Flashback bygger pepparkakshus!
2024-02-19, 22:50
Medlem
raskenss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HelgeBuk
Nån som vet hur mycket Tesla tjänar på tunnelbygget i Las Vegas?

Har de lyckats få en bil att köra själv genom tunneln?

Las Vegas Loop, kanske är ett sidospår från Tesla, men det är ju omöjligt att diskutera Tesla utan att nämna alla Musks övriga projekt.

Det här artikeln var den senaste jag hittade och där är det fortfarande manuell styrning av bilarna. Det sitter chaufförer i varje bil. Verka som Musk har tagit bort sin guldmakar-hand från projektet då han inte synts till där på lång tid och aldrig nämner det på Twitter. Kanske han tröttnade och det var inte kul längre.

Allt orter som visade intresse från början är bottenfrusna nu och kvar är L-V. Lär blir tungt att gå vidare utan multimiljardinvesterare och Musks troll-hand är ju bäst på att skapa fuzz och inversterarvilja.

https://fortune.com/2023/11/20/elon-...ee-interviews/

Det hade kanske blivit en mjölkko för Tesla om det lyft eftersom dom fått leverera tusentals bilar till tunnlarna. Jag skulle gissa att Las Vegas nog kommer göra det till en Disneyattraktion . Folk kommer nog vilja åka i tunneln och gärna betala 20USD bra för det är en udda kul grej.

Herr Mongo har säker en annorlunda djup analys, (det brukar dessutom komma spännande invektiv från hans håll när han kritiserar mina inlägg)

Edit: Lie förvånad faktiskt att dom fortfarande har förare, videon är för en månad sen. Dom har haft 2 år på sig nu att fixa automatisk styrning.

https://youtu.be/tU5-Lqm2kqY
Senast redigerad av raskens 2024-02-19 kl. 23:01.
Citera
2024-02-19, 23:21
Medlem
The-9s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av raskens
Robotar introducerades i början av 70talet med datoriseringen. Den som levde på den tiden minns den stora samhälldiskussionen om att industrirobotarna kommer att ta över och vi måste beskatta dessa.

Innan dess hade automatiseringen pågår sen industrialismen och Jacquards programmerbara vävstol redan 1805.

Nej Optimus kommer inte att ta över värden de närmaste 50åren. Det finns multipla teknologiska och socioekonomiska problem som gör detta Science-Fiction i dag. Sen ligger Tesla långt efter andra robot-utvecklare. Den enda skillnaden är att Tesla kör effektiva mediastunts med robotar som inte kan göra nånting men ser häftiga ut och genererar klick. Att plocka upp ägg ur en korg säger ingenting om Teslas kapacitet.

Fast här var ju poängen att robotarna skulle ta över alla jobb inom 5 år.
Citera
2024-02-19, 23:43
Medlem
libbens avatar
Citat:
Nån som vet hur mycket Tesla tjänar på tunnelbygget i Las Vegas?

Har de lyckats få en bil att köra själv genom tunneln?

Citat:
Las Vegas Loop, kanske är ett sidospår från Tesla, men det är ju omöjligt att diskutera Tesla utan att nämna alla Musks övriga projekt.

Det här artikeln var den senaste jag hittade och där är det fortfarande manuell styrning av bilarna. Det sitter chaufförer i varje bil. Verka som Musk har tagit bort sin guldmakar-hand från projektet då han inte synts till där på lång tid och aldrig nämner det på Twitter. Kanske han tröttnade och det var inte kul längre.

Allt orter som visade intresse från början är bottenfrusna nu och kvar är L-V. Lär blir tungt att gå vidare utan multimiljardinvesterare och Musks troll-hand är ju bäst på att skapa fuzz och inversterarvilja.

https://fortune.com/2023/11/20/elon-...ee-interviews/

Det hade kanske blivit en mjölkko för Tesla om det lyft eftersom dom fått leverera tusentals bilar till tunnlarna. Jag skulle gissa att Las Vegas nog kommer göra det till en Disneyattraktion . Folk kommer nog vilja åka i tunneln och gärna betala 20USD bra för det är en udda kul grej.

Herr Mongo har säker en annorlunda djup analys, (det brukar dessutom komma spännande invektiv från hans håll när han kritiserar mina inlägg)

Edit: Lie förvånad faktiskt att dom fortfarande har förare, videon är för en månad sen. Dom har haft 2 år på sig nu att fixa automatisk styrning.

https://youtu.be/tU5-Lqm2kqY

Det är väl inte Tesla som byggt tunneln? De har bilar som kör i den. Men det är TBC som byggt den och är ett eget bolag som kom som ett sidospår från Spacex.
Citera
2024-02-20, 08:51
Medlem
BästeHrMongolids avatar
Tesla är "compute constrained" så länge de tränar FSD men de menar att i slutet på året när de får kapacitet över skulle de kunna skapa AI-genererade "real world" videoklipp precis som Sora. Tesla har kunnat göra detta i ett år nu. Verkar slöseri med kapacitet enligt mig så jag tror inte Tesla kommer erbjuda några sådana tjänster, men vad vet jag. Det positiva är att FSD snart nått en nivå där den är säkrare än de som behöver övervakas, det vill säga åtminstone Level 3.

https://x.com/DrKnowItAll16/status/1...131655036?s=20
Citera
2024-02-20, 09:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BästeHrMongolid
. Det positiva är att FSD snart nått en nivå där den är säkrare än de som behöver övervakas, det vill säga åtminstone Level 3.

https://x.com/DrKnowItAll16/status/1...131655036?s=20

Vilket år som helst nu 🤣🤣🤣
Citera
2024-02-20, 10:06
Medlem
BästeHrMongolids avatar
Citat:
Ursprungligen postat av job230ge
Vilket år som helst nu 🤣🤣🤣

När det än sker så är alla andra minst 2 år efter.

Hey... det påminner lite om dig.
Citera
2024-02-20, 10:58
Moderator
HelgeBuks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av libben
Det är väl inte Tesla som byggt tunneln? De har bilar som kör i den. Men det är TBC som byggt den och är ett eget bolag som kom som ett sidospår från Spacex.

Aha sorry, jag fick för mig att Tesla var inblandade i tunneln på annat sätt än att bara bidra med fordon som susar fram i hisnande fart. Då avviker jag från tråden igen.

Eller kan flika in en anekdot som kanske säger något, eller inte. En i min närhet ska byta tjänstebil i vår och lutar starkt åt en Model Y, något motvilligt men ekonomin talar väldigt starkt för en Tesla. Den är helt enkelt billigare än alla alternativ i liknande storlek och räckvidd. Dessutom kunde den levereras inom 7 veckor. Kan inte undvika att undra om Tesla har haft som mål att konkurrera med låga priser (låga marginaler) hela tiden. Är inte det generellt en ganska dum strategi?
Citera
2024-02-20, 11:12
Medlem
BästeHrMongolids avatar
Citat:
Aha sorry, jag fick för mig att Tesla var inblandade i tunneln på annat sätt än att bara bidra med fordon som susar fram i hisnande fart. Då avviker jag från tråden igen.

Eller kan flika in en anekdot som kanske säger något, eller inte. En i min närhet ska byta tjänstebil i vår och lutar starkt åt en Model Y, något motvilligt men ekonomin talar väldigt starkt för en Tesla. Den är helt enkelt billigare än alla alternativ i liknande storlek och räckvidd. Dessutom kunde den levereras inom 7 veckor. Kan inte undvika att undra om Tesla har haft som mål att konkurrera med låga priser (låga marginaler) hela tiden. Är inte det generellt en ganska dum strategi?

Tesla har helt enkelt tagit en mer långsiktig strategisk approach och valt att inte minska produktionen i tider med hög ränta och minskad försäljning, utan istället positionera sig inför att marknaden blir bättre efter räntesänkningar. Att fortsätta skala upp produktionen sänker kostnaderna och de bryter inte avtal med leverantörer vilket kan ge fördröjningar i leverans kedjor när det tar fart igen, eller när de lanserar sin nya lågpris modell. Dessutom ger fler bilar på marknaden mer data att träna Teslas FSD. Så rent strategiskt så väger fördelarna att fortsätta skala upp tyngre än nackdelarna.
Citera
2024-02-20, 11:57
Moderator
HelgeBuks avatar
Citat:
Tesla har helt enkelt tagit en mer långsiktig strategisk approach och valt att inte minska produktionen i tider med hög ränta och minskad försäljning, utan istället positionera sig inför att marknaden blir bättre efter räntesänkningar. Att fortsätta skala upp produktionen sänker kostnaderna och de bryter inte avtal med leverantörer vilket kan ge fördröjningar i leverans kedjor när det tar fart igen, eller när de lanserar sin nya lågpris modell. Dessutom ger fler bilar på marknaden mer data att träna Teslas FSD. Så rent strategiskt så väger fördelarna att fortsätta skala upp tyngre än nackdelarna.

Möjligt att det är så. Men att producera för att bygga lager går emot modern produktionsfilosofi, som har rätt bra track record. Även om marginalkostnaden per bil kanske går ner något med ökad produktion på kort sikt krävs det att försäljningen överstiger produktionen senare för att man inte ska bygga ett lager som går mot oändligheten.
Bygger man 10 bilar varje dag och säljer 9 så har man ju fortfarande 10 bilars produktionskostnad som behöver täckas av intäkterna från 9 bilar.
Citera
2024-02-20, 12:22
Medlem
BästeHrMongolids avatar
Citat:
Möjligt att det är så. Men att producera för att bygga lager går emot modern produktionsfilosofi, som har rätt bra track record. Även om marginalkostnaden per bil kanske går ner något med ökad produktion på kort sikt krävs det att försäljningen överstiger produktionen senare för att man inte ska bygga ett lager som går mot oändligheten.
Bygger man 10 bilar varje dag och säljer 9 så har man ju fortfarande 10 bilars produktionskostnad som behöver täckas av intäkterna från 9 bilar.

I vanliga fall kanske du har rätt, men nu innefattar produktionsökningen även batterier, som blir väsentligt mycket billigare att producera på stor skala, speciellt med ny produktionsteknik. Som vi vet så är batteriet en väldigt stor del av kostnaden idag, och det skulle inte förändras dramatiskt om inte Tesla valde att köra på med sänkta priser, speciellt inte när många andra tillverkare kastar in handduken.

Hela poängen med sänkta priser är att inte bygga upp lager, utan möta efterfrågan som befinner sig på en något lägre prisnivå.
Citera
2024-02-20, 13:02
Medlem
raskenss avatar
Citat:
När det än sker så är alla andra minst 2 år efter.

Hey... det påminner lite om dig.

Så om 50 år kommer övriga om 52 år?
Citera
2024-02-20, 15:25
Medlem
BästeHrMongolids avatar
Citat:
Så om 50 år kommer övriga om 52 år?

Det var en bra bit över 3 år sen någon i branschen trodde att det kommer ta 50 år för att nå sann AGI, så din "expertis"... ...har bokstavligen stått helt still i snart 4 år nu. Konsensus i slutat av 2023 var 8 år och den siffran sjunker i snabbare tempo än någon räknat med tidigare.

Tur att saker händer med eller utan dig.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in