2024-02-19, 14:35
Medlem
ursprungligens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av henrikofsweden
Är det nån som påstått detta?

KP lyckades med bravaden att hitta på ett mordvapen på pressträffen han höll.

Det är anmärkningsvärt på flera sätt.
Citera
2024-02-19, 14:43
Medlem
ursprungligens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ballalaila
Jo, jag vet. Det blir trådsanningar, som oftast värdelösa. Jag har också skrivit om det här i tråden.
Ett svårt fall att diskutera i en öppen tråd.

Man får säga vad man vill, men jag konkluderar som svenska polisen gjorde efter alla år. Det är något jävligt skumt med Stig Engström.

Det kanske ligger i sakens natur att vissa vittnen försöker driva sin egen agenda utan att för den sakens skull vara skyldiga?

Alf L är ett exempel på detta och SE har vissa tendenser att överdriva sin inblandning vid mordplatsen. Att SE kände sig förväxlad med mördaren är en rimlig slutsats om man studerar hans vittnesmål.

Det kanske är mycket som känns "jävligt skumt" med SE, men hade SE stämplat ut och gått hem en timme innan hade han troligen varit helt okänd. SE var i krokarna och kämpade ganska hårt för att hålla sig framme i media och det får man säga att han lyckades med.

Att ur detta dra slutsatsen att SE mördade OP är inte logik utan substanslöst önsketänkande.
Citera
2024-02-19, 14:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ursprungligen
Det kanske ligger i sakens natur att vissa vittnen försöker driva sin egen agenda utan att för den sakens skull vara skyldiga?

Alf L är ett exempel på detta och SE har vissa tendenser att överdriva sin inblandning vid mordplatsen. Att SE kände sig förväxlad med mördaren är en rimlig slutsats om man studerar hans vittnesmål.

Det kanske är mycket som känns "jävligt skumt" med SE, men hade SE stämplat ut och gått hem en timme innan hade han troligen varit helt okänd. SE var i krokarna och kämpade ganska hårt för att hålla sig framme i media och det får man säga att han lyckades med.

Att ur detta dra slutsatsen att SE mördade OP är inte logik utan substanslöst önsketänkande.

Nej, det är faktiskt logiskt att tänka så. Om ordet logik ska ha någon mening. If it walks like a duck..

Men man kan inte dömma folk på det. Och det blev han inte heller. Dömd.
Citera
2024-02-19, 14:55
Medlem
Citat:

Det får du ta med honom. Du kan inte fantisera ihop att jag är KP.

Eller tror du det ?
Citera
2024-02-19, 15:11
Medlem
Citat:
Den påhittade GM-SE mötte LPs blick och LP beskriver CPs utseende och pekar också ut CP.

Där måste det gått åt ganska mycket smink och övertygande skådespel av GM-SE.

Att GM-SE var mycket hårt sminkad på mordkvällen är inget som går att helt utesluta.
Hur skulle GM-SE veta att CP skulle bli anklagad 2 år senare?

Nu tramsar du bara.
Citera
2024-02-19, 17:34
Medlem
quggels avatar
Citat:
Jag har försökt lista vad som "ger oss något i skuldfrågan":

1. HO vittnar om att han talade med SE i några minuter och återger också innehållet på detta samtal. Slutsatsen borde bli att det inte finns någon anledning att misstro HO här. Samtalet med HO ger oss inget i skuldfrågan utan talar snarare mot att SE är skyldig.

2. Ingen har sett eller hört talas om att SE hade ett vapen. Att fantisera ihop ett vapen ger oss inget i skuldfrågan.

3. SE har inget känt motiv att mörda OP. Många hävdar att SE bodde granne med moderater i Täby, men ska vi vara ärliga ger det inte oss något i skuldfrågan.

4. Inte ett enda mordplatsvittne har pekat ut SE som GM. SE framträdde flitigt i media och ändå ger detta oss inget i skuldfrågan. Ingen känner igen SE som GM helt enkelt. Detta talar mot SE som GM.

5. LP pekar ut CP som GM. Det är ett utpekade som inte ger oss något i skuldfrågan när det gäller SE.

6. SE kan återge mängder av förhållanden på mordplatsen när GM lämnat som visar sig stämma. Detta talar snarare mot SE som GM och ger inget i skuldfrågan.

Det finns ingenting som talar för att SE är skyldig till mordet på OP förutom tramsiga fria fantasier som inte underbyggs av fakta.

Den obeväpnade grafikern SE som stod och talade med HO inne i Skandias reception när skotten föll är med extremt hög sannolikhet helt oskyldig till mordet på OP. Allt tyder på det.

Jag lutar också åt den slutsatsen. Kolla även de 15 punkter från DN Debatt som jag länkade till för några veckor sedan. Framför allt har SE några detaljer som han lämnar till väktarna och som han alltså inte kunnat läsa sig till eftersom det då ännu inte var en nyhet.

Och återigen: Varför skulle han springa omkring med en revolver? Personskydd? Nej, området var som hans egen bakgård. Och vore han otrygg skulle han undvikit kvällsjobb överhuvudtaget.

GM skjuter kallblodigt och utan att drabbas av panik hölstrar han och joggar iväg, enligt vittnen. Knappast SE.
Citera
2024-02-19, 17:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av quggel
Jag lutar också åt den slutsatsen. Kolla även de 15 punkter från DN Debatt som jag länkade till för några veckor sedan. Framför allt har SE några detaljer som han lämnar till väktarna och som han alltså inte kunnat läsa sig till eftersom det då ännu inte var en nyhet.

Och återigen: Varför skulle han springa omkring med en revolver? Personskydd? Nej, området var som hans egen bakgård. Och vore han otrygg skulle han undvikit kvällsjobb överhuvudtaget.

GM skjuter kallblodigt och utan att drabbas av panik hölstrar han och joggar iväg, enligt vittnen. Knappast SE.
Han hade nog inte möjlighet att undvika kvällsjobb. Var en konsekvens av hans personlighet.

Även om det är ens bakgård kan tider förändras med nya våldsbrott på staden om kvällarna.
Citera
2024-02-19, 17:56
Medlem
Dalulvens avatar
Citat:

Vi vet inte med säkerhet att han lämnade de detaljerna till väktarna vid just det tillfället. GM förefaller kontrollerande i överkant, med tanke på hur många gånger han ses titta bakåt.

Det är fint att kunna konstruera teorier utifrån uttalanden 3 månader (väktarna), 3 år (lufsen) och 30 år (Bohemia) senare. För egen del finner jag de första vittnesmålen mest intressanta.
Citera
2024-02-19, 17:57
Medlem
Citat:

Vi har gått igenom dessa punkter många gånger och fortfarande gör.

Punkterna är argument, ingen objektiv sanning.
Citera
2024-02-19, 18:13
Medlem
MOPspanarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av csvens
Och det menar du på fullaste allvar skulle bevisa att det han sa i april inte kan stämma?

Du får två motsättningar direkt som måste trixas till och som inte har stöd i materialet. Det han sa i april ger noll motsättningar.

Sen blir det en massa andra uppgifter du måste skruva på för att teorin om IW ska stämma.

Varför skulle inte det första och närmare mordet i tid vara korrekt?

Du får gärna återkomma i sak i stället för att kalla det för trixande och skruvande.
Citera
2024-02-19, 20:00
Medlem
Dalulvens avatar
Citat:

Någon, cirka 180 cm lång, med väska, keps och ett trekvartslångt blått plagg höll i vapnet.

Det passar in på SE. Samme SE som befinner sig utefter den gula linjen 40-60 sekunder efter skotten.

Samme SE som skildrar en spegling av gärningsmannens rörelser och medger att han sprang i gränden.

På något sätt är en bulle på Svea Konditori mittemot mordplatsen mer misstänkt.

Låt säga att Skandiamannen blivit uppdagad först nu, och inte 1989. Hur hade tongångarna gått då?
Citera
2024-02-19, 20:53
Medlem
quggels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dalulven
Vi vet inte med säkerhet att han lämnade de detaljerna till väktarna vid just det tillfället. GM förefaller kontrollerande i överkant, med tanke på hur många gånger han ses titta bakåt.

Det är fint att kunna konstruera teorier utifrån uttalanden 3 månader (väktarna), 3 år (lufsen) och 30 år (Bohemia) senare. För egen del finner jag de första vittnesmålen mest intressanta.

Så är det. Många osäkra faktorer och jag är inte 100 på att han är oskyldig.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in