Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2024-02-19, 18:54
  #133
Medlem
tomatlarss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sebastian_
Det hade varit en enorm miss från Nintendo isåfall. Allt är tajmat och klart för en ny konsol till hösten. Det finns ingen rimlig anledning att släppa bra och stora titlar till switch 1 kommande tid. Så isåfall blir det ett helt år av ingenting från Nintendo ( eller snarare hela 18 månader efter Mario Wonder). Och säljkraften från Mario wonder och Zelda tears of the kingdom kommer till stor del vara över.
splatoon 3 är väl det spel som lever mäst för dom just nu. Skulle inte förvåna mig om det blir nya konsoller för alla 3 stora bolagen nästa år.
__________________
Senast redigerad av tomatlars 2024-02-19 kl. 19:05.
Citera
2024-02-19, 23:38
  #134
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av cern
Det blir inge Switch 2 i år haha allt har ju bara varit spekulationer
Det är nog klokt av Nintendo. De vill inte göra något än mer "skumt" och farligt för varumärket än det som inträffade 1995....hårdvara och spelen var inte redo eller samordnade.

Det är en gammal tradition att spekulera på internet har jag hört.
Det enda jag har starka åsikter om är att det inte skall vara dumsnålt med lite med minne i Switch Pro.
Citera
2024-02-20, 04:07
  #135
Medlem
Hörde rykten om att de sagt till utvecklare att inte förvänta sig Switch 2 förrän efter Mars 2025, att det kan komma senare. Så man har gott om tid att spela genom alla Switch spelen tills dess.
Citera
2024-02-20, 04:27
  #136
Medlem
Rasande-Roses avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sebastian_
Det hade varit en enorm miss från Nintendo isåfall. Allt är tajmat och klart för en ny konsol till hösten. Det finns ingen rimlig anledning att släppa bra och stora titlar till switch 1 kommande tid. Så isåfall blir det ett helt år av ingenting från Nintendo ( eller snarare hela 18 månader efter Mario Wonder). Och säljkraften från Mario wonder och Zelda tears of the kingdom kommer till stor del vara över.

Hade året varit 2011 och konsolen hetat Nintendo Wii, då hade jag hållit med dig fullt ut.
Men Switch har en fortfarande mycket aktiv, enorm, kundbas och säljer fortfarande riktigt bra. Så det finns stor ekonomisk logik i att fortsätta släppa stora titlar på Switch. Även om vi är många som ser fram emot en uppföljare, så är det också väldigt många som just köpt en Switch, och antagligen ytterligare flera miljoner som kommer köpa nuvarande Switch de kommande åren. Så nuvarande Switch är fortfarande ett format som det antagligen är mycket lönsamt för Nintendo att fortsätta investera i.
Citera
2024-02-20, 10:52
  #137
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av lonian
Hörde rykten om att de sagt till utvecklare att inte förvänta sig Switch 2 förrän efter Mars 2025, att det kan komma senare. Så man har gott om tid att spela genom alla Switch spelen tills dess.

Tycker allt går så jäkla långsamt med Nintendo. Vet inte hur många gånger man har spelat klart Mario Odyssey, Luigis Mansion 3 osv. Det har hunnit lanserats tre Spiderman spel sedan Mario Odyssey släpptes till exempel. Tycker inte att det är rimligt att man ska behöva vänta 10 år mellan varje 3D Mario spel.

Jag har gjort mig av med mitt Nintendo då det knappt släpps några nya spel längre. Kommer hinna spela igenom hela PS5 biblioteket tio gånger om innan de japanska latmaskarna ens har börjat tänka på ett nytt 3D Mario (eller ett Donkey Kong, som släpptes för över tio år sedan). Tycker de pissar på sina kunder.
Citera
2024-02-20, 10:58
  #138
Medlem
GormDenGamles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hewrgubbe
Tycker allt går så jäkla långsamt med Nintendo. Vet inte hur många gånger man har spelat klart Mario Odyssey, Luigis Mansion 3 osv. Det har hunnit lanserats tre Spiderman spel sedan Mario Odyssey släpptes till exempel. Tycker inte att det är rimligt att man ska behöva vänta 10 år mellan varje 3D Mario spel.

Jag har gjort mig av med mitt Nintendo då det knappt släpps några nya spel längre. Kommer hinna spela igenom hela PS5 biblioteket tio gånger om innan de japanska latmaskarna ens har börjat tänka på ett nytt 3D Mario (eller ett Donkey Kong, som släpptes för över tio år sedan). Tycker de pissar på sina kunder.

Det är bra att det inte släpps så många nya spel i samma serie. För Nintendo lagar spel av kvalitet. De bara inte spottar ut spel. Men ni yngre förstår inte detta. Ni måste bara ”ha och ha” nytt hela tiden.
Se bara på Zelda Tears of the Kingdom. Ett hafsverk för att Nintendo har känt sig pressade att laga ett nytt Zelda-spel. Undermåligt spel för att vara Zelda och Nintendo.
Citera
2024-02-20, 11:33
  #139
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GormDenGamle
Det är bra att det inte släpps så många nya spel i samma serie. För Nintendo lagar spel av kvalitet. De bara inte spottar ut spel. Men ni yngre förstår inte detta. Ni måste bara ”ha och ha” nytt hela tiden.
Se bara på Zelda Tears of the Kingdom. Ett hafsverk för att Nintendo har känt sig pressade att laga ett nytt Zelda-spel. Undermåligt spel för att vara Zelda och Nintendo.

Är det för mycket att kräva ett nytt DK spel när det har gått över tio år sedan de släppte Tropical Freeze tex? Är ett spel varannat årtionde en rimligare tidsperiod eller?

Släpper spel av kvalitet? Har du ens sett hur trasigt Pokemon Scarlet & Violet är? För att inte tala om alla spel som släpps halvfärdiga, där man sedan lovar framtida uppdateringar (som många gånger aldrig kommer). Har inte släppts en enda ny bana till Mario Superstars trots en stor efterfrågan, för att dra ett random exempel av MÅNGA.

Man går bra på grund av alla barnfamiljer, fanboys och japanska weebs som kommer i brallan så fort det släpps något laggigt JRPG spel på 500 mb med lättklädda småflickor. Därför behöver man inte anstränga sig längre.
Citera
2024-02-20, 16:17
  #140
Medlem
sebastian_s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rasande-Rose
Hade året varit 2011 och konsolen hetat Nintendo Wii, då hade jag hållit med dig fullt ut.
Men Switch har en fortfarande mycket aktiv, enorm, kundbas och säljer fortfarande riktigt bra. Så det finns stor ekonomisk logik i att fortsätta släppa stora titlar på Switch. Även om vi är många som ser fram emot en uppföljare, så är det också väldigt många som just köpt en Switch, och antagligen ytterligare flera miljoner som kommer köpa nuvarande Switch de kommande åren. Så nuvarande Switch är fortfarande ett format som det antagligen är mycket lönsamt för Nintendo att fortsätta investera i.
Frågan är vilka titlar? Jag skulle säga att

Meteroid prime 4 behöver switch 2 grafik för att verkligen bli något. Switch 2 behöver nya 3d super mariospelet och mario kart 9 för att sälja. Ett nytt Lugis mansion på switch hade varit märkligt.

Det skulle isåfall vara ett nytt Donkey kong som släpps till hösten. Vi har bara fått en port till switch av ett spel som är 10 år gammalt vid det hár laget . Särskilt ett Donkey Kong 3d spel hade smällt högt och sålt bra.
Citera
2024-02-20, 16:25
  #141
Medlem
sebastian_s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hewrgubbe
Tycker allt går så jäkla långsamt med Nintendo. Vet inte hur många gånger man har spelat klart Mario Odyssey, Luigis Mansion 3 osv. Det har hunnit lanserats tre Spiderman spel sedan Mario Odyssey släpptes till exempel. Tycker inte att det är rimligt att man ska behöva vänta 10 år mellan varje 3D Mario spel.

Jag har gjort mig av med mitt Nintendo då det knappt släpps några nya spel längre. Kommer hinna spela igenom hela PS5 biblioteket tio gånger om innan de japanska latmaskarna ens har börjat tänka på ett nytt 3D Mario (eller ett Donkey Kong, som släpptes för över tio år sedan). Tycker de pissar på sina kunder.
Man måste nästan ha en annan konsol än Switchen om man vill spela regelbundet. Just Spiderman är ett bra exempel då det faktiskt påminner Odyseey och gör många bra liknande saker.

Det faktum att i princip det enda bra på Switch är Nintendos egna spel gör att 6-10 års cykler på Switch funkar extra dåligt och känns extra långsamt. Playstation släpper visserligen bara två-tre bra exklusiva spel per år, men ps5an har alltid minst fem andra ickeexklusiva spel per år som är bra. Och det spelar ju egentlingen ingen roll för konsumenten om Alan wake 2 och Tekken 8 är exklusiva eller inte. Det enda viktiga är att det släpps på den konsolen man har och är en bra version.
__________________
Senast redigerad av sebastian_ 2024-02-20 kl. 16:29.
Citera
2024-02-20, 17:54
  #142
Medlem
asdfghjklzxcvbnms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GormDenGamle
Det är bra att det inte släpps så många nya spel i samma serie. För Nintendo lagar spel av kvalitet. De bara inte spottar ut spel. Men ni yngre förstår inte detta. Ni måste bara ”ha och ha” nytt hela tiden.
Se bara på Zelda Tears of the Kingdom. Ett hafsverk för att Nintendo har känt sig pressade att laga ett nytt Zelda-spel. Undermåligt spel för att vara Zelda och Nintendo.
Skillnaden är att förr var Nintendo med i vanliga konsolracet och kunde backa upp exklusiva med third party. Nu är det enbart exklusivt då alla multiplattform och tredjepartssupport utgår från de kraftfullare maskinerna.

Upprepar jag egentligen bara kommentaren ovanför men håller med i analysen. För hardcore gamers blir det kanske bara 3-4 spel på ett år med Switchen. Då behöver man en PS/PC/Xbox som komplement annars blir spelutbudet väldigt fattigt.

Sen som någon tidigare var inne på är det samma serier man satsar på. Mario. Zelda. Räknar in Luigi där. Samtidigt är MP. F zero. Kid Icarus och en massa andra franchises helt döda. Donkey Kong en annan.

Går ju inte och säga att dom gör fel så bra som Nintendo går men jag tycker det är tråkigt ändå och Switchen samlar damm ett par månader nu.

Ska spela Baten Kaitos remastern. Efter det blir det ett nytt lager damm.
Citera
2024-02-20, 19:07
  #143
Medlem
sebastian_s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av asdfghjklzxcvbnm
Skillnaden är att förr var Nintendo med i vanliga konsolracet och kunde backa upp exklusiva med third party. Nu är det enbart exklusivt då alla multiplattform och tredjepartssupport utgår från de kraftfullare maskinerna.

Upprepar jag egentligen bara kommentaren ovanför men håller med i analysen. För hardcore gamers blir det kanske bara 3-4 spel på ett år med Switchen. Då behöver man en PS/PC/Xbox som komplement annars blir spelutbudet väldigt fattigt.

Sen som någon tidigare var inne på är det samma serier man satsar på. Mario. Zelda. Räknar in Luigi där. Samtidigt är MP. F zero. Kid Icarus och en massa andra franchises helt döda. Donkey Kong en annan.

Går ju inte och säga att dom gör fel så bra som Nintendo går men jag tycker det är tråkigt ändå och Switchen samlar damm ett par månader nu.

Ska spela Baten Kaitos remastern. Efter det blir det ett nytt lager damm.
Jag tycker nästan det är värre som medelcore spelare. En hel del hardcore switchspelare verkar gilla i princip allt som Nintendo släpper. Om man kollar 2023 som objektivt var ett bra nintendo år , så var det vara Mario Wonder som var för mig. Medan andra älskade pikmin 4, Zelda och metroid prime remastern.

Vad som är irriterande är att man vet att Mario wonder kommer vara 2d plattformsspelet som vi konsumenter ska vara nöjda med för flera år framåt. Precis som Mario Odyseey var det enda 3d plattformsspelet som fanns till Kirby anländer 5 år senare. Nintendo är så extremt måna om att krama ut varenda yen ur sina spel att de vill inte ha någon som helst konkurrens från andra liknande spel de kommande åren. Så ett spel som tar 1 månad att klara i långsamt tempo ska räck för år framöver.

Sony har exempelvis samma taktik men som sagt, där ploppar alternativen upp utifrån. Ratchet and clank fick konkurera med psychonaut 2 samma år. Tomb raider och Uncharted gick head 2 head under flera års tid. Sekiro och Ghost of tshusima kom med bara ett års mellanrum osv osv. Och så klart även konkurrens mellan spel som släpps till alla plattformar. Som Resident evil 4 och Alan wake 2

Det handlar inte bara om att man vill ha mer utan ibland så tror man att spelet är perfekt för en. För att sen visa sig inte vara det. Jag gillar exemeplvis inte alls Sekiro men tycker att Got är fantastiskt. I Nintendos ögon är de samma spel. Så om man inte gillar vad Nintendo släpper var 3-5 år inom samma genre så kan man stå utan ett spel i den genren i 8 år. Det är lätt hänt.

Det är säkert hälsosamt för Nintendos ekonomi men svårt att hävda att det är bra för oss spelare.
__________________
Senast redigerad av sebastian_ 2024-02-20 kl. 19:23.
Citera
2024-02-20, 22:01
  #144
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sebastian_
Frågan är vilka titlar?

I huvudsak en massa remasters/remakes från Nintendo och en massa "medium-size" third parties förmodligen. Jag utesluter heller inte att Metroid Prime 4 kanske endast blir ett Switch-spel precis som Tears of the Kingdom. Vore ju rätt passande att släppa det mot oktober någon gång och vara mer eller mindre ensamt i rampljuset med en rejäl stor användarbas. Väldigt bra förutsättningar för en serie som har haft det kämpigt med försäljning tidigare, så det känns logiskt från detta perspektiv tycker jag. Sedan lär det säkert få en patch senare, eller remaster, beroende på hur Nintendo kommer hantera hela bakåtkompatibilitetsfrågan.

Med tanke på att "alla", inklusive mer trovärdiga aktörer, hävdar plötsligt att Switch 2 kommer släppas tidigt 2025 före ens tidpunkten det var menat att visas upp... säger mig att det förmodligen stämmer. Vore en sak om de påstod detta EFTER att inget dök upp, som en ursäkt, men det finns ju ingen anledning att dessa aktörer (med bra track record dessutom) skulle ljuga om en intern försening. Så jo, från att jag var övertygad om att maskinen skulle hinna med 2024, så är jag nu helt inställd på tidigt eller kanske t.o.m. sommaren 2025.

Whatever vi får helt enkelt se. Switch fortsätter att sälja en massa i vilket fall, och maskinen får fortfarande en massa spel, så rent ekonomiskt är detta ingen katastrof för Nintendo. Dock i samband med deras möte med investerare i maj tror jag, där de ska redovisa vinstprognosen för det kommande året så måste de ju förklara varför Nintendo kommer göra extremt stor vinst i slutet av deras räkenskapsår. För jag tror att Nintendo är inställda på en mars-release just nu, och om de är det så måste de åtminstone erkänna för sina aktieägare att "Switch 2" existerar och förmodligen ge det ett kodnamn.

Så jag förväntar mig ett kallt avslöjande av kodnamnet i typ maj utan några detaljer, men när de officiellt visar upp maskinen för världen så lär det nog dröja till tidigast oktober eller något skulle jag gissa, kanske så sent som januari 2025... i synnerhet om maskinen kommer efter mars.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback