2024-02-19, 13:43
Medlem
Ja, en kvadrat är en rektangel, en rektangel är en romb, och en romb är ett parallellogram.
Citera
2024-02-19, 13:45
Medlem
feemaxxxs avatar
En kvadrat är inte bara en rektangel, en kvadrat uppfyller även kraven på

likvinklig trapets
trapets
en fyrkant
ett parallellogram
en romb
en drake
Citera
2024-02-19, 13:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fosterland
Ja, en kvadrat är en rektangel. Det är namnet på en rektangel vars sidor är lika långa. På samma sätt är en liksidig triangel fortfarande en triangel.

Kanske skulle man skippa ordet kvadrat då folk verkar ha svårt att förstå det och ersätta det med liksidig rektangel. Folk verkar ju fatta det med trianglar, så det är kanske bäst att förtydliga det med rektanglar med.

Jag har alltid tolkat det som att en rektangel är en fyrhörning med räta vinklar, där längden och bredden skiljer sig, men det verkar faktiskt bara vara samma definition som kvadrat, förutom att längden och bredden inte BEHÖVER va samma.

Alltså, en kvadrat är en rektangel där alla sidor är lika.

Min världsbild är krossad.
Citera
2024-02-19, 14:09
Avslutad
Om man ska vara lika "kreativ" som TS med att tolka frågor kan man även svara ja på frågan "Är en rektangel en kvadrat?"

Citera
2024-02-19, 14:23
Medlem
Hurt-Åkes avatar
Detta är ju en ren språkfråga och har inget att göra med fysik eller matematik!
Citera
2024-02-19, 15:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SvenHelsing
Om man ska vara lika "kreativ" som TS med att tolka frågor kan man även svara ja på frågan "Är en rektangel en kvadrat?"

Hur är det kreativt? Något kan vara flera saker samtidigt. Jag blir inte mindre ett däggdjur för att jag råkar vara en människa, och ett jämnt tal slutar inte vara ett tal för att det jämnt…
Citera
2024-02-19, 15:01
Medlem
Vitiss avatar
Ja.
Citera
2024-02-19, 15:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mohave
Alltså är en kvadrat och en rektangel inte samma sak.
En kvadrat är en rektangel enligt alla definitioner inom matematiken.

4 sidor, 90° i hörnen.

Är man socionom, ekonom eller något annat för samhället oviktigt så ser jag framför mig att kan man resonera som du, men strikt matematiskt så har du alltså fel i ditt påstående ovan. Rätt i showen som TS refererar till.
Citera
2024-02-19, 15:45
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av anon666
En kvadrat är en rektangel enligt alla definitioner inom matematiken.

4 sidor, 90° i hörnen.
Ska man vara petig så är det där med 90-gradiga vinklar inte en del av definitionen. Det är bara en oundviklig följd i specialfallet euklidisk geometri. Har för mig att definitionen är att alla vinklar är lika stora.
Citera
2024-02-19, 15:51
Medlem
Detvarenolyckas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mohave
Frågan Är hundar däggdjur? kan också förstås på två olika sätt:

1. Är hundar ett slags däggdjur? Rätt svar: Ja.
2. Är hundar och däggdjur samma sak? Rätt svar: Nej.
Nu ställer du andra frågan fel. Om vi ska ställa frågan som den är i OP, så blir det 'Är hunden ett däggdjur?', där svaret är ja. Fredrik Wikingsson har rätt.

Motsatt blir det 'Är däggdjur en hund?', svaret här är att däggdjur kan vara av typen hund, men att det finns många andra varianter också.
Senast redigerad av Detvarenolycka 2024-02-19 kl. 16:03.
Citera
2024-02-19, 15:59
Medlem
Jämför med frågan "är en liksidig triangel en likbent triangel?" Svaret är ja. Men tvärtom gäller inte.
Citera
2024-02-19, 16:01
Medlem
Ja, och en rektangels yta kan räknas i bl.a. kvadratmeter
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här