övervakning. Det kan möjligen vara så också att man planerade städning, målning, renovering eller något annat, av rummet under den veckan då han var bortrest (har vi någon info på det?). Det händer ju att större arbeten på kontor görs under semester. Han kände då att han var tvungen att flytta vapnet.

Mordet är en impulshandling som genomförs med dåligt omdöme pga alkoholpåverkan. Han skåpsöp ju ibland på jobbet.

Efter mordet har vapensamlaren sina misstankar förstås men håller tyst för att inte bli inblandad (och kanske även för att han ogillade OP och gillade SE).
Senast redigerad av quggel 2024-02-21 kl. 07:54.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in