Citat:
Ursprungligen postat av
Ballalaila
Nyckeln i det här ligger i att det var omöjligt för polisen att fatta varför SE ville nästan pressa sig in i fallet. Ingen av dom tänkte på att utstämplingen på Skandia helt enkelt tvingade honom att göra så.
När det är sagt, med det jag har sett av fallet nu tror jag faktiskt SE oroade sig i onödan. Tror aldrig någonsin polisen hadde kollat någon stämpel på Skandia från den kvelden om inte SE nämnt det. (rätta mig om jag har fel)
Men det vågade inte Engström gambla på.
Det kan stämma. Om inte SE utfört sin rekonstruktion i TV den 6:e april 1986, hade inte kvinnan på Åland erinrat sig butiksbesökaren några veckor tidigare (som bokat ett plagg i namnet "SE", och som var lik Skandiamannens porträtt i tidningen). Varpå hon kontaktade polisen.
Om inte hade Irvell aldrig fått upp ögonen för honom? Och då hade ingen polis frågat ut RB, och fått den korrigerade tiden 23:19.
Om SE legat lågt, och inte gått ut i media, hade han sannolikt flugit under radarn hela 1986.
Möjligt att någon ändå, så småningom, kommit på det där med kepsen och handledsväskan ... Mannen på David Bagares gata!
Vem vet, då kanske det hade blivit mer fart. Nu stannade SE-utredningen upp när Irvell gick i pension?
Precis när det började osa katt för den gode gränd-löparen ...